Wanneer nagevelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dunesjka

Wanneer nagevelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 09:54

Ik zat met een vraag moet je bij categorie pony's in L1 verplicht aan de teugel lopen?
Tijdens wedstrijden lukt mij dat dus echt niet heeft iemand een manier hiervoor?

OemmiejO

Re: Wanneer nagevelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:53

Ja, je pony moet nageeflijk lopen in de L1.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:04

Als het tijdens wedstrijden niet lukt maar thuis wel, dan ben jij of je pony waarschijnlijk te gespannen. Dus proberen te ontspannen en veel oefenen! Gewoon wedstrijden rijden, desnoods onderling, en de proef goed van te voren oefenen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:32

Het is in geen enkele klasse verplicht om je pony nageeflijk te hebben lopen. Je zult alleen niet zoveel punten krijgen als het niet het geval is.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:45

Scum schreef:
Het is in geen enkele klasse verplicht om je pony nageeflijk te hebben lopen. Je zult alleen niet zoveel punten krijgen als het niet het geval is.

Nee als je het zo bekijkt is er niks verplicht. Maar je zult er wel de consequenties bij moeten nemen. *LOL*

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 07:20

Nou ik ga denk ik voor me proef optijd inrijden zodat we allebei lekker ontspannen zijn en dan zien we wel..

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:58

Dat ligt helemaal aan de jury!
Sommige jury's willen zien dat je de figuren heel netjes rijdt.
Maar sommige maakt dat niet veel uit, en wil gewoon dat je pony het proefje aan de teugel loopt!
Gewoon naar de L1 gaan, die nageeflijkheid komt heus wel een keer!;)
Succes Haha!

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:47

Dankjewel.. Maar het is ook zo als ik haar nu ook vraag in me proef gaat ze helemaal trekken dus dan verpest ik me proef ook.. Maarja ben benieuwd.. Laat het horen wat me punten waren..

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 01:44

Is het enkel tijdens je proefje dat ze niet nageeflijk is of ook bij het inrijden
anders ka nje alvast tijdens het inrijden op nageeflijkheid werken..
of als je geen stress wil bij creeren
na het proefje nog eventjes trainen op t vreemde terein... Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 04:55

misschien is het verstandig om goed les te nemen ...

in het L zul je geen punten scoren als je pony niet nageeflijk loopt.

met goed les moet het vast lukken Knipoog
niet zelf gaan aanklooien

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:28

Heb 2x in de week les.. Maar ze vind het heel erg moeilijk maar het komt denk ik ook vooral omdat ik op moet lichtrijden want dan op een of andere manier loopt ze niet meer aan de teugel..

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:16

Jury's zien graag in de L1 de pony of paard netjes nageefelijk te lopen, los achter de kaaklijn en ontspannen.
Lukt dit niet op wedstrijd maar wel thuis dan ga ik mee met mijn voorgangers hier. Dan ben je waarschijnlijk te gespannen.

Meestal ligt het aan de amazone of ruiter. Probeer lekker te ontspannen en gewoon te rijden. Wedstrijden moeten! namelijk niet, maar mogen. Ga gewoon lekker rijden en geniet van het hele proces van het vlechten tot het naverzorgen na de wedstrijd. Ben je toevallig in de prijzen? Dan is dat gewoon mooi meegenomen.
Tevens is wedstrijd ritme ook zeer belangrijk. Probeer regelmatig te gaan en op verschillende locaties zodat jullie beide ervaring krijgen op het rijden op 'vreemde' locaties.

Oefenen baart kunst, maar wordt nooit boos.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:59

Nou het geval is meestal dat me pony heel haar nek intrekt weet niet precies hoe ik het uit moet leggen.. Ze neemt dan heel erg veel pas terug en trekt heel erg in me hand..Heeft iemand misschien hier ervaring mee en hoe hebben hun het opgelost?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:42

Uit jouw post begrijp ik dat ze haar rug vast zet waardoor ze kort wordt in haar nek en korter gaat lopen. Dit komt (vaak) door spanning, hier moet je op trainen door les te nemen en haar leren met spannende situaties op vreemd terrein om te gaan. Je instructie kan je helpen dit op te lossen, dat kunnen wij niet vanachter een computer.

In de L1 zien ze wel graag dat jij je paard nagevelijk rijdt, er wordt dan namelijk wat meer gelet op ontspanning.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:11

In het B zien ze dat ook graag (tenminst ik wel).

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 09:15

Dat snap ik wel dat ik erbij geholpen kan worden maar het is zo als ik thuis rij nou gaat het goed tot ik daar me proef ga oefenen dan loopt ze ineens niet meer negevelijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:23

Dunesjka schreef:
Heb 2x in de week les.. Maar ze vind het heel erg moeilijk maar het komt denk ik ook vooral omdat ik op moet lichtrijden want dan op een of andere manier loopt ze niet meer aan de teugel..

Ik denk eerder dat je "de schuld" bij jezelf moet gaan leggen. "Ze vind het heel erg moeilijk" vind ik namelijk het probleem bij je paardje neer leggen.
Aan de teugel is geen trucje, dat komt door goed van achter naar voren rijden en de juiste (lichte) aanleuning.
Het paard zal dan vanzelf zakken met het hoofd. Natuurlijk is het makkelijker op "papier", net als bijv lichtrijden.
(dat is voor en beginner ook niet makkelijk, terwijl het op "papier" wel het geval is)

Dus wanneer je meer gaat zoeken bij jezelf zul je sneller kunnen verbeteren en dus sneller resultaat zien.
(via foto's opnames etc kun je ook kritisch kijken naar jezelf)

Dus ook op wedstrijd moet je gaan kijken wat je anders doet of wat je paardje anders doet en wanneer nodig aanpassen aan je paardje Knipoog

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:28

Je paard moet lekker door zn rug lopen, ontspannen en dus "aan de teugel". Je kan dit bereiken door heel veel wendingen te rijden, overgangen en dan veel terug laten komen.. ook wijken is goed..

veel stelling en wendingen~!

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:06

met kimthalita eens ^^.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 08:32

Ok maar ik had gevraagd vanaf wanneer het moest en niet wiens schuld het is..Want je kunnen daar niet over oordelen want jullie kennen me paard niet.. En heb goed les en zijn er druk mee bezig

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 08:32

Slotje

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:14

Dunesjka schreef:
Ok maar ik had gevraagd vanaf wanneer het moest en niet wiens schuld het is..Want je kunnen daar niet over oordelen want jullie kennen me paard niet.. En heb goed les en zijn er druk mee bezig

aangezien jij de amazone bent is het altijd 'jouw schuld'. Jij rijdt erop en jij maakt hem nageeflijk. En je zult geen enkele proef kunnen rijden met een pony die niet nageeflijk is, want dat kun je geen enkele overgang of wending rijden zoals het hoort.

En als je niet het antwoord krijgt, dat je graag wil hebben, krijg je ook niet meteen een slotje Knipoog

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:23

Heb wel het antwoord gekregen want vroeg of het al verplicht was als ik begon met L1 en daar heb ik antwoord op verder hoeft het niet

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:30

Ik heb je per pb al uitgelegd waarom er geen slotje op je topic komt. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:01

Dunesjka schreef:
Tijdens wedstrijden lukt mij dat dus echt niet heeft iemand een manier hiervoor?

En hier vraag je om meer hulp Knipoog