Starten zonder zadeldek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Starten zonder zadeldek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 18:33

Ik heb de KNHS-reglementen net binnenste buiten gekeerd, maar ik kan er niets over vinden Scheve mond. Onze merrie wordt helemaal kaal op de rand van het dekje achter het zadel (en op de borst en op haar buik bij mijn benen, maar daar zijn wel oplossingen voor Knipoog ) .Bontje er onder, ander soort dekje, antiklit erop, het helpt allemaal niets meer . Enige optie is of stug doorrijden met een bontje en een dekje erop of zonder dekje rijden. We hebben nu voor het laatste gekozen zodat de vacht de tijd krijgt om te herstellen. Vorige winter had ze het ook een beetje, in de zomer heeft ze nergens last van.

Het zadel is op maat gemaakt, ik heb vandaag flink gelest en het zag er allemaal goed uit toen het zadel er af kwam. Ik heb het zadel wel gelijk schoongemaakt aan de onderzijde. Nu wil ik eigenlijk voorlopig zo blijven rijden tot de vacht weer aangegroeid is, maar ik en mijn man staan wel op korte termijn ingeschreven voor wedstrijden.

Mag er zonder zadeldek gestart worden? Dus met het kale zadel direct op het paard.

bilridder

Re: Starten zonder zadeldek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:39

Ik weet niet of het in de KNHS regels staat, maar ik zou eens kijken in de reglementen van je eigen verening. Zo staat er bij onze verening in de reglementen dat je met wit dekje moet starten met daarop de naam van de sponsor en van de club. Nu is dat natuurlijk niet bij alle clubs zo, maar bij vele wel.

bilridder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:40

Ik zal het boekje van de knhs er even bij zoeken

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 18:43

Ik heb net in de PDF-bestanden van de KNHS gekeken en daar kom ik niets tegen, boekje heb ik hier niet dat ligt in de auto van mijn man. Ook van de reglementen op de website van mijn vereniging staat niets over het clubtenue of aankleding van het paard.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:53

bij ons op de vereniging start iemand zonder zadeldekje, zelfe reden als waarom jij het doet

bilridder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:02

Artikel 144 - Harnachement
1. Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in
behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel,
hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Op internationale
wedstrijden is het gebruik van een dressuurzadel verplicht. Het zadel moet
voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik
van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan.

Er staat niet dat je ook een dekje moet hebben. Als dat verplicht was, had het er zeker ingestaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:05

bestgaand is zelfs verplicht zonder dekje,

dus de kans is aanwezig dat het mag, de reglementen zeggen er niks over.

beste kun je even de KNHS een mail sturen , en als ze bevestigen dat het mag, mail uitprinten en op zak houden als je wedstrijd hebt

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:44

en waarom probeer je geen dekje dat uitgesneden is? zo in de vorm van het zadel Tong uitsteken

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:47

Ik heb hetzelfde met mijn paard, maar met een heel shabrak van echt schapenbont gaat het wel goed. Heb je dat ook geprobeerd?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:50

Lianne84 schreef:
Ik heb hetzelfde met mijn paard, maar met een heel shabrak van echt schapenbont gaat het wel goed. Heb je dat ook geprobeerd?

Ik heb gereden met een schapenbontje (een Merinoschaap) onder het zadel, zelfs met antiklit erop gespoten maar het haar was schijnbaar al te ver beschadigd Scheve mond.

@florence: Ook aan een zadelvormig dekje zit een rand op die plek....

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:04

een belletje naar het knhs met de vraag, dan weet je het zeker en duidelijk Haha!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 21:42

Ylonjah_Jan schreef:
een belletje naar het knhs met de vraag, dan weet je het zeker en duidelijk Haha!

Ja, maar die zijn pas na het weekend weer open en morgen moet er gestart worden Knipoog.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:03

Volgens mij mag het gewoon, heb bij ons er ook iemand mee zien starten... althans zonder Knipoog

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:07

Misschien handig om als je morgen op wedstrijd gaat voor de zekerheid een dekje mee te nemen. Mag het niet, kan je in ieder geval nog een keer meedoen en daarna voor een andere oplossing kijken.

Succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:07

is het voor die éne wedstrijd zo erg om met dekje te rijden? Doe je het toch alleen voor die wedstrijd mét en de rest (zelf trainen etc) zonder? anders zou je het morgen nog na kunnen vragen daar (met een evt uitgeprinte versie ofzo van de regels) en voor de zekerheid je dekje meenemen Knipoog

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:23

Ik zou morgen even bij de jury informeren Ziolette, dan weet je iig zeker dat die niet moeilijk gaat lopen doen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:27

is een zadelvormig dun katoenen dekje niet iets Zo eentje die nauwelijke gevuld is?
Ik vindt die dekjes tegenwoordig toch veel te dik als je ziet wat sommige onder hun zadel proppen
Zo past het toch niet meer.......

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:53

Er zit niet veel anders op, dus er gaat morgen gewoon een dekje (we hebben juist dunne dekjes maar ook die hebben altijd ene verdikte rand) mee in de auto. Manlief moet als laatste starten van zijn groep en dan vraag ik tijdens het losrijden (is in dezelfde bak als de starts) aan de jury of hij zo mag starten. Zo niet hebben we nog 4 combinaties de tijd om er een dekje onder te gooien. Hij start ook al niet met vlechtjes (en daarvan weet ik dat het mag, mits de manen naar 1 kant hangen en netjes op lengte zijn), dus de jury zal wel denken Nagelbijten / Gniffelen .

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:22

misschien kun je zelf een heel erg dun dekje naaien?
al is het maar ter bescherming van het leer, daar is uiteindelijk het dekje voor bedoeld, die dikke matrassen-rage snap ik nog steeds niet.

maar van een hele dunne , zachte stof zelf een dekje maken,is dat geen idee?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:25

een dekje is uiteindelijk alleen maar om het zweet op te nemen zodat het niet in het leer terechtkomt.
ik zie geen bezwaar zolang het zadel goed wordt schoongemaakt.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:48

ik ken verschillende mensen die met een gevouwen moltondeken rijden (natuurlijk zonder elastieken rand). Dat staat best netjes, heeft geen randjes, neemt goed zweet op en is ook nog eens makkelijk te wassen. Misschien is het wat voor je.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 11:49

We gaan eens experimenteren. De jury van vandaag had geen bezwaar. Zowel het secretariaat (ze heeft speciaal het reglement doorgespit voor ons) als de jury wisten niet of het wel of niet mocht en adviseerden ons om een mail naar het KNHS te sturen Lachen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:51

Volgens mij mag het wel. Omdat het KNHS reglement er niks over zegt zou in dit geval het FEI reglement uisluitsel moeten geven. En als dat er ook niks over zegt mag het gewoon. Maar idd, een mail naar de KNHS zou ik dan doen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:37

Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee. Heb nergens kunnen vinden dat het niet mag... dus imo mag het dan dus gewoon.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:24

Er staat nergens dat het niet mag, dus wat dat betreft zou het toegestaan zijn. Toch zou ik even de KNHS mailen en als het toegestaan is zonder zadeldek te rijden, de mail uitprinten en meenemen op wedstrijd. Voor het geval je toch 'gezeur' krijgt. Lachen