Angstig gedrag korte zijde rijbaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jety

Angstig gedrag korte zijde rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 00:17

Mijn paard vlucht met regelmaat voordat ik op de korte zijde kom van de rijbaan, hier staan ook bomen, hoe meer wind hoe enger het is. Ik kan zijn aandacht er dan moeilijk bij houden, in stap gaat het wel, in draf minder en galop ook minder.
Wat ik al geprobeerd heb; negeren en een oefening vragen, bijvoorbeeld gebroken lijn inzetten, volte 15 mtr.. Stelling naar binnen vragen, overgang rijden terug naar stap. Er langs stappen alsof ik een ontspannen buitenrit maak, met losse teugel. Van een volte tussen E-B stiekem richting C (waar de bomen zijn, de enge korte zijde) draven.
Heeft iemand nog andere ideeen? Dan hoor ik het graag.

Ter info; het is een 4 jarige friese ruin en nu 1 jaar onder het zadel, we rijden B-niveau dressuur met oefeningen richting L.

RianneH

Re: Angstig gedrag korte zijde rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:21

Owh, dit komt me heel bekend voor. Mijn instructrise gaf toen de opdracht haar af te leiden (doe je ook al) en om de wending in te zetten voordat zij afwendde. In het begin zal dit heel vroeg zijn, maar door dat te herhalen zal ej steeds verder kunnen rijden.
En natuurlijk begrijp je paard goed, hij doet dit niet perse om te kloten, hij is een vluchtdier dat vlucht vanwege de bewegende bosjes. Grondwerk langs die bosjes is ook nog een idee. Voornamelijk, geduld Knipoog
Succes!

Jety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 00:25

Ok, de wending inzetten voordat hij afwend, zal ff timing zijn, maar ik ga het proberen, ook het grondwerk ga ik proberen is een goede afwisseling. Hartstikke bedankt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:19

Wat bij die van mij altijd goed werkt is hem even stil zetten, laten kijken, belonen en weer verder lopen. Dat 2 of 3 keer en daarna er langs rijden alsof er niks aan de hand is.

Jety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 18:17

Dat ga ik ook proberen, al hoewel de timing goed moet zijn met belonen anders beloon ik hem voor zijn angstig gedrag. Dat had ik al een keer het idee van. Hierna heb ik het niet meer gedaan, maar ik ga het toch weer meenemen.
Dank je wel

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:18

Is het een volhouder?
Anders wil het nog wel eens helpen een volte of 50 er langs te rijden Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:20

Je hoeft niet bang te zijn dat je zijn angstige gedrag beloont. Je beloont hem voor het feit dat hij daar stil wil staan als jij dat vraagt en stelt hem gerust.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:24

Mijn paard heeft ook wel eens last van angstige momenten. Schoudervoor of schouderbinnenwaarts erlangs rijden. En wat hierboven al genoemd is alvast een wending inzetten voordat hij naar binnen komt. De volte dan steeds meer uitbreiden en desnoods SB erlangs blijven rijden totdat hij merkt dat er niks engs is/gebeurd...succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:29

Aan het werk zetten, kleine volte 15m inzetten en daar een aantal rondjes op blijven zitten tot je ontspanning krijgt. Neusje richting stijgbeugel vragen. Bij voorkeur in draf (worden ze ook heel lenig van).

Jety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 18:38

SB zal niet makkelijk gaan, hij kan net aan schouder voor. Hij gaat op dat moment (angst) dwars door mijn binnenbeen, zacht bijtikken met zweep heeft gevolg dat ie nog banger wordt op dat moment (hij reageert normaal goed op de zweep hoor). Maar Hartstikke goed al die tips, ik ga morgen rustig aan proberen, als ik nieuws heb laat ik het weten.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:44

Jety schreef:
SB zal niet makkelijk gaan, hij kan net aan schouder voor. Hij gaat op dat moment (angst) dwars door mijn binnenbeen, zacht bijtikken met zweep heeft gevolg dat ie nog banger wordt op dat moment (hij reageert normaal goed op de zweep hoor). Maar Hartstikke goed al die tips, ik ga morgen rustig aan proberen, als ik nieuws heb laat ik het weten.

Zoals ik dit lees denk ik dat je te ver door rijdt naar het enge punt toe waardoor je al te laat bent met reageren...Dan valt hij al naar binnen en ben je te laat met je beenhulp geven. Bij tikken is in dit geval ook te laat denk ik...Eerder wenden (desnoods 1 pas voordat hij gaat spannen) en dan licht schoudervoor erlangs rijden. Vooral de stelling proberen te behouden en hem niet laten concentreren op het enge punt. Hoofd naar binnen houden dus. Misschien een klopje geven met je binnen hand wanneer de spanning opkomt en doorsluiten met je buitenteugel tegelijk met binnenbeen om de schouder naar binnen te brengen. Probeer goed bij jezelf na te gaan of jij gaat verkrampen en dus je hulpen veranderd. Een keer zelf zuchten kan soms ook al wonderen doen.

Jety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 12:12

mmm, heel knap dat je het zo precies beschrijft en het voelt heel bekend wat je schrijft, en oplossend. Hartstikke bedankt! Ik ga ermee aan de slag.

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:16

Is je paard ook bang als je hem achter een ander paard aan laat draven?

Wat mij altijd werd verteld was er zigzaggend naartoe rijden.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:16

Fijn dat ik je misschien kan helpen succes!!!!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:02

Hier ben ik het zeker mee eens is een goede oefening. en wat je ook kan dan want ik ken het probleem met mijn vijfjarige voor de hoek overdreven stelling vragen goed aan je binnen been houden en zorgen dat hij op je buitenhand nageeft hier bedoel ik mee hou hem goed aan je buiten teugel. ook een soort schouder binnenwaarts en zelf ontspannen blijven zitten op je billen.

En wat je ook kan doen in het uiterste is je zweep tegen de hals aan houden NIET SLAAN! maar er gewoon tegen aan duwen en dan het zelfde doen stelling naar binnen en aan je buiten hand houden.

succes.
Cassidy schreef:
Aan het werk zetten, kleine volte 15m inzetten en daar een aantal rondjes op blijven zitten tot je ontspanning krijgt. Neusje richting stijgbeugel vragen. Bij voorkeur in draf (worden ze ook heel lenig van).

Jety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 19:45

Hallo daar,
vanmiddag gereden er stond windkracht 5 (belangrijke factor) bij ons in de kop van Noord Holland. Ik ben eerst gaan stappen met een lange teugel, na een paar lichte schijnbewegingen aan de korte zijde bij de bomen heb ik de teugels iets aangenomen zodat ik contact had (niet nageefelijk). Ik ben begonnen met halthouden en laten kijken en belonen als hij rustig bleef staan, weer in stap en waar ik het nodig vond stond ik na soms 2 stappen weer stil zodat hij kon kijken, en belonen als hij stil bleef staan. (dit werkte dus goed en ik had niet het gevoel dat ik hem beloonde om zijn angst, thanks) Later niet meer laten kijken maar stelling gevraagd als ie door mijn binnenbeen ging om naar de bomen te kijken, als hij positief reageerde ontspande ik mijn binnenbeen en de binnenhand stopte met stelling doorvragen (ik lette ook goed op mijn ademhaling, dat ging goed maar ik voelde dat ik toch hierdoor meer ontspande en ook meer ontspanning door kon geven). Tot zover ging het stukken beter als dat ik de laatste tijd gewend ben!! leuk leuk.
Toen de draf, normaal rijd ik hem aardig voorwaarts, nu niet ik ging voor de ontspanning, en ja daar kwam ie, hij spande zich en ik was te laat met de wending in te zetten (zie advies boven), hihi. Maar nu was ik scherp en ja hoor derde keer had ik hem en deed het zelfde als in de stap net, stelling vragen, goed binnenbeen en buitenteugel (die is trouwens dus ook erg belangrijk in dit geval, ik had altijd het idee om niet teveel druk op die buitenteugel te geven omdat dat mischien op dat moment hem het gevoel geeft dat ie opgesloten zit en niet kan vluchten voor zijn gevoel). Hij bleef wel alert met hier en daar een schijnbeweging maar 8 keer beter als drie dagen terug!! toppie dus, dit kan ik uitbouwen. Galop ging ook veel beter en aan het einde hadden we veel ontspanning!!
Hartstikke bedankt allemaal en ik blijf zo doorgaan, ik heb weer lekker gereden!

Groetjes Jet