owi schreef:We willen allemaal natuurlijk onze viervoeter zo comfortabel mogelijk vervoeren met de trailer.
de vraag is alleen hoe doe je dat?
We roepen dan allemaal nogal snel, voorzichtig rijden..... maar dat is wel een heel ruim begrip.
Hoe rem je af?
Hoe stuur je een bocht in?
Hoe trek je op?
Wat doe je bij een drempel?
Kortom, leg eens uit wat je nu precies doet.
Kom langs met je combi, dan krijg je van mij een les "hoe vervoer ik mijn paard". Zonder flauwekul, ik kan je een hoop leren door het je te laten doen. Ik heb redelijk wat "vlieguren" (1.000.000+ km) en paardenvervoer (100.000 km) achter mijn naam.
De theorie vooraf:
Hoe rem je af?
Uitgangspunt: remmen is voor idioten en uiterste noodgevallen. Al je doen en laten is op deze stelling gebasseerd.
Moet je toch remmen, rem de combinatie aan en trap daarna rustig door. Lossen in omgekeerde volgorde: rustig lossen, zodat ook de trailerrem niet opeens eraf komt. Zorg dat je zodanig remt, dat je combinatie de laatste meter rolt zonder rem, zodat de wagen heel rustig tot stilstand komt.
Hoe stuur je een bocht in?
Ga tegen de middenstreep rijden. Snij de bocht aan juist voordat ie werkelijk begint. Laat de combinatie in het midden van de bocht tegen de rechterkant van de weg lopen en stuur naar het einde toe richting middenstreep. OP JE EIGEN WEGHELFT BLIJVEN!!!
Hoe trek je op?
Laat de koppeling rustig opkomen, iets laten slippen; motortoerental iets verhogen en de boel zonder schokken laten aangrijpen. Trap rustig door, zorg dat je versnelling constant blijft. Nader je de gewenste snelheid, neem dan rustig iets gas terug en houdt de combinatie op de gewenste snelheid.
Ook schakelen doe je beheerst, Gooi dus niet het gas eraf, ram op de koppeling en hup, in de volgende versnelling.
Wat doe je bij een drempel?
Die neem je stapvoets. Sommige drempels kun je wel sneller nemen, maar laat je niet verrassen door de hufterigheid waarmee sommige gemeentes hun drempels bouwen!
Als je komt zal ik je in de praktijk laten voelen hoe het werkt. Tevens mag je dat de watertonproef doen, als bewijs dat je het echt begrepen hebt (of niet
)