Benodigdheden trailer... neuswiel, gasveren etc. (Westfalia)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1977

Benodigdheden trailer... neuswiel, gasveren etc. (Westfalia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 22:51

Ik heb vandaag mijn "nieuwe" trailer opgehaald... hier zit het een en ander werk aan...

Nu heb ik de zoekfunctie al geraadpleegd maar kon niet echt vinden waar ik naar op zoek ben...

Bij het neerzetten van de trailer en het omhoogdraaien van de neuswiel kapt halverwege de neuswiel er dus mee Boos! , lamgedraaid... hier zal dus een nieuwe op moeten, alleen nu zag ik in verschillende topics verschillende termen voorbij komen, verzwaard, automatisch etc..

Wat voor een neuswiel is een aanrader, wat zijn de kosten en waar kan je deze dingen halen??

Ook zitten er geen gasveren op de klep en deze is dus nu hernia verwekkend Knipoog , ik zou dus graag gasveren op de klep willen maar heb hier dus echt geen verstand van... hoeveel moeten erop, welke soort en waar bevestigd Bloos

Nu las ik ook het een en ander over (wettelijk verplichte) dingen, zoals de borststang die van buiten losgemaakt moet kunnen worden... in die van mij zit de borststang netzo bevestigd als de achterste stang, aan de zijkant zo'n ding waar gaatjes inzitten en hier valt dus de stang in... die kan je dus helemaal niet van de buitenkant af losmaken.. is dit erg?

Dus, wie heeft er meer kaas gegeten van trailers en het werken hieraan en kan mij ook wat wijzer maken?? Haha!

ikke

Re: Benodigdheden trailer... neuswiel, gasveren etc. (Westfalia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:34

Gasveren en neuswielen zijn bij elke aanhangerboer te kust en te keur te koop. De Witte Smid beweert zelfs origineel Westfalia te kunnen leveren, ongeacht bouwjaar! Dat zeiden ze althans op de beurs in Hardenberg.
Welk type heb je gekocht?

Er is geen wettelijke verplichting tot van buiten verwijderbare borststangen. Begin daar dus niet aan, het is een heidense klus, ALS je het al passend kunt krijgen!
Neuswielen moet je simpel houden. Hoe moeilijker, hoe meer bewegende delen, hoe meer onderhoud, hoe meer kans dat iets stuk gaat of dienst weigerd. Gewoon een degelijk wieltje nemen.
Voor gasveren horen bevestigingspunten aanwezig te zijn. Pas op als die er niet zijn, er spelen behoorlijke krachten op die gasveren. Meestal zitten er twee op bij Westfalia. Die drukken iets van 500N per stuk. Kan de trailerboer je vertellen en anders kun je het uitrekenen. Leg de losse klep op de weegschaal en laat de krachtenleer erop los (1e klas middelbare school natuurkunde Haha! ) De totale drukkracht van de gasveren (in Newton) moet 15 - 20% lager zijn dan de kracht die nodig is om de klep omhoog te drukken. Deze krachten reken je uit bij een geopende klep!

Heb je nog even tijd? Eind feb ben ik in de Louwrenshoeve, kom langs en bestudeer mijn Westfalia Saturnus. Ik heb dat ding vanaf niks terug opgebouwd, ik ken dus elk schroefje wat erin zit.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 00:54

Type moet ik even nakijken... heb het vanmiddag nog op het plaatje afgelezen maar kom ik er nu even niet op Bloos , is wel een ouwtje trouwens Haha!

Waar op de trailer zouden die bevestigingspunten moeten zitten dan? Lees voor het gemak nu even dat je bedoelt dat ze erop moeten zitten.... Want op de klep zitten nu namelijk geen gasveren... en die weegt nogal wat dus vandaar dat ik ze er graag op wil hebben...

En wil eind februari wel even jouw trailer komen bestuderen... was al enkele topics van je tegen gekomen dus wist al dat jij er 1tje helemaal opnieuw opgebouwd had Knipoog , Op zich is die van mij niet helemaal in treurige staat, ligt een vloer in die een jaar oud is, nieuwe banden... alleen 1 zijwant moet met de tijd vervangen worden, zit bovenaan, net onder de kap een rot stukje van ongeveer 15 bij 25 cm en een stukje ernaast een kleiner deeltje wat poreus is... voor de rest, met mijn
leken-ogen, ziet hij er voor zijn bouwjaar nog netjes uit...

Heb trouwens al een wieltje gevonden, neuswiel automaat opklapbaar, een zware uitvoering met een stalen velg en een massief bandje, is dat wat of niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:31

sandra1977 schreef:
Type moet ik even nakijken... heb het vanmiddag nog op het plaatje afgelezen maar kom ik er nu even niet op Bloos , is wel een ouwtje trouwens Haha!

Waar op de trailer zouden die bevestigingspunten moeten zitten dan? Lees voor het gemak nu even dat je bedoelt dat ze erop moeten zitten.... Want op de klep zitten nu namelijk geen gasveren... en die weegt nogal wat dus vandaar dat ik ze er graag op wil hebben...

Dat snap ik Haha! Op de trailer, onder de laadklep, horen montagepunten te zitten voor gasveren. Op de klep worden ze dan aan de stalen balkjes gemonteerd. Een Saturnus is standaard uitgevoerd met gasveren, dus de aansluitpunten zouden er moeten zijn, tenzij ze die niet teruggeplaatst hebben bij een bodemwissel. Het is een los stukje wat met bouten aan de achterbalk en bodem wordt bevestigd. Indien het niet aanwezig is, zou je de bevestigingsgaten terug moeten kunnen vinden.
Doe eens een foto, dan herken ik 'm wel.
sandra1977 schreef:
En wil eind februari wel even jouw trailer komen bestuderen... was al enkele topics van je tegen gekomen dus wist al dat jij er 1tje helemaal opnieuw opgebouwd had Knipoog , Op zich is die van mij niet helemaal in treurige staat, ligt een vloer in die een jaar oud is, nieuwe banden... alleen 1 zijwant moet met de tijd vervangen worden, zit bovenaan, net onder de kap een rot stukje van ongeveer 15 bij 25 cm en een stukje ernaast een kleiner deeltje wat poreus is... voor de rest, met mijn
leken-ogen, ziet hij er voor zijn bouwjaar nog netjes uit...

Breng 'm mee, dan leggen we 'm even onder de loep Haha!
Ik stuur je een PB met details van het weekend.
sandra1977 schreef:
Heb trouwens al een wieltje gevonden, neuswiel automaat opklapbaar, een zware uitvoering met een stalen velg en een massief bandje, is dat wat of niet?

Het kan, maar zoals gezegd, zorg dat het wieltje goed in het vet zit. Het automatisch systeem werkt bij de gratie van veel vet Haha! Pas ook op als je de bevestigingspunten moet aanpassen. Geboorde gaten zijn potentiele roestplekken. Doe er flink zinkspray op, voordat je de boel aan elkaar schroeft.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:35

ikke schreef:
Gasveren en neuswielen zijn bij elke aanhangerboer te kust en te keur te koop. De Witte Smid beweert zelfs origineel Westfalia te kunnen leveren, ongeacht bouwjaar! Dat zeiden ze althans op de beurs in Hardenberg.

Goed dat ik dit lees.
De gasveer van mijn Westfalia is naar z'n grootje gegaan en vroeg me dus als af waar ik moest zijn voor een nieuwe.
Ik ga er meteen even achteraan voordat ik een keer met een hernia thuiskom Knipoog

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 10:57

Heb even naar het type gekeken... zie alleen WAE2000 bij het typenummer staan.. nu had ik even op google gekeken maar kan hier geen info bij vinden... misschien dat ik het verkeerde nummer bekeken heb?!

Zal proberen een foto te maken straks... misschien dat je daar wijzer van kan worden ikke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:11

sandra1977 schreef:
Ik heb vandaag mijn "nieuwe" trailer opgehaald... hier zit het een en ander werk aan...

Nu las ik ook het een en ander over (wettelijk verplichte) dingen, zoals de borststang die van buiten losgemaakt moet kunnen worden... in die van mij zit de borststang netzo bevestigd als de achterste stang, aan de zijkant zo'n ding waar gaatjes inzitten en hier valt dus de stang in... die kan je dus helemaal niet van de buitenkant af losmaken.. is dit erg?

Dus, wie heeft er meer kaas gegeten van trailers en het werken hieraan en kan mij ook wat wijzer maken?? Haha!

Ik zou , indien mogelijk , dit wel laten maken, dat de voorstang van buiten losgemaakt kan worden. Helaas gisteren uit eigen ervaring meegemaakt dat mijn verzorgpaard met beide benen over de voorstang kwam te hangen. Goddank was er iemand op stal die wist dat de stang van buitenaf losgemaakt kon worden, zodat paard redelijk snel weer met vier benen op de grond stond..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:27

eevita schreef:
Ik zou, indien mogelijk, dit wel laten maken, dat de voorstang van buiten losgemaakt kan worden. Helaas gisteren uit eigen ervaring meegemaakt dat mijn verzorgpaard met beide benen over de voorstang kwam te hangen. Goddank was er iemand op stal die wist dat de stang van buitenaf losgemaakt kon worden, zodat paard redelijk snel weer met vier benen op de grond stond..

Dit is dus een probleem. Ik ben nog geen losse systemen tegen gekomen die je achteraf kunt inbouwen. Dat zou betekenen dat je een dergelijk systeem speciaal op maat moet gaan maken. Dan kun je waarschijnlijk voor minder geld een nieuwe trailer kopen!

TS: Doe maar een foto. Volgens mij is het een Saturnus, maar ik ben er niet zeker van (zal straks eens op mijn trailer kijken).

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:51

Ikke:
Nou, hier de foto's....ben benieuwd of er een lampje gaat branden welk type het is... Knipoog

Afbeelding
Afbeelding

En bedoel je soms deze gaten waar je de gasveer aan kan bevestigen??

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:40

Yep een Saturnus, een originele zelfs Haha!
De twee gaatjes die je laat zien op de laatste foto zijn inderdaad voor de houders van de gasveren, die zitten er dus niet meer op. Zo te zien hebben ze er wel opgezeten (kleurverschil), vraag eens aan de verkoper of ie ze nog heeft liggen. De witte Smid claimt alle onderdelen te kunnen leveren, deze uithouders zouden ze dus ook moeten kunnen leveren. Ik zal morgen even foto's maken van mijn trailer, kun je zien hoe ze eruit behoren te zien. Op de klep horen speciale bevestigingsstukken te zitten waar de gasveren in bevestigd zijn. Ik heb die er nog niet op zitten, dus helaas kan ik je dat niet tonen.

Wat is de staat? Zo op het oog lijkt het een nette trailer. Punt van aandacht voor deze trailers zijn de triangels van de wielen. Die willen nog weleens rotten. Ze zijn nog gewoon te koop, maar niet echt goedkoop (400 euro per stuk)

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 19:21

Vragen aan de eigenaar zal lastig worden aangezien ik hem bij een trailer/rijtuigen etc bedrijf gekocht heb... dit was een inruiler Haha!

Zal eens bij de witte smid informeren of ze die uithouders hebben en misschien nog wel de bijbehorende gasveren. Ben benieuwd naar een foto van jouw trailer...

Ehm... en die triangels... waar zitten die Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:24

sandra1977 schreef:
Vragen aan de eigenaar zal lastig worden aangezien ik hem bij een trailer/rijtuigen etc bedrijf gekocht heb... dit was een inruiler Haha!

Hhmm, dat zal dan inderdaad niet meevallen Bloos
sandra1977 schreef:
Zal eens bij de witte smid informeren of ze die uithouders hebben en misschien nog wel de bijbehorende gasveren. Ben benieuwd naar een foto van jouw trailer...

Ehm... en die triangels... waar zitten die Bloos

De triangels zitten achter de wielen. De wielen zitten ermee aan het chassis (de beroemde onafhankelijke wielophanging van Westfalia!)

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 19:30

Aha... er gaat binnenkort zowieso een kennis van mij een keer onder de trailer hangen Haha! , die gaat even de remmen nalopen... die doen het op zich goed maar even een check up zeg maar...

Kan hij gelijk even naar de rest van het onderstel kijken..

Weet jij trouwens waar ik de kleur weer een beetje netter mee kan krijgen want die wanden die erin zitten zijn moeilijk te verven toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:36

sandra1977 schreef:
Weet jij trouwens waar ik de kleur weer een beetje netter mee kan krijgen want die wanden die erin zitten zijn moeilijk te verven toch?

ehm, nee.
Of ja, toch wel; nieuwe wanden plaatsen Duivel Haha!
Mijn trailer was zo rot (en goedkoop) dat ik 'm zonder nadenken uit elkaar heb getrokken en opnieuw heb opgebouwd.
Dat gaat overigens zeer goed bij een Saturnus, d'r blijft een busseltje ijzer over, meer niet. Echt, het hele chassis is geschroeft en gepopnageld. Er is geen lasapparaat aan te pas gekomen om 'm te bouwen.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 17:18

Nieuwe wanden plaatsen zal met de tijd wel moeten... zeker aan die mindere kant..

Maar vroeg me dus af of en misschien een tijdelijke oplossing was om hem voor het oog iets netter te krijgen... tja.. voel me af en toe net een muts om over de netheid van de trailer in te zitten maar het oog wil ook wat... Haha! Bloos

Heb trouwens de Witte Smid een mailtje gestuurd of hun die onderdelen nog kunnen leveren...ben benieuwd