wie weet dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banshee

wie weet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:33

Hallo Doei!

Ik heb me net aangemeld en ben absolute leek wat paarden betreft. Maar voor mijn opleiding paraveterinair met differentiatie paard moeten we een presentatie in elkaar knutselen. Ik en mijn groepje hebben gekozen voor het onderwerp gedrag(sproblemen). We zijn al bijna klaar, maar ik moet nog een paar voorbeelden bedenken over bepaald gedrag. Het zit zo. Gedrag bestaat uit een aantal onderdelen; normaal gedrag, afwijkend gedrag en ongewenst gedrag. Afwijkend gedrag is weer onderverdeeld in: het gedrag kan deel uitmaken van zijn natuurlijke gedrag, maar het gedrag kan ook deel uitmaken van wat hij normaal niet in het wild doet (zoals de stalondeugden). Gedrag dat deel kan uitmaken van het natuurlijke gedrag wordt ook weer verdeeld in: het gedrag wordt in de verkeerde context gebruikt, en gedrag dat in een afwijkende frequentie wordt toegepast (snappen jullie het nog?) Van deze laatste twee moet ik een voorbeeld bedenken, maar aangezien ik totaal niks weet van normaal gedrag van paarden, kunnen jullie me misschien helpen. Dus het maakt deel uit van zijn natuurlijke gedrag alleen wordt het óf in de verkeerde context gebruikt óf in een afwijkende frequentie. Wie weet hier voorbeelden bij te noemen?
Alvast bedankt! Haha!

Groetjes Manuela

Jessix

Re: wie weet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:02

Nou je hebt een forum gevonden met heel veel voorbeelden van elk soort gedrag, dus ff speuren zou ik zeggen! Gebruik anders de zoekfunctie.

Succes!

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:00

Ik denk dat ik je wel kan helpen. Heb 2 modules afgerond van de opleiding paardengedragsdeskundige, dus probleemgedrag moet ik dan wel iets van weten.

Het gaat dus om natuurlijk gedrag dat door ons mensen als probleemgedrag wordt ondervonden? Klopt dat?

Mail me anders even, wie weet kan ik je nog met wat meer dingen helpen?

Kijk anders ook even op mijn site.
http://groups.msn.com/DeKnollebollenhoeve

Banshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:13

Jessix schreef:
Nou je hebt een forum gevonden met heel veel voorbeelden van elk soort gedrag, dus ff speuren zou ik zeggen! Gebruik anders de zoekfunctie.

Succes!

Dat is het juist, ik weet niet naar wat ik moet zoeken Knipoog Ik weet niks van gedrag van paarden en zoeken op 'natuurlijk gedrag in afwijkende frequentie' gaat niks opleveren vrees ik. Haha! Ik ben al op de bladzijdes aan het kijken en alle topics aan het doorspeuren maar tot nu toe vind ik niet wat ik bedoel.

Van natuurlijk gedrag dat in de verkeerde context wordt gebruikt ben ik al weer een beetje verder dankzij Chrisss. Ik denk zelf dat bepaalde overspronggedragingen (is dat wel een goed woord?) wel in aanmerking komen. Ik moet alleen nog een goed overspronggedrag voorbeeld zien te vinden. Dat ga ik zo wel proberen op te zoeken in de zoekfunctie. Misschien is er een overspronggedrag tijdens het rijden of zo dat als probleem wordt gezien?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:21

Gangbaar overspronggedrag is eten of rollen op momenten die niet passend zijn. Voorbeeld daarvan is een paard dat in een onbekende omgeving komt en niet weet hoe het daarmee om moet gaan. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij een paard dat naar een clinic gaat en in een niet bekende rijbak losgelaten wordt met allemaal onbekende mensen erin. Grote kans dat het paard eerst op zoek gaat of het iets kan eten, bij gebrek aan iets knabbelbaars zal rollen de volgende keuze zijn. Dit voorbeeld geldt over het algemeen voor een wat onzeker paard, dat nog niet veel van de wereld heeft gezien. (Dit voorbeeld heb ik zien gebeuren en is het duidelijkste dat ik zo kan verzinnen.)

Banshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 11:31

Dank je wel Haha! Ik heb nog een andere vraag even tussendoor en ik heb het idee dat deze best dom over gaat komen. Maar ik kan ook niet precies vinden wat er wordt bedoeld met stalmanagement. Deze wordt namelijk aangegeven als één van de eventuele oplossingen voor gedragproblemen, namelijk het aanpassen van het stalmanagement. Maar ik weet niet goed wat hiermee wordt bedoel *bloos*. Ik dacht eerst dat het over inconsequente training ging of zo, maar ik geloof dat het meerdere dingen inhoudt, klopt dat? Wat valt hier dan allemaal onder? Ik heb al met de zoekfunctie gezocht, maar ik kom er niet echt uit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:57

Stalmanagement is (iets kort door de bocht) de verzorging van het paard. Hieronder valt bijvoorbeeld hoeveel tijd het paard op stal staat, hoe vaak er gevoerd wordt, wat er gevoerd wordt, hoe er wordt uitgemest, etc. Indirect valt hier dus ook de tijd onder die het paard niet op stal doorbrengt, maar bijvoorbeeld in een wei of paddock staat, aan de hand mag grazen, enz. Grijs gebied wordt gebruik van de stapmolen, dat kun je als training zien, maar je kunt het ook zien als alternatief voor in de wei/paddock staan (wel een mager alternatief, maar goed, het gaat nu even niet om een waarde-oordeel).

Aanpassingen in het stalmanagement om stalondeugden te voorkomen kunnen bestaan uit vaker kleinere hoeveelheden voer aanbieden, meer ruwvoer aanbieden, meer activiteiten buiten de stal (dus wei, paddock, wandelen, stapmolen, verdeling van de training over meer sessies per dag), een speeltje in de stal geven. Maar ook een luchtzuigband omdoen, stroomlijntje door de box spannen en nog zo wat "aardige" maatregelen kunnen daar onder vallen.

Banshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 12:12

Ah, ik begrijp het, dank je wel! Haha!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:33

Ik lees dit, je zal wel genoeg info hebben maar ik zat er net aan te denken : pismerries

Merries die als ze hengstig zijn gaan plassen (natuurlijk gedrag) maar dit tot in extreme kunnen doorvoeren, stilstaan tijdens het rijden en plassen tot onberijdbaar aan toe.
Voorheen heb ik op stal gestaan en dat paardje is daarom verkocht puur omdat niet te rijden is als ze hengstig is.

Eerste wat me te binnen schoot misschien kun je er iets mee.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:44

Misschien heb je al genoeg info, maar ik denk weer in een andere richting;
Als voorbeeld van normaal gedrag in een afwijkende frequentie zie ik hoofdschudden (headshaking) en steigeren op commando.
Het eerste is negatief en het tweede positief (onder voorwaarde van een trainer die weet wat hij doet). Wat beiden gedragingen "veroorzaakt" is even heel globaal gezegd conditionering, het is aangeleerd, onbewust of bewust. Maar van conditionering weet je waarschijnlijk heel veel Bloos . Als je even googled op Vrijheidsdressuur of Clicker met paarden kan je nog veel meer leuke dingen vinden.
Veel plezier!

Banshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 11:16

Knollol schreef:
Misschien heb je al genoeg info, maar ik denk weer in een andere richting;
Als voorbeeld van normaal gedrag in een afwijkende frequentie zie ik hoofdschudden (headshaking) en steigeren op commando.
Het eerste is negatief en het tweede positief (onder voorwaarde van een trainer die weet wat hij doet). Wat beiden gedragingen "veroorzaakt" is even heel globaal gezegd conditionering, het is aangeleerd, onbewust of bewust. Maar van conditionering weet je waarschijnlijk heel veel Bloos . Als je even googled op Vrijheidsdressuur of Clicker met paarden kan je nog veel meer leuke dingen vinden.
Veel plezier!

Ja, ik had inderdaad ook al iets gelezen over hoofdschudden en ik geloof dat bij het oorspronkelijke stuk dit er ook als voorbeeld bij stond. Alleen snapte ik het niet. Ik heb er wel over gelezen, maar het werd me nog niet echt duidelijk. Bij de één staat dat het een gedragprobleem is, bij de ander staat dat het iets medisch is. En hoort hoofdschudden dan bij natuurlijk gedrag? Dat kon ik ook niet vinden. Dus ik dacht, laat maar zitten, ik zoek wel iets anders. Maar als je er meer over kunt uitleggen graag!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:21

Ik heb een headshaker gehad (pollenallergie)
Het is volgens mij alleen medisch, mss stressgerelateerd maar allergieen of ergens pijn onderdrukken.

Gapen kan ook wat zijn, dat paardje gaapte ook bij stress wat wel meer paarden doen. Is gister volgens mij topic over geopend (zie mn berichten)

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:05

Het hoofdschudden wat ik "in mijn hoofd had" is wel natuurlijk. Het is het verticale op en neer bewegen wat een paard met zijn hoofd doet om je te 'blocken'. Ik ken een paard die dat vrij heftig doet (met de oren in de nek). Hij wil je daardoor uit zijn bubbel houden zeg maar, uit zijn ruimte. Dat zie ik als een soort ingaan tegen mentale druk, stress, zoals Mltex al zei.
Een heel extreme vorm hiervan hebben paarden die ingaan tegen de druk van de teugels (en de stress die ze daardoor weer voelen natuurlijk). Meestal zijn het heel gevoelige paarden die niet goed kunnen omgaan met druk in het algemeen.

Gapen vond ik trouwens ook een goeie. Paarden kunnen echt gapen als een hond bij de dierenarts Haha! .

Christaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:31

Banshee schreef:
Hallo Doei!

Ik heb me net aangemeld en ben absolute leek wat paarden betreft. Maar voor mijn opleiding paraveterinair met differentiatie paard moeten we een presentatie in elkaar knutselen. Ik en mijn groepje hebben gekozen voor het onderwerp gedrag(sproblemen). We zijn al bijna klaar, maar ik moet nog een paar voorbeelden bedenken over bepaald gedrag. Het zit zo. Gedrag bestaat uit een aantal onderdelen; normaal gedrag, afwijkend gedrag en ongewenst gedrag. Afwijkend gedrag is weer onderverdeeld in: het gedrag kan deel uitmaken van zijn natuurlijke gedrag, maar het gedrag kan ook deel uitmaken van wat hij normaal niet in het wild doet (zoals de stalondeugden). Gedrag dat deel kan uitmaken van het natuurlijke gedrag wordt ook weer verdeeld in: het gedrag wordt in de verkeerde context gebruikt, en gedrag dat in een afwijkende frequentie wordt toegepast (snappen jullie het nog?) Van deze laatste twee moet ik een voorbeeld bedenken, maar aangezien ik totaal niks weet van normaal gedrag van paarden, kunnen jullie me misschien helpen. Dus het maakt deel uit van zijn natuurlijke gedrag alleen wordt het óf in de verkeerde context gebruikt óf in een afwijkende frequentie. Wie weet hier voorbeelden bij te noemen?
Alvast bedankt! Haha!

Groetjes Manuela

Hoi Manuela,

Je schrijft dat je de paraveterinaire opleding doet met differentiatie paard. Ik ben op het moment bezig met de gewone algemene paraveterinaire opleiding.
Ik ben ook erg geinteresseerd in de gezondheid van paarden, en het lijkt me leuk daar meer over te weten en dat te kunnen gebruiken tijdens mijn baan later. Nu vraag ik mij af wat dit precies voor opleding is wat jij doet, en waar jij deze volgt? En hoelang duurt deze opleiding, of kan deze verkort gevolgd worden?

Alvast bedankt,

Groetjes Christa

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:14

Gapen is wel een leuke. Dat is natuurlijk gedrag, maar hier op stal word dat indirect te pas en onpas gebruikt als bedelmiddel door onze oudere merrie. Als ze iets lekkers wil, dan gaat het been omhoog, ze begint te likken en te gapen, achter elkaar door... Het gapen word getriggerd door het likken (de constante beweging van de tong). Het gapen doet ze dus niet bewust, maar wekt ze wel zelf op.
Het optillen van het been is aangeleerd (en doorgegeven aan de kuddegenoot waar ze het langst mee samenleeft). Het likken is ze zelf erbij gaan doen, het gapen is het gevolg van het likken. Heel apart...

Banshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:09

Interessant dat paarden ook gapen zoals honden doen in stress situaties. Leuk dat iedereen zo meedenkt trouwens!

Christaa schreef:
Hoi Manuela,

Je schrijft dat je de paraveterinaire opleding doet met differentiatie paard. Ik ben op het moment bezig met de gewone algemene paraveterinaire opleiding.
Ik ben ook erg geinteresseerd in de gezondheid van paarden, en het lijkt me leuk daar meer over te weten en dat te kunnen gebruiken tijdens mijn baan later. Nu vraag ik mij af wat dit precies voor opleding is wat jij doet, en waar jij deze volgt? En hoelang duurt deze opleiding, of kan deze verkort gevolgd worden?

Alvast bedankt,

Groetjes Christa

Ik doe ook de gewone paraveterinaire opleiding in Barneveld. Alleen is het kiezen van een differentiatie daar verplicht. Je moet kiezen uit 'proefdieren', 'landbouwhuisdieren' of 'paard'. Ik zit nu in het laatste jaar en tot nu toe heb ik nog niks over paarden gehad. Tenminste, niet meer dan wat in de boeken staat. Maar daar staat ook genoeg in over landbouwhuisdieren. Het vak waar ik deze presentatie voor moet doen is wel iets wat alleen de 'paarden' klassen krijgen. Maar tot nu toe is het alleen nog maar info zoeken over het onderwerp dat je hebt gekozen. Ik heb nog ongeveer 10-11 weken voordat ik klaar ben met de opleiding. Misschien dat ik in die tijd nog iets extra's krijg specifiek over paarden, maar tot nu toe is het niet om over naar huis te schrijven.