aansprakelijkheidsverzekering voldoende voor bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynske78

aansprakelijkheidsverzekering voldoende voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 12:59

Ik krijg binnenkort misschien een bijrijder voor mijn paard. Nu weet ik dat ik ten alle tijden aansprakelijk ben voor de gedragingen van mijn paard. Een contract opstellen heeft ook weinig zin omdat "Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft."
Nu vraag ik mij af als mijn bijrijder valt en er is sprake van arbeidsongeshiktheid of blijvende invaliditeit mijn Aansprkelijkheidsverzekering voor particulieren dit afdoende dekt. Moet ik mij nu extra gaan verzekeren? En hoe zit dit met minderjarigen ,is toestemming van de ouders voldoende?

PBA_

Re: aansprakelijkheidsverzekering voldoende voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:09

ik wacht ook op de antwoorden

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:15

Interessant, ik heb denk ik niet het antwoord op je vraag,maar je bijrijder moet iig ook ongevallenverzekering hebben.
Maar hoe dat nu precies zit en wie bij wie iets gaat claimen vraag ik me ook nog steeds af.

PenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:15

Ik ken de uitspraak niet waar jij het over hebt dus daar kan ik niet op reageren, maar ik denk dat in sommige omstandigheden een dergelijk contract wel kan helpen. In het recht is veel afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Daarnaast is het goed een aansprakelijkheidsverzekering voor het paard te sluiten. Goed in de polis kijken wat er allemaal gedekt wordt. Sommige particuliere (dus die je voor jezelf afsluit) dekken ook de aansprakelijkheid die je hebt voor je paard.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 16:30

In mijn aansprakelijkheidsverzekering is mijn paard natuurlijk ook verzekerd. maar het gaat om die twee bijzondere gevallen arbeidsongeschiktheid en blijvende invaliditeit.
Dan lijkt me 500.000 euro mischien niet genoeg als ik levenslang daaraan zou moeten betalen. Je bent namenlijk per gebeurtenis verzekerd.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:51

PenP schreef:
Ik ken de uitspraak niet waar jij het over hebt dus daar kan ik niet op reageren, maar ik denk dat in sommige omstandigheden een dergelijk contract wel kan helpen.

Ik ben ook geen deskundige, maar ben ook vanalles aan het uitzoeken hierover, en je kan het in een contract zetten, MAAR dat wordt schijnbaar altijd "overruled" door een wet uit het burgerlijk wetboek... (rechtendeskundige excuses als ik hier iets raars neerzet, zo had ik het begrepen).

Ik denk dat je het beste een afspraak maakt met je verzekeringsmaatschappij, en op voorhand ook je probleem verkondigd, want ik heb na 2 maanden zoeken en vragen al wel begrepen dat dit een taai probleem is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:25

500.000,- euro is niet direkt heel veel. Ik zou dat wel ophogen Ja .
Aan de andere kant, er moet behoorlijk wat mis gaan wil je aan zo'n bedrag komen qua schade. Maar goed, als het zover komt zit je wel behoorlijk met de gebakken peren.
Over het algemeen kost een AVP met hoger verzekerd bedrag niet al te veel, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:28

Ik heb van mijn verzekleringsmaatschappij begrepen dat het nog heel lastig kan zijn om jou aansprakelijk te stellen als jouw bijrijder een ongeluk krijgt. Zij gaat namelijk uit vrije wil op jouw paard zitten met alle risico's van dien.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:34

Rolleyes Rolleyes

En wie heeft dat je nou weer verteld?

Is écht écht écht kletskoek.

Kijk even bij FAQ hoe het echt zit.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:09

Jurist bij een verzekeringsmaatschappij.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:13

Dan mag die zijn diploma wel inleveren Haha! .

Nee, zonder gekheid, is echt onzin. FAQ al gelezen?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 13:32

Ja misschien moet ik het maar ophogen naar 1 miljoen euro. zal volgende week verzekeringsmaatschapij eens bellen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:12

tijdje terug is er bij ons op stal ook een ongeluk gebeurd met bijrijder.
zij is op opgezadeld paard gaan zitten terwijl hij vaststond.
paard is gaan hangen, zij gevallen, klem komen zitten en been gebroken op meerder plaatsen.
(echt heel vervelend ongeluk! heeft ze ook lang last van)

ze konden het niet verhalen op verzekering eigenaar. omdat ze uit vrije wil
paard reed en er niet voor betaalde. (daarnaast vond verzekering het ook niet
slim om op deze manier op een paard te gaan zitten)

ze heeft het dus op eigen verzekering moeten verhalen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:15

ik volg ook even...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 08:02

loulou schreef:
tijdje terug is er bij ons op stal ook een ongeluk gebeurd met bijrijder.
zij is op opgezadeld paard gaan zitten terwijl hij vaststond.
paard is gaan hangen, zij gevallen, klem komen zitten en been gebroken op meerder plaatsen.
(echt heel vervelend ongeluk! heeft ze ook lang last van)

ze konden het niet verhalen op verzekering eigenaar. omdat ze uit vrije wil
paard reed en er niet voor betaalde. (daarnaast vond verzekering het ook niet
slim om op deze manier op een paard te gaan zitten)

ze heeft het dus op eigen verzekering moeten verhalen.

Ben toch wel heel benieuwd wélke verzekeraar dát gezegd heeft Ja , want zo zit het dus NIET.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 12:32

Dit bericht is van Annemarie. Ik heb dit gekopieerd met haar toestemming uit mijn PB.

Ik heb het er zojuist even met mijn vriend over gehad, hij werkt bij een verzekeringsmaatschappij en behandeld daar aansprakelijkheidsschades. Hij heeft nog nooit een soortgelijk geval meegemaakt waar er sprake was van lichamelijk letstel, maar hij zegt dat in principe jouw aansprakelijkheidsverzekering dit wel dekt, maar dus wel tot het verzekerd bedrag. Als er iets gebeurt wordt er wel gekekeken of het ongeluk puur en alleen is gekomen door de gedragingen van het paard, of dat de bijrijder door haar gedrag ook zelf aansprakelijk ik. Het kan dus zijn dat je in dat geval maar deels aansprakelijk bent.
Ik denk dat de aansprakelijkheid maar in weinig gevallen geheel bij jou zal liggen, maar dat weet ik niet omdat ik geen voorbeelden heb. Ik denk dat degenen die het topic de uitspraak van die jurist aanhaalt dat ook bedoeld.
Een contract opstellen heeft volgens mijn vriend ook weinig zin. Dat wordt gewoon als onredelijk bezwarend ondervonden, en dat is het naar mijn mening eigenlijk ook.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Groetjes Annemarie

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 12:41

Het blijft dus een moeilijke kwestie waar denk ik geen duidelijk antwoord op gegeven kan worden want het zal ook per rechterlijke uitspraak verschillen. Wat weegt zwaarder,

-het feit dat je geheel aansprakelijk bent voor de gedragingen van je paard?
-Of het feit dat je als bijrijder bepaalde risico's accepteerd het moment dat je op een paard stapt?

Ik denk dat nu dat je het het beste zwart/wit kan zien en dat je je als eigenaar misschien moet bijverzekeren om het safe te spelen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:48

De aansprakelijkheid is wel degelijk te beoordelen, maar niet zonder dat je alle omstandigheden van het geval kent. De bijrijder zelf kan overigens niet aansprakelijk zijn dat is een verkeerde formulering, maar kan wel 'eigen schuld' toegerekend krijgen. Die eigen schuld zal echter nooit (zeg nooit nooit Haha! ) 100% zijn, zodat de eigenaar in iedergeval altijd voor een deel schadevergoedingsplicht heeft.

Lees bij FAQ hoe het zit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:52

Ik heb het uit laten zoeken door onze tussenpersoon en met eerdere verzekering er zelf achteraan gebeld en bij beide maatschappijen was ik gewoon verzekerd voor wanneer wanneer iemand schade leed door mijn paard(en) bijrijdsters dus ook, ook op wedstrijden etc. Wij zijn voor een normaal bedrag verzekerd (in elk geval een miljoen geloof ik) en bij ons vallen tot 11 paarden onder onze AVP. Buiten dat het persoonlijk erg vervelend is dat je paard iemand verwond, of andere schade aanricht, is het wel een veilig gevoel dat het in elk geval gewoon verzekerd is door onze normale AVP. Geen extra WA via een paardenverzekering nodig en ook niet via een ruiterbewijs o.i.d. ...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 07:52

joyce B schreef:
tot 11 paarden onder onze AVP.

Als jij dat nagevraagd heb bij jouw verzekeraar ben ik de laatste om dit te ontkennen, maar voor alle andere lezers zou ik zeggen: ga hier niet vanuit!!!

Je moet het zo zien dat het de vraag is of je met 11 paarden nog wel in de hoedanigheid van particulier (AVP=aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) bezig bent.

Een boertje met té veel land en 20 shetlander grasmaaiers is een particulier.

Een jonge dame met een paardje of 5 die regelmatig eens wat verkoopt dat ze leuk aangereden heeft wordt al een twijfelachtig verhaal of die nog wel particulier bezig is.

Kortom, leg je eigen specifieke situatie voor aan je verzekeraar en laat het vastleggen! Dat kan je heel veel ellende besparen, want als er géén dekking is en je moet een letselschade voor je eigen rekening nemen dan heb je een vet probleem. Ik neem aan dat niemand zin heeft om levenslang af te moeten betalen?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:40

Mijn verzekeringsagent zei dat er maar maximaal 3 paarden onder je AVP mochten vallen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:10

Ik denk dat het verschilt per verzekering. Daarom heb ik het ook na laten vragen en laten melden door onze tussenpersoon.
Ik heb geen 11 paarden en ben ook niet van plan die bij elkaar te gaan sparen. Maar het viel me dus erg mee hoe onze verzekering er blijkbaar tegenaan kijkt.
Ik ben particulier, handel niet, verhuur niet en geef geen lessen.
Wel rijden er wel eens anderen op mijn paarden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:38

Kijk, zo zie je hoe de verschillen kunnen zijn. Knipoog

Vraag is wel of het noemen van aantallen wel reeel is. Als jij kan aantonen dat je 20 grasmaaiers hebt, dan valt dat wel zeker onder de AVP dekking, wat ze je ook van te voren daarover vertellen.
Heb jij echter maar 3 paarden, maar zijn dat steeds anderen omdat je ze aanrijdt en dan voor een leuk centje weg doet, dan heb je toch wel degelijk een probleem.