2 wedstrijden bij 2 verschillende jury's: 40(!) punten versc

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odin

2 wedstrijden bij 2 verschillende jury's: 40(!) punten versc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:32

De titel zegt het al, een stalgenoot van mij heeft vorig weekend en afgelopen weekend een L2-dressuurwedstrijd gereden.
Vorige week ging ze de ring uit met 2x laag in de 150 punten, afgelopen zondag had ze er in 1 van beide proeven 196! De andere proef had ze ook winst, ik weet niet precies hoeveel punten maar in ieder geval 1 winstpunt in die proef.

Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat iemand in een week tijd zo'n enorm verschil in het aantal punten krijgt, terwijl er in die week niets wezenlijks veranderd is. Hebben jullie zoiets zelf wel eens gehad? En is er misschien iemand die hiervoor een logische verklaring heeft? Ik kan er met mijn pet eerlijk gezegd niet bij.
Laatst bijgewerkt door Sim op 05-02-08 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: de 4 in de titel aangepast naar 40

Jasmijn159

Re: 2 wedstrijden bij 2 verschillende jury's: 4 (!) punten versc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:34

Misschien liep het paard in de tweede wedstrijd gewoon beter, of meer naar de zin van de jury? Is en blijft een jurysport he..
Of misschien was het niveau van de tweede wedstrijd lager?

Heb even ge-edit Knipoog
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 04-02-08 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:36

Het gaat dus niet om het verschil tussen de eerste en tweede proef, maar om die 2 wedstrijden en het verschil daartussen.
Ik kan me best voorstellen dat je 10, of 20 punten verschil hebt tussen de ene en de andere week, maar 40, dat is ruim meer dan een hele punt hoger per onderdeel!

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:39

Kan je vanachter de computer niet zeggen .
maar denk dat er weer veel "zal wel aan de jury gelegen hebben " of " Tja jury sport he" maar denk dat je 99 % wel zelf(je vriendin) weet waar het aan ligt.
Anders gewoon effe naar de jury (op een normale manier toe stappen)en om uitleg vragen .
En eventueel een keer op Video openemen

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:39

Misschien was het paard de eerste wedstrijd heel gespannen in de ring.. Of reed zij zelf verkeerd.. Andere deelnemers..

Kan gebeuren hoor!

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:41

Dressuur is en blijft een jury sport, dat staat voorop.

Ook ik werd onlangs 'afgemaakt' door de jury --> paard had teveel aanleuning, middendraf was te goed (???). Ik (probeer) het commentaar/punten in een dergelijk geval naast me neer te leggen en naar het commentaar van de proeven te kijken. Wellicht zie je wel overeenkomsten, maar straft/beloont de ene jury je er meer/minder voor.

Meer zinnigs kan ik er (helaas) niet over zeggen.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:42

Ik zie haar regelmatig op wedstrijd rijden (de tweede keer waar het hier over gaat, waar ze zulke hoge punten had in vergelijking met de keer ervoor) en ik zie die 40 punten er niet aan af. Ze rijdt voor zover ik het zie normaal gesproken wel een beetje hetzelfde. Ook de proeven zijn niet veranderd.
De wedstrijd waar ze zo laag scoorde was overigens een thuiswedstrijd.

Waarom ik eigenlijk het topic geopend heb, is om te informeren of het niet vreemd is dat 2 verschillende jury's eenzelfde combinatie op 2 tijdstippen (met 1 week tussentijd) zó enorm verschillend beoordelen.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:49

lexsus schreef:
Dressuur is en blijft een jury sport, dat staat voorop.

Ook ik werd onlangs 'afgemaakt' door de jury --> paard had teveel aanleuning, middendraf was te goed (???). Ik (probeer) het commentaar/punten in een dergelijk geval naast me neer te leggen en naar het commentaar van de proeven te kijken. Wellicht zie je wel overeenkomsten, maar straft/beloont de ene jury je er meer/minder voor.

Meer zinnigs kan ik er (helaas) niet over zeggen.

Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:26

Ik reed in mijn eerste B-proef 153 en 155 punten. Was echt totaal ontgoocheld. Zo reed ik een grote volte, mijn paard zag een reclamebord, bleef in stelling, bleef in buiging, bleef in de krul maar keek uit een ooghoek en daardoor wrong hij echt minimaal. Dat was dus een drie! Paard liep middendraf, is niet zijn spectaculairste onderdeel dus zowel versnellen als verruimen. Een vier. Nou, echt, het was dat ik de rest van de wedstrijden al opgegeven had, want ik had hem anders nog twee jaar thuis gehouden. Ik schrok me kapot.

Een week later reed ik 178 punten, met een best fijne proef. Kon er mee leven gezien de lage score van de keer ervoor.

Twee weken later won ik met 203 punten met een zelfde proef als de 178 puntenproef en de andere proef was 183 of 184, terwijl hij daar aan het bokken en klieren was halverwege. Verward

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:33

Nu kom ik ook wel eens tegen dat sommige jury's niet zien dat een paard niet over de rug loopt en die persoon krijgt dan onterecht hoge punten.
Zoals eerder gezegd, kan het ook een hele strenge jury zijn...en de andere erg mild....
Je moet meerdere wedstrijden rijden om te weten te komen wat het nu was.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:27

Ik zie vaak paarden in een mooi krulletje ontspannen door de baan tuffen die hoge punten krijgen van juryleden. het ziet er dan vaak heel gemakkelijk uit. Echter is het vaak zo dat deze combinaties van voren misschien kunnen bewegen maar van achter niet en erg op de voorhand lopen. de ene jury is de andere niet en naar mijn mening zijn er velen die dit niet opmerken als ernstige fout. Het zou zo maar zo kunnen zijn dat die vriendin van jou zo braaf rijd en dat de jury 1 het heeft afgestraft. het zou ook zo kunnen zijn dat ze het juist wel goed doet maar dat het nog niet in volledige ontspanning verloopt. Jury 2 zal dit dan toch hebben gewaardeerd ondankt eventuele spanningsfoutjes.

Er is een wereld van verschil tussen juryleden. je moet echt per wedstrijd kijken. Hoe waren de punten bij de overige deelnemers? daar kan je vaak meer uit halen. kijk goed naar hoe andere rijden en hoe die eindeigen in de eindstand

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:56

Mijn ervaring is dat je beter niet de ene en de andere wedstrijd kunt vergelijken. Omdat je een andere jury hebt, de vorm van de dag net iets anders kan zijn, de omstandigheden waarin je rijdt.
Je doet er denk ik, het verstandigst aan, om je protocollen naast elkaar te leggen en per onderdeel het commentaar te bekijken. Dan pas kun jer echt iets mee. Als er op verschillende protocollen bij een onderdeel, hetzelfde commentaar staat, dan is dat een verbeter punt. Ook al heb je er de ene keer een hoger cijfer voor als de andere keer.
Geen twee jury's kijken hetzelfde naar een proef. Er zijn hele strenge en mildere jury's.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:01

@ Cinny1: het gaat niet over mijn wedstrijden maar die van een stalgenoot.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:06

ik vind die vreselijke verschillen echt niet kunnen. Het mag gewoon geen jury sport zijn. Je doet daar je best en wordt afgemaakt omdat je paard hun niet aanstaat en wel netjes doet wat er gevraagd wordt. Dressuur een vreselijke sport op deze manier terwijl het leuk kan zijn

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:11

Odin, ik schreef in het algemeen. Maakt niet uit of jij wedstrijden rijdt of je stalgenoot. Ik probeer uit te leggen hoe het werkt in de praktijk, niet persoonlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:12

splash1999 schreef:
ik vind die vreselijke verschillen echt niet kunnen. Het mag gewoon geen jury sport zijn. Je doet daar je best en wordt afgemaakt omdat je paard hun niet aanstaat en wel netjes doet wat er gevraagd wordt. Dressuur een vreselijke sport op deze manier terwijl het leuk kan zijn

Wat wordt er gevraagd?
Voor de 1 is het netjes en de ander ziet dat het paard in z'n bek wordt getrokken.... om maar een voorbeeld te noemen.Beetje kortzichtige reactie vind ik.
Je vraagt om de beoordeling van een jury. Natuurlijk hoef je het er niet mee eens te zijn, maar laat ze wel in hun waarde, als je zelf vraagt om hun beoordeling.
Het is een jurysport, dus verschillende meningen en niveau's van juryleden waar zij hun mening op baseren zijn er!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:20

het mag gewoon geen jury sport zxijn vind ik. iedereen hoort hetzelfde behandeld te worden over zijn of haar prestatie. Er is op deze manier geen peil op te trekken of het misschien je eigen fout is of dat de jury je niet waardeerd

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:23

Dressuur moet een jurysport zijn!
Alleen moeten de jury`s af en toe wat beter op 1 lijn zitten.
Maar meestal zitten ze dat wel hoor!
Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen.

En als mensen al tig jaar wedstrijden rijden, en 1 keertje een groot verschil rijden, dan moeten ze niet zo zeuren.
Dat kan nu eenmaal gebeuren.
En als je elke week die grote verschillen hebt, dan zal je paard toch wel iets niet helemaal goed doen, wat door de enen jury wel wordt afgestraft en door de andere niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:30

splash1999 schreef:
het mag gewoon geen jury sport zxijn vind ik. iedereen hoort hetzelfde behandeld te worden over zijn of haar prestatie. Er is op deze manier geen peil op te trekken of het misschien je eigen fout is of dat de jury je niet waardeerd

Hoezo of de jury je waardeerd?
Of de jury al je fouten ziet bedoel je?
Mijn ervaring is bij mijn proeven dat jury's erg mild zijn.
Of jij vind dat het niet eerlijk is, dat kan. meerdere jury''s gebruiken zal het eerlijker maken, maar ook een stuk duurder Geld, geld! . Tis al duur zat vind ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:38

Waarschijnlijk liep hij het tweede concours gewoon een stuk beter. Ik heb weleens een puntenverschil gehad van 20 pnt en dat was op dezelfde dag.

Het kan makkelijk zo zijn dat het paard de ene week veel frisser was of ergens van is geschrokken waardoor het minder ging. Misschien had hij gewoon zijn dag niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:42

Ik denk niet dat je 2 verschillende jury's kan vergelijken. (ook al zou je denken dat elke jury het zelfde hoort te zien en te beoordelen) Was dit bij dezelfde jury geweest had ik er grotere vraagtekens bij gezet.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:53

Ik snap niet wat hier zo raar aan is. Het kan toch zijn dat het paard en/of amazone de dag niet had(den)? Ik ken geen enkel paard wat elke dag precies hetzelfde loopt.

Ik had pas zo'n gigantisch puntenverschil. Zo reed ik op vrijdag bijna een verliespunt en op zaterdag een winstpunt. En daar zat nog niet eens een dag tussen. Kwam gewoon omdat de ene jury voor iets wat niet goed ging een 0 gaf en de ander een 4. Tja.. dat houd je toch.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:06

Volgens de combinatie zelf en de mensen die het gezien hebben (ouders o.a.) zat er nauwelijks verschil tussen de proeven de ene, en de andere week. Ik kan daar zelf niet over oordelen want ik heb alleen de proeven die zij op eigen terrein gereden heeft (en waar ze de lage punten reed) gezien.

Ik heb het zelf nog nooit gehad, zóveel verschil met slechts 1 week en geen veranderde omstandigheden (behalve een andere jury) er tussen. Vandaar dat ik het wat vreemd vind en een topic geopend heb met de vraag of mensen dit ook wel eens zo gehad hebben en wat anderen er van denken.
@ Nicole10: Jij hebt het over een verschil van een punt of 30, in dit geval zat er 44 punten tussen de laagste proef de ene week en de hoogste de week erna.
Een punt of 20 verschil heb ik ook wel eens gehad zelf, maar het dubbele niet. En in het geval van die 20 punten verschil wist ik zelf maar al te goed waar het aan lag.
In deze situatie is dat niet het geval en is er geen aanwijsbare reden om het puntenaantal van meer dan 40 punten te verklaren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:43

Je hebt het over een week tussentijd, in een week kan er een heleboel gebeuren. Daarbij heb je beide dagen verschillende omgeving, verschillende jury en verschillende proef.
Daarbij is het waarschijnlijk het paard de ene dag meer ontspannen heeft gelopen waardoor ze haar rug beter gebruikt en een beter achterbeengebruik heeft. Zulke dingen zijn voor toeschouwers moeilijk te zien maar een jury let juist op zulke dingen.
Daarbij let de ene jury meer op het een en de ander meer op het ander, misschien had ze de pech dat haar paar bv de ene dag meer gespannen was en dat ze toen net een jury had die daar juist erg op let.

Ik vind dit meer normaal dan vreemd, het kan namelijk nooit zo zijn dat je iedere proef dezelfde punten hebt, er zijn maar weinig paarden en ruiters die zo contstant kunnen presteren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:44

Odin schreef:
De titel zegt het al, een stalgenoot van mij heeft vorig weekend en afgelopen weekend een L2-dressuurwedstrijd gereden.
Vorige week ging ze de ring uit met 2x laag in de 150 punten, afgelopen zondag had ze er in 1 van beide proeven 196! De andere proef had ze ook winst, ik weet niet precies hoeveel punten maar in ieder geval 1 winstpunt in die proef.

Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat iemand in een week tijd zo'n enorm verschil in het aantal punten krijgt, terwijl er in die week niets wezenlijks veranderd is. Hebben jullie zoiets zelf wel eens gehad? En is er misschien iemand die hiervoor een logische verklaring heeft? Ik kan er met mijn pet eerlijk gezegd niet bij.

Voor mij is dit niet echt vreemd. 2 proeven bij jury A en twee proeven bij jury B, met een week ertussen, op verschillende terreinen. Tsja, dan kun je verschillen krijgen. En het is niet verstandig om verschillende proeven, jury's en/of terreinen met elkaar te vergelijken.
Het is gewoon een feit dat je moet accepteren in de dressuursport. Maak je je daar te druk over dan bederft dat misschien je plezier in paardrijden, en dat zou zonde zijn, toch?
En ,helaas, wat ouders en andere goedwillende leken er van vinden telt even niet mee in dit verhaal.