Bijten als je de singel omdoet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loni

Bijten als je de singel omdoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 21:37

Wat moet je doen als je de singel om wil doen maar de pony bijt? Ik weet dat je een tik moet geven, maar dat ik toch best eng, want hij heeft me al een keer bijna gebeten Verdrietig .

sterre2007

Re: Bijten als je de singel omdoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:42

Wij hadden hier onlangs ook mee te maken. Hij trok rare snuiten met aansingelen
en deed zijn oren in de nek.

We hebben het zadel laten checken (het lag niet meer goed) en
vandaag is de fysio geweest. Hij had inderdaad flinke last van zijn
rug. Vandaag en morgen mogen we niet rijden, wel stappen aan de hand.
Hierna gaan we heel rustig het werk oppakken.

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:44

Vergat nog even te zeggen dat het natuurlijk niet eerlijk is je pony te straffen
terwijl hij alleen maar wil aangeven dat hij pijn heeft............!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:46

Dat je paard dit doet, is een teken van pijn of ongemak.

Dat dien je niet af te straffen, zeker niet met een tik.

Ga eerst eens uitzoeken of het zadel goed ligt en of je paard lichamelijk in orde is.

Jouw paard laat je iets blijken en jij straft dat af........

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:00

Waarom zou je een tik geven? Je paard laat zien dat jij hem pijn doet! Voortaan dus rustiger aansingelen en de singel minder strak doen.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:47

Een tik geven is echt niet de oplossing. Je paard geeft heel duidelijk aan dat hij ergens last van heeft/pijn heeft en daar mag je hem niet voor straffen.

Het kan heel goed zijn dat dit komt door een verkeerd zadel (kan het zadel zijn die je nu gebruikt, maar ook uit het verleden). Rugproblemen zou ook heel goed kunnen.

Kijk anders even op mijn site, wie weet kan ik je ergens bij helpen.

http://groups.msn.com/DeKnollebollenhoeve

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:50

sterre2007 schreef:
Wij hadden hier onlangs ook mee te maken. Hij trok rare snuiten met aansingelen
en deed zijn oren in de nek.

We hebben het zadel laten checken (het lag niet meer goed) en
vandaag is de fysio geweest. Hij had inderdaad flinke last van zijn
rug. Vandaag en morgen mogen we niet rijden, wel stappen aan de hand.
Hierna gaan we heel rustig het werk oppakken.

mijn pony beet niet, maar wel oren in de nek, en lopen buik opzetten, van alles om onder het aansingelen uit te komen.
nu heb ik een nieuw dressuurzadeltje, en ze is nu in ene keer zo veel liever onder het aansingen/singel omdoen!
ze zet nu altijd nog een pasje opzij, omdat ze denkt he dat wil ik niet Clown maar meer doet ze neit Haha!

Loni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 09:56

't is mijn pony niet, maar een manegepony en ik rij er ook niet vaak op. ik rijd nog maar een half jaar op deze manege en de instructeur zegt dat hij dat altijd al doet en dat je gewoon een tik moet geven. de andere meisjes van mijn les durven het ook niet.

ginka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:05

Dat is het nadeel met manege ponies wij hadden er ook zo een bij. Dan kan je niet over een niet goed zittend zadel beginnen dat is aan de manege eigenaar. Een tip dit het niet oplost maar wel jou misschien helpt is om de pony vast te zetten met een halster en halstertouw of te vragen of iemand hem even vast houdt aan zijn halster als je aansingelt. En inderdaad beetje rustig proberen aan te singelen en niet helemaal maar later in de bak helemaal (vraag je gewoon of de instructeur hem vast houdt, kan hij die bijten Vork )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:53

In elk geval geen tik geven
Die instructeur kan wel meer zeggen, dat paard geeft gewoon aan dat hij pijn heeft of zich in elk geval oncomfortabel voelt tijdens het aansingelen. Rustig gaatje voor gaatje aansingelen, even met hem lopen, dan weer een gaatje aansingelen.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:00

Ik heb ook een paard wat zijn oren in zijn nek legt als je aansingelt en het gewoon niet prettig vind.

Ik geef absoluut geen tik, maar ga er in mee: singel in het eerste gaatje zodat ie niet strak zit. Daarna loop ik naar de rijbak, singel weer een beetje aan zodat ik erop kan en daarna nog een keer. Dan vindt hij het niet meer erg. Nu doe ik dat al een aantal jaren en hij vindt het steeds minder erg.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:11

Loni schreef:
't is mijn pony niet, maar een manegepony en ik rij er ook niet vaak op. ik rijd nog maar een half jaar op deze manege en de instructeur zegt dat hij dat altijd al doet en dat je gewoon een tik moet geven. de andere meisjes van mijn les durven het ook niet.

Een tik geven vind ik wel zielig, hij heeft waarschijnlijk pijn dat geeft hij aan en dan straf je dat af! Probeer jezelf zelfverzekerd op te stellen en dit eigelijk alleen met stemgebruik "af" te straffen.
Rustig aansingelen, ook rustig het zadel op zijn rug leggen(Niet gooien! Als je er niet goed bij kan vraag dan om hulp!)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:00

Misschien stukje bij beetje aansingelen? Dat wil ook nog weleens werken.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:25

Laat m nakijken door een DA of paardenfysiotherapeut. Past t zadel wel? Heeft hij er niet ooit eens nare ervaringen mee gehad?? (bijv bij t vorige zadel, dat diej niej paste en dat hij toen beet omdat het pijn deed en als reactie daarop een klap kreeg. Zo kan een paard niet van de pijn, maar van boosheid naar jou toe gaan bijten) Is hij helemaal gezond en mankeert er niets aan zn zadel? Singel dan gaatje voor gaatje aan. Doe m eerst op het 1e (of 2e) gaatje. Doe dan z'n hoofdstel om, en singel weer een gaatje verder aan. Doe (als ze het doen bij jou op de manege??? Bloos ) zn beenbeschermers om en singel weer een gaatje aan. Als iej geen beenbeschermers heeft, probeer dan es met hoevenkrabben. Wacht met hoevenkrabben tott het zadel erop ligt. Krab eerst een kan uit, singel weer een gaatje aan en doe dit ook aan de andere kant. Ga zo verder tot hij helemaal is aangesingeld. Vergeet niet te belonen als iej zich goed gedraagd! OK dan!

P.S. Slaan helpt niet, t maakt alleen maar erger! Doe dit dus niej Whoosh!

kussiez

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:27

Vjesta heeft 2x een tik gehad. Tegenwoordig houd ze haar oortjes naar voren, en staat of te slapen, of komt heel vriendelijk kijken wat ik aan het doen ben...

Loni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:35

Maar ik kan de singel zelfs niet eens pakken, want als ik dat wil doen bij ie al
Laatst bijgewerkt door Loni op 23-01-08 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

rianneke25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:40

Het kan ook aan het shabrak liggen.
Bijvoorbeeld dat de stiksels te grof zijn.
Dat hadden wij laatst ook..
Nu hebben we daar geen last meer van.
Succes.
xxx Amy

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:14

Je moet eerst aan het probleem gaan werken, voordat je iets op kan lossen. Ze geeft duidelijk aan dat ze pijn heeft of dat haar iets niet lekker zit.

Is ze al nagekeken door een dierenarts, dierenfysio of heb je er een saddle fitter bij gehad? Deze mensen kunnen je eerst vertellen of het paard geen lichamelijk problemen heeft. Een verkeerd zadel kan door een paard duidelijk gemaakt worden met singelen.

Ik weet niet precies waar je woont, maar misschien kan ik of een andere saddle fitter eens bij je langs komen om je zadel en het paard te bekijken. Zelf ben ik de opleiding tot Master Saddle Fitting Consultant bijna afgerond en je komt er met deze opleiding wel achter dat er heel veel problemen voorkomen door een verkeerd zadel.

In ieder geval succes ermee.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:03

Chrisss schreef:
Je moet eerst aan het probleem gaan werken, voordat je iets op kan lossen. Ze geeft duidelijk aan dat ze pijn heeft of dat haar iets niet lekker zit.

Is ze al nagekeken door een dierenarts, dierenfysio of heb je er een saddle fitter bij gehad? Deze mensen kunnen je eerst vertellen of het paard geen lichamelijk problemen heeft. Een verkeerd zadel kan door een paard duidelijk gemaakt worden met singelen.

Ik weet niet precies waar je woont, maar misschien kan ik of een andere saddle fitter eens bij je langs komen om je zadel en het paard te bekijken. Zelf ben ik de opleiding tot Master Saddle Fitting Consultant bijna afgerond en je komt er met deze opleiding wel achter dat er heel veel problemen voorkomen door een verkeerd zadel.

In ieder geval succes ermee.

Denk niet dat dat een mogelijkheid is voor haar, aangezien het om een manegepony gaat en aangezien de instructeur zegt dat ze hem dan maar een tikje moet geven..

xlauuraa

!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:33

Gewoon afleren door een tik te geven, een paard mag jou niet bijten!

juliaatje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:22

ik weet niet of het zadel goed zit maar hier zijn wat tips
1 laat kijken of het zadel goed zit
2 singel rustiger aan
3 zou niet slaan
4 probeer bijvoorbeeld als hij gaat bijt ehh of een soort com mando te geven
5 ga niet slaan maar doe wijzen of net alsof slaan maar niet slaan

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:26

Laten merken dat ze pijn hebben kan op veel manieren, maar bijten mag je echt niet tolereren, dat moet je echt wel afstraffen. Maar lijkt me meer iets voor de eigenaren/manege. Mijn paard doet het ook met aansingelen, maar dat is gewoon aanstellerij (zadel + rug zijn helemaal nagekeken). Bovendien, als de singel eenmaal vast zit, gaan de oortjes direct weer naar voren, niks meer aan de hand. Als ik EH zeg, is het vaak ook al klaar.

Daarom moet je nog wel controleren of hij nergens last van heeft, maar bijten, nee dat mag echt niet.

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:13

Ik rijd een arabiertje op de manege die ook heel erg wil happen als je hem aansingelt. Ik zeg met een duidelijke stem "pas op jij" of "uh braaf zijn" en geef hem dan een knuffel als hij zich met zijn hoofd afwend en singel zachtjes verder. Hij blijft het doen en schijnbewegingen maken om te happen maar ik singel rustig iedere keer een gaatje zodat de spanning niet ineens zo intens op zijn buik is. Ik ben nog nooit door hem gebeten. Ik heb hem nooit getikt want dat wekt alleen maar agressie op. Ik weet niet wat de andere ruiters met hem doen? Kalm blijven en of zijn tijd een knuffel wekt vertrouwen op ipv angst of agressie.

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:24

Hij heeft waarschijnlijk pijn!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:42

Als het een merrie is, dan gebeurt dit wel vaker merries zijn, kunnen erg gevoelig aan hun buik zijn. Mijn vaders paard had dit ook DA naar laten kijken niks aan de hand ander zadel gekocht. Dat was het ook niet DA bleef zeggen dat ze gewoon erg gevoelig. Vooral merries die erg veel last hebben van hun hengstigheid zijn erg gevoelig op hun buik. Vaak hebben ze dan ook last van hun bekken bodum spieren. Dit zo deels opgelost kunnen worden door fisio. Fok merries hebben hier ook vaak last van door het fokken.

Het kunnen ook rug problemen zijn en dan zou ik ook zeker een fisiotherapeut naar laten kijken.
bij mijn vaders paard was er niks aan te doen, elke keer dat we zadelde moesten we heel rustig aansingelen en elke keer als ze beet zij ik uh uh uh. Op een gegeven moment beet ze mij niet meer maar hapte ze naar haar eigen borst van ergenis, Is heel zielig haar moeder deed het ook en haar oma ook die waren allebij fok merries dus. En zelf haar buik masseren dat hielp ook wel een beetje al vond ze dat niet fijn ze had ook veel last van haar hengstigheid en dat kan dus erfelijk zijn.

Succes ik hoop dat je er iemand naar laat kijken en indd zeker niet slaan. Knipoog

.