Dopinglijst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Dopinglijst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 18:35

Kan iemand me uitleggen wat het precies inhoudt als een bepaalde stof op de dopinglijst staat onder de verboden medicatie klasse B?

Urielle

Re: Dopinglijst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 09:23

niemand die weet hoe het dopingsysteem werkt?

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:26

Ik zal even kijken of ik het nog heb. Heb namelijk mijn hele profielwerkstuk een jaar geleden over doping gemaakt, en daarin staat er geloof ik wel iets overin Knipoog

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:28

B. Narcotische analgetica:
Narcotische analgetica zijn eigenlijk pijnstillers. Ze werken op het centraal zenuwstelsel, hebben een versuffend effect en onderdrukken pijngevoel. Door het gebruik van narcotische analgetica hopen sporters minder pijn te voelen. Daarnaast onderdrukken narcotische analgetica hoest. Veel narcotische analgetica zoals morfine kunnen verslavend zijn. Ook codeïne, een stof die tegen hoesten wordt gebruikt viel jarenlang onder deze groep, maar is tegenwoordig toegestaan. Het gebruik van narcotische analgetica kan problemen met de gezondheid veroorzaken. Door de pijnstillende werking voelt de sporter niet dat hij geblesseerd is, hij sport verder met het risico ernstige schade aan zijn eigen lichaam te veroorzaken. Andere bijwerkingen zijn misselijkheid, ademhalingonderdrukking, stoornissen bij het urineren en slaperigheid.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:39

Kan zo niet de informatie vinden die je zoekt. Op dopingautoriteit.nl staat ook erg veel goede informatie.

Edit; zie dat er al antwoord is gegeven Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 11:11

gek genoeg gaat het om gamma oryzanol en dat is bij mijn weten niet pijnstillend, alleen spieropbouwend Verward
Op de websites van de verkopers van produkten waar het inzit staat nl. steeds dat het GEEN doping is, maar het staat wel op de dopinglijst Blond