Beter weten dan instructeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Beter weten dan instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 12:33

Ik moet het even kwijt sorry Vork .

Ik stoor me aan mensen die lessen bij een instructeur of instructrice (vaak al lange tijd) en die de discussie aan gaan. Bij elke aanwijzing zeggen ze dan 'ja maar......' Of dat ze zich gewoon niks aantrekken van hetgeen gezegd wordt door de instructeur. Als dan bijvoorbeeld wordt gezegd rijd je paard eens met meer been, of pak hem wat meer op en dan vrolijk verder rijden zonder iets te veranderen Koe . Natuurlijk mag je vragen stellen als je iets niet helemaal begrijpt, en alles hoeft ook niet metteen te lukken. Maar als mensen denken dat ze het beter weten als hun instructeur/ instructrice, of dingen niet eens proberen, dan vraag ik me echt af, wat doe je dan daar in de les?
Ik geef zelf geen les maar ik kan me voorstellen dat het zeeer vervelend is om aan zulk soort mensen les te geven. Ben ik de enige of zijn er meer mensen die zich hier aan ergeren Bloos

twinkelchw

Re: Beter weten dan instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:36

Ik vind het inderdaad ook heel vervelend om naar te kijken als de ruiter de hele tijd in discussie gaat of gewoon verder rijd.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:38

Mensen die echt laten merken dat hun manier beter is, zijn erg irritant. Ik ben zelf altijd erg nieuwsgierig en wil graag weten hoe het zit en vraag dus ontzettend veel tijdens een les Tong uitsteken
Bij mij moet er een duidelijk verband zijn tussen actie en reactie, waarom doet een paard zo. Maar waarom reageert hij daar dan zo op? Of hoe zit het dan wanneer ik dat wat jij zegt niet doet, maar hij toch wel doet wat er zou moeten gebeuren? Tong uitsteken
Zat mensen die dat ook irritant vinden geloof ik haha

Yinari

Het hangt ervanaf in welke mate. Je hebt van die mensen die ertegenin gaan, gewoon om het er tegenin gaan!
Maar ik kan me voorstellen dat je het niet altijd eens bent met je instructeur en dat je het daar dan even over wil hebben. Komt dat heel vaak voor dan is de klik er blijkbaar niet en kun je beter iemand anders zoeken ja.

moonsparkle

Je kiest er zelf voor om les te nemen, zonde van hun eigen geld. Want dan komt er ook geen vooruitgang in Knipoog

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:39

ik geef wel les en inderdaad heb je er soms van die mensen tussen zitten
wat ik vaak doe is een actie interactie les geven
ik zeg we gaan zo aandraven
en vervolgens vraag ik aan iemand, vertel maar hoe
dat laat ik ze dan ook uitvoeren
en vaak werkt het dan niet, dat is echt lachen
heb je een leuke les en ze worden wakker geschud

of ik zeg gewoon, ja kan best dat jij er zo over denkt, maar nu geef ik les en proberen we het vandaag maar eerst op mijn manier

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:41

Bij ons op stal zeggen ze dan: luister, je staat nu op de 'record'-knop, en niet op de 'play'. Je hebt gekozen vertrouwen te hebben in een bepaalde instructeur. Als je ermee in discussie wil, dan kan je dat na je les doen, of bespreken aan het begin (daar waar de instructeur vraagt hoe het in die week is gegaan of waar je aan wil werken etcetera), of je moet een instructeur zoeken waar je meer vertrouwen in hebt. Maar tijdens je les moet je gewoon luisteren en proberen of dat wat je instructeur zegt, misschien een oplossing geeft.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 12:42

Nou je hoeft het ook niet overal mee eens te zijn, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar ik denk dan, als er veel punten zijn waarop je het niet eens bent, dan kan je toch gewoon een andere instructeur kiezen.

@ BrittKitt; het is ook niet erg als mensen iets vragen, lijkt me alleen maar leuk als instructeur. Maar het irriteert me wel als mensen overal een wederantwoordt op hebben.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:50

Wat me vooral opvalt is dat dit voornamelijk veel voorkomt bij pubers. Ook wel bij volwassenen hoor maar vooral bij pubers. Daar kan ik me dan ook mateloos aan irriteren.

Zelf gaf ik ook veel lessen. Toch kreeg ik altijd wel respect. Als iemand weigerde te luisteren of met opzet in de contramine ging tijdens een groepsles, vertelde ik haar dat ik dat gedrag niet ging accepteren en dat ze kon kiezen of delen: óf actief meedoen en luisteren naar wat er gezegd wordt, óf de bak verlaten. Ja simpel hoor, ik doe het ook voor mijn plezier. Als ik dat plezier niet bij een leerling terugzie, is het pech hebben, dan zoeken ze maar een ander, ja toch?

Ik heb lange tijd geduld maar als het niet werkt, dan werkt het niet. Ik had zo een leerling die alles precíes tot in detail moest weten en dat eerst duizend keer gedaan moest hebben voordat ze het ging doen. Dat was een echte denker maar geen doener. Wel erover nadenken maar niets uitvoeren. Dat ging tussen ons niet werken. Zo kan ik geen lesgeven. Dat is natuurlijk persoonlijk.
Verder heb ik iemand lesgegeven die bang was maar het niet wilde toegeven. Was ook erg lastig. Op een gegeven moment ging ze gewoon halthouden, steeg ze af en liet zó haar paard staan whahaha dan sta je ook wel even te kijken hoor!

Ik wil best lesgeven, maar er moet wel iets van een klik zijn, de persoon die ik lesgeef moet het gewoon gaan snappen en natuurlijk wil ik dingen op meerdere manieren uitleggen maar er zijn grenzen.

Wel hou ik altijd ruimte en stel ik vragen om te controleren of ik nog wel doordring bij de leerling. Ook hou ik van de nodige humor erin, om het aantrekkelijk te houden voor de leerling en dat die leerling zich ook ontspant. Ik stel tussendoor regelmatig vragen, check of ze het nog snappen, wat ze op een bepaald moment voelen.

Zelf...krijg ik regelmatig les van een internationale GP jurylid enne..geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om in discussie te gaan haha echt niet. Wel heb ik weleens aangegeven met een bepaald probleem te kampen en dat het zus en zo aanvoelt en of dat dan wel goed is etc. Maar in discussie over iets? No way!
Als het niet klikt en mijn instructeur zou dingen tegen mij zeggen die totaal ingaan tegen hoe ik ernaar kijk dan zou ik vriendelijk danken en op zoek gaan naar een ander. Zo simpel is het hoor!

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:56

Helemaal mee eens Randy! Precies verwoord wat ik ook aan wilde geven.

Bij mij gaat het op dezelfde manier hoor. Ook tijdens mn lessen.
Als het niet (meer) klikt, is het over en uit. Ben daar ook zeer duidelijk in. Je zei het al in je post, respect. Daar heeft het allemaal mee te maken. Pubers in de verenigingslessen..... niet luisteren of grote mond, vertrekken!
Dat werkt het beste. Gelukkig komt het niet vaak voor hoor, maar toch.

Ik krijg ook les van een ZZ-licht ruiter, en ik ga ook nooit met hem in discussie! Zelfde als jij, wel "overleg" met bepaalde problemen, maar nooit in discussie. Dat is respect!
Kan overal over praten, en we zijn echt vrienden. Maar in de les...mond dicht!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:16

Ik geef zelf ook prive lessen, maar neem niet iedereen aan als klant!!

Ik neem alleen klanten aan, die dingen aan willen nemen (hoe tegenstrijdig het op dat moment misschien ook klinkt, bv nageeflijkheid vóór komt van achter Verward ..), en ook zelfstandig hieraan gaan werken (als ik er dus niet bij ben).

Zodat ik merk dat er vooruitgang in zit, wat niet alleen fijn is voor de ruiter, maar ook voor mij als instuctrice.. en zo streven we beide naar een doel.

Als iemand wel les wilt, maar vervolgens niks aan neemt, of niet dr best doet, vind ik dat zonde van mijn tijd en energie.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:53

Ligt er een beetje aan. Ik overleg nl. wel graag over problemen. En aangezien ik nou ook weer geen beginneling ben, leg ik het pas voor als ik zelf ook dingen geprobeerd heb. Dus dan bedenkt de instructeur een oplossing en leg ik uit hoe mijn paard daarop gereageerd heeft. En dat geeft mijn instructeur ook meer inzicht in het probleem wat er speelt Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:55

Ik heb zelf altijd alleen priveles gegeven. En dat probleem nog nooit gehad. Altijd leergierige lesklanten die graag willen werken.

Maar ik kan me er wel degelijk iets bij voorstellen. Toen ik nog verenigingslessen bezocht stonden daar weleens instructeurs waar ik het totaal niet mee eens was. Ik bedoel; ik ga niet meteen bij binnenkomst in de bak de teugels kort pakken en het front er helemaal op rijden. Dat werkte ook niet voor mijn paard. Dus deed ik het ook niet. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de verenigingslessen voor mij niet werkten en ging ik er ook niet meer heen. Ik heb nu alleen priveles (zowel springen als dressuur). En nooit problemen op dit gebied. Alles wat ze zeggen klinkt zo logisch en ik heb er ook echt iets aan. En als ik iets niet snap vraag ik het wel.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:04

Ik vind overleg prima en daar sta ik ook voor open. Alleen als ze "ja maar" gaan roepen tijdens het rijden dan haak ik snel af.
Gelukkig zit ik heel erg vol met m'n lessen dus ik kan de "leukere" klanten ertussenuit pikken.

Als ik verenigingsles of een clinic geef dan ben ik iets makkelijker en probeer ik mensen meer in hun eigen systeem te helpen.
Dat voorkomt een hoop ergenis van twee kanten.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:06

Ik ken het, want ik doe het soms heel erg, niet luisteren. Ligt er ook aan wat mijn stemming is. En ik vind het heel irritant, maar toch doe ik het. Ik denk dat het aan mijn opvoeding heeft gelegen, ik kreeg alles voor elkaar bij mijn ouders, ik mocht echt alles. En als ik iets niet voorelkaar kreeg dan lukte het uiteindelijk nog. Ik kreeg het gevoel dat ze naar mij luisterden. En als iemand iets tegen mijn zei waar ik het niet mee eens was, maar ze hadden wel gelijk dan ging ik er ook tegen in. Zo ook met mijn instructices. En ik denk er wel steeds meer bij na, van ik heb alleen mijn eigen ermee. En ik moet er ook echt vanaf zien te komen.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:11

Overleggen is anders dan 'beter weten dan...'. Ik sta open voor een vragen en opmerkingen, maar alles tot op zekere hoogte. Ik ga niet in discussie en wil niet steeds bij iedere aanwijzing commentaar ontvangen. Als je op school zit/ een studie volgt, dan ga je als scholier/ student toch ook niet overal op in wat de docent zegt? Je komt bij een instructeur om 'dingen' leren, als je het als klant beter weet, geen punt, gewoon geen les nemen.

Wat ik wel erg storend vind, is als (onervaren) ouders hun kinderen tijdens de manegeles vanaf de kant aansporen. Ik sta les te geven en niet zij. Bij zo'n gebeurtenis verzoek ik de ouders dan ook van plaats te wisselen, dan haken ze 'opeens' heel snel af. Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:12

Debje wat eerlijk dat je dat zo opbiecht hierzo. Dus je bent nuchter gezegd gewoon gewend om je zin te krijgen? Petje af voor degene van wie je leskrijgt dan hoor, ik had je allang vaarwel gezegd of een keer flink op je bek laten gaan (figuurlijk dan he hahaha). Heb je verder enig idee waarom je het doet dan want je snapt neem ik aan toch zelf wel dat je met je eigen logica in het rijden niet veel verder komt dan een bepaald punt? Erna heb je gewoonweg de hulp van een instructeur nodig! Heb je dan nooit het verschil gemerkt tussen mond houwen en gewoon doen of tegen alles ingaan en toch je eigen zin doordrijven? Maar dan bedoeld als negatief als je je eigen zin doordreef (dus: geen verschil of zelfs verslechtering in je rijden merken) en positief als je wel een keer je klep kon houden en braaf deed wat de instructeur je probeerde wijs te maken?

Overigens, aan je leeftijd te zien gaat het écht inderdaad tijd worden dat je deze instelling drastisch gaat veranderen (mocht je natuurlijk nog wat willen bereiken in je leven...).

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:21

@ randy01 .Ja ik ben echt zo erg gewent om mijn zin te krijgen. Net zo als ik vroeg een pony ik kreeg een pony en zo meer van die dingen. Zo makkelijk ging dat, en soms als het niet zo gemakkelijk was dan ging ik er tegenin en kreeg ik als nog mijn zin. En op zich ik kom wel vooruit als ik les, ik heb namelijk van 2 mensen les.Van de ene neem ik heel veel aan, want die ken ik heel goed. En de andere geeft les bij de rijvereniging daar neem ik veel minder van aan. Soms luister ik echt goed dan ben ik ook in een goede stemming, maar als ik een slechte dag heb ben ik een dwarsligger op het zo maar even te zeggen. Het is de laatste tijd al veel minder geworden gelukkig, want ik dacht bij mijn eige van , ik moet toch echt iets gaan veranderen ,want uiteindelijk heb ik er alleen mn eigen mee. Dus ik ben er mee bezig.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:28

Ik vindt het eigenlijk best raar als je niet luistert naar wat je gezegt wordt, en al helemaal als je in discussie gaat op zo'n manier leer je helemaal nooit wat in deze sport. Ik geef toe dat ik af en toe echt een held op sokken bent, maar ik probeer (behalve als ik weer eens een angst aanval heb Nagelbijten / Gniffelen ) alles mee te doen en even goed gewoon door te rijden.

Nou en ik kan (nu wel Tong uitsteken ) uit ervaring spreken dat Randy01 echt lekker les geeft en ik reed toen op Imago (mijn verzorgpaard en Randy's eigenpaard) en ik voelde mee gewoon gelijk lekker op Imago. Ik heb een hoop geleerd en ik ben blij met die les, en het is wel zo dat als ik niet had geluistert en ook niet had geprobeert, dan was ik nu niet zo ver gekomen Knipoog Dus mijn tip is luister goed, en accepteer gewoon wat er gezegt wordt, Discusies zijn nooit zo maar nodig Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:02

Ik zeg ook altijd 'maar' tegen mn instructrice.
Maar dat is omdat ik dan wil weten waarom, dan is het bijv: "Maar waarom dit of dat"
Dat is vast niet wat jij bedoelt Knipoog

Mijn verzorgster rijdt in de (ponyclubles) wel zonder écht te luisteren, omdat het duidelijk is, dat die instructeur er véél minder verstand van heeft dan mijn instructrice.
Zou ze wel luisteren, zou mijn pony gek worden van de tegenstrijdigheden.. Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:18

femmefatale1 schreef:
Ik geef zelf ook prive lessen, maar neem niet iedereen aan als klant!!

Ik neem alleen klanten aan, die dingen aan willen nemen (hoe tegenstrijdig het op dat moment misschien ook klinkt, bv nageeflijkheid vóór komt van achter Verward ..), en ook zelfstandig hieraan gaan werken (als ik er dus niet bij ben).

Zodat ik merk dat er vooruitgang in zit, wat niet alleen fijn is voor de ruiter, maar ook voor mij als instuctrice.. en zo streven we beide naar een doel.

Als iemand wel les wilt, maar vervolgens niks aan neemt, of niet dr best doet, vind ik dat zonde van mijn tijd en energie.

Nog even een toevoeging..
Ik stap zelf ook altijd even op het paard van mijn les klant, zodat ik kan voelen hoe het paard is, en wat hij op dat moment nodig heeft.
Vanaf de kant kan je veel zien, maar het gevoel kan nét even anders zijn..
Iemand die écht wilt leren zal idd overleggen en dingen vragen..
Maar niet de k*nt in de krib gooien.. of gewoon zelf aan modderen..
Les geven kan makkelijk geld verdienden zijn, maar dat telt voor mij niet, ik haal meer geluk uit het feit dat mijn klant en zijn paard vooruit gaan..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:24

Een beetje ruimte voor discussie is imo altijd mogelijk, maar het moet geen welles-nietus spelletje worden.

Ik heb het ook met mijn instructrice met een paar kleine dingetjes gehad. Vooral omdat ik ohz dressuur om mijn dressuur voor de wagen beter te krijgen. Er zijn dus oefeningen in de menproeven die anders zijn dan de zadelproeven, maar wel in de buurt komen. Dan overleggen we hoe we het het best aan kunnen pakken om de oefening zo netjes mogelijk te krijgen zodat hij voor de wagen bruikbaar is.
Kleine dingetjes zoals na het achterwaards gaan meteen weer voorwaards gaan, mijn pony's moeten wachten en voorwaards gaan als ik het zeg en niet wanneer ik stop achterwaards te gaan.
Ik doe ook meer op stem dan ik bij een paard doe die alleen ohz loopt. Gewoon om die hulpen steeds weer te bevestigen.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:49

femmefatale1 schreef:
Nog even een toevoeging..
Ik stap zelf ook altijd even op het paard van mijn les klant, zodat ik kan voelen hoe het paard is, en wat hij op dat moment nodig heeft.

Dat zijn dus dingen die bij mij niet doorgaan en waar ik dus idd mijn instructeur tegen zou spreken.
Ik voel me er zelf al helemaal niet fijn bij om iemand anders met mijn paarden te laten rijden en sinds de ene keer dat ik een GP-amazone met mijn zeer eenkennige en snel beledigde Wrangler heb laten rijden weet ik ook dat hij het zelf niet prettig vindt. Hij was volkomen over de mik en is drie dagen alleen maar omhoog gegaan en stond met zijn kont naar de deur als ik hem kwam halen.
Ik kom daar om te leren en wie van de grond niet ziet wat eraan schort, hoeft mij geen les te geven Lachen Overigens communiceer ik wel heel duidelijk mijn gevoel. Als Jo bijv. zegt dat het er goed uitziet en ik vind hem er net niet helemaal door of hij wringt ergens in zijn lijf dan zeg ik het ook gewoon.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:18

Ben ik voor een groot deel met Urielle eens, alhoewel mijn paard niet zo snel beledigd is en als een instructeur het me zou vragen, die gerust wel op zou mogen stijgen. Maar ik vind het geen voorwaarde om les van iemand te krijgen.
Ik heb een instructeur gehad die aan de linkerkant stond en van daaraf al kon zien wat ik wel of niet goed deed met mijn rechterkant. Als je les krijgt van de juiste, hoeft het niet nodig te zijn dat die persoon erop stapt; ze zien al genoeg vanaf de grond.
Heb het zonder hulp toch allemaal zelf gered dus heb het niet eens nodig eigenlijk, ook geen behoefte aan, wil het zelf doen en zelf voor elkaar krijgen.

Verder met lesgeven stap ik pas op een paard als ik het écht zat ben met de ruiter. Als mijn inspanningen vanaf de grond niet het door mij gewenste effect hebben, dan vraag ik netjes of ik even mag rijden. Ik doe dat puur om even te gaan voelen of het eraan ligt dat de ruiter gewoon niet precies doet wat ik zeg of dat de hulpen bij het paard niet gewenst doorkomen. Ik stap niet op het paard met de bedoeling het los te rijden o.i.d. Op zich wil ik dat wel doen, maar dan rij ik gedurende de tijd dat de klant eigenlijk les zou krijgen, dus ipv lesgeven rij ik dan. Verder stap ik er zo snel trouwens ook niet op en dat doe ik puur om te voorkomen dat de ruiter ‘makkelijk’ wordt en telkens als iets niet lukt, verwacht dat ik zou opstappen om een en ander recht te zetten bij het paard. Ik noem dat luiheid en gemakzucht van de ruiter en bovendien is dit dan niet eerlijk bekeken tov het paard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:29

Mijn instructrice stapt niet op mijn pony's omdat mijn pony's maar 3 turven hoog zijn Tong uitsteken.
Als ik zelf les geef doe ik dat met mijn eigen pony's, maar tijdens de les stap ik er niet op. En de meiden met een eigen pony die ik les geef heb ik ingereden of zijn bij mij gekocht (en dus ook door mij ingereden). Dus daar hoef ik niet op te stappen, ik weet wat ze uitvreten of juist niet.