Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Als het paard er vandoor gaat stuur ik hem direct op de volte en rijd gewoon weer langs de plek waar hij/zij 'schrok' (vaak is het zo dat het paard gewoon wegrent en te veel energie heeft, die energie moet je er dan uitrijden
), net alsof er niks gebeurd/aan de hand is. Bij de plekken waar het paard het meest 'schrikt' zet ik hem/haar extra aan het werk; pasje wijken, schouderbinnenwaarts, halve volte met veel stelling etc. Je paard moet dan zijn aandacht veel meer bij jou houden, en bij de oefening, en zal dan wat minder op de 'omgeving' letten. Saskiiaa schreef:Ik rijd op een manege, met ongeveer 8 of 9 mensen in een groepje. Ze hebben er een paar schrikachtige paarden en als er dan 1 is die schrikt dan gaan die paar paarden rennen, er zijn ook hele lieve paarden maar ik ben dus bang als ik daarop ga dat ze dan gaan rennen, dat is ook al een paar keer gebeurd. Ik rijd in de licht-gevorderd en dit gevoel is gewoon op komen zetten, ik heb er sinds een jaar ongeveer last van.
Waratje schreef:Saskiiaa schreef:Ik rijd op een manege, met ongeveer 8 of 9 mensen in een groepje. Ze hebben er een paar schrikachtige paarden en als er dan 1 is die schrikt dan gaan die paar paarden rennen, er zijn ook hele lieve paarden maar ik ben dus bang als ik daarop ga dat ze dan gaan rennen, dat is ook al een paar keer gebeurd. Ik rijd in de licht-gevorderd en dit gevoel is gewoon op komen zetten, ik heb er sinds een jaar ongeveer last van.
Geef bij de manege aan dat je op die paarden (nog) niet naar buiten durft en dat je eerst zelfvertrouwen wilt opbouwen op de bravere paarden. Daarnaast kun je vragen om juist in de lessen in de bak wel op die schrikachtige paarden te rijden, zodat je leert met die dieren om te gaan. Als je manege daar geen rekening mee wil houden, zoek dan maar een andere manege, want het gaat niet werken als je al met het hart in de keel op zo'n paardje stapt.