een heilige vrees voor tractors

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

een heilige vrees voor tractors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 22:18

Ik ben in het bezit van een 23 jarige schat van een merrie (vliegenschimmel, d pony)
ik ga er veel met buiten rijden, ik ben nogal een bangescheet maar na 2 jaar opbouwen durf ik nu zelfs in het bos te galoperen.

Maar ik heb één probleem "tractors" ze heeft daar een heilige schrik voor en aangezien dat ze gesteld staat in een privé pensionstal tussen de weilanden en boerderijen kom ik in de zomer vooral toch nogal wat tractors tegen.
Ze loopt wel niet echt weg maar ze draait zich om, probeert er vba weg te vluchten en aangezien er altijd een tractor komt als er een beek of prikkeldraad naast de weg looop of een drukke baan levred dat soms gevaalijke situatie's op. Ik vestij oo als dat gebeurd alhoewel dat flink vebeterd is na het vele oefenen.

Nu heb ik vanmiddag in de piste gereden terwijl de traktor de pisten aan het rechttekken was, een goede oefening dus en het viel wel mee ze is maar één keer verschoten, maar ik was ook wel geruster omdat ik inde piste reed en daardoor wist dat ze bv niet in de beek kon terrecht komen.

Nu was mijn vraag is daar iets aan tee doen?

Waratje

Re: een heilige vrees voor tractors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:50

Precies dat wat je dus net gedaan hebt Haha!
Ga oefenen met trekkers, de stalbaas zal vast met regelmaat iets met zijn trekker doen, zoals het slepen van de bak. Zorg dat je erbij bent en met je paardje kunt oefenen. Voel jij je zekerder en je paardje daardoor ook.
En kun je ook buitenrijden met iemand anders samen die een bomproof paard heeft? Dat kan namelijk ook helpen, zowel voor jou als voor het paard.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 23:55

ja ik ga ook alleen met iemand buiten die haar paard zelf heel goed onder controle heeft , maar het is echt een panische angst want van andere dingen als grote vrachtwagen is geen probleem, wanneer de andere paarden verschieten dan veschiet zij meestal niet mee, en al ze ergens op een oprit kan staan ( zodat er een beetje ruimte tussen zit) gaat het meestal wel maar je gaat zien dat er juist geen oprit of weggetje is maar alleen een beekjhe of prikkeldraad.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:58

Door een goede paniektraining, je paard leren een ander reactie te geven op "gevaar" dan vluchten kan hier zeker helpen.

Door daar mee aan slag te gaan, ga je zelf ook geruster zijn, waardoor je zijn paniekreactie niet versterkt. Blijf doorademen en geef leiding aan je paard, toon dat het niet eng is. Daarvoor is grondwerk een goed middel om eerst meer respect en leiderschap te krijgen.

Succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:03

Het gaat er niet om dat de andere ruiter het paard goed onder controle heeft, je moet een paard meehebben die overal de schouders over ophaalt. Gewoon niet verblikt of verbloost van een trekker, hoe groot het ding ook is. De functie van dat paard is om jouw paard te laten zien dat het niet de moeite waard is om moeilijk te gaan doen voor een trekker. De functie van de andere ruiter is om jou af te leiden van jouw eigen schrik, want jij brengt ook een hoop spanning mee ondertussen.
Maar ik denk dat je voorlopig vooral met de stalbaas wat moet gaan afspreken, zodat je onder redelijk veilige omstandigheden zelfvertrouwen kunt opbouwen bij jullie beiden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 00:04

snuffelhues ik zie dat je in zoersel woont , mijn pony staat in [plaats] in een privé pensionstal

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 00:06

waratje ik bedoel ze hebben hun paard onder controle maar hun paarden hebben geen schrik van tractoren en stappen gewoon door maar dat stelt [naam] blijkbaar niet gerust.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:10

Ah grappig, dat is wel heel dichtbij! Lachen

Zag aan je taalgebruik wel dat je van België bent, maar zo dichtbij had ik niet verwacht Knipoog

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:12

Ken het probleem, hebben hier ook twee merries die er last van hebben. Daar is een oorzaak van bekend, dus kan het ze niet kwalijk nemen. Jaren geleden is er eens een landbouwvoertuig de sloot in gevlogen van het weiland waar de oudste merrie stond. Die is toen zodanig van het ongeval geschrokken dat ze een angst voor landbouwverkeer en speciaal trekkers heeft ontwikkeld. De merrie die ik rijdt was toen nog erg jong en hing heel erg aan deze oudere merrie. Ze heeft daardoor de angst overgenomen, op zich dus heel begrijpelijk allemaal.
Groot verkeer, langs drukke wegen is allemala geen probleem, zijn echt de landbouwvoertuigen.

Na jaren oefenen gaat het nu stukken beter en veilig buitenrijden is geen enkel probleem meer met beide paarden. Heb met de jongste (nu 10) er alweer wat trektochten opzitten zelfs;-)

Echter landbouwverkeer vinden ze nog steeds niet leuk, die schrik van toen blijf je merken. Door het vele oefenen wordt het wel minder, maar weggaan zal het niet. Hoeft voor mij ook niet, zo lang je maar veilig kunt (buiten)rijden.

Wat wij veelal doen is wanneer er in een weiland een trekker rijdt, expres het pad ernaast nemen. Dan is de trekker dus op afstand, kan ze kijken en zien dat het geen aanvallend iets is. Op die manier kunnen we nu steeds makkelijker en dichterbij komen zonder extreme reactie.
Wanneer we buiten rijden en er komt groot verkeer aan gaan we wannee rmogelijk altijd verder de berm in of op een oprit. Wel altijd je paard laten kijken, dan kunnen ze zien dat er niks zal gebeuren. Gaat echt beter en beter zo...
Wanneer we niet een oprit in kunnen stap ik af. Van kleins af aan is er veel met hen gewandeld en grondwerk / behendigheid doen we ook vaak. Het paard weet dan dat er niks ernstigs is en niet bang hoeft te worden en accepteerd je als leider naast haar op de grond. doordat ze dit al jaren zo doen van jongs af aan zijn ze er zo aan gewend dat wanneer de situatie echt extreem is (trekker erg dichtbij langs hen) ze wanneer ik er langs sta direct rustiger worden en blijven. Bij hen helpt dat erg goed.
Maar let op, niet zomaar afstappen als je paard dat niet gewend is. Bij onze paarden kan het en helpt het enorm, maar ken ook paarden die juist willen vluchten en denken: baasje stapt ook af, dan zal het wel eng zijn.
Kijk dus vooral naar wat je paard nodig heeft en blijf naar hem / haar luisteren. Oefenen, oefenen, oefenen blijft belangrijk. Om extra vertrouwen te "kweken" kan grondwerk enorm helpen.

Succes!