Hoe rijden met een trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

owi

Hoe rijden met een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 11:38

We willen allemaal natuurlijk onze viervoeter zo comfortabel mogelijk vervoeren met de trailer.
de vraag is alleen hoe doe je dat?

We roepen dan allemaal nogal snel, voorzichtig rijden..... maar dat is wel een heel ruim begrip.

Hoe rem je af?
Hoe stuur je een bocht in?
Hoe trek je op?
Wat doe je bij een drempel?

Kortom, leg eens uit wat je nu precies doet.

lytse2003

Re: Hoe rijden met een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:40

Als jeje E rijbewijs hebt neem anders 1 les bij een rijschool. Deze kunnen je alles uitleggen.
Remmen doe dit heel gelijdelijk dus goed vooruitkijken en situatie bekijken.
Neem de bocht ruim en zorg dat je niet over de stoepjes heen rijd en neem de bocht rustig.
Optrekken doe je ook rustig.
Over een drempel rij je heel erg rustig en je zorgt dat je van te voren al afremt.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 11:48

Ik weet wel wat ik doe om het paard een zo fijn mogelijke reis te bezorgen Koe
Daarbij, geven rijinstructeurs les met het welzijn van het paard in gedachten? de meesten hebben nog nooit een paard van dichtbij gezien...

En rustig is mij dus een te vage omschrijving. natuurlijk rij je niet met 100km/h door een bocht.

Bijvoorbeeld: Je kan op verschillende manieren een drempel nemen.
- je remt van te voren goed af en rijdt er rustig overheen.
- Je remt wat af maar geeft weer gas op het moment dat je over de drempel heen gaat.
De eerste klinkt lekker rustig maar levert aanzienlijk minder comfort op voor de bestuurder. de auto duikt naar voren en butst op de drempel. bijd de tweede manier ga je met een veel vloeiender gevoel over de drempel heen en krijg je aanzienlijk minder geschok.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:22

Je moet anders een gaan rijden zonder paard erin dan krijg je er wel gevoel voor. Ik had een instructeur die wel in de paarden zat dus dat was mijn voordeel.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 12:44

Ik geloof dat ik nog niet helemaal duidelijk ben.

Ik ben benieuwd naar de aandachtspunten van andere trailer rijders.

Om even een voorzet te geven dan:

-ruim voor een bocht afremmen bij voorkeur op de motor. Dan de bocht al trekkende nemen. Dan geef je meer richting aan de trailer en dat geeft voor je paard een stabieler gevoel. Ook zal je paard dan meer naar achter leunen wat corrigeren makkelijker maakt. Als je langzaam maar wel remmende door een bocht gaat hangt je paard iets voorover en kan volgens mij moeilijker zijn evenwicht bewaren.
- bij het optrekken niet zozeer opletten op langzaam optrekken maar op gelijkmatig optrekken. Schakelen dus ook zo timen dat het helemaal vloeiend gaat.

Ik vraag me alleen altijd af hoe je het best een drempel af kunt rijden. (zachtjes)Gas blijven geven? Of er zo langzaam mogelijk afrollen?
een drempel bij voorkeur zo recht mogelijk (boem boem) of een beetje schuin nemen(schommel schommel)?
Remmen tot stilstand is nog zo'n vraagstuk: Rem je af tot je stilstaat of probeer je uit te rollen en vanzelf stil komen te staan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:39

owi schreef:
We willen allemaal natuurlijk onze viervoeter zo comfortabel mogelijk vervoeren met de trailer.
de vraag is alleen hoe doe je dat?

We roepen dan allemaal nogal snel, voorzichtig rijden..... maar dat is wel een heel ruim begrip.

Hoe rem je af?
Hoe trek je op?

Kortom, leg eens uit wat je nu precies doet.

Kom langs met je combi, dan krijg je van mij een les "hoe vervoer ik mijn paard". Zonder flauwekul, ik kan je een hoop leren door het je te laten doen. Ik heb redelijk wat "vlieguren" (1.000.000+ km) en paardenvervoer (100.000 km) achter mijn naam.

De theorie vooraf:
Hoe rem je af?
Uitgangspunt: remmen is voor idioten en uiterste noodgevallen. Al je doen en laten is op deze stelling gebasseerd.
Moet je toch remmen, rem de combinatie aan en trap daarna rustig door. Lossen in omgekeerde volgorde: rustig lossen, zodat ook de trailerrem niet opeens eraf komt. Zorg dat je zodanig remt, dat je combinatie de laatste meter rolt zonder rem, zodat de wagen heel rustig tot stilstand komt.

Ga tegen de middenstreep rijden. Snij de bocht aan juist voordat ie werkelijk begint. Laat de combinatie in het midden van de bocht tegen de rechterkant van de weg lopen en stuur naar het einde toe richting middenstreep. OP JE EIGEN WEGHELFT BLIJVEN!!!

Hoe trek je op?
Laat de koppeling rustig opkomen, iets laten slippen; motortoerental iets verhogen en de boel zonder schokken laten aangrijpen. Trap rustig door, zorg dat je versnelling constant blijft. Nader je de gewenste snelheid, neem dan rustig iets gas terug en houdt de combinatie op de gewenste snelheid.
Ook schakelen doe je beheerst, Gooi dus niet het gas eraf, ram op de koppeling en hup, in de volgende versnelling.

Die neem je stapvoets. Sommige drempels kun je wel sneller nemen, maar laat je niet verrassen door de hufterigheid waarmee sommige gemeentes hun drempels bouwen!

Als je komt zal ik je in de praktijk laten voelen hoe het werkt. Tevens mag je dat de watertonproef doen, als bewijs dat je het echt begrepen hebt (of niet Extreme duivel )

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:35

@ikke: geef je wel vaker hierin begeleiding? Bloos Klinkt interessant. Haha!

@owi: ik heb wel les gehad (voor m'n E-rijbewijs) van iemand die vaak ook paarden rijdt en dat was heel prettig. Hij gaf precies aan hoe met een paard erin te rijden.

Maar verder is het toch ook gezond verstand. De auto proberen niet te laten schokken, dus soepel rijden, rustig en op tijd gas los laten. Je voelt zelf wel aan hoe je auto reageert en beweegt.

Neem anders eens de proef op de som. Ik weet niet of je een redelijk terrein tot je beschikking hebt, maar laat eens iemand in de trailer meerijden (wel zo dat die persoon kan aangeven als het niet goed gaat, dus iemand ernaast laten lopen ofzo) en ga dan eens een rondje erf oid (stapvoets!). Niet de openbare weg op! En niet te hard! Houd het veilig. Of ga zelf eens in de trailer staan. Je ervaart dan precies hoe het is. Tip die ik eens heb gekregen. Knipoog Zo kan iemand persoonlijk vertellen hoe je rijdt. Een paard kan dat niet, jammer genoeg.

Edit: betreft het remmen. Ik rem heel zachtjes en ruim van de voren af. Ik neem een drempel gewoon recht. Hoe kun je een drempel met trailer nu schuin nemen? Denk ook aan overig verkeer wat je niet wil hinderen en je zicht is slechter als je schuin gaat, plus dat je meerdere schommels maakt. Zo min mogelijk lijkt mij het beste.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:35

Duke schreef:
@ikke: geef je wel vaker hierin begeleiding? Bloos Klinkt interessant. Haha!

Niet in de zin dat ik er geld mee verdien, maar ik help wel mensen als ze problemen hebben in beheersing van de auto of een combinatie.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 12:02

Een drempel schuin nemen is niet zo'n kunst hoor. Asl ik hier op weg ga moet ik nogal eens een drempel nemen op het moment dat ik afsla.

Ik Zet dan mijn verstand op nul, kijk niet meer naar het verkeer achter me en ga er tergend langzaam overheen.

Overigens ben ik altijd heel bewust aan het rijden met de trailer en doe de eigenlijk wat hier genoemd wordt ook al wel. Het is alleen eens verhelderend om van gedachten te wisselen met andere mensen. Meestal hou ik in gedachten hoe ik me voel al staande in een overvolle bus die door het centrum van de stad scheurt......

We roepen namelijk allemaal wel dat we voorzichtig zijn maar hoe doe je dat het beste.

Dat van iemand achterin heb ik ook al wel eens bedacht. Misschien toch maar eens iemand daarvoor vragen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:13

Neem vooral de tips van ikke aan! Ik ga er geheel in mee.

Verder leer je rijden met een aanhanger bij de rijschool. Rijden met paarden en trailer leer je van mensen met ervaring hiermee!!!
Als je E achter B haalt moet je gas geven en meerijden met het verkeer. Toen ik examen deed reed ik al met paarden. ik reed dus te voorzichtig en truttig naar hun zin.
Als je dus zonder paarden-ervaring bij een rijschool gaat lessen en je gaat op DIE manier je paarden vervoere dan worden ze daar niet blij van.

Ga dus lekker met iemand mee die je vertrouwt en die ook rustg met paarden rijdt ( kies dus geen idioot uit, die rijden er ook genoeg rondt!) Die paarden van diegene laden ook makkelijk, komen er droog uit en staan braaf stil op de wagen.