Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Zo zijn we nu eenmaal gevolueerd. Niemand die er iets aan kan doen.. 
Annemarie_ schreef:ikenindi: een wild paard en een gedomesticeerd paard verschillen wel heel erg van elkaar, het is niet zo dat als je een veulen van nu in het wild zet en je het een paar jaar later op komt zoeken dat het dan een volkomen wild paard is.
Er zijn allerlei belangrijke factoren weggefokt die de paarden wel nodig hebben om in de natuur te kunnen leven, denk aan harde hoeven en de vacht.
Annemarie_ schreef:Mijn paard heeft knijterhartde hoeven,en een mega vacht waar ze met -10 nog vrolijk bij zou zijn.Er zijn allerlei belangrijke factoren weggefokt die de paarden wel nodig hebben om in de natuur te kunnen leven, denk aan harde hoeven en de vacht.
Black_White schreef:Ik vind het niet erg dat een paard gedomesticeerd is,zolang je de natuurlijke leefomgeving zoveel als mogenlijk probeerd na te bootsen.Mijn vraag aan jullie: Wat vind je hier van? Is het goed dat het paard niet meer is was het was? Is het goed dat het paard zo afhankelijk van ons is geworden?
ikenindi schreef:Annemarie_ schreef:ikenindi: een wild paard en een gedomesticeerd paard verschillen wel heel erg van elkaar, het is niet zo dat als je een veulen van nu in het wild zet en je het een paar jaar later op komt zoeken dat het dan een volkomen wild paard is.
Er zijn allerlei belangrijke factoren weggefokt die de paarden wel nodig hebben om in de natuur te kunnen leven, denk aan harde hoeven en de vacht.
bullshit! harde hoeven en dikke vacht heeft die van mij nu ook. en die is echt gedomesticeerd, maar staat wel ook in de regen buiten;)
die van mij staat als het regend buiten bibberend te wacht tot hij weer naar binnen mag om zijn bakje voer leeg te eten. Maar dat zal wel iets van zijn spaanse genen zijn.ikenindi schreef:Annemarie_ schreef:ikenindi: een wild paard en een gedomesticeerd paard verschillen wel heel erg van elkaar, het is niet zo dat als je een veulen van nu in het wild zet en je het een paar jaar later op komt zoeken dat het dan een volkomen wild paard is.
bullshit! harde hoeven en dikke vacht heeft die van mij nu ook. en die is echt gedomesticeerd, maar staat wel ook in de regen buiten;)
Black_White schreef:die van mij staat als het regend buiten bibberend te wacht tot hij weer naar binnen mag om zijn bakje voer leeg te eten. Maar dat zal wel iets van zijn spaanse genen zijn.
Ik vind het wel zonde dat we de dieren zó afhankelijk hebben gemaakt. En dan doel ik er op dat een gedomesticeerd paard niet eens weet hoe het zichzelf zou moeten onder houden. Laat staan als het ziek is. Reken er maar niet op dat het dan zal eten, terwijl een wild paard geen moment zal twijfelen over het feit of die zielig moet doen of moet doorzetten om te overleven.

Black_White schreef:die van mij staat als het regend buiten bibberend te wacht tot hij weer naar binnen mag om zijn bakje voer leeg te eten. Maar dat zal wel iets van zijn spaanse genen zijn.
Tinkerloos schreef:Dus omdat Annemarie haar paard staat te bibberen in de regen zijn alle paarden hun oerinstinct verloren.
Die van mij bibberd niet,ook niet met een pak sneeuw op haar kont.
die van mij bibberen ook niet, omdat ze een deken op hebben

Annemarie_ schreef:Die hoeven en vacht zijn maar een voorbeeld. Veel paarden zouden dit toch niet overleven door bijvoorbeeld slechte hoeven die afbrokkelen oid.

Black_White schreef:Het was mijn paard, maar ik denk dat ze doelt op het feit dat maar weinig/geen gedomestceerde paarde nog het overlevingsinstict vertonen als ze ziek zijn. De meeste hebben geen eetlust meer en zullen, hoe je het ook went of keert, zielig gaan doen.
Annemarie_ schreef:Weet ik,ik heb mijn dikke bril niet op,het was het paard van Black_White.Tinkerloos schreef:Dus omdat Annemarie haar paard staat te bibberen in de regen zijn alle paarden hun oerinstinct verloren.
Die van mij bibberd niet,ook niet met een pak sneeuw op haar kont.
Dat heb ik nergens gezegddie van mij bibberen ook niet, omdat ze een deken op hebben

Annemarie_ schreef:apart dat jij dat aan paarden kan zien ikenindi

(niks daartegen hoor, ik vroeg het me gewoon af)Annemarie_ schreef:ikenindi: een wild paard en een gedomesticeerd paard verschillen wel heel erg van elkaar, het is niet zo dat als je een veulen van nu in het wild zet en je het een paar jaar later op komt zoeken dat het dan een volkomen wild paard is.
Annemarie_ schreef:Tja die vraag kan je over alle gedomesticeerde dieren stellen. Of het goed voor hen is: ze weten niet hoe het leven in het wild is dus zullen ze zich er niet rot over voelen ofzo. Het is wel egoistisch van de mens, maar wij zijn gewoon extreem dominant en egoistischZo zijn we nu eenmaal gevolueerd. Niemand die er iets aan kan doen.
Kingsley2 schreef:Paarden reageren altijd als er mensen langs lopen, ook al ben jij niet hun baas ze tillen altijd hun hoofd even op of kijken je even aan.
Een paard blijft altijd zijn oer instinct houden daarom zijn het ook vlucht dieren als ze in het nou komen zullen ze altijd willen vluchten. Als ze in het land staan spelen ze,vechten ze ook op hun wilde paarden manier met elkaar. Maar als een paard bang is en hij is bij jou zal hij toch altijd op jou vertrouwen (tenzij de band niet zo sterk is dan zal hij twijfelen of hij bij jou blijft of wil vluchten) Vluchten is één van de oer instincten zeker als iets eng is.
Maar een paard wat niet kan overleven in het wild gaat dood, of wordt verjaagt door zijn soort genoten. Maar wij mensen kunnen paarden weer beter maken. Daardoor worden paarden ook ouder als in het wild. Wij hebben de paarden gemaakt zoals ze nu zijn.
JoviBan schreef:Annemarie_ schreef:ikenindi: een wild paard en een gedomesticeerd paard verschillen wel heel erg van elkaar, het is niet zo dat als je een veulen van nu in het wild zet en je het een paar jaar later op komt zoeken dat het dan een volkomen wild paard is.
Ze verschillen niet van elkaar. Niet qua bouw, niet qua instinct, niet qua wezen.
Het gaat mis vanaf het moment dat mensen zich met het veulen gaan 'bemoeien' en het veulen omstandigheden gaan bieden die tegen de natuur van het paard in gaan. Denk aan de manier van afspenen, de manier van huisvesten, de manier van voeren, de manier van verzorgen etc. Dáar gaat het veelal mis en niet in het fokken (er is echt niks "weggefokt").