Paard kan bij opstappen geen halt houden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rooobin

Paard kan bij opstappen geen halt houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:16

Als ik wil gaan rijden dan zadel ik haar op geen probleem
ze is 3.5 jaar oud,
Als ik op wil stappen houd ze geen halt en stapt lekker door !
dat is zo iiritant want dan hang je pas aan het zadel als ze al gaat lopen!
weet iemand hoe ik haar wel halt kan laten houden?
ALs er mensen helpen lukt het meestal wel
alleen meestal zijn er geen mensen van stal bij.

Bloos

Dana01

Re: Paard kan bij opstappen geen halt houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:20

paarden zijn slim.... heel slim.... als jij als je er eindelijk goed op zit, gelijk wegstapt, gaat het paard zelf denken en steeds een stapje eerder lopen...
dit is makkelijk op te lossen maar kost wel tijd.... begin met opstappen met iemand erbij, en laat als je er op zit, je paard stilstaan, soms 1 minuut, soms een halve soms wat langer, na een poosje zul je merken dat ze wacht op jouw commando om weg te stappen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:26

Als jij op wilt stappen zet je je paard stil. Dan je voet in de beugel... Gaat je paard dan al lopen, haal je voet weer uit de beugel zet hem stil en weer terug achteruit naar de plek waar hij stond toen je begon met opstijgen.

Zo steeds opnieuw herhalen.

Als je al eventjes gereden hebt eens een keertje op en af stappen wil ook wel is helpen. Dan hebben ze al wat gelopen en zijn ze niet meer zo fris en ongedurig dat ze gelijk willen lopen.

Wanneer hij wel netjes blijft staan natuurlijk heel goed belonen.

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:30

Oke

ik ga die van steeds iets kroter blijven staan en commando:)

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:37

Ineke2 schreef:
Als jij op wilt stappen zet je je paard stil. Dan je voet in de beugel... Gaat je paard dan al lopen, haal je voet weer uit de beugel zet hem stil en weer terug achteruit naar de plek waar hij stond toen je begon met opstijgen.

Als je al eventjes gereden hebt eens een keertje op en af stappen wil ook wel is helpen. Dan hebben ze al wat gelopen en zijn ze niet meer zo fris en ongedurig dat ze gelijk willen lopen.

Ben ik het helemaal mee eens,zo heb ik mijn paard het ook afgeleerd.
Vind het ook heel belangrijk om een paard dat af te leren,het is niet alleen irritant maar ook nog eens gevaarlijk.
succes ermee

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:38

dankjewel

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:12

Ik ben het eens met Ineke2.

Mijn paard (al 9 toen ik haar kreeg) deed dit ook altijd. Met dit truucje is het al stukken verbeterd, maar na 3 jaar doet ze dit nog steeds, al wel in veel mindere mate.
Wat ik ermee wil zeggen is dat het niet direct werkt natuurlijk en dat je een hoop geduld moet hebben Lachen

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 13:16

oke ik ga er zondag mee aan het werk:P

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:18

De juiste tips zijn al gegeven.
Het paard van een vriendin stond ook nooit stil.
Maar na veel oefenen uiteindelijk wel.
Dit gaat je uiteraard niet in 1 dag lukken maar hopelijk ben je na 3-4 weken een heel eind verder.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:22

past het zadel wel goed? veel paarden lopen ook weg omdat het zadel niet goed zit en als je er dan ook nog aan gaat hangen kan dat pijnlijk zijn...die maar zo weg lopen ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen..

xlauuraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:32

Zorg dat er eerst even iemand bij is die haar vast houd, en bouw het vanaf daar op naar steeds losser ! Lachen. En een rondje draaien is niet zo erg, zolang ze maar niet gaat draven!.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:32

xlauuraa schreef:
En een rondje draaien is niet zo erg, zolang ze maar niet gaat draven!.

Een rondje draaien is OOK erg. Een paard moet gewoon stilstaan en wachten tot jij als ruiter in het zadel zit en het commando geeft om te gaan lopen.
Dat hij eens een stapje zet om zijn balans te bewaren oke, maar niet gaan lopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:25

Een rondje draaien is toch precies hetzelfde als wegstappen? Blond
In ieder geval niet goed genoeg. Paard moet stilstaan.
Het beste werkt het terugzetten zoals al eerder is genoemd. Pasje vooruit = pasje terugzetten.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:44

Ik ben het deels met Ineke2 eens, stilstaan is stilstaan blijven proberen en geduld hebben je mag best streng zijn. als hij weg loopt en hem dan weer terug zetten op de zelfde plek dat werkt niet dan wordt het alleen maar erger het is een paard van 3,5 jaar dus het is voor hem al moeilijk dat er iemand opstapt. Hoe langer het duurt hoe zenuwachtiger je paard wordt.

hij is pas 3,5 jaar vaak doen ze dit om dat ze nog te weinig evenwicht hebben, en jij er dan een soort van aan gaat hangen om op te stijgen hun reactie is om in evenwicht te blijven is gaan lopen dit is heel logisch van een jong paard.

Probeer je teugels goed op maat te hebben je buitenteugel iets korter, zorg dat hij goed stil staat doe er niet te lang over want daar worden jonge paarden ongeduldig door. Dus halt houden teugels goed opmaat voet in de beugel en gelijk opstijgen en rustig gaan zitten. Zorg echt dat het niet te lang duurt. Knipoog en gebruik je stem hulp duidelijk zeg halt...... zeg braaf als hij stil staat gaat hij lopen zeg je weer halt. staat hij stil zeg je weer braaf en ga je gauw maar rustig zitten en blijf je stem gebruiken.

Niet schreeuwen of slaan want dan gaat het helemaal niet lukken houd er rekening mee het is een jong paard met weinig evenwicht. Knipoog

succes ik ben benieuwd hoe het van de week gaat

Ps jullie geven allemaal adviesen maar jullie kijken niet echt naar de leeftijd van het paard want ik denk dat hij ook nog niet zo lang onder het zadel is. Daar moeten jullie ook naar kijken Knipoog

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:53

MysticTinker schreef:
Het beste werkt het terugzetten zoals al eerder is genoemd. Pasje vooruit = pasje terugzetten.

Voor mij wel hoor, het is in ieder geval niet stilstaan.

Hup rustig terug naar af, want het is een jong diertje daar moet je wel rekening mee houden zoals Kingsley2 zegt.
Alleen waarom de buitenteugel korter ? Als hij dan gaat lopen stuur je hem van je af, dat lijkt me niet echt handig ?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:56

Kingsley2 schreef:
Ps jullie geven allemaal adviesen maar jullie kijken niet echt naar de leeftijd van het paard want ik denk dat hij ook nog niet zo lang onder het zadel is. Daar moeten jullie ook naar kijken Knipoog

Ik heb mijn pony vanaf begin geleerd om stil te staan met opstijgen. Heb hem ook zelf beleerd onder het zadel, alleen was hij dan 4, maar dat maakt niet uit.

Wat wellicht wel uitmaakt is dat ik opsteeg vanaf een opstapje (en dat nog steeds doe).
Dan is de belasting voor het paard én je zadel veel minder en zijn ze ook nog eens minder snel uit balans.

Teugels niet korter pakken, dat wekt alleen maar spanning op naar mijn inzien... Wanneer ik de teugels oppak dan gaat mijn pony al lopen, terwijl als ik de teugels gewoon lang laat of net aan contact teugel blijft hij gewoon staan.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:58

In de hoek van de rijbaan zetten zodat hij niet weg kan lopen.
Ook kan je iemand vragen om erbij te blijven.
Mogelijk is om een krukje te gebruiken, dan belast je haar minder, als ze dat misschien eng vind, en vaak tijdens het rijden even afstijgen, rondje lopen en weer opstijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:58

Precies, lekker lange teugels houden.
Westernpaarden krijgen van jongs af aan geleerd dat ze moeten stilstaan als de teugels op hun hals liggen. Waarom zouden engels gereden paarden dat niet kunnen?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:03

Omdat ze vaak naar links weg lopen om hun evenwicht te bewaren, ze vallen naar links dus lopen ze over die kant weg, je buitenteugel hoeft niet zo kort maar wel dat je goed contact hebt iets meer als links.

SusieQ87 schreef:
MysticTinker schreef:

Voor mij wel hoor, het is in ieder geval niet stilstaan.

Hup rustig terug naar af, want het is een jong diertje daar moet je wel rekening mee houden zoals Kingsley2 zegt.
Alleen waarom de buitenteugel korter ? Als hij dan gaat lopen stuur je hem van je af, dat lijkt me niet echt handig ?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:08

Gewoon teugels lang laten... Ho is Ho en dat hebben ze echt heel snel door. Zonder te schreeuwen, slaan en al dat soort onzin.
Kalm en consequent zijn is genoeg.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:13

Western rijden is heel anders als dresuur, ik rij ook western maar op de manier hoe het daar vaak aangeleerd wordt vind ik soms erg grof. Niet iedereen kan het op die manier die jij zou willen. En western paardjes hebben ook een hele andere bouw als een kwpn of ander paard. Deze paardjes zijn veel sterker lichamelijk.

ik heb ook een jong paard negen van de tien jong paarden blijft niet op deze manier staan tenzij het het op de echte western manier is aangeleerd. En die manier van rijden vind ik niet altijd corect maar het zijn later wel super brave paarden maar daar hebben ze wel in het begin veel pijn in hun mond voor gehad. Huilen

hebben leren h
MysticTinker schreef:
Precies, lekker lange teugels houden.
Westernpaarden krijgen van jongs af aan geleerd dat ze moeten stilstaan als de teugels op hun hals liggen. Waarom zouden engels gereden paarden dat niet kunnen?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:15

Maar een drie jarige niet die nog geen evenwicht heeft en vaak nog het opstijgen erg spannend vind en hem dat zenuwachtig maakt. Ik vraag me af of jullie allemaal ervaring hebben met jonge paarden en beleren.="Ineke2"]Gewoon teugels lang laten... Ho is Ho en dat hebben ze echt heel snel door. Zonder te schreeuwen, slaan en al dat soort onzin.
Kalm en consequent zijn is genoeg.[/quote]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:20

Ik rijd dressuur en kan het toch ook? Wat is dat toch voor onzin, een paard is een paard. Tuurlijk reageren niet alle paarden hetzelfde, maar ook in een ras of type paard reageert geen enkel dier het zelfde. Het zijn dan ook individuen, net als wij mensen niet het zelfde zijn en het zelfde reageren op verschillende situaties.

Kingsley ik heb mijn eigen pony beleerd. Ik heb hem al vanaf dat hij 1,5 jaar oud was en alles wat hij kent dat heb ik hem (onder goede begleiding) geleerd.
1 dier is dan misschien niet hetzelfde als talloze verschillende dieren, maar het is niet zo dat ik maar wat onzin uitkraam.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:23

Je kunt ook oefenen met het lang maken van je benen en zodra hij stilstaat uiteraard belonen. Of zoals anderen liever zien flink hard in zn mond rukken, aan jou de keus Tong uitsteken

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:27

Ineke2 schreef:

Ja, hier ben ik het ook mee eens Ja