vraag gescikte pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

valentino01

vraag gescikte pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 15:47

Hoi Hoi,

ben nieuw hier en had een vraagje
ik ben sinds kort weer gaan paardrijden, ik heb op paardrijden gezeten toen ik ongeveer 7was tot me 9de en ik ben nu 19.
ik wil nu graag mijne eigen paard/pony nemen maar ik weet wat ik zal doen.

ik ben niet zo'n held Tong uitsteken ben vaak bang dat ik er af val ben wel gek van een haflinger en zat daar aan te denken.
ik heb al een beetje rond gekeken op het forum maar daar werd hij door sommige aangeraden en sommige afgeraden
weten jullie misschien een leuk en vooral betrouwbaar beginelings pony?
Ik wil er trouwens wel graag voor een kar mee.
alvast bedankt voor jullie reacties!

groetjes tatjana

kaasje

Re: vraag gescikte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:50

hooi

ik ben niet zo professioneel met paarden enzo

maar mischien eerst wat lessen nemen voordat je een eigen pony neemt
ik weet niet hoegoed je al rijd maar ik bedoel het goed Bloos

valentino01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 15:56

whaha dank je wel Lachen

ja ik heb ook lessen op de manege en me zus heeft een eigen paard dus ze kan me ook altijd helpen maar ik heb nu de kans om een eigen ponytje te nemen en ik vond het wel leuk dus ben op zoek naar een braaf ponytje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:00

als je iemand heb die je kan begreiden (je zus dus) waarom niet ? als je het geld er voor heb en de tijd. waarom niet. je moet trouwens ook beter niet naar 1 specefiek ras op zoek gaan want, de een haf is bijv echt een rotzak en de andere weer erg lief. we zou ik voor een iets ouder en verder opgeleid beestje gaan dus rond de 12 die toch al veel kan. zo dat jij daar een hoop van kan leren.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:15

Ga idd op zoek naar een paardje of pony die echt bom- proof is... Waar je een boel van kan leren!
Als je op zoek gaat neem dan iemand mee die er verstand van heeft... Succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:17

idd iemand die er verstand van heeft. of nog beter een klienische keuring laten doen. als het paard meer als 2,500 euro gaat kosten zou ik ook een rontghn foto's laten maken.

santotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:18

heey

ga opzoek naar een wat ouder paardje 12-13-14 jaar ofzo.
eentje die niet zo snel schrikt bom-proef is dus.

veel succes veder

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:20

Wel is het zo dat haflingers over t algemeen wat cooler in hun koppie zijn en dat is goed voor beginners. Lachen Maar ze zijn vaak ook eigenwijs en koppig en of je daar nou zo blij mee moet zijn als beginner.. Tong uitsteken Je kan dr wel veel van leren in ieder geval!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 07:07

Geen paard is hetzelde, geldt ook voor haflingers. Er zijn best heel makke haflingers te vinden, dus gewoon zoeken.
Hou marktplaats ook goed in de gaten en ga met een ervaren iemand kijken als je er een hebt gevonden die je aanspreekt

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:18

Van een haflnger kun je enorm veel leren, ze zijn inderdaad cooler in de kop. Maar ze zijn ook ontzettend sterk en willen vaak zo graag voor je werken dat ze er heet van worden. Maar je hebt er meestal wel enorm leuke paardjes aan. Je kunt dan trouwens ook net zo goed een fjord of een tinker nemen.

Ook kun je kiezen voor een oudere pony die al wat meer ervaring heeft. Dat is altyd goed en daar leer je zelf enorm veel van.

Succes der mee, en laat even je beslissing weten.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:49

Als je nou weer sindskort aan het rijden bent, zou ik er even mee wachten, en eerst les gaan nemen op een manege ofzo (of ergens gaan rijden). Maar meteen een eigen paard nemen is wel snel.. wie weet rijd je nu weer zo kort als eerst, en als je een eigen paard hebt kan dat natuurlijk niet zomaar.. Tjah, een bepaald ras aanraden kan niet, want alle paarden zijn verschillend.. Haflingers kunnen ook per paard hartstikke verschillend zijn, haflingers hebben een heel fijn karakter, eigenwijs maar heeel lief!
Heb zelf ook een haflinger.
Succes met zoeken!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:09

Ohw ik weet nog goed hoe ik als eerst weer op een paard begon te rijden

Ik stond eerst vet te trillen van angst toen ik op nowornever zat gewoon de kwa hoogte. Nu ben ik eraan gewend. Ik blijf helaas wel deels het angst bij geloperen houden. Een ander verzorgster had me daarbij ermee geholpen ze was sosm wel gemeen maja ik moest het leren en had er respect na het kleinne lessje.

Ik ben niet terug gegaan naar manege maar ben blij de verzorgster me kon bijbanen want ik was grotendeels vergeten.

Ik zou inderdaad dus zoals de rest zeiden les nemen voor je eige paard neemt. Ook boeken hebben hoe je bepaalde ziektes kan herkennen lijkt me ook heel erg verstandig als je eige paard heb

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:13

ik zou eerst weer wat les nemen en misschien een paard eerst huren van iemand om een idee te krijgen of je er tijd voor hebt en energie om elke dag een paard te verzorgen en wat het verzorgen en onderhouden inhoud. En goed weten wat het financieel inhoud.

En dan zou ik voor een Tinker kijken als je geen held bent.
En elk paard dat je wil kopen moet je runtgologisch laten keuren misschien kan je hem een maand op proef krijgen.
Een goed opgevoede tinker is super ze kunnen voor de kar en ze kunnen elk gewicht tillen ze zijn super voor kinderen.
niet altijd even stress bestendig maar dat is geen enkel paard. maar ze hebben een super karakter ik vind ze liever als haflingers er staan er bij ons vier op stal ik vind ze net als fjorden erg eigenwijs.

succes

valentino01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 09:21

Dank jullie wel voor jullie reacties

Ben er nog steeds niet uit wat ik zal doen Lachen
Toen ik me berichtje zette was ik al weer aan het lessen was ik er denk vergete bij te zetten...
en tot nu toe gaat het wel weer goed
ik volg jullie advies wel op ALS ik een paardje neem gaat ik zoizo voor een oudere en één met ervarig die zoals jullie zeiden bom-proef is whaha

ik gaat zondag in belgie bij een haflinger merrie van 12 kijken staat bij dat ze heel braaf is enzo maarja gaat natuurlijk zelf eerts kijken of het een beetje klikt... ben benieuwd Tong uitsteken

iedergeval ogmaals bedankt voor de reacties heb er wel wat aan gehad Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:48

goedzo en laat hem keuren door een VA. en rijd er ook een stuk mee langs de weg als het in de bak goed gaat.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:57

een haflinger is echt leuk!

chantal84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:17

Bij elk ras zit er hele brave en ondeugende bij, gewoon goed zoeken en een al wat ouder ervaren paard/pony nemen

spa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:58

Tja een haflinger kan je ook gigantisch uitproberen. Kijk in eerste instantie naar het karakter zou ik zeggen.Of een iets ouder beestje

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:20

pink_lady schreef:
Ga idd op zoek naar een paardje of pony die echt bom- proof is... Waar je een boel van kan leren!
Als je op zoek gaat neem dan iemand mee die er verstand van heeft... Succes!!!

Wij hebben nu ook (5 weken) een paard waarvan men zei dat hij totaal bomproof was en niet zou bokken schrikken, wat dan ook. Hij is er bij ons al een paar keer vandoor gegaan en hij heeft ook gebokt, gelukkig op blijven zitten (Vallen van 1,71 m is best wel hoog Tong uitsteken ). Hij kan je ook wel eens uitproberen. Meestal is elk paard wel ergens bang voor of zal wel eens een keertje bokken. Dat BOMPROOF bestaat niet echt. Heel missgien bij een politiepaard? Bloos

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:41

Ik heb eind vorig jaar ook een eigen paard gekocht na 13 jaar niet gereden te hebben Haha!

Ik ben ook speciaal voor een wat oudere pony gegaan heb er 2 bezocht bij de eerste voelde ik geen klik of wat dan ook, bij de 2e was het meteen raak hihi Knipoog
Ik kwam uit op een 16 jarige Fjorden merrie een echte Bomproof paardje zeker niet sloom en lekker eigenwijs.

Dus gewoon wat pony's gaan bekijken en ik zou inderdaad ook voor een wat oudere pony gaan

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:46

Richt je niet op 1bepaald ras.
Ga gewoon opzoek naar een wat ouder paard, die ervaring heeft, bomproef en waar jij vertrouwen bij hebt Lachen.
Je hebt nu ook les zeg je? Misschien je instructrice bij je zoektocht betrekken?
Die heeft waarschijnlijk wel een beeld van wat bij je past.
Suc6 Knipoog

valentino01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 12:55

Hoi Hoi

super bedankt voor jullie reacties allemaal!! ben er erg blij mee ben nog steeds een beetje aan het rond kijken en doen ga volgende week bij een 12 jarige haflinger kijken en ben voor de rest nog steeds een beetje aan het rond neuzen en informatie aan het zoeken enz
dank jullie wel!!

lotte_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:40

als je bang bent om te aftevallen zou ik weer eerst even lessen nemen om vertrouwen te winnen. je hoeft maar paar lessen te volgen dan want je vertrouwt een pony/paard best snel...
dan zou ik dan naar een paard of pony kijken

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:45

valentino01 schreef:
Hoi Hoi

super bedankt voor jullie reacties allemaal!! ben er erg blij mee ben nog steeds een beetje aan het rond kijken en doen ga volgende week bij een 12 jarige haflinger kijken en ben voor de rest nog steeds een beetje aan het rond neuzen en informatie aan het zoeken enz
dank jullie wel!!

Geweldig Lachen Ook leuk dat je een haflinger hebt gevonden, als dat toch is wat je wilt zou ik er gewoon voor gaan. Ervaring doe je wel weer op door te gaan rijden, heb zelf ook een jaar niet gereden.. toen 3x bij een vriendin maar dat was totaal niet serieus. Nu heb ik sinds een maandje een eigen haflinger, maar ga tussendoor (totdat ik hem ga inrijden) ook nog welles op een manege lessen, gewoon weer wat ervaring opdoen.
Ik zou je zeggen; de eerste keer na zo'n lange tijd weer op een paard zitten/rijden, is zoooo'n geweldig en apart gevoel, echt heerlijk! Lachen Succes ermee

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:05

ik vind welsh cob het beste ras.. heb er zelf ook 1 en ben nu ook 18.. die kunnen je makkelijk aan en zijn ook heel fijn voor de kar.. zou wel 1 zoeken die alles al zover kan dan.. maar ookal is dit niet zo ze zijn ontzettend leergierig dus is mischien ook wel een uitdaging voor jou...

succes ermee!