Van nul beginnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arabahnarak

Van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 11:05

Hallo iedereen, wat zouden jullie iemand die al een beetje op leeftijd is, aanraden om met paardrijden te beginnen? Naar de dichtsbijzijnde manège stappen, les vragen en hopen dat je de juiste persoon en het juiste paard treft? Iemand zoeken die privé les geeft? Of hoe moet ik helemaal van nul beginnen?

bromfiets

Re: Van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:07

Ga jezelf eerst eens afvragen wát je wilt. Wil je goed leren rijden of liever rijden voor de ontspanning, welke discipline trekt je aan? Ga van daar uit op zoek naar een instructeur die je daarmee kan helpen.

arabahnarak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 11:10

Ik ben al bijna oma, dus ik wil graag leren rijden, puur voor ontspanning en plezier. En ik heb zo een beetje het gevoel dat je daar niet in alle manèges voor terecht kan. En dat sommigen ook heel streng en strict zijn. Natuurlijk wil ik graag meteen de juiste houding aanleren. En ik ben nog steeds heel leergierig en wil graag alles weten over dressuur en waar die letters voor staan en welke figuren er zijn en zo meer. Maar ik heb geen enkele behoefte om ooit aan een wedstrijd mee te doen. Ik wil me vooral gerust en veilig en vertrouwd voelen op een paard.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:09

Ik weet niet in welke regio je woont? Maar ik zou gewoon eens verschillende maneges gaan bekijken. Eerst een paar privélesjes nemen en als je het vertrouwen eenmaal hebt in een groepsles mee gaan rijden. Maar zoek vooral een manege die je aanspreekt en waar je in een gezellige groep terecht kan Lachen

arabahnarak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 12:17

Ik woon in NoordBrabant dicht bij Zundert.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:45

Ga eens bij een aantal maneges in de buurt kijken. Veel manege's hebben ook de mogelijkheid om privelesen te geven. Ik kan me zo voorstellen dat het fijn voor je zou zijn om in het begin even alleen te rijden, onder begeleiding. Op die manier kan je ook alle dingen leren die e wilt leren, aangezien er dan in goed overleg een lesprogramma samengesteld kan worden.

Wanneer de ontspanning e.d. er zijn, zou je ook in een groepsles in kunnen stappen, deze hebben vaak toch wel een wat losser karakter, en de aanspraak is ook altijd fijn. Minder puntje (heb ik tenminste zo ervaren in t verleden) dat je niet een vast paard hebt waar je op rijdt. Dus elke keer is het wel weer even zoeken naar de 'knopjes' van dat paard. Andere zullen dit mss een voordeel vinden, ik ervaarde het als een nadeel.

arabahnarak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 17:27

Maar kunnen jullie me dan ook vertellen waar ik juist op moet letten? Wanneer is een manège een goede manège en wanneer eigenlijk niet?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:40

Een goede manege staan de paarden er goed en gezond ogend bij. goede stallen en weides. De instructie is vriendelijk en correct. De paarden en mensen zijn vrolijk en vriendelijk, het tuig is in orde ed. Je merkt vanzelf wel of iets niet klopt;)

veel succes iig met je zoektocht

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:07

indd. gewoon ff rondkijken.

heb op een manege stage gelopen, hadden ze een buitenrij uur en een senioren uur.

deze 2 uren wouden ook voor hun plezier rijden. dat is ideaal. je moet gewoon naar de manege gaan en vragen wat de mogelijkheden zijn.

een goeie manege.. ja.. wat pelryo zegt is waar en verder gewoon je gevoel volgen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:42

er is voor maneges ook een soort sterrensysteem. Als het goed is staat dat op de deur. het bedrijf is dan aangesloten bij de fnrs en doet alles volgens de regels. Dus hoe meer sterren (maximaal 5 dacht ik), hoe 'beter' de manege.
dat zegt natuurlijk niets over de sfeer die er op de manege hangt, maar voor een leek is dat toch wel iets waar je op kan letten.

kijk hier maar eens voor adressen:
http://www.fnrs.nl/brabant.php

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:19

arabahnarak schreef:
Ik woon in NoordBrabant dicht bij Zundert.

Stuur Licorne op Bokt een PB. Vraag haar of ze je wil leren rijden, vanaf niks. De rest komt dan vanzelf...........

arabahnarak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 22:17

jolentinus schreef:
indd. gewoon ff rondkijken.

heb op een manege stage gelopen, hadden ze een buitenrij uur en een senioren uur.

deze 2 uren wouden ook voor hun plezier rijden. dat is ideaal. je moet gewoon naar de manege gaan en vragen wat de mogelijkheden zijn.

een goeie manege.. ja.. wat pelryo zegt is waar en verder gewoon je gevoel volgen

Dat zou misschien niet slecht zijn, een seniorenuurtje. Ik ben dan nog wel geen senior, maar het zal er in ieder geval rustig en ontpannen aan toegaan vermoed ik.
Ik heb alleen zo het idee dat een manège een beetje bandwerk is, terwijl iemand via pb opmerkte dat ik misschien toch meer gebaat zou zijn bij het leren rijden via natuurlijke weg, of hoe heet dat nu ook alweer?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:21

Je zou eens kunnen kijken op de volgende stallen:
Stal Beekhoeve, in Rijsbergen. Daar rijden voornamelijk kinderen, en er is maar 1 vaste dag voor groepslessen. De paarden zijn leuk en worden goed verzorgd. Ze komen elke dag in de wei. De mensen zijn aardig en er is mogelijkheid tot priveles.
Galderzicht: Dit is een echte manege. De ponies en paarden lopen voornamelijk lessen, komen wat minder buiten, maar er zijn wel een aantal leuke dieren. Je kunt er makkelijk naar het bos rijden en er rijden meer volwassenen. Maar omdat het een wat grotere stal is, is er wat minder aandacht voor het individu heb ik het idee.
Stal Sintels: Dit is een wat meer wedstrijdgerichte manege/stal.

Ik denk dat je met de eerste optie het beste gebaad bent. Ik heb er jaren les gehad en ken de mensen goed. (heb ook op de andere stallen les gehad en heb daar veel rondgelopen) Veel volwassenen vinden het eng om gelijk in een groep te starten en daarom is het fijn dat er ook priveles wordt gegeven. Er zijn brave paarden, goede instructeurs en goede begeleiding. Als je dan wat meer zelf kan, kun je op zoek gaan naar een verzorgpaard of iets dergelijks waar je dan verder mee kunt. Maar om te beginnen heb je een braaf paard nodig om vertrouwen te krijgen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:24

Zoek je het liefst een manege?
Ik zou eventueel ook eens verder kijken naar mensen die aan huis prive les geven. Kleinschalig en alleen tijd en oog voor jou Lachen

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:26

Ik zou eerst een paar privélessen nemen. Bij een goede manege. En daarna groepslessen. Naast leuk, ook eens érrug gezellig *LOL*

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:30

Meestal kan je zelf ook wel zien of de maneges wel of niet goed zijn. Zijn de mensen vriendelijk? Krijg je wel waarvoor je betaald? Zijn de paarden vrolijk, hebben ze goed tuig en staan ze ook wel in de weide? Succes!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:34

Ik weet dat ze bij Manege Den Goubergh in Roosendaal ook voor volwassen speciale lessen hebben. Je zou daar ook eens kunnen gaan kijken en informeren.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:53

Alicia2u schreef:

Dat betekend dat iedereen die bij ons lest wedstrijden rijdt? Dat is niet hoor, ik heb al vele beginners (ook ouderen) opgeleid en we hebben een paar heerlijke seniorenuurtjes (waar ook jongeren van bv 15 of 16 in meerijden) Ja En de meeste gaan daarna ook voor de lol de F proefjes rijden Lachen Voor meer vragen kan je mij altijd PBen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:54

liberty schreef:
Alicia2u schreef:

Dat betekend dat iedereen die bij ons lest wedstrijden rijdt? Dat is niet hoor, ik heb al vele beginners (ook ouderen) opgeleid en we hebben een paar heerlijke seniorenuurtjes (waar ook jongeren van bv 15 of 16 in meerijden) Ja En de meeste gaan daarna ook voor de lol de F proefjes rijden Lachen Voor meer vragen kan je mij altijd PBen

Ja, dat was precies wat ik bedoelde. Als je daarnaar op zoek bent heb je een prima manege, maar het geeft wel een bepaalde sfeer waar niet iedereen zich in thuis voelt. Dat is echter bij alle maneges zo en misschien heeft de TS juist wel behoefte aan een competitive uitdaging?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:49

Bij ons is het niet verplicht om wedstrijden te rijden, dat mag. Wie dat niet wilt is bij ons heus geen ander, bij ons is iedereen hetzelfde Ja