Paard jaagt ander paard weg "voor de lol"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard jaagt ander paard weg "voor de lol"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:34

Vandaag had ik de paarden hooi gegeven en stond nog even wat toe te kijken toen ik het volgende zag.. en ik vraag me af waarom zeg maar Lachen

Ik had het hooi klaargelegd maar de paarden waren er nog niet (aan de andere kant liepen paardjes over de weg dus die hadden even alle aandacht Knipoog ). Even later kwamen ze aan, in een vlotte draf. Voor aan het hooi moeten ze door een doorgang zeg maar en dan ligt rechts om het hoekje het hooi, verdeeld in 3 hopen, en verder heb je de rest van de weide.

De paarden kwamen dus aan, eerst de pony (leider) en die ging meteen het hoekje om en hoofd naar beneden (verbaasde me niet Clown). Daarna het tweede paard in rang en die liep rechtdoor de weide in.. draaide zich daarna, ging eens kijken maar liep terug weg .. De derde in rang nam een grote bocht en ging dan ook naar het hooi toe. Het tweede paard in rang stond dus een eindje verder in de weide, gewoon rond te kijken. De andere 2 waren hooi aan het eten en er was nog een hoop hooi over. Ineens gaan bij het tweede rangpaard de oren in de nek en vliegt die op het derde rangpaard af. Die zag het aankomen en ging al een stap opzij. Er is niks gebeurd ofzo, daar gaat het niet over.

Maar mijn vraag: heeft het tweede rangpaard het andere paard gewoon weggejaagd "voor de lol". Zoiets van: jij mag niet eten, ik wil dat eten ... Dit laatste is denk ik eigen aan een paard, eerst de hogere rangpaarden eten enzo.. Maar ik denk wel dat de paarden goed genoeg weten dat er genoeg hooi is en er dus nog plaats overwas zeg maar. In dat geval lijkt het dus alsof het ene paard het andere wegjaagd gewoon voor het plezier .. Of zouden ze het niet weten en is het dus puur instinct van het paard zien eten maar dat zelf willen?

Ik weet niet of jullie begrijpen wat ik me afvraag, ik hoop het wel.. en anders stellen jullie maar vragen Knipoog

8nnemiek

Re: Paard jaagt ander paard weg "voor de lol"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:36

Ik denk dat hij toch een beetje bang was dat het andere paard zijn hooi opat. Dat hij even later wil gaan eten en alles op blijkt te zijn. Ik denk niet dat paarden echt precies kunnen inschatten hoeveel ze op kunnen en hoeveel er overblijft.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:56

'Mijn' paardjes doen niet anders als ze in het landje hun hooi krijgen, het is soms net een stoelendans...Maar het ziet er vaak uit als een ' het gras is groener aan de andere kant, alles is voor Bassie' ding. Rangorde issues dus.
Vooral de oudste loopt van de ene pluk naar de andere, daarbij haar kinderen wegjagend, die dus onderling weer moeten uitvechten van wie de overige plukken zijn. Hoever je het hooi ook uitelkaar legt, of in hoeveel plukjes, het maakt niets uit, alles is voor Prairie (vind ze).
Als er soms nog maar een restje over is staat mevrouw ook met haar dikke pens er midden in en de rest draait er rondjes omheen om te zien of ze nog iets mee kunnen pikken.
Laatst ook, twee aan de ene kant en eentje aan de andere. Terwijl Prairie die twee wegjoeg was de derde heel rustig het restje aan het oppeuzelen (oren op halfzeven, pluk in de snufferd en dan even mijn kant opkijken, alsof hij wilde zeggen ' en dan noemen ze mij blond' )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:59

Hmmja, als ze alle 3 aan het eten zijn is het inderdaad ook een stoelendans en wordt er regelmatig gewisseld van hoopje Clown

Maar dit was anders.. dit was echt op een afstand staan kijken, geen interesse in het hooi zeg maar.. en dan ineens er opaf.. Vond het wat raar, vandaar even het topic Lachen

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:53

Rangorde verhaal -instinct dus, inzake het voer kan het het leed wat verzachten door 4 hoopjes hooi neer te leggen , met een grotere afstand. De rangorde is opzich niets vervelends het geeft de duidelijkheid over de taken in de kudde aan , en hoe duidelijker dit ligt , des te minder brokken er ontstaan.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:25

ik denk dat het paard in de 3de rang had moeten wachten op het paard in de 2de rang (met eten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:33

paarden wachten niet op elkaar met eten, het zijn geen roofdieren en eten dus geen prooien. de 2e staat gewoon hoger in rang en wil dat even goed duidelijk maken. onze kudde bestaat ook uit flink wat meer dan 3, dus dat gaat ook constant zo door. idd een stoelendans Haha!