Twijfel! Wat te doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Twijfel! Wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:32

Ik ben op zoek naar een paardje, een waar ik lekker lichte dressuur mee kan doen en lekker mee kan buitenrijden.
Nu ga ik donderdag bij een paardje kijken, alleen heeft hij een afwijking (polyneuropathie) en is hij niet meer geschikt voor de hogere dressuur. Over polyneuropathie is verder weinig bekend.
Nu lijkt het me een paard dat erg goed bij me past (gezien de beschrijving), maar....ik kan hem waarschijnlijk niet op proef krijgen, en dan slaan de twijfels bij mij toe.
Stel nou dat hij toch niet bij me past? Ik ga dan wel kijken maar ik vind niet dat je dan al kan weten of het echt iets voor je is.
Ook is het erg lastig om hem dan te verkopen gezien zijn gebrek.
Ook wordt dit mijn eerste paardje ooit, ik ben bang dat ik de verkeerde keuze maak.
Ik heb al contact met een paardenarts gehad over polyneuropathie, ze zouden me terug bellen maar ik heb nog niks gehoord...
Hebben jullie ook wel eens zo veel twijfels gehad bij het aanschaffen van een paard?
Hebben jullie tips?

Hadley

Re: Twijfel! Wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:37

Je hoeft het paard toch niet gelijk te kopen?
Ik zou zowiezo een paar keer gaan kijken en uitproberen.
Neem ook een bekende van jou mee die ook verstand heeft van paarden om te kijken of jullie wel zo goed bij elkaar passen.
En vergeet niet , ondanks de afwijking het paard goed te laten keuren door een dierenarts!!
Niet onbelangrijk om een keer onverwachts te gaan kijken zodat je het paard ook een keer "naturel" ontmoet.

SUCCES!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:38

Persoonlijk zou ik het niet doen.

Mijn moeder heeft jaren plyneuropathie gehad. Weet natuurlijk niet of dat in zekere zin overeen komt bij paarden. Maar mijn moeder had altijd heel veel pijn overal. Waarbij ik dan dus denk dat als dat zo een beetje het zelfde is bij paarden als bij mensen dat paard geen fijn leven heeft als er iets op hem wordt gelegd. Dus zadel hoofdstel deken halster poetsen dat soort dingen.
Ik denk dat je gewoon even verder moet zoeken voordat je straksmet een pony zit waar het niet mee klikt waar je niks mee kan en wat je ookniet meer kan verkopen.

Meryl

Persoonlijk zou ik niet gaan voor een paard die al een afwijking heeft bij aanschaf. Er lopen veel paarden rond en er zit vast wel 1 bij die aan jouw wensen voldoet. Tuurlijk kan een paard altijd wat krijgen, maar dan kies je daar niet bewust voor. Helemaal gezien het feit dat er nog weinig bekend is over deze afwijking.

En als je nu al twijfels hebt, niet doen! Rustig doorzoeken. Succes Lachen

Iris82

Ik heb uit nieuwsgierigheid even gegoogeld en ik kwam al heel snel op Wiki uit:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyneuropathie

Als je dat zo leest, wordt je daar niet vrolijk van. Lijkt me pijnlijk...
Weet je welke versie ie heeft? Acute, chronische of erfelijke?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:46

Dat weet ik niet en de eigenaresse kon er ook geen antwoord op geven. Er is maar weinig bekend over dit in de paardenwereld.
Ik neem zoiezo een vriendin mee, die objectief mee kan kijken.
En als het paard er pijn aan heeft, dan is het voor mij al geen optie. Maar als het iets is waar hij verder goed mee kan leven dan vind ik het wat anders.
Keuren is iets wat ik altijd zou laten doen.
Ook een reden waarom ik twijfel is omdat hij wel voor erg weinig geld weg gaat...
Maar ik denk dat ik er maar vanaf zie, mijn paardje komt vanzelf wel op mijn pad...
Bedankt voor jullie tips!

Hadley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:47

Voor recreatief en basis dressuur, hier zou hij prima geschikt voor zijn volgens de eigenaar. Nu blijkt hij na 7 1/2-8 maanden een verborgen gebrek te hebben waardoor hij absoluut niet meer geschikt is voor waarvoor ik hem gekocht had. Hij heeft polyneuropathie (verlammingen aan spieren en zenuwen)en elke vorm van actief paardrijden raad de dierenarts af. Ik heb bij de aankoop een contract getekend waarin staat dat hij geschikt is als recreatie paard wat hij dus niet is (bosritten en B/L dressuur).

Dit stukje vond ik in een juridisch proces op het internet ...denk niet dat het een slimme koop gaat zijn....

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:48

Aj, nee dat is duidelijk, bedankt! overigens denk ik dat het om de acute vorm gaat ivm verlamming van spieren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:49

ik zou er vanaf zien....
er zijn zoveel paarden die te koop staan en wél gezond zijn, waarom zou je je dit dan op de hals willen halen?
een paard kopen met een afwijking is een gok, maar vooral bij zoiets als dit, zou ik het niet doen.
er is immers te weinig van bekend.....

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:50

Ik zou ook gewoon ff rustig verder kijken.
Wat is de reden waarom zij hem weg doet dan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:50

Hoe meer ik lees op google hoe meer ik zeg: niet doen!!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:52

Bij twijvel niet inhalen. Zoek lekker een gezonde knol die in zijn leven geen slechte ervaringen heeft gehad. Laat je niet van slag brengen door verliefd te worden op het paard of medelijden.

Geloof me, er zijn genoeg paarden!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:53

Up_to_Date schreef:
Ik zou ook gewoon ff rustig verder kijken.
Wat is de reden waarom zij hem weg doet dan?

Omdat ze met hem niet hoger verderop kunnen in de dressuur vandaar. En ik gok vanwege inkrimping.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:53

ik heb inmiddels al een mail gestuurd dat ik er vanaf zie.
Nogmaals bedankt voor de tips!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:56

Bij twijfel niet doen Haha!
Klinkt heel simpel en kort door de bocht maar er zijn paarden genoeg in Nederland, waarbij er vast één tussen zit die jou perfect past.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:59

Ja dat klopt, ik ben alleen erg kieskeurig en deze leek qua karakter goed bij me te passen.
Maar je hebt gelijk, bij twijfel niet doen.
Ik heb ondertussen een berichtje van de eigenaresse terug gehad dat ze me volkomen begrijpt, wel erg netjes!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:01

Heel verstandig dat je er van af ziet, ik zou hem ook niet kopen, je weet nooit hoe het proces van zijn ziekte verloopt, en straks heb je 3 weken kunnen rijden,en daarna nooit meer bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:05

Ik heb overigens de adertentie net gezien...maar de prijs is sowieso veel te hoog.
Bij slachtprijs kun je de gok nog wagen (als je niet iemand bent die binnen een week gehecht is aan zijn diertje Lachen )
Maar hier wat bij de prijs en je hebt een gezond dier

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:06

indien je twijfeld voor een bepaald paard dan er niet voor gaan. Dan zou ik verder zoeken tot ik het juiste paard wel tegenkwam.

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:12

Heel verstandig dat je er niet mee doorgaat. Nooit doen ziets. Als je van tevoren al weet dat het paard iets mankeert waar het vroeger of later (heel veel) last van gaat krijgen zou ik nooit tot kopen overgaan.
Vind het weer typisch een geval van: zorgen dat je van het paard afkomt zolang het nog verkoopbaar is (nog geen zichbare symptomen vertoond) en dan maar hopen dat de koper dom genoeg is om niet uit te zoeken wat het dier precies heeft. De koper kan niets maken, want het is geen verborgen gebrek (verkoper heeft het immers verteld, dat de koper verder geen onderzoek doet is niet het probleem van de verkoper). Verkoper is van het paard af, dus heeft er geen kosten meer aan en het paard is uiteindelijk de dupe.
Als de verkoper echt eerlijk zou zijn zou ze het helemaal niet verkopen als rijpaard, en bovendien beter beschrijven wat de aandoening inhoudt, wat het paard voor zorg nodig heeft en wat de risico's in de toekomst zijn. Dan ben je in mijn ogen goed bezig, vooral met het oog op het welzijn van het paard.
Dus als je een paard koopt met een gebrek, vraag altijd door, doe onderzoek, zoek uit wat het precies betekend en laat het paard ALTIJD alsnog keuren (ook als het geen bekend gebrek heeft uiteraard) door een onafhankelijke dierarts.