Ik heb een KWPNmerrie, Destiny(zie profiel). Springgefokt, ik heb haar eigenlijk gekocht om wedstrijden mee te gaan rijden. Na een aantal wedstrijden te hebben gereden, ben ik daar toch mee gestopt. Een van de redenen was de sfeer bij ons op de manege (vooral als je buiten de vaste groepjes valt
)Eind dat jaar heb ik toen een kennismakingsklasse endurance mee gereden. Dat ging heel goed, en vonden we beide ook heel leuk, dus ben ik vorig jaar officieel endurance gaan starten. Doordat bijna alle wedstrijden die ik gepland had afgelast werden, heb ik maar 1 wedstrijd officieel gereden. Die ging wel super, meteen 10e van de 55. Dat vind ik toch wel netjes voor de 1e keer.
Nu ben ik mij al een paar jaar meer aan het verdiepen in arabieren. En heb ik sinds september 2007 een drachtige arabische merrie. Ik wil ook graag verder in de arabieren, en een beetje hobbymatige fokkerij. Nu merk ik sinds die tijd, dat ik het rijden toch wat minder belangrijk vind. Ook heb ik het nogal druk, heb net een webshop overgenomen, ga dit jaar daarvoor met een stand naar veel shows, nog een periode dat ik niet weg kan omdat het veulen dan geboren gaat worden. Dus ook de endurance gaat er dit jaar waarschijnlijk bij in schieten.
Dat is natuurlijk niet zo erg, alleen vind ik het zo zonde, om met een paard met potentie (of nou ja, Z dressuur en springen en ook andere takken van de sport moet ze toch wel aankunnen, denk ik
) gewoon af en toe een buitenritje te maken en verder in het land te laten staan. Ik heb er aan gedacht haar te verkopen. Het probleem is alleen dat het een erg moeilijk paard is. Ik kan met haar lezen en schrijven, maar de meeste andere mensen niet. Het is echt een paard, waarmee ongelukken zouden gebeuren, als ze met de verkeerde persoon in contact komt.Maar ja, wat zou Destiny zelf vinden? Zou zij het zo erg vinden, dat ze de hele dag lekker met haar vriendinnen in het land mag staan? Zou zij het zo erg vinden, dat ze niet elke dag getraind wordt? Of zou zij liever hebben dat ze bij een wedstrijdruiter stond? En elke dag aan het werk mag? En elke week een wedstrijd?
Als je die vragen zo stelt, lijkt het antwoord me toch wel duidelijk..
Maar wat zouden jullie doen als je een paard met potentie hebt staan? Het paard verkopen, zodat iemand anders er wel veel mee kan bereiken, en zelf een recreatiepaard kopen? Of je paard lekker in het land laten staan en af en toe eens een buitenritje mee maken? Terwijl je altijd in je achterhoofd blijft houden, dat dit paard veel meer zou kunnen..
Dus ik durf het sowieso niet echt aan om een bijrijder te zoeken. Daarbij.. een bijrijder vinden is al moeilijk, laat staan een bijrijder voor een zeer moeilijk paard. En ik woon op Texel, dus iedereen kent Destiny
Maar waarschijnlijk blijft ze gewoon, want ik denk dat ik haar niet zomaar zou kunnen verkopen.
en de andere zegt dat het het paard geen barst uitmaakt of hij nu hoog in de sport loopt of niet
Misschien dat het paard dat niet in de sport loopt en lekker de hele dag met vriendjes buiten mag spelen nog wel veel gelukkiger is.