Tinteling in benen na paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

Tinteling in benen na paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 19:23

Ongeveer 3,5 jaar geleden brak ik mijn rug op 2 plaatsen na een val van een paard.
Na een tij revalidatie enz. ben ik toch weer gaan rijden en ik heb nu al weer ruim 6 maanden mijn eigen paardje in mijn bezit.

Maar omdat ik toch zo onwijs veel last van mijn rug,nek enz hield ben ik naar de chiropractor gegaan en die is nu mijn bekken en rug aan het corrigeren.

Wat ik dus wel merk is dat ik de laatste tijd telkens meer pijn in mijn rug en bekken heb ik ik ook tintelingen in mijn benen krijg.
Als ik terug denk aan mijn manege tijd na de val valt het mij op dat ik op een VZ zadel altijd erg veel rugpijn had en op een dressuurzadel niet.

Op mijn eigen paardje heb ik nu dus ook een VZ zadel liggen, denken jullie dat de tinteling, last van bekken en rugpijn minder zou kunnen worden door een dresuurzadel??

Ik baal hier echt onwijs van want merk dat ik door de pijn af en toe echt tegen het rijden opzie terwijl ik er altijd zo van genoot/geniet.
Mijn paardje verkopen zal ik nooit doen (word me al vaak genoeg naar m'n hoofd geslingerd maar geen haar op m'n hoofd wat daar aan denkt Tong uitsteken )

Zouden jullie naast het veranderen van type zadel misschien ook nog andere tips hebben??

Alvast bedankt voor het lezen!

Ik hoop trouwens dat dit hier goed staat.

sjaslique

Re: Tinteling in benen na paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:17

Helaas weet ik wat het is om rugpijn te hebben en toch graag willen blijven rijden. Ik denk dat het sowieso van belang is om goed te overleggen met de chiropractor en de behandeling even af te wachten. Is het anders geen optie om van iemand op stal een zadel te lenen die op jouw paard past, zodat je het uit kunt proberen. Ik rijd zelf altijd op dressuurzadels en ook dan heb ik rugpijn, maar je de ene rugpijn is de andere niet. In ieder geval succes ermee.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:41

Ik heb het soms bij mijn knieen. Heel gek gevoel is dat, maar meestal gaat het wel over!

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:03

ik zou een dressuurzadel proberen te kunnen lenen van iemand.
als je dan verschil merkt dan zou ik er pas eentje aanschaffen.

sterkte iig! Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:14

Een zadel kan heel erg veel uitmaken! Ik heb al jaren rugproblemen en er kan erg weinig aan gedaan worden. Heb al allerlei fysio's, therapeuten enzo gehad, maar niks hielp. Ik rij nu op een prestige doge dressuurzadel, met bow balance beugels en die combi zorgt er op een of andere manier voor dat ik al weken zonder rugpijn afstap!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:03

Een ander zadel kan zeker heel veel verschil maken. Een zadel moet jou ook passen. Misschien is een zadel met een smallere zit wel fijner.

Weet je echt zeker dat dat tintelen uit je rug komt?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:14

Ik rij zelf ook minder prettig op een vzh zadel. Dit omdat je dan meer opgetrokken zit met je benen. Bij een dressuurzadel kan je je benen wat langer houden en wat meer laten afhangen.

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:54

Misschien zou je een dressuurzadel van iemand kunnen lenen? Want dan kan je uit proberen of het inderdaad verschil maakt, voordat je een nieuw zadel koopt.
Veel suc6 in ieder geval!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:57

Je schrijft dat je net bij die chiropractor in behandeling bent, het zou heel goed kunnen dat de behandeling die tintelingen teweeg brengt en dat die van voorbijgaande aard zijn. Laat je vooral niet ontmoedigen en probeer eens een tijd een dressuurzadel. Succes!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:20

Hoi! Dat van die tintelingen herken ik! Bij mij zit er in mijn bekken een aanhechting niet goed en daardoor krijg ik niet alleen pijn in mijn linkervoet maar ook tintelingen in mijn ene been. Sinds kort rijd ik niet meer op driegangers maar alleen nog IJslanders (met de bijbehorende zadels en beugels) en ik heb nergens last meer van! Dus ik sluit me aan bij het koor dat roept dat een ander zadel wel degelijk verschil kan maken, hopelijk kun je er idd een dressuurzadel van iemand lenen en/of ergens advies krijgen. Succes! (persoonlijk vind ik een dresuurzadel trouwens erg beroerd rijden maar iedereen is weer anders he Knipoog )