niet normaal meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solaria_Liz

niet normaal meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:09

bij mij op stal staat een paard dat gedeelt wordt door 2 broers en 1 zusje.
Het zusje heeft de zondag en de 2 broers doen de andere 6 dagen.
Nu is de oudste broer een raar typje.
Hij wil alleen maar springen en dreigt de andere 2 dat ze niet meer mogen rijden, als ze geen dressuur rijden.
De stal mest hij 1 keer in de 3 dagen uit en als hij het doet, laat hij de helft van de drollen liggen.

Als hij haar borstelt en opzadelt, staat het paard los in de stal.
En dan mag ze geen stap verzetten, anders krijgt ze een gigantische mep.

Tijdens het rijden is hij heel hardhandig. Als hij opstijgt, stapt hij nog geen lange zijde van de hoefslag en gaat meteen drafen. Wendigen heeft hij nog nooit van gehoord en geeft een grote mond als je vraagt waarom hij niet normaal instapt. Hij springt het liefst zo hoog mogelijk en als zijn paard dan weigerd, springt hij er vanaf en pakt een zweep. Als het paard dan nog een keer weigerd, slaat hij haar heel hard en heel vaak.
Ik sta er vaak bij te kijken en ik heb het gevoel dat het paard niet hoger kan of moe begint te worden.
Meerdere malen heb ik gewoon gezien dat hij de merrie er echt overheen slaat en als ze het vaak braaf gedaan heeft, houdt hij er eindelijk mee op.
Maar dan komt het volgende probleempje.
Ze is nat van het zweet. hij zadelt haar af en "gooit" de deken eroverheen. Zet haar in de stal en gaat naar huis.

Ik heb hem wel eens gevraagd waarom hij zo hardhandig rijdt en hij antwoord daarop dat je dingen alleen voor elkaar krijgt, als je het hard speelt.
Ik heb zelf ook een keer op dat paard gereden en ze deed niets verkeerd. Ik kon springen en er alles mee doen, zonder dat ze raar deed.
Hij heeft dit van zijn baas geleerd en heel veel mensen op stal zijn er niet mee eens.
Hij luistert nergens naar en doet echt wat hij zelf wil.

Wat vinden jullie? Moet ik iets doen of moet ik het maar laten gebeuren, omdat het zijn paard is.
Ik vind het heel zielig voor zijn paard, want ik ben er altijd bij als hij rijdt.
Het paard is echt een schatje. Ze doet niets verkeerd en toch is hij heel hardhandig.

groetjes

fuego3

Re: niet normaal meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:25

L*llig maar het is niet jou zaak,, je KUNT niets doen

De enig optie die ik kan bedenken is gaan praten met de ouders en als die er die het erge er niet in zien tja , dan blijft er niets over om te doen.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:46

zo 1 hebben wij ook op stal en dat is een volwassen man
die stijgt op gaat gelijk in draf en dan heel snel al over in galop en dan ook echt hard in galop hij kijkt nergens naar.
vandaag ook weer gaat ie vlak langs me galoperen het scheelde maar een haartje of hij knalde bij me op Boos!
zeg ik er wat van zegt ie wat mekker jij Boos!
ook hij gooit ze paard zo bezweet en niet uitgestapt op stal

je kan er niks aan doen helaas

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 00:37

ik word er zo boos van
Hij vroeg me op een gegeven moment of ik hem af en toe wou helpen met dressuur.
Maar als ik hem help, moet hij van mij normaal instappen en veel wenden. Nou.. Op een gegeven moment begint hij me uit te schelden.. Toen had ik echt zo iets van dag!! zoek het zelf maar uit.
Zijn moeder zegt regelmatig dat hij normaal moet doen met het paard en hij liegt zelfs tegen haar..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:59

Triest maar het enige wat je hieraan kunt doen is naar zijn ouders stappen en zeggen dat hij het paard verre van netjes behandeld.Laat ze maar eens een keer komen kijken...
Helaas zijn er verder geen regels...het is zijn paard.

Ik heb ook wel eens woorden gehad moet iemand die zijn paard een trap in zijn buik gaf omdat het dier niet snel genoeg omging naar zijn mening.
Ik heb daar toen ook wat van gezegt en zijn antwoord was dat het dier gewoon moest luisteren...hem hem gezegt dat hij hem dan ook wel de tijd moest geven om om te stappen en dat trappen in de buik van een paard niet de manier is om op te voeden.
Hij zweeg daarna en ging verder met poetsen...
Had ook al eens een ander discussiepunt met hem gehad mbt voeren...alle paarden in die stal werden gevoerd en op zijn box hing een bordje met de tekst..."niet voeren want ik ga om zo laat rijden".Beessie keek sneu om zich heen en ik heb toen een wortel in zijn bak gegooid...gaat tenslotte niet om wat er in de bak ligt maar dat er iets inligt.
Vlak daarna kwam hij binnen en begon te brullen wie zijn paard had gevoerd...heb dus gezegt dat ik hem een wortel had gegeven omdat paarden nu eenmaal niet konden begrijpen als de een voer krijgt en de ander niet en dat hij anders eerder op stal moest komen zodat zijn paard weg was als er gevoerd zou worden.Zo niet...gewoon even een worteltje klaarleggen zodat hij geen voerneid krijgt.Ook daar had hij weinig op te zeggen...

Heb een enorme hekel aan dit soort "egotrippers" Boos! ...een dier is als een apparaat voor ze en ze zijn te beroerd om ze eerlijk te behandelen.Ik bedoel je hoeft een paard echt niet dood te knuffelen en alles op een gouden presenteerblaadje aan komen dragen maar een klein beetje respect en gezond verstand moet toch kunnen

Groetjes,Tinky

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 04:12

dit is ook de reden waarom ik voorstander ben voor een examen afleggen voor je een eigen paard mag hebben,
het zal niet alle losers ervan weerhouden,maar toch wel een klein gedeelte

enigste wat je kan doen is die ouders er een keer op (laten) aanspreken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 06:14

Citaat:
weigerd, springt hij er vanaf en pakt een zweep. Als het paard dan nog een keer weigerd, slaat hij haar heel hard en heel vaak.
Ik sta er vaak bij te kijken en ik heb het gevoel dat het paard niet hoger kan of moe begint te worden.

wat gemeen Boos!

ik had het opgenomen met mijn telefoon en hem gedreigd dat als ie nog 1x zou slaan ik het filmpje door zou spelen en hem zou aangeven voor dierenmishandeling.
wat een akelig figuur....zeg anders tegen hem dat je aangfite gaat doen voor dierenmishandeling?
wat zeggen die broer er zus er van?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 06:28

Misschien dat een opmerking over de dierenbescherming of over de rechten van dieren hem laat nadenken. Je zou bij de DB kunnen informeren of dit mag, zo niet, welk artikel het in staat dat het niet mag. je zou dan eens kunnen zeggen: weet je dat in artikel dit-of-dat staat dat .....

Misschien dat tie dan gaat nadenken, als hij het idee heeft dat hij er anders door in de problemen zou kunnen komen.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 07:41

ellepel schreef:
Citaat:
weigerd, springt hij er vanaf en pakt een zweep. Als het paard dan nog een keer weigerd, slaat hij haar heel hard en heel vaak.

wat gemeen Boos!

ik had het opgenomen met mijn telefoon en hem gedreigd dat als ie nog 1x zou slaan ik het filmpje door zou spelen en hem zou aangeven voor dierenmishandeling.
wat een akelig figuur....zeg anders tegen hem dat je aangfite gaat doen voor dierenmishandeling?
wat zeggen die broer er zus er van?

Zijn zusje maakt het helemaal niets uit. Zolang zij mag rijden en de stal niet hoeft te doen, vind ze alles best. En naar zijn Broertje luistert hij niet. Maar ik zal eens informeren bij de DB over wat mag en niet mag. Lachen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 07:46

Ik snap dat het geen leuke situatie is, maar eerlijk gezegd vind ik het niet zo netjes van jou om hier openlijk te roddelen over je stalgenoten... als je problemen met ze hebt moet je dat met hen bespreken en niet hier openlijk op internet Knipoog

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:12

Misschien wil de stalhouder er wel wat van zeggen, misschien word hij/hun wel van de stal geschopt. Dan word het hopelijk duidelijk dat het echt neit acceptabel is. Verder vrees ik dat je neit veel kan doen .

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:03

Wat zielig joh...
Ik zou naar zijn ouders gaan of stalhouder ofzo..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:05

Waar zijn de ouders en stalhouder in dit verhaal?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 23:03

vader speelt geen rol.. Moeder is ermee oneens, maar hij luistert niet naar haar.. En de stal houder weet het niet en die zie ik ook niet zo veel

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:26

jarrah schreef:
Ik snap dat het geen leuke situatie is, maar eerlijk gezegd vind ik het niet zo netjes van jou om hier openlijk te roddelen over je stalgenoten... als je problemen met ze hebt moet je dat met hen bespreken en niet hier openlijk op internet Knipoog

Ja, dan kunnen we heel bokt wel opdoeken.
er staat toch nergens een naam bij, tenminste ik heb persoonlijk geen idee waarover het gaat.
Bovendien heeft zo´n topic wel degelijk nut.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:02

Zo'n figuur zou je toch het liefst gelijk van zijn paard af sleuren. Je kan proberen het te filmen idd en dan zoals iemand al had gezegd dreigen met de dierenbescherming, niet dat hun waarschijnlijk veel kunnen doen, maar misschien maakt het indruk.