Omgang veranderen bij een bijna 22 jarige merrie door gebrek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tijgertje86

Omgang veranderen bij een bijna 22 jarige merrie door gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 10:34

Mijn bijna 22 jarige KWPN merrie wordt een dagje ouder.

Ze heeft verschillende gebreken, zo heeft ze sinds +/- 4 jaar een dikke voorknie (rechtsvoor). Ook worden haar achterbenen minder. Ze brengt ze amper onder haar lichaam. Tijdens het rijden, maar ook in de wei is ze achter zeer stram. De benen zijn ook dik, maar de temperatuur is normaal. Nu het 'koud' is heeft ze extra last van haar benen. Rechtsvoor is ze duidelijk een beetje onregelmatig. De DA heeft geconcludeerd dat de kwaaltjes met ouderdom te maken hebben, ze kan er nog jaren pijnvrij mee leven.

Ik rijdt mijn merrie sinds begin december niet meer. Longeren is ook een te zware belasting (dit doen we al geruime tijd niet meer). Wel gaan we 1 a 2 keer per week wandelen (+/- 20 min. per keer) en doen we grondwerk in de bak. Straks als het weer 'warmer' wordt trekken haar benen vast wel weer bij (uit ervaring van voorgaande jaren). Een kort (stap)buitenritje zou dan best nog kunnen en dit vind mijn merrie ook nog erg leuk. Ik heb verder geen rij-ambities, als het 'pensioen' komt, dan komt het. Knipoog

Ik ben beniewd of er ook andere Bokkers zijn met oude paarden die ook te maken hebben met bovenstaande 'paardengebreken'. Zetten jullie je paard helemaal stil (niet meer rijden, longeren en alleen het land in) of doen jullie nog aan grondwerk en wandelen? Hebben jullie andere ervaringen of tips? Veranderen jullie iets aan de algehele omgang (natuurlijk naast het feit dat een oud paard andere wensen heeft, dan een jong paard), andere voeding, paardenmassage o.i.d.

Mijn merrie staat overigens met nog een oud paard en een oude pony. Dagelijks staan ze hele dag in het land. 's Nachts op stal. Verder krijgt ze hooi en basisbrok. Stel dat ik helemaal niets meer met haar zou doen. Dan 'wandelt' ze zelf dagelijks in het land, heeft ze gezelschap en goede voeding + dagelijks een schone box. Natuurlijk letten we extra goed op haar 'gebreken', het mag niet erger worden.

Waratje

Re: Omgang veranderen bij een bijna 22 jarige merrie door gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:29

Mijn merrie is wel wat ouder (21), maar heeft weinig last van klachtjes. Ik merk dat ze iets langer tijd nodig heeft om op te warmen en dat ze in de winter op de dagen dat ze een deken op heeft soepeler is, maar verder staat ze nog vol in het leven en werkt ze evenveel als 10 jaar geleden. Deken heeft ze alleen op als er veel regen wordt voorspeld.
Helemaal stilzetten zou ik persoonlijk niet doen, altijd bewust goede beweging blijven geven. Keutelen in de wei worden ze stijf van, regelmatig flink doorlopen houdt de boel soepel. Dus wandelingen en grondwerk zou ik altijd blijven doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:33

Over het algemeen geldt toch: rust roest. Heb je na laten kijken waarom zo onregelmatig is? Heeft ze last van Artrose? Geef je supplementen om haar er een beetje mee te helpen? Er zijn ook pijnstillers die haar kunnen helpen, desnoods op natuurlijke basis zoals Duivelsklauw. Ik verwacht niet dat je op deze leeftijd nog wilt dekken, maar Duivelsklauw kan niet aan drachtige merries gegeven worden.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:44

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:47

ik heb een oude manegepony van wel 25 jaar en misschien nog wel ouder..
ik laat haar ong 4/5 keer in de week een beginnerslesje doen ( dus zonder galop) en springen doet ze al 5 jaar niet meer..

heb wel het idee dat het fijn voor haar is want niks doen is ook niet goed voor oude paarden

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 19:16

Rust roest inderdaad, daarom maken we wandelingen en doen we grondwerk. Als het straks weer even meezit met het weer dan maken we weer buitenritjes.

Volgens de DA duiden alle verschijnselen op 'ouderdomskwaaltjes' en heeft ze geen pijn. Dat kan ik bijna voor 100% uitsluiten.

Wat betreft de voedingssupplementen, daar heb ik niet heel veel verstand van. De één zweert erbij de ander vindt het geldklopperij. Ik zal mij er toch eens in gaan verdiepen.

@ Cassidy: Nee, dekken dat doe ik haar niet aan, ze is immers op een oma-leeftijd Knipoog

@ Willekes: paardenbegrijpen.nl is mij bekend, ik doe aan NH en probeer mijn paard zo natuurlijk mogelijk te houden (voor zover mogelijk op de locatie waar ze staat). Wat wil je met de site zeggen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:03

Heeft ze wel een deken op? Ik merkte bij mijn oude paard dat ze in het najaar minder ging bewegen en zodra ze een deken op kreeg (de dus makkelijker warm bleef) de beweging een stuk beter werd.
Ik neig ernaar om te denkeen dat de sporen van artrose in zitten. Overleg eens met Gerrie ( www.equireva.nl ) welke mogelijkheden er zijn om de beweging beter te houden.
Bewegen, bewegen en nog eens bewegen is de beste remedie om om oude paarden gezond oud te laten worden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:28

Mijn 24 jarige paard is sinds zn 18/19e dampig en moest daarom noodgedwongen stoppen met de wedstr. sport.
Toen hij 20 jr was heeft hij het heel erg slecht gehad met z'n gezondheid, tegen het advies van de DA in hem niet in laten slapen.
Ben accuut gestopt met de medische behandelingen die hij toen kreeg en heb het over een hele andere boeg gegooit...Accupunctuur en massages met aanvullende homeopatische medicijnen een grote veranderingen binnen zijn huisvesting en verzorging.
Een hele zware opgave want hij had bijna 24 pd toezicht en zorg nodig, ik heb in het ziekenhuis gewerkt en voelde weer net een IC verpleegkundige.
Maar het voelde goed, het ging langzaam maar verbetering zat eraan te komen, na een maand was hij al behoorlijk opgeknapt en na 2,5 maand kon ik weer voorzichting met hem wandelen en zelfs een kort stukje rijden.

Toen hij net ziek was, verandere zn gedrag natuurlijk ook, dat is bij mensen net zo. Veel emoties passeren de revu zo ook bij mijn paard. Van een energieke tempramentvolle stoere ruin werd hij heel klein en somber, triest en bijna ondraagelijk als eigenaar om je paard zo onzettend te zien lijden, hij kreeg op vele momenten bijna geen lucht en heb wat afgejankt met hem.
Maar als je alle adviezen van de DA opvolgd en er is geen enkele verbetering voel je je machteloos, de Da vond dan ook dat dit niet meer een kans van slagen had in de toekomst, maar ik had ergens het gevoel dat we het helemaal fout deden met als die medicijnen en zuurstofpompen dit was niet de oplossing.
Vanuit de chineese geneeskunst ligt bij de oorzaak van een aandoening ook de oplossing om het lichaam te reinigen en zelf de aandoening aan te pakken en te 'vernietigen'. Heb er veel over gelezen en dat was onze laatste hoop, ben me rot gaan zoeken naar kundig accupuncturist met de nodige ervaring en opleiding want Desire was niet zomaar een paard wat zich niet zo lekker voelde.....nee hij was op een gegeven moment meer dood dan levend er moest vooral SNEL wat gebeuren.
Ik vond iemand die dezelfde week nog tijd had, iemand van ver helaas maar ze wou het graag proberen, haar ogen spraken boekdelen toen ze hem voor het eerst zag, ik heb alles uitgelegd en dan is het heel fijn om van iemand te horen dat hij wel te helpen is, en dat ik niet de enige was die luchtkastelen zag.
Je gevoel zegt je het juiste had ze gezegd, luister daarnaar.

Nu zijn we ruim 4 jr verder en hij heeft is zelden of eigenlijk nooit meer benauwd ik kan lekker met hem rijden en hij geniet van zn oude dag, het is geen wonder of wat voor onzin nog meer het is verder kijken dan je neus lang is en open staan voor meer dan alleen pilletjes en zuurstofpompen en er vooral veel tijd/energie en emotie in stoppen.
De da heeft hem later ook nog gezien, en was verbaasd maar zo koppig als ze zijn, het zal wel geluk zijn geweest, best jammer zijn reactie want het had helemaal niks met geluk te maken dat weet hij ook wel.

Mijn paard is veranderd door dit hele gebeuren, wel positief gelukkig onze band is zo ontzettend sterk geworden dat hij het nu moeilijk vind om andere te vertrouwen met als resultaat dat bv met het rijden ik de enige ben waarbij hij dit toestaat een ander hoeft er niet op te gaan zitten, terwijl dit daarvoor geen probleem was.
Als hij een paar dagen wat hoestiger is, kan ik bijna in zn hoofd kijken wat erin in hem om gaat, hij schijt bagger dat het weer bergafwaardts gaat, ik moet hem dan echt 'opbeuren' en het gevoel geven dat het wel meevalt en dat het hoesten wel over gaat.
Gelukkig is dit ook het geval tot nu toe, mocht het ooit weer slecht met hem gaan dan zal ik de situatie weer opnieuw moeten bekijken, heb veel geleerd van de accupuncturiste en haar manier van behandelen, maar ergens houd het een keer op ook voor mijn paard komt de dag dat het gewoon echt niet meer gaat en ook dan zal ik hem begeleiden naar het hiernamaals.

Tot die dag ben ik de gelukkige die van hem mag genieten en daar ben ik erg dankbaar voor.

Na mijn lange verhaal, mag het duidelijk zijn dat rust in sommige gevallen noodzakelijk is, maar langdurige rust levert meestal geen positieve bedrage, een korte wandeling kan veel opleveren, ook 1 op 1 aandacht tussen paard en eigenaar door bv te posten en gewoon lekker te keuvelen kan geestelijk een paard in betere toestand brengen wat een beengebrek niet zal genezen maar wel een positieve bedrage kan leveren aan een veel groter proces.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:02

Ik rijd een merrie van 27 jaar.
Ze staat echt nog aardig in het werk.
Elke week komt ze zeker een dagje in het duin(1,5 uur) en anders wandelen of wat bakwerk.
Ik heb vandaag nog een duinrit gemaakt met het anker uit omdat ze zo druk was Haha!
We letten wel goed op haar hoor. De dagen dat ze stijver blijft doet ze gewoon wat minder
maar stil zetten is uit den boze.
Zelfs zomers zorgen we er voor dat ze minimaal 4 keer per week lekker in de benen is, dus geen lange vakanties.
Ze heeft elke dag weide gang en staat nu ook lekker onder een winterdekentje.
Dus ik denk; goed luisteren naar je paard,regelmatig in beweging houden en goed op het gebit letten!
Het gaat om de schimmel in mijn profiel.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:39

Ik zou der wel in beweging laten.
Heeft de dierenarts er trouwens niks voor? Want een merrie die ik 3 jaar gereden heb had ook een keer een dikke pees (zij was niet zo oud hoor). Maar de dierenarts had er toen iets ingespoten om de zwelling tegen te gaan, dit hielp best goed! Maar iig in beweging houden, dan blijft ze soepel.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:54

Mijn merrie heeft vergelijkbare klachten en er is bij mijn merrie vastgesteld dat het artrose is. Echter een wandeling van 10 minuten aan de hand zorgen voor ontstekingen in haar lijf, daardoor staat ze noodgedwongen op pensioen. Ik ben er geen voorstander van en merk ook dat mijn meissie het soms erg lastig vind dat ze niet mag werken en dan gaan we tegen beter weten in toch even wandelen, maar daar boet ze dan ook weer voor, terwijl ze tijdens zo'n wanfdeling echt opbloeit. Sonja krijgt Glucosamine met MSN om haar gewrichten te ondersteunen en wordt bijna dagelijks lekker geborsteld en getutteld verder loopt ze dag en ancht op het land met haar vriendje, dus dat scheelt wel. Dit zijn speelse shetten die haar echt wel in beweging houden.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 16:54

Bedankt voor jullie tips! Ik heb er zeker iets aan!

@ Cissie. Ik vind het mooi om te lezen hoe jij omtuttelt met je oude beestje en hem laat genieten van zijn oude dag. Je omschrijft het heel teder, maar tevens ook heel realistisch. Ik probeer ook veel tijd te besteden aan 'qualitytime'. Lekker even met haar knuffelen, praten, een beetje poetsen etc. Mijn paard vindt dit ook heerlijk!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:00

Ik heb ook een oudere pony, maar die heeft geen echte gebreken. Behalve dan dat ze echt "wat ouder is" in haar doen en laten.
Helemaal stil zetten wil ik nog niet, daar is ze te gezond en te levendig voor. Dus met kind op de rug 1x, soms 2x een buitenritje (we zijn wel een uur weg, maar het is vooral stappen en kleine stukjes draven). Verder staat ze wel de hele dag op de wei, normaal gesproken zelfs 24/7. Als ik haar op stal zou zetten gaat ze echt oud worden denk ik, en stram.
Wel heeft ze speciaal voer voor oudere paarden, ruwvoer wat als slobber wordt klaargemaakt.

Ik zou zeggen, als ze geen pijn heeft, zorg voor veel weidegang en maak soms dat buitenritje als haar lichaam dat zonder problemen toelaat.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 17:05

GamblersCup: Het voer 'aanpassen' heb ik ook alseens bedacht. Als 22 jarig paard, krijg je andere 'wensen'. Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:08

Zeker. Het kauwen kan minder worden, waardoor ze niet alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben. De mijne vind hooi eten niet geweldig, dus heb ik naar iets gezocht wat daar op aansluit. Ruwvoer hebben ze hard nodig natuurlijk. Verder krijgt ze wel onbeperkt hooi, maar daar knabbelt ze dan af en toe op, er gaan geen hele plakken meer in zeg maar.

Zeker als ze van werk naar niet-werk gaan, denk ik dat het voer aangepast moet worden, ongeacht de leeftijd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 03:57

Mijn stoere bink heeft een leeftijd van rond de 40 gehaald...dus welke ouderdomskwalen wil je horen Bloos

Op zijn 36e had hij een ontsteking in beide voorbenen die behandeld zijn geweest met een pijnstiller/ontstekingsremmer over een periode van 14 dagen en toen ging hij weer als een frisse jonge ruin Haha!

Op de laatse 4 maanden na is hij eigenlijk niet meer bereden...hij mocht altijd het gehele seizoen het land op,vanaf de dag dat de nachttemp rond de 15gC was en een paar maanden later weer totdat de temp ging dalen.Tussen de zomerstops door stond hij gewoon op stal waar er een groot deel van de dag mee getut werd...veel wandelen aan de hand en grazen in het park,rustige buitenritjes...soms aan de longe.Maar altijd bekijken hoe zijn pet stond en hoe vitaal hij die dag was.Uiteindelijk was het een heer op leeftijd en er waren sommige dingen die hij gewoon echt niet meer kon en dat deden we dan ook niet.Ook stond hij dagelijks een paar uurtjes op het land maar wel elke dag aandacht.

Rust roest en als ze geen zin meer hebben dan geven ze dat vanzelf wel aan...op een dag zullen ze zich af gaan zonderen van de kudde en dan is het laatste hoofdstuk in zicht maar tot die tijd vinden ze die aandacht wel fijn en het werk ook vaak.Zo blijven ze ook hun eigenwaarde houden Knipoog

Houd rekening met het gebit...kunstgebitten zijn er niet dus in sommige gevallen is er zacht voer nodig...slobber en heel fijn hooi.Mochten ze wat in gaan vallen dan kan muesli en granen ervoor zorgen dat ze wat aankomen.
Ook een vitamine stoot ergens einde herfst kan lekker zijn voor ze Ja
Zijn voorbenen waren natuurlijk ook niet fonkelnieuw meer dus daar ging een bandage omheen met rijden,4 als het koud werd buiten Tong uitsteken
Op hogere leeftijd is het warmhouden ook vaak een probleem dus schroom niet om het oude gebakkie een lekkere warme deken op te doen en wat verharen betreft...soms kunnen ze van scheren lekker opknappen.Alle dode haren eraf en de huid kan weer ademen.
Verder....kijk goed naar je paard en heb lol met z'n 2en,al is dat soms maar een kwartiertje wandelen per dag Knipoog

Groetjes,Tinky

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 09:25

Tinky12: Het 'oude gebakkie' Haha!

Gelukkig valt Evita nog niet 'in'. Ze is mooi vol en eet goed. Ik ga me toch nog eens verdiepen in de voeding. Als het koud en guur is, kan ik haar misschien bijvoeren als ik merk dat ze het zwaar krijgt. Nu doen we dat met wortels, maar bij een voedingsleverancier kunnen ze mij vast wel adviseren over 'echt' voer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:05

Tijgertje86 schreef:
Tinky12: Het 'oude gebakkie' Haha!

Gelukkig valt Evita nog niet 'in'. Ze is mooi vol en eet goed. Ik ga me toch nog eens verdiepen in de voeding. Als het koud en guur is, kan ik haar misschien bijvoeren als ik merk dat ze het zwaar krijgt. Nu doen we dat met wortels, maar bij een voedingsleverancier kunnen ze mij vast wel adviseren over 'echt' voer.

Dit is een naam die een paard moet verdienen hoor...en zeker de wat oudere merries komen voor deze benaming in aanmerking Bloos Haha!
Bijvoeren met wortelen...wortelen zijn gezond en goed voor de vacht maar als bijvoer niet helemaal wat een paard nodig heeft.
Wat op de 1e plaats belangrijk is,is goed hooi en geef haar extra als het koud en guur wordt...daarnaast een lekker handje muesli.Dit is er in veel varieteiten en lekker door de verschillende structuur Vingers aflikken Verder een goede basisbrok en als ze wat schraal gaat worden kun je aan een granenmix (of wat sneedjes oud bruin brood... grof bruin is het lekkerst)denken.Maar zolang ze lekker door mutst zou ik weinig veranderen hoor Knipoog