Ons paard probeert ons te bijten op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CSLAETS

Ons paard probeert ons te bijten op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 11:21

We hebben onlangs een mooie BWP ruin van 7 jaar aangekocht. We zijn er heel blij mee en hij is doorgaans ook heel lief,
enkel als we aan of in zijn stal komen, probeert hij ons te bijten. We weten natuurlijk niet de reden of aanleiding ervan, maar eventuele tips om dit gedrag af te leren zijn steeds welkom.
Tks,
Carla

Silence

Re: Ons paard probeert ons te bijten op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:22

Met heel veel rust en geduld oplossen. Heel veel belonen, gewoon wat lekkers geven als je zijn kant op loopt.

Maar ook zou ik uitzoeken, of je paard dit gedrag altijd heeft gehad of pas sinds hij bij jullie is.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:31

staat hij de hele dag binnen, of staat ie ook lekker buiten.
Als ie alleen binnen staat, kan het verveling zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:31

Ach, ik rij nu ook een paard wat twee vrienden vanm me sinds 2 maanden hebben. Dit paard bijt ook op stal, met poetsen, met zadelen, met opstappen, met aaien met alles....
Onder andere via Bokt zijn we erachter gekomen wie hem gereden heeft en wat hij heeft meegemaakt.
Paard blijkt pas met 6 te zijn gecastreerd....heeft dus ook hengstengedrag waaronder dat happen en bijten.
Verder 5 jaar bij iemand gestaan waar hij gruwelijk werd verwend...( schoentjes aan in de molen etc..) en dus ook overal mee wegkwam...

Uiteneindelijk is hij nu hier, bijten blijft hij doen.
Slaan helpt niet, hij weet dat hij een mep krijgt maar het boeit hem niet. Als hij aanstalte maakt een brul geven scheelt je een knauw....

Ws leert hij het niet meer af. Vastzetten is een oplossing, gewoon ALTIJD opletten is ook een oplossing.... kop naar rechts met opstappen is ook een oplossing....

Ach, wieweet wordt het ooit beter ( hij is nu 11 dus vrees van niet)en anders moeten we gewoon ALTIJD opletten als we bezig zijn met hem.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:40

Jij komt in zijn ruimte, zijn stal, hij wilt dit verdedigen, geeft eigenlijk aan dat hij dominanter is dan jij. Maar met bijten komt hij juist ongevraagd in JOUW ruimte! Je moet hem dus leren dat hij pas in jouw ruimte mag komen als jij dat zegt (open houding, glimlachen). Ga eens midden in de stal staan met een halstertouw. Elke keer als hij in jouw ruimte komt, ga je jezelf met het touw slaan, van links naar rechts. Als je hem toevallig raakt, pech gehad, moet hij maar gaan. Elke keer als je hem ziet wegkijken, ontspannen of likken/kauwen, laat je het touw los. Als hij dan beleefd komt vragen of hij aandacht mag, haal je hem aan, dit is braaf. Als hij dan weer een hapje van je neemt, ga je weer met het touw om je heen slaan. Kans verkeken. Zo ga je net zo lang door totdat hij beleefd en zonder bijten je ruimte in komt.
Succes ermee!

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:17

Rustig doen en als die braaf is belonen...
Zo is het toen bij mij minder geworden

CSLAETS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 10:53

Bedankt alvast voor jullie tips. Ik hoop echt dat het overgaat, want voor de rest is hij echt heel lief en nieuwsgierig, hij heeft helemaal geen stout karakter. Ik vermoed dat het inderdaad een kwestie van territorium en dominatie is zoals Puchje zei.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:54

Ik zou niet beginnen met hem dingen uit de hand te geven. Dan is de kans juist aanwezig dat je het bijtgedrag bevestigd. Als je iets wilt geven altijd in de voerbak.

hikari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:38

spa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:07

Tass schreef:
Rustig doen en als die braaf is belonen...
Zo is het toen bij mij minder geworden

JA precies

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:02

zijn bijtgedrag negeren geen aandacht aanschenken dan krijgt hij ook geen negatoeve aandacht en houdt hij misschien wel op.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:36

Puchje schreef:
Jij komt in zijn ruimte, zijn stal, hij wilt dit verdedigen, geeft eigenlijk aan dat hij dominanter is dan jij. Maar met bijten komt hij juist ongevraagd in JOUW ruimte! Je moet hem dus leren dat hij pas in jouw ruimte mag komen als jij dat zegt (open houding, glimlachen). Ga eens midden in de stal staan met een halstertouw. Elke keer als hij in jouw ruimte komt, ga je jezelf met het touw slaan, van links naar rechts. Als je hem toevallig raakt, pech gehad, moet hij maar gaan. Elke keer als je hem ziet wegkijken, ontspannen of likken/kauwen, laat je het touw los. Als hij dan beleefd komt vragen of hij aandacht mag, haal je hem aan, dit is braaf. Als hij dan weer een hapje van je neemt, ga je weer met het touw om je heen slaan. Kans verkeken. Zo ga je net zo lang door totdat hij beleefd en zonder bijten je ruimte in komt.
Succes ermee!

Het hoeft niet per se in stal je kan dit ook doen in bijv. een round pen (longeerring), of een afgezet stuk van de bak. Ook kan je doormiddel van lichaamstaal vragen voorwaarts door de ring te gaan, of voor jou opzij te gaan als je dat vraagt. pak je touw en zwaai je die richting zijn kont en loop naar de plek waar het uiteinde van het touw ligt. Pak het touw weer en zwaai het weer richting zn kont en ga weer op die plek staan. Eigenlijk werkt het als een soort verlengstuk van je arm. Zo gaat je paard iedere keer opzij wanneer jij eraan komt, waardoor hij respect voor jou opbouwt. Ik hoop dat je hier wat mee kunt! suc6 ermee! Go jij! Go jij!

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:18

ravado schreef:
Puchje schreef:
Succes ermee!

Het hoeft niet per se in stal je kan dit ook doen in bijv. een round pen (longeerring), of een afgezet stuk van de bak. Ook kan je doormiddel van lichaamstaal vragen voorwaarts door de ring te gaan, of voor jou opzij te gaan als je dat vraagt. pak je touw en zwaai je die richting zijn kont en loop naar de plek waar het uiteinde van het touw ligt. Pak het touw weer en zwaai het weer richting zn kont en ga weer op die plek staan. Eigenlijk werkt het als een soort verlengstuk van je arm. Zo gaat je paard iedere keer opzij wanneer jij eraan komt, waardoor hij respect voor jou opbouwt. Ik hoop dat je hier wat mee kunt! suc6 ermee! Go jij! Go jij!

ik heb een fjord die ook bijt en niet echt respect voor me heeft,
dit zijn handige tips , bedankt hier heb ik ook wel wat aan Lachen