Bakramp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mijnfjord

Bakramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 11:53

Mijn paard is 4jaar oud en is echt toppie met rijden, alleen in de bak is hij een ramp, komt omdat de bak echt saai vindt. Weet iemand gedrags-regels waardoor : Extreme duivel in de bak net zo is als buiten????

Lise81

Re: Bakramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 00:57

Het is een jong paard, misschien heeft hij in de bak moeite met zijn balans, kost het hem meer kracht? Ik denk dat er in de basis (opvoeding en grondwerk) echt wat mis zit als een paard dit gedrag vertoond met het rijden in de bak. Het paard moet het leuk vinden om met jou bezig te zijn en voor en met jou willen werken.

Doe je zelf iets anders in de bak (je zit/teugelvoering)? Hoe is je eigen instelling, heb je er wel zin in of zie je de bui al hangen?

Vaak is het een gebrek aan afwisseling tijdens het rijden. Rijd heel consequent (ook in je belonen!) en maak het leuk in de bak. Balkjes lopen, sprongetje, door L-vorm, stukje plastic op de grond?, veel overgangen, rijden tussen pilonnen door (slalom).
Zelf zou ik ook grondwerk gaan doen en dat combineren met een stukje rijden.

Heb je eigelijk les met je paard??

Ik heb eens een pony gereden die het ook deed, ik nam er de moeite niet voor. Ging maar buitenrijden en zocht een weiland op om daar te werken aan de dressuur. Maar het kwam wel door mijn instelling, de 1e x dat ik hem reed was hij niet sloom in de bak, alleen wat terug houdend. De gene die hem nu bijrijd krijgt het voor elkaar door ontzettend consequent te zijn in het rijden - dat moet je net kunnen. Maar die pony was al wat ouder, hier gaat het over een 4 jarige!

PinkyBubble

Re: Bakramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:26

Messchien inderdaad proberen zijn aandacht af te lijden door veel figuurtjes te rijden? (is maar een idee) Heb een verzorgpaard gehad die de bak niet kon uitstaan, maar toen ik meer figuren reed, en hem echt wat vroeg plaats van alleen rondjes op de hoefslag zag hij het wel weer zitten, Ook vond hij springen geweldig, in diezelfde bak mocht hij vrij springen, en ben ook met hem gaan wandelen in de bak, met peentjes. Dan heb hij zoiets oh, de bak is een happy place! (natuurlijk zal er wel weer gezegt worden dat peentjes niet DE manier is maargoed zo heb ik het opgelost).
Ben het dus ook met Lise81 eens Lachen