Wanneer ben je nou wedstrijdpaard/sportpaard?+andere verzorg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Wanneer ben je nou wedstrijdpaard/sportpaard?+andere verzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 14:29

In heel veel topics zie ik staan dat iemand een sportpaard heeft en daarom er op een bepaalde manier mee omgaat.
Maar wanneer ben je als paard nou een sportpaard. Met mijn haflinger rij ik in het M1. Maar doe buiten dat ook graag andere dingen met hem. Hij is eigenlijk gewoon heel veelzijdig! Ik vind niet dat ik speciaal dingen anders doe, omdat we ook wedstrijden rijden.

Dus de vraag: Wanneer is een paard sportpaard en wat doen jullie anders omdat je een sportpaard hebt of misschien juist niet?

Lielle

Re: Wanneer ben je nou wedstrijdpaard/sportpaard?+andere verzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:39

Mijn paard loopt dressuur, springen en sgw en wordt dagelijks serieus getraind, en dus IMO een sportpaard. Ze is geschoren en staat sinds een week weer op ijzers (crossen zonder schroeven doe ik niet) maar verder doe ik niets anders dan met een paard dat niet serieus getraind wordt.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:43

Dus je hebt een veelzijdig sportpaard, veelzijdig staat voor alles, en sportpaard staat voor iemand die wedstrijden rijdt.

dus veelzijdig sportpaard. Knipoog Pling

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 14:44

Kingsley2 schreef:
Dus je hebt een veelzijdig sportpaard, veelzijdig staat voor alles, en sportpaard staat voor iemand die wedstrijden rijdt.

Dat vind ik een goeie!

Maar voor mij is hij voornamelijk mijn allerbeste vriend!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:00

Helemaal mee eens!!

Haha! quote="AnnemiekvM"]
Kingsley2 schreef:

Dat vind ik een goeie!

Maar voor mij is hij voornamelijk mijn allerbeste vriend![/quote]

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:05

ik vind het zelf belachelijk dat 'sportpaarden' bij sommige de wei niet op mogen omdat ze zich dan kunnen blesseren. (is vrij logisch) maar ik vind dat een paard, paard moet kunnen blijven. Dat ie 'ns een lekker sprintje mag trekken en dat ie 'ns lekker in de bagger mag rollen zonder dat het baasje boos wordt.

Mijn paard ga ik ook starten maar ze mag iedere dag een uur de wei op en daarna nog even in de binnenbaan rollen (ze rolt niet als het nat is)

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:25

Ladygiroc schreef:
(ze rolt niet als het nat is)

mazelaar! die van mij zoekt de plassen juist op!! Clown

ik heb ook een haflinger, en start ook met haar ( ben nog niet zo veer heb net 1 wedstrijd achter de rug) maar goed, ik rij voornamelijk dressuur met haar vrij intensief, verder spring ik met der en maken we minimaal 1 keer per week een buiten rit.
ik weet eigelijk niet egt wanneer je je paard een sportpaard mag/kan noemen, maar ik vind mijn haffie eigelijk wel een sporthaflingertje Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:29

Hmmmja, goeie vraag. Als je ons paardje ziet, die wordt serieus getraind maar we rijden er geen officiële wedstrijden mee. Wel zijn we serieuzer in ons trainen en het verbeteren van onszelf en het paardje dan menig wedstrijdrijdend stalgenoot. Is een vrij lomp paard van iemand die meestal 3 kwartier rijdt, geregeld in het bos rijdt en zeg maar 1 keer in de maand een dressuurwedstrjd rijdt in de B meer sportpaard dan een chique NRPS'er die behoorlijk serieus wordt getraind maar waarmee niet wordt gestart?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:31

Ik Cross, Spring, dressuur en rijd buiten.
Ik train minstens 6 keer in de week. (daarvan 5 keer best intensief)
Ze is geschoren en staat meestal op ijzers.
Dus ja, ik vind dr wel een beetje een soort sportpony'tje Nagelbijten / Gniffelen
En ik rijd veel wedstrijden.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:44

Het ligt denk ik aan de intensiviteit waarmee je wedstrijden rijd.

met pino rijd ik Z springen en dressuur en M-sgw, daarnaast wordt hij intensief getraind.
Maar ook met hem heb ik wel eens een lol met je knol dag en doe ik niets intensiefs.
Naar zijn prestaties en karter kijkend vindt ik hem echt wel een allround-sportpony

Mijn haflinger daarentegen waar ik M1 mee rijd is naar mijn mening niet echt
een wedstrijdpony te noemen. Ik train hem wel regelmatig maar rijd hem minder vaak op
wedstrijd. hij zou als zijn karakter mee zat ook kunnnen springen.
Dus op zich is het wel een sportpony, zeker ook voor een haf.

Ik probeer mijn pony's zoveel mogelijk te rijden/longeren maar ze hebben ook wel eens
een dagje vrij. Ze zijn allemaal geschoren en afhankelijk van de hoeven staan ze 4-kant of alleen
voor op ijzers, niet zonder omdat ze ze anders te hard slijten. daarbij hebben nu schroefgaten omdat
het sgw seizoen vroeg begint. Het voer wat ze krijgen is ook afhankelijk van training, wedstrijden en
energie die ze nodig hebben.

Ik vindt dus dat er een verschil is tussen wedstrijdpony, sportpony en topsporter en dat deze titels
door iedereen anders geinterpreteerd worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:47

Ik start mijn merrie M dresuur (voor de wagen, is ZZ klaar) en L vaardigheid. Ze loopt ook nog thuis op ong L nivo onder het zadel.

Of het een sport paard(je) is, tja, ze doet het prima, maar als je haar ziet Tong uitsteken.
Ze staat 24/7 in de blub (behalve als ik wedstrijd heb, dan gaat ze 1 nachtje naar binnen tegen haar zin), er is enkel een strook over haar hals geschoren en staat dus zonder deken, loopt 3x in de week beginners lesjes en krijgt ook nog met enige regelmaat een veulen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 09:50

Zo Dennis, dan heb jij echt een veelzijdig paard!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:54

Wat een leuk topic, al rijd ik mijn pony vooral recreatief. Waar ik wel benieuwd naar ben: speelt de afstamming nog een rol bij de benaming van wel of geen sportpaard? Voorbeeldje: Bij ons op stal staat een (in elk geval voor de sport gefokte) Zangersheide-merrie. Maar sporten doet ze echt niet, behalve op het weiland als ze iets spannends ziet.. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:34

Anouar loopt bijna klasse 4 endurance en volgend jaar ook CEI wedstrijden. Maar of hij een sportpaard is?
Verder loopt hij zomer en winter 24/7 in de wei

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:36

Igor rijd ik nu recreatief. Zelf toen ik nog elke week wedstrijden met hem reed behandelde ik hem net zoals ik dat nu ook doe.
Niet uitermate veel trainen, gewoon buitenritjes maken en 2 keer in de week een beetje oefenen voor de wedstrijden.
Meneer kreeg anders een ongelooflijk min zin, en op wedstrijden was ie ook niet zo dol.

Met Otje ben ik wel van plan om echt de wedstrijdsport in te gaan. Ze is nu 4, en heb al een paar onderlinge dressuurwedstrijden gereden. Ben van plan om binnenkort officieel te starten, wanneer ze er klaar voor is.
Ik oefen er best wel veel op met haar, 1 keer in de week een uur dressuurles, 1 keer in de week een lichte springles, om de basis wat te leren. Voor de rest oefen ik zelf nog zeker 2 a 3 keer in de week met haar, en dan 1 keer in de week, soms 2 een buitenrit voor de ontspanning. Of wat anders wat ze leuk vindt. Ik behandel haar nog niet als een echt sportpaard, ze mag buiten komen wanneer ze wil, maar het lijkt me wel super om met haar op hoog niveau ooit wedstrijden te gaan rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:01

AnnemiekvM schreef:
Zo Dennis, dan heb jij echt een veelzijdig paard!

En ze springt (terwijl ze bijna blind is) ook nog oefen parcoursjes Lachen.

Zo heb ik er nog een paar staan.
M'n dekhengst loopt shows, springt, dressuurt(helaas niet op wedstrijd, heb niemand die hem mag starten), loopt kinderlesjes en dekt tussendoor ook nog af en toe.
M'n 4 jarige merrie gaat nu B starten (ohz, is L2 klaar en hoger zal ze niet mogen bij de pony's) en is ook L klaar voor de wagen(maar 1 ding te gelijk, dus voor de wagen starten gebeurd als het meisje wat haar rijd uitgereden is). Zodra haar veulen er uit is gaat die ook op wedstrijd springen, heeft van de zomer al wel een paar oefen parcoursjes gelopen.

M'n laatste twee pony's hoop ik dat die ook zo veelzeidig worden, die zijn nu een half jaar en 2,5 jaar dus die mogen eerst nog ff kleuteren.

Rocky_Maniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:58

Ik rij ook regelmatig wedstrijden en ben sinds kort naar L1 overgestapt. Daarom moet er nu wat meer
getraind worden om de puntjes op de i te krijgen. Rocky heeft sowieso 1 dag in de week dat hij lekker mag niksen!
En ik zorg dat hij nu in deze tijd ff lekker buiten wat kan rond lopen, en ook gewoon ff 'paard' kan zijn, naast
al het getrain!
Kan wel zeggen dat Rocky een sportpaard is, gezien wat er van hem gevraagd word, maar ik probeer hem geen
beperkingen te geven, zoals het niet naar buiten mogen enzo!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:08

Een paard dat L1 loopt zou ik nou geen sportpaard noemen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:20

Ik denk dat je de grens niet zo scherp kan stellen. In de eerste plaats is ieder paard paard, en alles daarnaast is een grijs gebied.

Iemand die met zijn paard dagelijks uren dressuurmatig traint, maar nog niet aan genoeg officiële wedstrijden heeft meegedaan om voldoende winstpunten te kunnen hebben? Heeft die een sportpaard omdat hij duidelijk wel sportgericht bezig is, of is het een "recreatiepaard" omdat het slechts op B-niveau loopt.

Een paard waarop "alleen maar" buiten gereden wordt en daarbij door de ruiter zo getraind wordt, dat het gemakkelijk in de hogere enduranceklassen mee zou kunnen komen, maar nooit daadwerkelijk wordt uitgebracht op wedstrijden? Sportpaard of niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:20

waarom niet? Hangt maar van de intensiteit van je training af.