Hengstengedrag, wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Hengstengedrag, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 17:51

Hoi,
Ik heb een jaarling welsh hengstenveulen, Romeo genaamd, hij is zo goed als altijd braaf geweest. Af en toe wel wat kuren, maar wat verwacht je van een veulen?
Sinds een paar weken begint het echter erger en erger te worden...
Hij heeft een tijdje gehad dat hij constant steigerde(als ik hem van de wei haalde, tijdens het wandelen, als ik de stal binnen kwam,...)
Dat is over gegaan na een paar weekjes.
Sinds 2-3 weken geleden is hij zich erg aan het fixeren op bijten. Telkens als hij de kans ziet, bijt hij. Hiervoor straf ik hem dus...
Het probleem is dat hij door dat straffen terug begint te steigeren... Nu doet hij beide Verward
Vanmorgen toen ik hem uit de stal haalde om hem op de wei te zetten, had hij me weer bijna beet. Ik strafte hem, en daarmee steigerde hij en kapte hij met zijn linker voorbeen op mijn rechterarm(waarmee ik hem vast had). Logisch dat ik hem los liet, ik kon het niet houden... Hij ging dus zo hard hij kon lopen, maar ik had hem terug te pakken gekregen(het was maar in onze tuin dat hij ging lopen, hij kon niet de straat op ofzo).

Toen ik hem zonet van de wei ging halen, steigerde hij weer toen ik hem wou pakken(zoals hij een paar maanden geleden deed), maar ik heb hem toch te pakken gekregen. Ik liep met hem richting de stal, en toen steigerde hij weer. Ik kon hem vasthouden, maar toen steigerde hij nog eens, nog hoger en hij maakte tegelijkertijd een sprong, dit kon ik echter niet houden, dus Romeo weer gaan lopen...

Ik weet niet wat ik moet doen... Zou castreren de beste oplossing zijn? Ik wil niet te hopeloos reageren en hem dadelijk laten castreren, want dat kan je niet ongedaan maken hé... Ik wil er later geen spijt van krijgen van hem te laten castreren.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou dit gedrag ooit nog voorbij gaan? En wat kan ik best doen als hij zo doet?

Alicia2u

Re: Hengstengedrag, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:19

Hengsten zijn competitief ingesteld, en willen dus dominant zijn. Ze zullen daar ook om vechten, ook met mensen! Castereren is een oplossing.

Ben je de enige die met dit veulen omgaat? Heeft hij vriendjes en oudere paarden in de wei waar hij mee kan spelen? Dat zou het gedrag misschien iets verminderen.

Om met hengsten om te gaan moet je al erg veel paardenkennis hebben, laat staan om een hengst op te voeden. veel mensen onderschatten wat het inhoud. Voordat je aan een hengst begint moet je imo eerst een hoop andere paarden beleerd hebben. Met name grondwerk neemt een hele andere wending bij een hengst.

Ik zou hem laten castereren. Goeie hengsten zijn ook goeie ruinen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:22

mooie leeftijd om te laten castreren

zou hier niet mee aanmodderen, krijg je alleen maar ellende van

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:48

Ik ben het helemaal eens met Alicia2u en met KIWIKo.
Niet aan blijven modderen voor dat er grote ongelukken gebeuren en voordat hij jou echt de baas is. En zeker als geen geen goede begeleiding hebt. Knipoog

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:19

Castreren is een optie, een ketting achterlangs doen door het halster dus wil ook wel eens helpen,als je die goed aantrekt, onze ggk dekhengsten hebben altijd een ketje achter

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:49

Ylonjah_Jan schreef:
een ketting achterlangs doen door het halster dus wil ook wel eens helpen

Auch, arme jaarling..... een ketting kan bij volwassen hengsten nog weleens wat doen, maar om die meteen aan een jaarling te hangen die simpelweg opgevoed moet worden, gaat mij persoonlijk véél te ver!!

Castreren is zeker een optie, maar ik denk dat je hoe dan ook begeleiding nodig hebt. Hij heeft inmiddels namelijk dit gedrag al min of meer aangeleerd, en dat moet je op een goede manier weer afleren. En liefst nu hij 1 is, want als hij 3 is en een stuk sterker en groter word het alleen maar moeilijker.
Ik vraag me ook af hoe jij hem aan de hand meeneemt als je hem los moet laten als hij steigert. Heb je hem rechtstreeks aan zijn halster of aan een kort touwtje vast ofzo???? Niet erg praktisch. Doe er dus in elk geval een lang touw of longeerlijn aan. Op die manier kan je hem blijven vasthouden.
Maar desondanks denk ik niet dat het handig is hier zelf mee te blijven hannessen.

succes

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:04

Waarom wil je hem hengst laten, ben je van plan met hem te gaan fokken? Zo niet dan zou ik hem idd laten castreren. Want als hij straks doorheeft wat merries zijn wordt hij waarschijnlijk alleen maar nog lastiger. En voor het paard zelf is het ook een stuk rustiger hoeft hij zich niet druk te maken over alle mooie dames om zich heen Knipoog
En inderdaad met een longeerlijn aan de hand lopen scheelt ook.
Heb je welleens gehoord van de natte spons? Zodra hij steigert een natte spons uitwringen boven zijn hoofd. Hij denkt dan dat hij bloed en zal hiervan schrikken, heb gehoord dat dit veel effect kan hebben. Succes ermee.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:09

Good stallions make great geldings!!
Hengsten opvoeden is een vak apart, wij hebben er 2 op stal staan en je moet echt goed weten wat je doet anders krijg je levensgevaarlijke dieren. Ik zou ook niet zomaar met een ketting gaan werken, als je niet precies weet hoe, en jouw eigen houding daarbij is niet sterk genoeg, kan dat alleen maar meer ellende geven.
Het is een hele leuke pony, maar heb je er een reden voor om hem hengst te willen laten. Als je gewoon een leuke rijpony wil hebben, gewoon castreren. Als hij nu al naar je kapt met zijn voorbenen, zou ik er niet lang overnadenken. Dit gedrag wordt alleen maar erger. Zelfs mijn Arabier ( nu ruin) begon pas met hengsten gedrag als 2 jarige, als 3 jarige begon hij met kappen en als 3,5 jarige was hij ruin. Deze Arabier was een heel lastig portret en sinds hij ruin is, nu al 8 jaar is het een heel lief dier, met een eigen willetje. Knipoog
Onze paint was als jaarling nog echt een doetje, die heeft wel even wat minder fijn gedrag vertoont ( steigeren en happen) maar dat is er nu vrijwel uit. Mijn man heeft hem daar vooral in opgevoed en geloof me, dat gaat niet altijd even zachtzinnig. Een hengst moet heel goed weten wie er de baas is en dus moet je als eigenaar soms ook echt even hard door kunnen en willen grijpen. Dat is bij die van jou nu al nodig en daar kan alleen iemand met ervaring je bij helpen.
Dus "ballen eraf".

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:15

In mijn ogen heb je twee mogelijkheden: Castreren of uit handen geven. En als je kiest voor castreren zou ik nog steeds op zoek gaan naar goede begeleiding hierbij, want dan is het nog steeds een jong manneke met praatjes.
Staat hij in een groep? Het kan heel nuttig zijn om hem in een groep te zetten met gemengde leeftijden, zodat hij bijvoorbeeld door een oudere ruin op zijn plek wordt gezet, maar ook speelkameraden heeft. De jonge ventjes willen graag spelen, of ze nou ballen hebben of niet en met mensen spelen is een groot risico voor de mensen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:42

Blijkbaar ben je dus gewoon niet geschikt om een jong dier op te voeden laat staan een hengst. Dat is niet erg niet iedereen kan dat. Maar je moet er dus ook naar handelen. Ik zou zeggen casteren en daarna kijken of je hulp kan krijgen om de boel weer in goede banen te krijgne.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:27

Waarom geen ketting bij een jaarling..? Moet zij zich dan maar kapot laten bijten? Of dat het echt een keer mis gaat? Die ketting voelt ie echt niet veel van hoor, vergeleken met een trap van een paard in de wei, die zijn dominante gedrag niet accepteerd.. Vriendin vban mij haar paard klauwde naar haar, ( was toen ook 1 jaar! ) heeft er eeen hengsten ketting aangehangen, en goeie ruk gegeven en het was klaar.. 1 keer hard is altijd nog beter dan 10 keer zacht.. Het zijn niet alleen hengsten die klieren als ze jong zijn hoor.. Merries kunnen er ook wat van en ruinen zullen ook niet altijd 1 van de braafste zijn.. Licht ook aan het paard persoonlijk..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 18:45

LADPR schreef:
Blijkbaar ben je dus gewoon niet geschikt om een jong dier op te voeden laat staan een hengst. Dat is niet erg niet iedereen kan dat. Maar je moet er dus ook naar handelen. Ik zou zeggen casteren en daarna kijken of je hulp kan krijgen om de boel weer in goede banen te krijgne.

Ik begrijp dat je denkt dat ik niet geschikt ben, maar ik rij ondertussen 13 jaar paard, ik heb ook paarden zadelmak gemaakt(wat goed gelukt is). Ik heb ook ervaring met hengsten. Ik ben over een maand 18 jaar, ik ben dus al met paarden bezig sinds ik 4 à 5 jaar was.
Ik zeg niet dat ik met elk paard overweg kan, en ik de wereld kan verzetten ofzo, maar ik vind wel dat ik al wel wat ervaring heb.

Vandaag ben ik met Romeo bezig geweest, en hij was echt doodsbraaf. Hij heeft 1 keer gesteigerd, ik heb hem toen gestraft en hij was braaf. Hij heeft niet 1 keer een poging gedaan om me te bijten.
Ik ben wel al een tijdje aan het rondkijken om hem bij andere paarden te zetten. Ik heb hier op bokt al voldoende naar mijn voeten gekregen over het feit dat hij alleen staat... Daarom zou ik vriendelijk willen vragen om hier nu hét onderwerp van te maken in dit topic. Ik weet wel dat een paard niet alleen mag staan, maar ik ben écht wel op zoek!
Een opfok is hier niet in de buurt, de dichtsbijzijnde is in Beringen, dat is erg ver van hier...
Ik heb wel 2 ruinen op het oog waar ik Romeo eventueel zou kunnen bijzetten, maar ik weet niet of die baas dat gaat willen... Die man heeft ook nog een merrie die alleen staat op een wei, maarja, dan zitten we weer met het merrie-hengst probleem... Ze hebben wel eens met die merrie proberen te fokken, maar het lukt maar niet. Dit is een haflingermerrie van 23 jaar geloof ik.

Aangezien ik geen papieren heb van Romeo, zal ik toch niets met hem kunnen doen (fokken, keuringen e.d.), dus denk ik dat castreren de beste oplossing is...

Ik weet dat ik echt paarden moet zoeken om Romeo bij te kunnen zetten, en dat het waarschijnlijk de beste oplossing is om hem te castreren. Maar hoe kan ik hem best aanpakken als hij steigert of bijt? Als ik hem een tik geef om te straffen, waar precies?
Er mag ook altijd een pb gestuurd worden...

Ik merk de laatste tijd heel erg aan hem dat hij heeeel erg schrikachtig is als ik een beweging maak ofzo. Soms heb ik schrik dat anderen dit zien, omdat het lijkt alsof ik hem heb afgeranseld ofzo(wat dus niet is...).
Misschien dat dit een reden is dat hij steigert? Uit schrik?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:02

Citaat:
Aangezien ik geen papieren heb van Romeo, zal ik toch niets met hem kunnen doen (fokken, keuringen e.d.), dus denk ik dat castreren de beste oplossing is...

Dan zou ik dat inderdaad doen, je maakt het voor jezelf en Romeo een stuk makkelijker. Dan kan hij ook bij de ruintjes of merrie op het land en lekker spelen. Heb je binnen de kortste keren een heel ander paardje, Haha! .
Ik zou hem dan, als ik jou was, uiterlijk in maart laten helpen. Dan zijn de temperaturen nog laag, geen vliegen, etc. dus minder kans op ontstekingen.
Mooiste zou zijn als hij dan dag en nacht buiten zou lopen, op stal is het infectiegevaar wat groter.
De castratie stelt bij zo'n jonge hengst weinig voor, vooral als zijn ballen nog niet zijn ingedaald moet het met een half uurtje klaar zijn.

Succes.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 19:11

ElCid schreef:
Dan zou ik dat inderdaad doen, je maakt het voor jezelf en Romeo een stuk makkelijker. Dan kan hij ook bij de ruintjes of merrie op het land en lekker spelen. Heb je binnen de kortste keren een heel ander paardje, Haha! .
Ik zou hem dan, als ik jou was, uiterlijk in maart laten helpen. Dan zijn de temperaturen nog laag, geen vliegen, etc. dus minder kans op ontstekingen.
Mooiste zou zijn als hij dan dag en nacht buiten zou lopen, op stal is het infectiegevaar wat groter.
De castratie stelt bij zo'n jonge hengst weinig voor, vooral als zijn ballen nog niet zijn ingedaald moet het met een half uurtje klaar zijn.

Succes.

Ik wou hem liever hengst laten voor het uiterlijk, hengsten tonen veel 'feller' dan ruinen, dikkere nek, gespierder enzo...
Maar ik denk dat als ik moet kiezen tussen een stoer uiterlijk of een knuffelbeestje dat een geweldig karakter heeft, dat ik snel heb gekozen! Iedereen vindt het geweldig om met zijn paard te kunnen knuffelen enzo... Romeo is nu ook wel geweldig qua karakter hoor, hij moet me nog maar horen of zien en hij begint al te roepen en komt hij op me af gestormd, zo blij dat hij dan is. Het zijn alleen die sommige momentjes dat hij wat grof kan overkomen...
Maar soms lijkt het alsof hij gewoon bang is en daarom steigert...

ps: de ballen zijn wel reeds ingedaald...De veearts was vorige maand nog hier geweest en de tweede bal was reeds ingedaald...(de eerste was al erg snel ingedaald) Maar ik denk wel dat ik er best zo snel mogelijk werk van maak... Je hebt gelijk over die vliegjes enzo, dat zou idd beter zijn als het voor die tijd gebeurd is.

Bedankt voor je info! Hier had ik nog niet over nagedacht...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:14

Ik denk dat je je wat beter had moeten voorbereiden voordat je aan een hengst "begon".
Daar heb je nu niet veel meer aan, maar dat zou een hoop problemen gescheeld hebben.

Een hengst zal inderdaad vaak proberen hoe ver hij kan gaan en hoe dominant hij mag zijn. Dit uitproberen uit zich bijvoorbeeld in het "binnendringen" in jouw ruimte, en in allerlei andere vormen van gedrag die "normaal" alleen de dominante dieren mogen doen. Wanneer een hengstveulen hierop nooit gecorrigeerd wordt, dan zal hij gaan denken dat hij echt de "leider" is. Als je daarna zijn leiderschap "aanvecht" (bijvoorbeeld door te straffen), dan zal hij dat niet accepteren, en dan heb je dus een conflict.

Je moet dus zien wanneer een paard aan het "uitproberen" is, en dan al ingrijpen. Hij moet vanaf het begin accepteren dat jíj de leider bent, en jij moet laten merken dát je dat bent. Je hoeft dan niet alle eigen initiatief van je paard af te straffen, maar je moet wel consequent dominant gedrag tegenover jou bestraffen. Als je op die momenten niets doet (want wat is hij toch schattig als hij ondeugend is), dan komt het waarschijnlijk vroeg of laat tot een echte krachtmeting, en die verlies je als mens bijna altijd.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 19:21

oomens schreef:
Als je op die momenten niets doet (want wat is hij toch schattig als hij ondeugend is), dan komt het waarschijnlijk vroeg of laat tot een echte krachtmeting, en die verlies je als mens bijna altijd.

Dit weet ik, zo denk ik ook niet hoor. Hoe schattig het soms ook is als hij ondeugend is.. Als hij op het ene moment niet mag steigeren, moet ik de volgende dag het niet toelaten om het bijvoorbeeld aan een vriendin ofzo te laten zien. Zo dom ben ik niet. 1 keer nee zeggen, zal altijd nee zijn, zonder uitzonderingen. Dit is voor het paard het duidelijkst...
Ik kan niet ontkennen dat ik niet voldoende geïnformeerd ben over een hengst te kopen, maar ik kan niet zeggen dat ik volkomen onbekwaam ben. Het lukt me wel, maar ik heb graag een beetje informatie terwijl ik met hem bezig ben. Beter te vroeg informatie vragen dan als het te laat is..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:34

sander_lotte schreef:
Romeo is nu ook wel geweldig qua karakter hoor, hij moet me nog maar horen of zien en hij begint al te roepen en komt hij op me af gestormd, zo blij dat hij dan is.

Dat komt waarschijnlijk ook omdat hij alleen staat. Natuurlijk is hij dan blij om iemand te zien, zeker als ze je aandacht en eten komt geven! Knipoog Of je hem laat ruinen of niet, wees consequent in alles. Ongewenst gedrag meteen corrigeren, duidelijke grenzen stellen, ook kleine dingen niet accepteren want dan is het voor hem niet te snappen wat goed of fout is. Correct gedrag belonen met je stem, overdreven blij doen reageren ze vaak goed op. Niet gaan belonen met snoepjes als hij al bijterig is, dan wordt het alleen maar erger. Om het bijten eruit te krijgen raad ik je ook aan om niets meer uit de hand te voeren, maar alles vanaf de grond of in een emmer, ook als je hem een appel of een broodje geeft.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:36

sander_lotte schreef:
oomens schreef:
Als je op die momenten niets doet (want wat is hij toch schattig als hij ondeugend is), dan komt het waarschijnlijk vroeg of laat tot een echte krachtmeting, en die verlies je als mens bijna altijd.

Dit weet ik, zo denk ik ook niet hoor. Hoe schattig het soms ook is als hij ondeugend is.. Als hij op het ene moment niet mag steigeren, moet ik de volgende dag het niet toelaten om het bijvoorbeeld aan een vriendin ofzo te laten zien. Zo dom ben ik niet. 1 keer nee zeggen, zal altijd nee zijn, zonder uitzonderingen. Dit is voor het paard het duidelijkst...
Ik kan niet ontkennen dat ik niet voldoende geïnformeerd ben over een hengst te kopen, maar ik kan niet zeggen dat ik volkomen onbekwaam ben. Het lukt me wel, maar ik heb graag een beetje informatie terwijl ik met hem bezig ben. Beter te vroeg informatie vragen dan als het te laat is..

Ik bedoel ook niet het steigeren, maar één van de stappen die daaraan vooraf gaan. Die vallen vaak niet zo duidelijk op, maar zijn daarom niet minder belangrijk. Wanneer je paart steigert en gericht naar jou uithaalt, dan ben je eigenlijk al te laat, en heb je een aantal belangrijke steken laten vallen in het voortraject.

Dat laatste heb je helaas vaak pas in de gaten als het al te laat is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:44

sander_lotte schreef:
Beter te vroeg informatie vragen dan als het te laat is..

Je bent feitelijk al te laat met het vragen, je hebt namelijk nu al problemen met hem die je niet aankunt.
Maar goed, je zit er nu midden in, dus je moet wat. Ten eerste: zoek direct begeleiding hierbij van iemand die heel erg goed is met grondwerk en het lezen van lichaamstaal, zowel van jou als van je paard.
Ten tweede: wees 100% geconcentreerd op waar je mee bezig bent, laat je niet afleiden als je met hem bezig bent. Je mag zeker wel de omgeving in de gaten houden, maar ondertussen moet je van seconde tot seconde weten wat hij doet en vooral wat hij wil gaan doen. Wees hem voor. Geef hem geen kans om te bijten of te steigeren. Wees zelfverzekerd en zorg dat je een goede uitstraling hebt waarmee je duidelijk maakt waar jouw eigen ruimte begint. Daar mag hij NOOIT zonder uitnodiging inkomen, nog niet met een tasthaar.
Enne, maak een afspraak voor die castratie.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:37

sander_lotte: Zoals ik zei niet ieder mens is geschikt om dieren op te voeden en zeker geen hengsten, dat heeft niks met leeftijd of ervaring te maken. Dus dat is echt niet bedoeld om je af te kraken dat ik dat gezegd heb maar het is nou eenmaal zo, dat is niks om je voor te schamen. Ik ken mensen die rijden al jaren en ook op hoog niveau maar ook die zijn niet allemaal geschikt om jonge dierne op te voeden.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:38

Je hebt veel meer voordelen als hij ruin is je kan makelijker buiten rijden als hij ruin is want als hij door heeft dat hij hengst is dan is de kans groot als je een merrie tegen komt dat hij erop springt, is een keer bij ons in de duinen gebeurt dat een vrouw met haar hengst aan het rijden was en die kwam een manege groep tegen met een hengstige merrie erbij en hij sprong erop met alle gevolgen van dien twee gewonde mensen. en een gedekte merrie.

En als hij ruin is kan je hem op elke stal zetten veel stallen willen geen hengst hebben, dan zal je vaak zelf een prive stukje moetewn huren of kopen en er dan nog een maatje bij nemen.

En je zal concequent moeten blijven met een hengst en een hengst die nu steigerd en bijt is moeilijk af te leren met te weinig ervaring.

Dus ik zou nu een afspraak maken je kan hem nu al laten catereren.

En dan weer opnieuw beginnen met opvoeden.

succes

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:36

Als je hem niet als dekhengst wil gaan gebruiken zou ik hem ook idd laten castreren, dan gaan die hengstenhormonen er teminste uit waar die rustiger van word. Scheelt al een hele hoop! Succes ermee..
Wat je ook kan proberen is een trekhalster (volgensmij heet dat zo). Als hij dan trekt, bijv dus als die wil gaan steigeren gaat het halster strakker om hem heen zitten waardoor die het minder snel zou gaan doen. Die halsters zijn volgensmij ook speciaal voor hengsten (als ik het niet goed heb sorry, maar heb het weleens gehoort).

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:40

je kunt ook de dvd join up van monty roberts aanschaffen, daar leer je hoe je bijten op een natuurlijke manier kunt afleren.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:20

Kingsley2 schreef:
Je hebt veel meer voordelen als hij ruin is je kan makelijker buiten rijden als hij ruin is want als hij door heeft dat hij hengst is dan is de kans groot als je een merrie tegen komt dat hij erop springt, is een keer bij ons in de duinen gebeurt dat een vrouw met haar hengst aan het rijden was en die kwam een manege groep tegen met een hengstige merrie erbij en hij sprong erop met alle gevolgen van dien twee gewonde mensen. en een gedekte merrie.

Ook dit geval is voor een groot deel een kwestie van opvoeding. Niet iedere hengst zal altijd meteen op iedere hengstige merrie springen. Hij zal er wel op reageren, maar als hij jou als zijn "meerdere" erkent en als jij hem bij de eerste aanstalten al duidelijk maakt dat het niet goed is, dan kun je een goed opgevoede hengst ook tussen de hengstige merries onder controle houden.

Ook hier geldt: zorg dat je het gedrag van paarden (en jouw paard in het bijzonder) kent en herkent, en grijp niet pas in op het moment dat je hengst "er bovenop springt", maar al daarvoor.
Een hengst kan een hengstige merrie vaak al ruiken voordat jij haar ziet. Aan je hengst kun je dit echter wél zien, en dan moet je al duidelijk maken wat níet de bedoeling is, en wat jóuw bedoeling wel is.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:19

Over zijn hengsten uitstraling hoef je je niet druk te maken hoor. Als hij eenmaal zover is kan je met goed trainen ook heel veel spieren kweken. Je zult merken dat hij na zijn castratie ook veel aanhankelijker wordt als dat hij nu al is.
Succes ermee!