Verkopen, lease, in bruikleen geven....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoughRebel

Verkopen, lease, in bruikleen geven....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:54

Helaas wordt mijn dochtertje langzaam aan te groot voor onze pony... Nu ben ik helaas niet in de gelukkige positie dat ik stallen aan huis heb of geld teveel heb, dus als er tzt een grotere pony komt, moet Rebel helaas weg Huilen
Maarrr daar komt gelijk mijn probleem..We willen hem eigenlijk helemaal niet kwijt... Bloos
Dus ik wilde hem eigenlijk in bruikleen geven..Een ander kind er dan nog wat jaar veel plezier aan heeft en dat hij uiteindelijk weer bij ons terugkomt en bij familie van mij oud mag worden..
Nu is mij dat aan alle kanten afgeraden..Want Rebel wordt pas 10, dus hoevaak moet je hem dan in bruikleen geven..Mensen komen hem, als hij niet bevalt makkelijk terugbrengen enz... Betere optie zou zijn dat ik hem te lease aanbied.. Of toch gewoon verkoop..
Gelukkig heb ik absoluut geen haast, ik heb tijd zat om op mijn gemak de verschillende opties goed te overdenken.. Tzt advertentie te plaatsen en kijken met welke mensen het het beste klikt.
Maar ik zou graag wat ervaringen (positief en negatief)willen horen.. Over voornamelijk in bruikleen geven, wat voor voorwaarden hebben jullie daar aan verbonden of lease en dan ook met de voorwaarden, wat moet je daar dan in godsnaam voor vragen??.. Verkoop is nogal duidelijk Haha!

Ik ben benieuwd...

Lottie84

Re: Verkopen, lease, in bruikleen geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:05

Zorg voor een goed contract!!! Dan moet bruileen/lease geen problemen geven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:07

idd een goed contract, maar het blijft een zeer groot risico,
een ander kan in jou ogen toch nooit zo goed voor de pony zorgen als jijzelf, dus het blijft moeilijk m bij die ander te zien.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:12

Korte samenvatting uit Bit...
Het beste is om alles op papier te zetten en beide ondertekenen. Doe alles in twee-voud en vermeld plaats en datum. (Is geen notaris of advocaat voor nodig).
Neem een geschillenregeling in het contract op voor het geval dat je er samen niet uit komt. Dus wat er mis zou kunnen gaan en wat er dan gebeurd bijvoorbeeld.

Belangrijk is om te weten wie wanneer aansprakelijk is, bij ongevallen/ziekte. Niet alleen aan paard of ruiter, maar ook aan derden!
Normaal is het zo dat de eigenaar hoe dan ook aansprakelijk is voor het door het paard aangerichte schade. Met een contract kan je dit wel gedeeltelijk en soms zelfs geheel veranderen.

Zorg dat de WA-particulier in orde is, en dat het paard is mee verzekerd.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:14

Ik kan me idd vinden in mijn voorgangers.

Ik zou idd vooraf goede afspraken maken en dit vastleggen, dit werkt gewoon het gemakkelijkst.
Verder natuurlijk je gevoel volgen en dan kan het zeker een goede oplossing voor beide partijen zijn!

Off-topic: wat een leuke pony, zeg!
Wij hebben ook twee "kleintjes", onze dochter is nu nog te klein om veel te rijden, dus worden ze ook wel eens uitbesteed en als ze later er te groot voor zou zijn dan hoop ik ook leuke ruitertjes te vinden die er nog lekker mee aan de slag gaan...

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:16

@avaluna: als het zonder notaris is gedaan,is het niet rechtsgeldig en heb je geen poot om op te staan Knipoog

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:17

Ik zou hem toch verkopen hoe moeilijk dit ook word, maar een pony kan 30 á 35 jaar oud worden hij word pas 10 jaar en zou beteken dat die nog 20 jaar meekan als alles goed gaat met een andere ruiters, je moet hem dan meerdere keren in bruikleen geven of verleassen voordat die met pensioen kan als die dat al gezond en zonder blessures haalt.

Jou manier van verzorgen en behandeling van de pony is totaal anders dan de andere mensen dit zouden doen, wat als je bij hem komt kijken en hij staat er totaal niet bij zoals jij dit zou willen of prettig voor hem vind.
Stel hij krijgt een blessure en hun behandelen dit al anders dan jij graag zou zien of hij raakt geblesseerd door toedoen van hun en ze komen hem terug brengen dan sta je met een geblesseerde pony die ook nog gestald moet worden en de nodige DA kosten.

Heb ook een aantal verhalen op bokt voorbij zien komen dat het paard in bruikleen/geleasd was met contract en al waarvan de eigenaar een eind wilde maken aan het contract en waarvan het paard dus weg gehouden werd door de hurende eigenaar, die verhuisde het paard om de haverklap er zitten imo teveel haken en ogen aan het in bruikleen geven of verleassen van je paard ookal is het met een contract

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:06

hoe groot is de pony? ik ken iemand die misschien haar zou willen verzorgen.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:19

ellenAST schreef:
@avaluna: als het zonder notaris is gedaan,is het niet rechtsgeldig en heb je geen poot om op te staan Knipoog

Overeenkomsten zijn wettelijk vormvrij, ook een contract per e-mail is rechtsgeldig.
Zelfs een mondelinge overeenkomst is al rechtsgeldig. De wet zegt dat ook een mondelinge overeenkomst bindend is. Je kunt een (arbeids)contract met iemand hebben zonder dat er ook maar iets papier staat. Een schriftelijke overeenkomst (of: een contract) wordt geldig als beide partijen hem ondertekend hebben en biedt rechtszekerheid. Ondertekening bij de notaris is niet persé nodig, maar kan wel.

Ellen, lastige situatie. Wij hebben met Oakland precies het zelfde gehad. Verkopen of ter lease zetten. Ook bij verkoop kun je goede afspraken maken (wij hebben met Oakland's nieuwe eigenaren afgesproken dat wij het eerste recht op koop hebben, mochten zij hem ooit verkopen).
Maar ja waar doe je wijs aan. Wij vonden leasen toendertijd geen goede oplossing, omdat je dan weer niet weet wat je terugkrijgt. Voor jullie ligt dat natuurlijk anders, Demi zal er over een paar jaar dan écht te groot voor zijn. Neem aan dat rijden dan niet echt meer van belang is..
Potverdorie.. Had ik maar een dochtertje gehad! Knipoog
Heel veel succes met een keuze maken.. Zal wel moeilijk worden..

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 12:07

Bedankt voor de reacties (ook via pb)
Blijft vooralsnog even lastig.. Ik ga er voorlopig ook even goed over nadenken.. En mocht ik evt lease of bruikleen doen dan idd uiteraard met contract..
Gelukkig is het nog niet zover, pffff

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:12

Ik vond het ook heel erg toen mijn 1e pony weg ging. Goed huis was dan ook vereist. En dat heeft ze ook gekregen. Er zijn echt heel veel mensen die net zo goed voor hun paarden zorgen als jullie doen waarschijnlijk. Daarbij kun je toch vragen of jullie het eerste recht van koop mogen hebben als de pony weer weggaat.

Ik heb ook wel eens een pony in bruikleen gehad. Wij hadden de pony gewoon laten verzekeren. Wij betalen DA kosten, tandarts etcetera maar voor het geval de pony bij ons kwam te overlijden hadden we haar verzekerd.