Opzegtermijn stalling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tommy10

Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:11

Sinds 3 maanden sta ik op een nieuwe stal.
Nu moet ik om medische redenen mijn paard weg doen. Aan het begin van de maand heb ik aangegeven dat er eens kans is dat hij op korte termijn weg gaat. Twee weken geleden heb ik bevestigt dat ik echt niet meer voor hem kan zorgen (voorlopig) en dat hij per 1 februari weg gaat.
Nu eist de staleigenaar dat ik nog een maand stalling door betaal. Hij zegt dat dit de afspraak is.
Naast het feit dat het mijns inziens overmacht is dat mijn paard zo snel weg moet (wat al erg genoeg is), zijn er geen mondelingen afspraken gemaakt. Begin van de maand heb ik pas een contract gekregen waar een maand opzegtermijn in vermeld staat. Deze had ik nog niet getekend toen ik ging opzeggen. Dus schriftelijk zijn er ook nog geen afspraken gemaakt.
Natuurlijk begrijp ik dat zij graag willen dat ik nog een maand door betaal. Maar het is al vreselijk moeilijk dat ik mijn paard aan iemand anders moet overdoen en nog een maand huur betalen voor niets....
Wat te doen? Wat zijn jurisch gezien de mogelijkheden?
Ik had graag in goed overleg weggegaan zodat ik ooit ook weer terug zou kunnen komen.

avaluna

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:17

Als je nog eens terug wilt komen, zou ik even praten met ze, kijken of er nog wat te doen valt, anders toch maar betalen; je wilt graag nog terug en als hij niet verkocht was, was je ook het geld kwijt.

Jammer dat je je paardje moet verkopen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:21

volgens mij ben je het niet verplicht,
ik ben zaterdag ook na een andere stal gegaan,
en die man zei tegen mij je hebt een maand opzeg termijn,
maar dat dat heeft die mij nooit verteld,
als je niks hebt ondertekend,hoed je dat ook niet te betalen,

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:28

Tsja het is een moeilijke situatie. Misschien kun je zeggen dat je ooit terug komt, dat je de helft mag vergoeden.

De andere kant, de meeste moeten denk ik meteen het contract ondertekenen als ze er staan, dus opzich heb jij misschien het geluk dat jij nog niet getekend hebt dat je nog niet hoeft te betalen, maar de andere kant, is het logisch dat je wel moet betalen... Jij hebt geluk dat de staleigenaar geen druk erachter heeft gezet, anders was je dus wel verplicht het te betalen...

Zelf vind ik het een 50-50 situatie. Ik zal toch praten en proberen de helft te vergoeden, en de andere helft te laten zitten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:29

Overmacht vanuit jou kant, geen goede reden imo. Hij kan daar niks aan doen en hij mist inkomsten als jij weggaat, zonder dat hij een andere pensionklant kan regelen.
Dat hij zo laat met het contract is gekomen is niet handig. Ga eens om de tafel zitten, om het uit te praten.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:46

Graag nuttige adviezen en informatie!
Meningen over of het in jou ogen wel of geen geldige/ goede reden is heb ik niets aan!
Ik wil inderdaad graag terug, maar niet tegen een betaling van 260 euro!! De "verkoop" van mijn paard heeft mij niets opgeleverd (hij is teruggegeven), dus er nog eens 260 euro bovenop doen zou ik natuurlijk liever niet doen.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:56

Ja maar dat is toch niet het probleem van de staleigenaar?

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:58

Vraag desnoods degene aan wie je hem hebt gegeven of die er een schepje bovenop wil doen van 250/260 euro... Dan kun jij de stalling betalen, is alles opgelost.

Ik denk trouwens wel dat je wat aan onze meningen hebt... wat je er mee doet moet je zelf weten. Ik vind dat jullie in een 50-50 situatie zitten dat betekend dus als advies voor jou:
Ga praten en probeer er goed uit te komen met de staleigenaar en betaal 130 euro.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:04

als jij nog geen contract hebt ondertekend hoef je niet te betalen.
heb je dit al wel getekend zul je moeten betalen.

heb je al ruim van tevoren gezegt dat hij weg gaat per 1 feb ?
of was het toen nog niet duidelijk?

als jij hebt ondertekend en niet optijd hebt gezegt is het helaas pindakaas voor jouw en zul je gewoon die 260 euro moeten betalen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:04

Ik vind dat het eraan ligt of je zwart staat of niet.
Imo heeft een staleigenaar niets te eisen op het moment dat alles zwart gaat. Als er dan een tijdje een box leeg is is dat een risico voor de staleigenaar.

Als er netjes door de staleigenaar belastingen betaald wordt over het stalgeld en dus ook netjes alles factureerd kan een staleigenaar imo meer eisen.

Is er geen andere stal waar je later eventueel terecht kan?

Ik denk wel dat als je persé terug wilt naar die stal dat je een gesprek aan moet gaan en eventueel het stalgeld wel betalen.
Als je bij je principes wil blijven zal je later een andere stalling moeten zoeken.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 13:07

adnariM schreef:
Vraag desnoods degene aan wie je hem hebt gegeven of die er een schepje bovenop wil doen van 250/260 euro... Dan kun jij de stalling betalen, is alles opgelost.

Ik denk trouwens wel dat je wat aan onze meningen hebt... wat je er mee doet moet je zelf weten. Ik vind dat jullie in een 50-50 situatie zitten dat betekend dus als advies voor jou:
Ga praten en probeer er goed uit te komen met de staleigenaar en betaal 130 euro.

hey zag jou mening ook als een advies/ tip hoor!
Bedankt daarvoor!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:09

Onderling contact en fatsoen zijn mijns inziens ook nuttige adviezen.

Als je voet bij stuk houdt, zul je waarschijnlijk wel weg kunnen komen zonder te betalen. Je hebt inderdaad het contract niet getekend en zult het dus kunnen gooien op ´contract is niet naar wens en ik ben nooit akkoord gegaan´. Maar daarmee zul je wel je eigen kansen ingooien als je ooit nog eens terug wil. Je zit hem immers aan zijn inkomen.

Anderzijds ben je mondeling wel een overeenkomst aangegaan..
Als je begin deze maand je contract hebt gekregen wist je vanaf dat moment dat de stalhouder een maand opzegtermijn hanteert. Als je daar niet mee instemde had je dat per direct aan kunnen geven ipv het contract ongetekend te laten liggen. De stalhouder weet dat je op de hoogte bent van de opzegtermijn die hij hanteert. Zolang jij niet over de opzegtermijn begint, zal hij uiteraard er vanuit gaan dat het goed zit.. Mijns inziens had je er dus kunnen overleggen, begin van de maand toen je mee heb gedeelt dat je evt. weggaat. Twee weken terug toen je definitief hebt opgezegd had ook nog gekund. Maar nu 2 dagen voor de nieuwe maand is toch wel erg laat, alhoewel je in goed overleg misschien er nog voor beide schappelijk uit kan komen. Succes in ieder geval!

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 13:10

Mistic schreef:
Ik vind dat het eraan ligt of je zwart staat of niet.
Imo heeft een staleigenaar niets te eisen op het moment dat alles zwart gaat. Als er dan een tijdje een box leeg is is dat een risico voor de staleigenaar.

Als er netjes door de staleigenaar belastingen betaald wordt over het stalgeld en dus ook netjes alles factureerd kan een staleigenaar imo meer eisen.

Is er geen andere stal waar je later eventueel terecht kan?

Ik denk wel dat als je persé terug wilt naar die stal dat je een gesprek aan moet gaan en eventueel het stalgeld wel betalen.
Als je bij je principes wil blijven zal je later een andere stalling moeten zoeken.

Dat weet ik eigenlijk niet (zwart of niet).
Ik wil ook niet persee hier terug, maar zou het wel prettig hebben gevonden. De kans dat ik weer mijn paard terug kan nemen is ook erg klein......

Bienotje schreef:
Onderling contact en fatsoen zijn mijns inziens ook nuttige adviezen.

Als je voet bij stuk houdt, zul je waarschijnlijk wel weg kunnen komen zonder te betalen. Je hebt inderdaad het contract niet getekend en zult het dus kunnen gooien op ´contract is niet naar wens en ik ben nooit akkoord gegaan´. Maar daarmee zul je wel je eigen kansen ingooien als je ooit nog eens terug wil. Je zit hem immers aan zijn inkomen.

Anderzijds ben je mondeling wel een overeenkomst aangegaan..
Als je begin deze maand je contract hebt gekregen wist je vanaf dat moment dat de stalhouder een maand opzegtermijn hanteert. Als je daar niet mee instemde had je dat per direct aan kunnen geven ipv het contract ongetekend te laten liggen. De stalhouder weet dat je op de hoogte bent van de opzegtermijn die hij hanteert. Zolang jij niet over de opzegtermijn begint, zal hij uiteraard er vanuit gaan dat het goed zit.. Mijns inziens had je er dus kunnen overleggen, begin van de maand toen je mee heb gedeelt dat je evt. weggaat. Twee weken terug toen je definitief hebt opgezegd had ook nog gekund. Maar nu 2 dagen voor de nieuwe maand is toch wel erg laat, alhoewel je in goed overleg misschien er nog voor beide schappelijk uit kan komen. Succes in ieder geval!

het onderwerp opzegtermijn is meteen bij het opzeggen besproken...het feit dat ik het nu op bokt zet wil niet zeggen dat ik het nu pas "bedenk" of en ga bespreken

adnariM schreef:
Ja maar dat is toch niet het probleem van de staleigenaar?

nee maar heel zwart wilt is het ook niet mijn probleem dat hij een lege stal heeft Haha!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 31-01-08 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:15

Tommy10 schreef:
Meningen over of het in jou ogen wel of geen geldige/ goede reden is heb ik niets aan!
Ik wil inderdaad graag terug, maar niet tegen een betaling van 260 euro!! De "verkoop" van mijn paard heeft mij niets opgeleverd (hij is teruggegeven), dus er nog eens 260 euro bovenop doen zou ik natuurlijk liever niet doen.

Ga naar hem toe, en stel hem voor de daadwerkelijke stalkosten (zijn miosgelopen kosten) te vergoeden. Hij hoeft nu geen mest af te voeren, geen stro - hooi (en voer) e.d. te missen aan jouw paard. je hoeft niet te betalen voor iets wat je niet afneemt.

(indien je paard niet terug zou gaan)
Een maand opzeg vind ik wel redelijk. Jij wordt ook boos als hij vanavond zou bellen om mede te delen, dat je paard aan het hek langs de weg staat omdat hij de stal niet meer aan jou verhuren wil.

Dus vergoed zijn kosten zo'n € 50 - 70 lijkt me een redelijk bedrag.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 13:23

Natuurlijk is een maand opzegtermijn redelijk.
Maar ik zit gewoon in een overmacht situatie en vind het erg zat dat mijn paard weg moet. Dan is het toch logisch dat je er voor jezelf het beste uit probeerd te halen?
Het lijkt er een beetje op alsof iedereen hier zonder tegenstribbelen zou betalen. Denk dat dat in de praktijk wel anders is.......er zijn meerdere situaties in te denken waarop men zich niet er aan wil houden of zich er niet aan houdt (vaak genoeg in mijn omgeving meegemaakt).

Een voorstel doen om de daadwerkelijke kosten te vergoeden, vind ik een prima idee. Heb nu ook een voorstel tot het sluiten van een compromis gedaan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:30

Ook al heb je nog niks ondertekend, er geldt een wettelijk opzegtermijn, dit is in dit geval een maand. Voor zover ik kan zien, heeft de staleigenaar in beginsel recht op nog een maand stalling.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:31

Nee hoor. Ik heb namelijk ook niet betaald. Het was toch een stal waar ik niet meer terug zou komen en ik vond het toen ook onzinnig aangezien er aan het begin nooit wat over was gezegd.

De stal daarvoor heb ik me er wel aan gehouden, maar daar ging ik ook niet weg omdat ik het niet naar mijn zin had, maar omdat het te duur werd. Op die stal was ook alles officieel en mogen ze (imo) dit soort eisen wel stellen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:31

Ik heb ook een stuk of wat stallen gestaan. Overal is het niet meer dannormaal dat je een maand opzegtermijn in acht neemt, of het nu om je baan, je huur of je box gaat.... het geeft beide partijen de kans een oplossing te zoeken.

Ik heb overal gewoon mijn maand uitgezongen, en waar ik eerder wegging was ik of mijn borg gewoon kwijt of ik betaalde die maand gewoon.

Ik kan dus overal gewoon terugkomen, een bakkie doen of mijn paard weer neerzetten. Ik ga zelf voor gewoon fatsoen.

Indien jij aan het begin van de maand aangeeft dat je paard wegens omstandigeheden weg moet en daar is toen geen duidelijke afspraak over gemaakt, dus gewoon netjes betalen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:46

Tommy10 schreef:

Mijn excuses Duivel

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:50

Als ik je verhaal goed begrijp is er toen je er kwam staan met je paard niets mondeling besproken of afgesproken over een opzegtermijn. Later toen je er al een periode stond kwam er een contract waar dit in vermeld staat. Dit contract kwam toen je de mededeling hebt gezegd dat je door omstandigheden je paard per z.s.m. weg moet doen.
Je zit in een vervelend parket. Je wilt er terug en je wilt het netjes afsluiten. Toch voel je je benadeeld door de stalhouder omdat hij van mening is nog een volle maand stalgeld door te kunnen berekenen aan jou.
Het enige wat ik je voor advies wil geven is dat als je getuigen hebt van het mondelinge gesprek dat je die dan meeneemt. Ga een gesprek met hem aan dat je niet op de hoogte was van een maand opzegtermijn en dat je graag in de toekomst weer terug wilt komen. Wellicht dat je de staleigenaar hier milder mee kunt stemmen en daardoor het kostenplaatje wat kunt verlagen.
Wettelijk gezien heb je niets om op te staan als je geen getuigen hebt van het mondelinge gesprek, ditzelfde geldt echter ook voor de staleigenaar. Dan wordt het een zaak van jouw woord tegen het zijne....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:00

ik zou niet betalen als ik daar nooit meer zou willen staan,wil je daar in de toekomst nog terug dan zou ik de kale boxhuur betalen

op mijn vorige stal waar 30 paarden staan was er geen opzeg termijn.
je kon daar gaan en komen daar werd niet moeilijk over gedaan.

260 euro is nogal wat zeg!!!
laat hem er maar achter heen zitten, en dat zal hij heus niet doen Knipoog

en staat het letterlijk in de wet, dat je een paardenstalling 1 mnd van te voren moet opzeggen en anders moet door betalen?
ik geloof daar niets van Clown

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:04

mirgino schreef:
ik zou niet betalen als ik daar nooit meer zou willen staan,wil je daar in de toekomst nog terug dan zou ik de kale boxhuur betalen

op mijn vorige stal waar 30 paarden staan was er geen opzeg termijn.
je kon daar gaan en komen daar werd niet moeilijk over gedaan.

260 euro is nogal wat zeg!!!
laat hem er maar achter heen zitten, en dat zal hij heus niet doen Knipoog

en staat het letterlijk in de wet, dat je een paardenstalling 1 mnd van te voren moet opzeggen en anders moet door betalen?
ik geloof daar niets van Clown

Wat een rare reacties plaatsen mensen toch.

Er bestaat een algemeen wettelijk opzegtermijn, ik zal het hier ook nog even voor je neerzetten:

Art. 7:228 BW:

Artikel 228
1.Een huur voor bepaalde tijd aangegaan, eindigt, zonder dat daartoe een opzegging vereist is, wanneer die tijd is verstreken.
2.Een huur voor onbepaalde tijd aangegaan of voor onbepaalde tijd verlengd eindigt door opzegging. Heeft de huur betrekking op een onroerende zaak die noch woonruimte, noch bedrijfsruimte is, dan dient de opzegging te geschieden tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:06

heeft hij gemeld dat je een opzegtermijn hebt? als hij dat niet gemeld heeft de 1e dag kun je gaan en staan waar je wil

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:12

Ik ben bang dat jij geen poot hebt om op te staan.
Het wetsartikel van tulandro is wat dat betreft duidelijk zat.
Om het zwart wit te zeggen: de stalhouder heeft geen boodschap aan jouw omstandigheden. Jullie zijn een overeenkomst aangegaan waar je je beide aan zult moeten houden.
Het is nogal makkelijk om er maar zomaar onderuit te komen omdat het een beetje tegen zit.

En ik moet eerlijk zeggen dat een hoop mensen zich in dit topic wel laten kennen zeg... Alleen daarom al zou ik alles vastleggen, om dat soort geintjes van zomaar weggaan zonder te betalen zoveel mogelijk te voorkomen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:16

Nee, wettelijk gezien hoef jij niets te betalen! En ook al zou je wel ondertekend hebben, dan nog wordt het moeilijk voor de stalbaas om in het geval van een geschil zijn recht te halen. Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten onlangs...

Neemt niet weg dat je er als twee volwassen mensen wel uit moet kunnen komen. Ga idd eens om de tafel zitten en kijk of je to een oplossing kan komen waar jullie je beiden in kunnen vinden. Succes!