verkeers mak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

verkeers mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 18:22

hoe hebben jullie je paard/pony verkeers mak gemaakt ?

en voor mensen die aan een drukke weg wonen hoe hebben jullie het gedaan ?

groetjes

PenP

Re: verkeers mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:25

Wat is zelf doe is oefenen op bv een parkeerterrein waar het rustig is. Voordat ik daaraan begin ga ik eerst een aantal keer langs de weg staan op een plek dat ze niet zomaar de weg op kunnen springen. Zorg ervoor dat het paard of de pony je al goed vertrouwd voordat je ermee begint. Dan rustig opbouwen.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:26

Ik volg dit topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:27

Vaak zijn paarden die aan een drukke weg staan juist al wat verkeersmakker, omdat ze constant verkeer zien. Die van mij zijn daarom ook grotendeels verkeersmak, maar ik begin altijd met wandelen langs de weg, eventueel met iemand erbij die wat gebaren kan maken dat mensen even rustig aan doen.

Vroeger kwam mijn opa altijd met auto en later aanhanger om steeds langs te rijden als ik buiten aan het rijden was, later ging hij dan ook toeteren. Dit uiteraard rustig en alleen als we dat vertrouwden.

Het allerbelangrijkst; zelf rustig blijven.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 18:30

wij zitten met onze pensionstal gelijk aan een 80 km weg met een smalle berm.

ze is verder goed aan mijn stemhulpen.

maar ze wordt nu 2 en kan soms flinke schrikbewegingen maken.
en ik zit er niet op te wachten dat ze dan de weg op springt!

wat ik zou kunnen doen is beginnen om zondag morgen rond 08:00 dan rijdt er bijna niemand.

of kan ik haar beter in een trailer meenemen naar een rustige plaats ?

wat is dan het beste bos, industrieterein etc?

onze weides liggen achter de stallen ze zien auto's van het viaduct en horen ze ook maar niet erg luidt meer een beetje op de achtergrond

(edit : het gaat om een fjord)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:32

Ik ben het eens met Redpassion, paarden die langs een drukke weg staan waar veel verschillend verkeer langskomt, die wennen daar vanzelf aan Ja

Mijn paard stond toevallig van zijn eerste tot 4e jaar op een stal waar de ene kant van de wei grensde aan een autoweg en de andere kant van de wei grensde aan een polderweg met veel landbouwverkeer.

Daarnaast wandelde ik heel veel met hem.

Nu wordt hij bijna 6 en hij is zo braaf buiten. Maakt zich drukker om een streep op te weg, dan welk groot lawaaimakend rijdend iets Clown

Succes!

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:34

Ik liep gewoon langs auto's vrachtautos fietsers etc. en zelf moet je heel rustig zijn.
Zodat ze zien van: oh oke er is niks aan de hand.
En dan liepen ze me wel achterna.
Het is altijd wel spannend want je weet nooit of ze heel gek gaan doen of juist niet.
Ik had niet de mogelijkheid om op een terrein te oefenen ofzo.
Maar je kan wel voordat je echt naar buiten gaat je paard laten wennen aan zijl paraplus honden? als je die hebt en fietsers zodat iemand naast je paard gaat fietsen ofzo.
En dat binnen een terrein, dat is wat veiliger dan als je gelijk naar de openbare weg gaat.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 19:32

we hebben een klein terrein dus echt verkeersmakmaken moet toch langs de weg alleen mij zit die 80km weg zo tegen.

het is echt poort uit en 4 stappen en je staat op de weg

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:40

Ik zou een paard dat al verkeersmak is meenemen.

Paarden blijven kuddedieren Vingers aflikken

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:48

lisjolienbob schreef:
Ik zou een paard dat al verkeersmak is meenemen.

Paarden blijven kuddedieren Vingers aflikken

Dat dacht ik ook maar dat heefd bij absoluut niet geholpen terwijl ze al een langere tijd samen in de wei stonden en samen in de rij bak oefenen. Toen op de plein naar een auto lopen, volgende stap er achter lopen en de volgende stap de auto achter het paard laten gaan. Toen ook het zelfde met een tractor geoefend.
Bij ons heb je eestr 500 meter een ge asfalteerde bosweg en dan nader je langszaam de dorpstraat. Met vrij rustig verkeer. Toch werd ze panisch en draaide zich en met een volle vaart terug naar de stal

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:39

nou ze staat met mijn shetlander in de wei.

en dat is dikke mik, als ik haar uit de wei haal is het geen probleem.

haal ik hem uit de wei is het hinnikken geblazen.
ik ben dus bang dat als ik hem meeneem ze de volgende keer helemaal niet meer alleen weg wil.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:43

Ik moet nu 3 shetlanders verkeersmak maken.
Dus ik neem altijd een vriendin mee, zodat zij 1 mee kan nemen, en ik 1, en zo wandelen we een stukje langs de weg, en een stukje in het bos.
de volgende dag is weer een ander aan de beurt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:01

allereerst veel over de weg heenlopen, aan de hand.
Steeds een stukje verder en langer.
langzaam opbouwen, en dan een keertje erop met iemand ernaast.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:53

Rustig opbouwen, met iemand gaan wandelen.
Steeds een beetje meer.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:36

Mijn paard stond van veulen af aan tot 4 jaar op een industrie terrein waar ook veel vrachtverkeer was. Hij is dus super verkeersmak. Nu staat hij ook aan een drukke weg.
Ander probleem wat je dan tegenkomt is andere dieren; schapen, koeien, herten, daar is hij als de dood voor. Door veel geduld en veel laten kijken en belonen en vooral niet pushen komt hij er nu langzaam overheen. Ik denk dat dat met verkeer ook zo werkt.

floppie44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:43

je kan je pony langs auto's laten lopen (zover je pony dat wilt) en er aan laten ruiken. geef je pony de tijd om aan zulken engen dingen te laten wennen. als het goed gaat vraag je aan iemant (eigenaar van de auto) of hij/ zij de motor wil laten draaien en laat je, je pony weer de tijd geven om er aan te wennen. op het laats kan je de eigenaar laten rijden in de auto (zachtjes)
je kan ook gaan wandelen met je pony, en de dingen die je pony eng vind, moet je hem rustig de tijd geven om daar naar te laten kijken.

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:48

Braaf voorpaard geregeld, op paard gaan zitten en net gedaan alsof alles normaal was, ten alle tijden rustig blijven en niets spannen in houding en zit of handen/teugels.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:12

De paarden die ik verzorg staan 2 meter van een 80 km weg.
Ze zien en horen dus altijd verkeer.
We rijden 4 span en als we dan een nieuw jong paard hebben zetten we hem altijd links achter. dan zit hij een beetje ingesloten, en kan hij (mocht hij wel in paniek raken) niet weg.
Al onze paarden zijn verder 500 procent verkeers mak.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:58

Ik heb nog nooit een paard verkeersmak gemaakt, maar ik denk dat ik dat wel op een jonge leeftijd al zou doen als die mogelijkheid er was. Als je een paard/pony op stal hebt, die echt helemaal totaal niks om wat voor verkeer dan ook geeft, is het handig om die mee te nemen, en voorop te laten lopen. Verder in het begin gewoon nog niet te ver gaan, en zorgen dat je snel hulp kunt krijgen, mocht dit nodig zijn. En zoals hierboven gezegd lijkt het me erg belangrijk dat je zelf rustig bent en blijft.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:01

Wij gingen meestal met een groepje (tot 3 a 4 pers) of 2-en. Braaf paard ernaast/voorop (Nooit ingesloten!!) slofje er aan voor de zekerheid, en niet gaan nadenken van zouden ze het ook eng vinden? gewoon rijden net als anders.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:05

Heel veel mee wandelen aan de hand langs de weg, gewoon overal langs lopen en net doen of alles de normaalste zaak van de wereld is!
En als je erop gaat iemand mee nemen op de fiets of lopend die je paard een beetje voor op kan gaan.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:15

Begin nooit alleen. Zelfs al ben je een gevorderde ruiter, het is veel veiliger als iemand kan inspringen in moeilijkheden. Aan de hand wandelen langs de weg inderdaad... Verder kun je in de bak ook met een training begin. Wees creatief met staanders, apparaten, witte doeken, plastic vuilniszakken... Leg bv drie vuilniszakken neer en slalom er aan de hand rond. Is trouwens een leuke grondwerkoefening Ja een gewoon deken spreiden over de grond en daarover laten stappen, geluiden afspelen zoals beltoon, een boor die aanstaat, een kennis laten gasgeven met een stilstaande auto,... lukt dat allemaal zonder problemen, dan begin je er mee als je erop zit Lachen

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:28

er op zitten gaat niet ze is bijna 2 maar ik ga zoiezo niet alleen !

kyra18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:29

gewoon lekker veel buiten gaan wandelen en doet hij\zij het goed beloonen met snpoejes dooet hij het fout gelijk straf geefen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:34

voor de kar gezet Lachen