te lang stilstaan nou weer gewoon rijden of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jitkaa

te lang stilstaan nou weer gewoon rijden of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 11:45

hallo

ik heb even een vraagje.. ik heb sinds 4 dagen terug een eigen pony gekocht het is een zweedse draver ruin van 13 jaar oud..
hij staat op een soorrt vol pension stalling waar hij eigenlijk niks heeft....
hij word wel iedere dag op de weide gezet waar hij zijn energie kwijt kan..
maar nu heb ik 4 dagen niet gereden op hem omdat ik ook hem pas ken....
maar wat als je 1 of 2 weken niet gereden hebt ken je dan gewoon opstappen en rijden of het eerst lang longeren of op de weide gooie zodat hij zijn energie kwijt ken?

ik maak me er namelijk erg zorgen om want heb geen zin om hem helemaal overnieuw te gaan inrijden...
daar waar hij staat is geen binnen of buitenbak. ook geen dichtbijzijnde manege

wie o wie ken mij goede tips geven?

Huilen

DeniseES

Re: te lang stilstaan nou weer gewoon rijden of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:48

Heey, ga eerst wat met hem longeren zodat je zeker weet dat hij zijn energie kwijt is, daarna kan je er eventueel opstappen, dan krijg je wat meer vertrouwen, aangezien je hem nog niet zo goed kent. Als je het wat meer vertrouwd hoef je hem voor het rijden niet meer te longeren (tenzij je dat nodig vind) en kan je gewoon gaan rijden. Longeren kan natuurlijk tussendoor altijd als je geen tijd hebt om te rijden oid.

succes

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 12:06

het probleem is dat er geen bak is het enigste waar hij zijn energie kwijt ken is in de wei... er is nergens een dichtsbijzijnde manege..... moet ik hem dan even op de weide zijn beweging geven? maar daar is het nadeel weer dan gaat hij zich erg vatsig maken

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:08

ikzelf heb ook geen bak in de buurt, maar ik rij veel buiten. Je zou buiten de wei op een grasveld kunnen longeren (wel oppassen met de bodem). Van de zomer rij ik wel in de wei en daar longeren we dan ook. Maar omdat het nu te drassig is zoeken we een droger plekje op om te longeren en anders gaan we een flinke buitenrit maken.

Als je daar nog niet echt vertrouwen in hebt kan je met hem gaan wandelen en in de wei zou je kunnen beginnen met grondwerk. Dat is voor allebei leuk.

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 12:13

jah hij vind vrijheidsdressuur heel leuk. en buitenrijden met zadel ook...ik heb al emt hem buitengereden toen hij 3 dagen stil gestaan heeft dus gisteren... en hij was echt sterk maar dravers zijn wel gevoelig in de mond.. ken ik gewoon nog eens proberen om door wijken eerst emt hem te stappen en draven? of is het verstandig om iemand mee te nemen?? hij zal nooit een stap verkeerd zetten maar die wei gaat op en neer en is ook zo drassig als het maar ken... het ene meisje waar ik altijd mee op buitenrit ging heeft nu geen tijd meer en longeert haar paard bij iemand anders.... maar daar ken ik niet meer bij met mijn ruin zeg ze:S

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:17

Als je het niet vertrouwd zou ik zeker iemand meenemen naar buiten, maar dit wordt lastig als je elke dag iemand bij je moet hebben. Maargoed, je paard en jij groeien (als het goed is) vanzelf naar elkaar toe en jullie weten dan beiden wat jullie aan elkaar hebben. Ga anders zelf informeren bij die stal (?) waar dat meisje longeert, misschien kan je zelf wat regelen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:49

Ten eerste: het is toch geen ramp als je paard zich smerig maakt op de wei? Het is een dier he, dat hoort erbij!
Ten tweede: je hoeft je paard echt niet opnieuw in te rijden als hij een tijdje heeft stilgestaan. De 'knopjes' zitten er nog gewoon op.

Mijn paard is heel 'zielig'. Die staat namelijk bijna de hele winter met zijn vriendje in de wei Haha! zonder gereden te worden.
Als ik hem weer op ga pakken longeer ik hem eerst een paar dagen om de dag, dat zijn spiertjes weer wat soepeler worden.
Daar ga ik er eens op zitten en vraag dan helemaal niks van hem. Dus gewoon gehoorzaamheid en stap/draf en een klein galopje. Dit doe ik ook weer een weekje om de dag en vervolgens mag hij weer gewoon aan het werk. (naja, wij rijden recreatief, dus blijven voornamelijk hangen op het basiswerk Haha! )
Ook met mijn paard kan ik lezen en schrijven, dus ik zie aan zijn hoofd wat voor bui hij heeft en of hij klaar is voor een ritje.

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 18:22

okeej bedankt ik heb hem vandaag even gelongeerd hijnwas super braaf was wel op de weide maar galop ging neit er zaten te grote kuilen in.. hij eheft geen stap verkeerd gezet..Lachendus hoef me nergens druk over te maken.. morgen emt zadel longeren en dan opstappen:)