Ze heeft verschillende gebreken, zo heeft ze sinds +/- 4 jaar een dikke voorknie (rechtsvoor). Ook worden haar achterbenen minder. Ze brengt ze amper onder haar lichaam. Tijdens het rijden, maar ook in de wei is ze achter zeer stram. De benen zijn ook dik, maar de temperatuur is normaal. Nu het 'koud' is heeft ze extra last van haar benen. Rechtsvoor is ze duidelijk een beetje onregelmatig. De DA heeft geconcludeerd dat de kwaaltjes met ouderdom te maken hebben, ze kan er nog jaren pijnvrij mee leven.
Ik rijdt mijn merrie sinds begin december niet meer. Longeren is ook een te zware belasting (dit doen we al geruime tijd niet meer). Wel gaan we 1 a 2 keer per week wandelen (+/- 20 min. per keer) en doen we grondwerk in de bak. Straks als het weer 'warmer' wordt trekken haar benen vast wel weer bij (uit ervaring van voorgaande jaren). Een kort (stap)buitenritje zou dan best nog kunnen en dit vind mijn merrie ook nog erg leuk. Ik heb verder geen rij-ambities, als het 'pensioen' komt, dan komt het.
Ik ben beniewd of er ook andere Bokkers zijn met oude paarden die ook te maken hebben met bovenstaande 'paardengebreken'. Zetten jullie je paard helemaal stil (niet meer rijden, longeren en alleen het land in) of doen jullie nog aan grondwerk en wandelen? Hebben jullie andere ervaringen of tips? Veranderen jullie iets aan de algehele omgang (natuurlijk naast het feit dat een oud paard andere wensen heeft, dan een jong paard), andere voeding, paardenmassage o.i.d.
Mijn merrie staat overigens met nog een oud paard en een oude pony. Dagelijks staan ze hele dag in het land. 's Nachts op stal. Verder krijgt ze hooi en basisbrok. Stel dat ik helemaal niets meer met haar zou doen. Dan 'wandelt' ze zelf dagelijks in het land, heeft ze gezelschap en goede voeding + dagelijks een schone box. Natuurlijk letten we extra goed op haar 'gebreken', het mag niet erger worden.

Verder een goede basisbrok en als ze wat schraal gaat worden kun je aan een granenmix (of wat sneedjes oud bruin brood... grof bruin is het lekkerst)denken.Maar zolang ze lekker door mutst zou ik weinig veranderen hoor