verkoper hoever laten rijden voor verkoopskeuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

verkoper hoever laten rijden voor verkoopskeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 08:42

Omdat ik een paard wil laten keuren deze vraag. De dierenartsen die ik als betrouwbaar beschouw zitten op 100 km of 60 km weg. Is dit te ver om van een verkoper te vragen?

Breghje

Re: verkoper hoever laten rijden voor verkoopskeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 08:53

Joki schreef:
Omdat ik een paard wil laten keuren deze vraag. De dierenartsen die ik als betrouwbaar beschouw zitten op 100 km of 60 km weg. Is dit te ver om van een verkoper te vragen?

Ik zat met hetzelfde toen ik een (nu mijn) paard wilde laten keuren. Als je bedoelt dat je de verkoper wil vragen zo ver te gaan reizen met een paard alleen voor een keuring en dat paard is nog niet van jou? Ja, ik persoonlijk vind dat te ver, het risico te groot. Als er tijdens de reis iets verkeerd gaat met het paard, wie is er dan verantwoordelijk en gaat voor de kosten opdraaien?

Zelf heb mijn eigen da gebeld, die kon niet komen keuren uiteraard want het paard stond ook dik 100 km verder, maar die kon me wel een andere aanbevelen die uit die buurt kwam, een persoonlijke kennis van hem. Dat bleek ook de da van de verkopende partij te zijn, maar ook een zeeeer goed bekend en betrouwbaar staande paardendierenarts. Uiteindelijk door haar laten keuren, en haar verteld dat het paard daarna bij die en die da onder behandeling kwam Knipoog . Als extra stimulans zeg maar om netjes te keuren.

Dat is dus ook een optie, je kunt goede keuringsartsen geloof ik via de site van toen nog Interpolis verzekeringen terugvinden. Als dat nog is tenminste.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 09:14

Persoonlijk vind ik dat wat ver, maar wij hebben ook 1x het paard wat verder weg gebracht. We brachten het paard naar de kliniek van keuze van de kopende partij en die kliniek lag op 60 km van de stal. Zelf regel ik een dierenarts of kliniek naar keuze in de buurt van het paard. Vorige paard dat we kochten stond op nog geen 10 minuten van een bekende kliniek dus de keus was simpel. Deze week wordt er weer een paard op dezelfde kliniek gekeurd, wij halen het paard bij de verkopende partij op en brengen het naar de kliniek (ca. 40 minuten rijden met de trailer). Dit paard zit wel in de voorlopige dekking bij een verzekeringsmaatschappij tot de keuring, dood + ongevallen.

Joetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 09:16

Op zich is het best een eind weg mar je zou inderdaad kunnen overleggen met je eigen da of die iemand weet dichterbij of iets overeen komen met de verkoper

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:51

Ik heb mijn eigen DA laten keuren, gewoon reisvergoeding aan de DA betaald.

Als eigenaar (verkoper) zou ik mijn paard niet zover laten reizen voor een keuring voor iemand die 'misschien wel koopt'. DA moet maar gewoon op stal komen keuren Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:42

Ik zou het even overleggen met de verkoper. Ik zou het zelf niet doen, maar je kunt het natuurlijk altijd vragen. Ik zou dan wel aanbieden om de reiskosten te betalen + misschien nog iets voor de moeite?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:45

Ik heb ook gewoon mijn eigen DA laten keuren en dat was ook redelijk ver.

kuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:40

Je kan het altijd overleggen. Wij gaan altijd naar een dierenarts die gecertificeerd is om ook voor de verzekering te keuren. Dit houdt in dat als het paard goedgekeurd is het zonder verder onderzoek aangenomen wordt bij elke verzekeringsmaatschappij. Er worden dan strengere eisen gesteld aan de kwaliteit van het onderzoek. In Nederland zijn er geloof ik +/- 15 dierenartsen die dit mogen doen. Ik doe dit niet omdat ik me paard wil verzekeren maar omdat je zeker bent van de onafhankelijkheid van de dierenarts en de kwaliteit van het onderzoek. Je gaat toch met een voor jou onbekende dierenarts in zaken en het is toch een garantie dat deze bekwaam is. Dus als die mensen liever naar een dierenarts in de buurt gaan zou ik dit in gedachte houden! Haha!