contract maken voor "veulen op bestelling"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

contract maken voor "veulen op bestelling"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 11:51

Hallo allemaal ,

Een goede vriendin van mij zou heel graag een veulen willen van mijn merrie. Ik vind dat prima en het gaat zeer waarschijnlijk dit voorjaar gebeuren.
Maar toch wil ik het een en ander op papier hebben staan (niet dat ik mijn vriendin niet vertrouw , maar gewoon voor duidelijkheid voor 2 kanten Knipoog )

Wat zouden jullie allemaal in zo'n contract zetten ? En zouden jullie een vraagprijs afspreken voor het veulen die in 1x betaald word of de kosten beetje bij beetje laten betalen ? Wat zou er in moeten staan met betrekking op een fout lopende bevalling ?

Heeft misschien iemand een voorbeeldje van zo'n contractje ?

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken ! Haha!

ikke

Re: contract maken voor "veulen op bestelling"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:35

In principe zijn de kosten voor je vriendin, zij wil immers het veulen. Daarmee hoef je dus geen verkoopprijs af te spreken. Je zou een vergoeding kunnen vragen voor "het gebruik van".
Wat ik wel zou overwegen, zeker voor je vriendin, is een goede verzekering. Fokken is een risico en als je paard na de bevalling niet meer bruikbaar is voor jouw doel, dan heb je wel een probleem. Helaas heb ik dit van zeer dichtbij zien gebeuren, bij de trainer van mijn Welsh. Mooie Arabier, mooi veulen, maar de merrie een bekkenprobleem wat mogelijk nooit meer goedkomt. Het was haar eigen paard, dus haar "probleem" maar zoiets blijft een risico. Ben hier alert op en dek met name dit soort risico's heel goed af. Idem voor de veterinaire begeleiding.
PB LDRD eens, mogelijk heeft die zinvolle tips.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:58

Ik denk dat het zéker verstandig is dat je een contract opstelt, Sandra. Zoals je al zegt, zekerheid voor beide partijen.

Ik heb - zoals je misschien nog wel weet - 2 jaar geleden een veulen voor een vriendin gefokt, en dat liep bijna fout. Deels mijn eigen schuld, hoor.
Veulen werd geboren, ik had niet echt rekening gehouden met de gevoelens die ik daar zélf bij zou hebben (vond het bijvoorbeeld écht niet leuk dat ze het meteen de hele tijd over "mijn veulen" had Bloos - al had ze daar groot gelijk in, natuurlijk, tenslotte WAS ie ook van haar ....), en bovendien kreeg ik - toen het veulen geboren was - meteen een aantal leuke en lucratieve aanbiedigen waar ik graag op in was gegaan ... maar dat kon dus niet.
Ik zou het in ieder geval niet snel meer zo doen.

Maar goed, ik weet niet hoe jullie vriendschap ligt. Een contract opstellen is altijd verstandig. Denk ook goed na wannéér het veulen van haar wordt ... al vanaf de dekking, of pas als hij/zij geboren is ? Want stel dat het tijdens de dracht fout gaan, en Shayla verwerpt ? Moet ze je dan iets betalen ? Of als het veulen in z'n eerste maanden gewond raakt, of ziek wordt ? Voor wie zijn de kosten dan ?

Een vraagprijs afspreken is voor beide kanten gewoon lekker duidelijk. Hebben wij ook gedaan. Dan weet je ook allebei waar je aan toe bent. In termijnen betalen zou ik niet zo'n moeite mee hebben.

Ik heb geen concept-contractje voor je, maar dat zet je zo in elkaar. Duidelijke afspraken maken dus, over :
- prijs
- wie de verantwoordelijkheid (lees : financiele consequenties) over het veulen heeft, vanaf wanneer en tot wanneer
- recht als 1e terugkoper, mocht ze het veulen moeten verkopen ooit.

En wat ik voortaan altijd zou doen : een "slag om de arm" houden, dus afspreken dat je vriendin 1e optie op koop heeft, maar dat het veulen in eerste instantie gewoon van jou is. Maar het is natuurlijk maar de vraag of je vriendin dat ook wil Knipoog . Als ze dat niet wil, zou bij mij de afspraak meteen niet meer doorgaan, maar dat is mijn eigen slechte ervaring hiermee .. Bloos

Succes !!!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:04

heb mijn merrie ook toen voor een veulen voor me zus laten dekken. Haar paard moest ze laten inslapen omdat hij bijna geen lucht kreeg. Ik wilde toch altijd al een veulen een keer fokken bij mijn merrie maar wilde eigenlijk wachten tot ik haar thuis zou hebben en dat ik het veulen dan ook een goed tehuis zou kunnen bieden. Heb haar dus toen wel laten dekken. We hebben samen de hengst uitgezocht (hoewel zij natuurlijk de doorslag gaf) Alle kosten waren voor haar. Ik heb toen geen contract opgesteld omdat het me zus was. maar zou het zeker doen als het geen familie is. Gewoon voor de zekerheid voor alle twee partijen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:52

Ik weet dat marcella_e ook 'op die wijze' een veulen heeft gefokt bij een paard van merilyn.
Geen idee wat er op papier stond, maar het zal best zo zijn geweest dat er een contract was.
Misschien kun je een van hen eens een pb sturen met deze vraag?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:56

Iedereen bedankt voor de tips tot nu toe Knipoog

Ik ga zeker wat dingen hier met m'n vriendin overleggen en samen op papier zetten. Ik denk dat ik wel een voorstander ben van een vaste koopprijs afspreken.

Een veulen die "normaal" Knipoog gefokt word verkoop je immers ook pas na de geboorte.....

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 00:00

Vanavond de hele avond met m'n vriendin aan het brainstormen geweest ..... div. voorbeelden van koopcontracten opgezocht via google en tot nu toe hebben we dit in elkaar geknutseld ....

Ik zet hier alleen even de voorwaarden neer , de rest staat al persoonlijke informatie op (zijn de standaard gegevens naam adres enz. van koper en verkoper )

Citaat:
Voorwaarden :

1. De boven genoemde koper heeft 1e keus om het veulen te kopen.

2. Verkoper is verplicht het onder *** beschreven dier met bijbehorend afstammingsbewijs, inentingsbewijs en paspoort af te geven aan koper

3. Het onder *** beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van de feitelijke levering.

4. Het veulen blijft eigendom van de fokker totdat de gehele koopsom door de koper zijn betaald.

5. Fokker behoud het recht op 1e optie om het veulen / volwassen paard terug te kopen tegen de bovengenoemde prijs, mocht koper wegens omstandigheden het veulen / volwassen paard niet meer kunnen houden.

6. Het resterende aankoopbedrag mag evt. (indien nodig) na de aflevering van het veulen in termijnen betaald worden. Max. periode om de betaling af te lossen is 4 maanden.
Mocht de koper het bedrag binnen de gestelde periode niet voldaan hebben dan behoud de verkoper het recht het veulen terug te halen.

7. Indien de merrie (moeder van het veulen) door de geboorte blijvend ongeschikt zou worden voor welk doeleinde dan ook , dan behoud de verkoper het recht om het veulen te houden. De koper krijgt (indien al betaald) het volledige aankoopbedrag terug.

8. Koper behoud het recht om indien het contract eerder getekend is dan de aflevering om het veulen regelmatig te bezoeken, in overleg met de verkoper.

9. De verkoper behoud het recht om het veulen regelmatig te bezoeken , in overleg met de koper.

10. Verkoper heeft voor het laatst op DATUM zorg gedragen voor ontworming van het onder *** beschreven dier door toediening van NAAM ONTWORMINGSMIDDEL
Het onder *** beschreven dier is op DATUM gevaccineerd door NAAM DIERENARTS, praktiserende te WOONPLAATS. Dit is ook vastgelegd in het inentingsboekje/paspoort dat bij feitelijke levering van het gekochte aan koper wordt overhandigd.

Iemand nog op / aanmerkingen ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:20

Waarom trek jij als eigenaar van de merrie alle verantwoordelijkheid van het veulen (en de kosten) naar je toe, terwijl het op verzoek van de (potentiële) koper wordt gefokt?
Daarnaast is het voor koper wel erg vrijblijvend. Bijvoorbeeld stel dat het een merrieveulen is en koper had liever een hengst gehad, dan koopt ze het veulen simpelweg niet en zit jij met een veulen.
Bovendien moet je een vraagprijs afspreken die hoog genoeg is om alle kosten te dekken voor de eerste periode, anders moet er nog geld bij ook.
Ik zou juist dat financiële risico bij de opdrachtgever leggen! Vraag een bedrag voor het gebruik van de merrie en alle verdere kosten zijn voor rekening van opdrachtgever (jouw vriendin).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:38

Ik heb een vrienidin die dit ook doet. Maar dan HEEL anders...
Zij stelt haar merrie gratis beschikbaar aan een bekende trainer.
ALLE kosten zijn voor deze trainer. Het invliegen van het sperma uit Amerika, komt via Duitsland, het transport van de merrie naar een hengstenhouderij om te laten opvoelen, insemineren, scannen en alles wat erbij komt.
Alle bijkomende DA kosten tijdens de dracht die betrekking hebben op hetveulen, de bevalling en de kosten voor het veulen tot het afgespeend wordt.

Er is deze keer GEEn bedrag voor het veulen afgesproken omdat mijn vriendin eens wil zien hoe deze merrie in gedrag verandert tijdens dracht en misschien erna.

Een andere merrie heeft ze deze constructie ook eens bij gedaan en toen was er zelfs nog een vast bedrag voor het veulen afgesproken.

Ik zou net wat ikke zegt, heel erg oppassen dat je straks niet met een veulen blijft zitten omdat het niet naar de zin zou zijn van degene die het wilde hebben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:00

ik begrijp dat zij dus zelf een hengst uit zal zoeken.
in dat geval alle kosten die jij extra hebt dus: aan verzorging (andere voeding), grotere stalling, dekking en stamboekkosten, DA, medische handelingen en kosten tijdens het dragend krijgen, de dracht en de bevalling, en misschien een vergoeding van je paard.

Indien zij een veulentje wilt kopen die jij zelf fokt gewoon een verkoopprijs voor het veulen.
Risico is voor jou.
Indien zij dit veulen nu al zou kopen (ongeboren) zou ik het aankoopbedrag lager dan het verkoopbedrag doen maar dan voor haar het risico indien er een dood of niet correct(gezond) veulen komt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:36

Ik heb 't al eens gedaan samen met een hengstenhouder. Toen hebben we ook een contractje gemaakt. Ik pas die wel even aan en dan PB ik hem. Succes ermee.