Lastige vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arabahnarak

Lastige vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:47

Dit is misschien een lastige vraag waar ik zeker niemand mee op de tenen wil trappen, maar met hier veel te lezen, kwam het toch bij me op:

Ik zie dat hier héél wat kinderen, tieners en jongvolwassenen zijn die zelf nog niet veel ervaring hebben met paarden, maar wel ergens een verzorgpony of paardje hebben, waar ze vanalles mee mogen en kunnen doen. Als dat nu nog heel jonge dieren zijn, die nog veel begeleiding en opvoeding nodig hebben, is het dan wel verstandig dat eigenaars hun dieren alleen laten met die jonge kinderen? Want uiteraard bedoelen die het allemaal zeer goed, maar uit onwetendheid vermoed ik dat ze toch ook heel verkeerde dingen kunnen doen, die de opvoeding van die pony's en paarden helemaal niet ten goede komen. Of ben ik daar nu verkeerd in en kan dat geen kwaad?

A_n_n_e_

Re: Lastige vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:48

bij ons op stal hebben ze een regel, de ouders moeten ervaring hebben. hebben ze dat niet krijgt het kind les van iemand die het wel heeft..!
anders zou ik het ook niet willen hoor iemand die geen ervaring heeft met mijn pony weg lopen Knipoog
Laatst bijgewerkt door A_n_n_e_ op 03-02-08 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:49

Een eigenaar zal voor zichzelf hopelijk wel weten of het verantwoordelijk is iemand alleen dingen te laten doen met zijn paard. Als ik eigenaar was van een jong paard zou ik die dus ook never nooit alleen laten met en verzorgster die ik niet 100% vertrouw en waar ik niet zeker van weet dat hij/zij goed omgaat met mijn paard.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:30

Tjah, keuze van de eigenaar zelf.

Sandka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:05

ja ken er ook een paar. Geweldig leuk veulen en jong paard dat wordt uitbesteed aan tieners. Nu ze klein zijn is het nog leuk maar als ze straks aan de bak moeten ben ik bang dat de eigenaar zich toch wel voor de kop slaat.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:25

Ik ben het helemaal met je eens, Maar helaas dat is aan de eigenaar van het paardje of de pony ze komen er vanzelf wel achter. Het probleem ook is dat heel veel van die jonge meisje ook nog eens denken dat ze heel veel verstand hebben van paarden. En andere mensen onjuiste adviezen hier op bokt geven. Wat andere jonge meisjes dus aannemen van die meisjes waardoor het nog meer verkeerd gaat. Terwijl men dus meer baat heeft bij profesionele hulp of dus de eigenaar van het paard.

Maar als je twaalf bent kan je best advies geven over kleine dingetjes maar niet over de opvoeding van een paard.
En dan nog is het de vraag bij kleine dingetjes of het goede adviezen zijn. Ik wist toen ik 18 was ook nog niet alles van paarden.
Maar met veel hulp van profesioneels en oudere ervaren mensen leer je een hoop en ik leer nog elke dag. Haha!

Maar hoe jonger je bent vind ik eigenlijk dat je geen advies mag geven tenzij je de zelfde ervaring met een bepaald probleem hebt, en die dan bij jou is opgelost. Maar soms zijn het nuttige adviezen. Knipoog

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:07

Het zou inderdaad jammer zijn als door zulke onwetende mensen het paard niet 'goed' wordt verzorgd of dat er dingen fout gaan. Het scheelt dat het vaak niet express gedaan wordt, want dat maakt het nog erger. Gewoon veel informeren en lezen helpt wel bij het 'ervaren' worden in de omgang met paarden.
Zoiets moet je gewoon leren, dat kun je niet 1,2,3

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:10

inderdaad ik denk er precies over als jij en als iemand met mijn paard iets doe wil ik zeker weten dat het vertrouwd is.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:12

friesiszwart schreef:
inderdaad ik denk er precies over als jij en als iemand met mijn paard iets doe wil ik zeker weten dat het vertrouwd is.

ik vertrouw bijna niemand met mijn paard Bloos
echt niet Nagelbijten / Gniffelen

enkel 1 persoon en dan nog heb ik zoiets van 'als het maar goed gaat'.. Haha!
hijs me gewoon veel te dierbaar Haha!

Jessygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:53

Mijn buurmeisjes hebben ook een verzorgpaardje. Ik ben een keer meegegaan met hun om te kijken hoe ze het paard verzorgden. Over het algemeen ging dit heel goed! Maarja ik denk dat het altijd belangrijk is dat er iemand in eerste instantie helpt hiermee, want je weet natuurlijk nooit van tevoren of ze het paard wel goed verzorgen..

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:05

Ik ben het met je eens.
Bij mijn eerste verzorgpaard was dit zo. Toen was ik een jaar of 12. Ik vond het natuurlijk harstikke leuk, en ik deed ook geen kwaad aan het paard. Maar het was nog een jong dier, en ik kon niet veel, dus echt verderkomen kon het paard niet. Terwijl, als er een ruiter opzat die er wat aan reed, het misschien nog leuk dressuur kon lopen!
Het was ook soms best een vervelend paard, en achteraf denk je: wie weet wat er had kunnen gebeuren. Op dat moment denk je er niet bij na, maar buitenrijden is een aantal keer goed fout gegaan omdat het paard te sterk was!

Later kreeg ik een verzorgpaard, en daar was de eigenaresse áltijd bij. Van de boer waar ze stonden mochten wij alleen het erf niet op.
En hier heb ik zó veel van geleerd. Die mensen zelf waren ook zeer ervaren, konden mij erop wijzen als ik iets fout deed. Soms miste ik die vrijheid die ik bij mijn vorige eerste verzorgpaard heb. Maar achteraf ben ik blij dat ik hier verzorgd heb.
Nu ben ik er meer aan toe, ik heb nu weer een verzorgpaard waar ik veel vrijheid heb. Nu heb ik denk toch net wat meer verantwoordelijkheid Tong uitsteken En zal ik ook wat meer moeite doen om af en toe een lesje te nemen Knipoog

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:11

Het is wat de eigenaar wil, zijn/haar paard

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:16

Ik ben 17 en heb drie paarden waaronder één een beestje is die vijf wordt.
Mijn bijrijdster is 23, maar we leren nog zoveel van elkaar Lachen

Ikzelf heb me eigenlijk sinds de aankoop van mijn eerste paard (was toen 12 jaar) me een beetje beginnen verdiepen in de psychologie van het paard en dat heeft niet slecht gedaan.
Mijn eerste paard is een heel dominant ding, en van hem heb ik veel geleerd maar uiteindelijk was het ook niet verantwoordelijk om een paard van 1.75m met dominantieproblemen aan te kopen.
Gelukkig gaat nu wel alles goed tussen ons! Ja

Op vlak van verzorgers en bijrijders;
Ik vind dat je ook veel eigenaars onverantwoord ziet omgaan met hun paarden en dat de verzorgers, bijrijders er meer van kennen dan de eigenaars zelf.
Je moet elkaar kunnen aanvullen op vlak van kennis en ervaring, en die doe je niet zomaar op!
Maar ik geef je wel gelijk dat er veel eigenaars zijn die zeggen; "Doe wat je wilt" en er zich ook zo vanaf maken...