Gediskwalificeert na de proef, entingen niet compleet?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

Gediskwalificeert na de proef, entingen niet compleet?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:19

Vandaag weer eens wat mee gemaakt.
Had een dressuurwedstrijd in Luttenberg, ja met dat inieminie kleine inrijstukje.
Aangezien het bij mijn lieve 3 jarige niet uitmaakt of je wel of niet inrijd ik haar
2 rondjes laten stappen en 2 rondjes laten draven en hopla de proef in.
(ze vind toch alles eng..nu is ze nog lekker voorwaarts ook haha)
Proefje gereden en het ging heerlijk, afgezien van een kruisgelop
op rechts welke niet charmant door mij gecorrigeert werd. (2 x 3 punten)
Maar links, haar moelijke kant, ging super en kreeg 2 x 7.

Maar ja, kom de ring uit staat daar een man met een chipmeter.
Hij gekeken en vroeg naar paspoort.. verdorie vergeten maar ja geen probleem
woon dichtbij dus ben later terug gegaan om paspoort te laten zien.

Ook de entingen waren, na mijn mening, goed dus niets om zorgen over te maken.
Begon hij over de BASIS enting. Mijn 3 jarige is, volgens paspoort, in 2006 (bij haar vorige eigenaar)
ge-ent. Daarna in 2007 ook nog bij haar vorige eigenaar en een week geleden bij mij.
(Ik heb haar sinds augustus 2007 in mijn bezit).
Dus ik dacht dat zit wel goed, blijkt dus dat in haar paspoort geen dubbele (of basis) enting staat
en daarom ben ik gediskwalificeert... Kan het wel oplossen door naar haar vorige dierenarts te bellen
om te vragen of ze basisentingen heeft gehad en anders moet ik haar voor 30 januari nogmaals laten enten. "Gelukkig"had ik geen winstpunten (169 en heel trots hoor) dus kon er om lachen en heb weer wat geleerd. Maar zijn er mensen die dit ook mee hebben gemaakt???
En best banketstaaf als je goede punten hebt gehaald en die tellen niet mee door zoiets vreemds...

p.s: de man vertelde nog met een brede glimlach Haha! dat ik nog een brief thuis kreeg met wellicht een boete Duivel ... schatje he, die man..hihi Koe . Was trots op mijn meisje dus mijn dag kon niet meer stuk.

Anoniem

Re: Gediskwalificeert na de proef, entingen niet compleet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:21

Dat je entingen in orde moeten zijn staat gewoon in het reglement.
Dus dat je er voor gediskwalificeerd kan worden klinkt mij heel gewoon in de oren Lachen

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:23

Maar ik kan toch niet weten dat zij haar basisentingen niet heeft gehad. Mijn andere paard had een veulen-entingboekje en daar staat dus de basisenting ook niet in het paspoort..
Maar je hebt wel gelijk hoor.. maar vroeg wie het nog meer had mee gemaakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:25

Bij alle 2 mijn paarden staat de basis enting er ook gewoon in.
En zo hoort dat ook. Als het er niet in staat zou ik ook verwachten dat het niet is gedaan Lachen

Ik mag hopen dat niet veel mensen dat mee hebben gemaakt, maar dat die wel goed ingevulde boekjes of goed geënte paarden hebben Lachen

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:26

Het moet inderdaad in orde zijn, maargoed als je denkt dat het bij de vorige eigenaar goed is gegaan is dat niet zo leuk.

Ik ken ook iemand die haar paard nog niet zolang had, en omdat de entingen die bij de vorige eigenaar zijn geweest niet goed waren, mocht ze niet meedoen met kampioenschappen.

Heel vervelend, maar gewoon je entingen goed laten controleren/zelf bijhouden...

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:26

ja, ik vind dit ook niet raar.
als je eht aan kan geven dat je paard de basisentingen al heeft gehad dan is er niks aan de hand

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:27

hihi, dank je allen,
nu voel ik me echt dom hahaha...
leerpuntje voor de volgende keer dus.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:27

Susy_Q schreef:
Maar ik kan toch niet weten dat zij haar basisentingen niet heeft gehad. Mijn andere paard had een veulen-entingboekje en daar staat dus de basisenting ook niet in het paspoort..

Jawel.
Je hebt toch een paspoort bij je paard?
Daar horen de basisentingen gewoon in te staan, of anders een regeltje van je DA dat de vorige entingen in orde waren met zijn handtekening.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:27

als paard geen basis enting gehad heeft, hoe kan de da dan elk jaar opnieuw de spuit geven, ipv de maand erna weer 1 en dan elk jaar herhalen?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:29

He? Die vraag snap ik niet Lynn_Nikita.
Hoe bedoel je?
Hij kan toch gewoon een nieuwe basisenting geven?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:29

Ik was ook in Luttenberg vandaag en heb die man met zijn chipapparaat idd zien rondlopen. Paard van mijn zusje is niet gecontroleerd (alles was overigens in orde geweest, dus geen probleem). Maar idd, er wordt ontzettend op gehamerd dat je entingen in orde moeten zijn - incl. basisenting. Zoals je zelf al zegt: een leerpuntje voor de volgende keer. Lachen

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:30

asjemenou schreef:
Susy_Q schreef:

Jawel.
Je hebt toch een paspoort bij je paard?
Daar horen de basisentingen gewoon in te staan, of anders een regeltje van je DA dat de vorige entingen in orde waren met zijn handtekening.

he, dat is het..
Ga morgen naar de veearts om ff te kijken of ze die gehad heeft.
Weet ik dat ook meteen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:30

ze vermelden alle entingen in het boekje dus je had kunnen zien dat ie de basisenting niet had gehad...
snap je trouwens wel wat die basisenting inhoud?
Lynn_Nikita schreef:
als paard geen basis enting gehad heeft, hoe kan de da dan elk jaar opnieuw de spuit geven, ipv de maand erna weer 1 en dan elk jaar herhalen?

de DA spuit wat jij wilt Knipoog als jij zegt een enting gaat hij niet vragen/controleren of dat beest zijn basisenting wel heeft gehad hoor...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:33

Rianneke schreef:
ze vermelden alle entingen in het boekje dus je had kunnen zien dat ie de basisenting niet had gehad...
Lynn_Nikita schreef:

de DA spuit wat jij wilt Knipoog als jij zegt een enting gaat hij niet vragen/controleren of dat beest zijn basisenting wel heeft gehad hoor...

Pling Denk ik het nu snap.
Ik las de zin anders Knipoog

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:33

Rianneke schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Tuurlijk weet ik wat een basisenting is maar heb jij wel eens gehoord van een veulen-enting boekje waar dus alle eerste (en dus basis)entingen in staan. En als dat boekje vol is, vaak bij 2á3jaar gaan ze over in het paspoort. en ik heb haar gekocht toen ze 3 jaar oud was..
Ag beetje te makkelijk gedacht van mij.. wel weer typisch iets dat ik wel gecontroleerd wordt,.
Wellicht straal ik het uit dat het niet goed was hahahhaa Haha!

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:34

ja eerlijk is eerlijk als je een paard koopt, ga je er eigenlijk wel een betje van uit dat deze al zijn entingen heeft gehad, kan me dus voorstellen dat je en beetje op je neus stond te kijken, gelukkig geen winst gereden want dan was het wel zuur geweest, fijn dat het ondans dat toch heel goed is gegaan, succes voor de volgende wedstrijd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:34

Nee en het leuke is dat als je 1 keer een week te laat bent, je enting 'verlopen' is dus dan moet je opnieuw je basisenting (die overigens gelijk is als de herhalingsenting, maar dan is het een reeks van 2 entingen met een week of 6 ertussen).
Overigens willen de meeste DA in zo'n geval de datum in het paspoort wel even aanpassen!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:35

Ik had een aantal maanden ook een wedstrijd waarbij mijn pony een maand te laat was ingeent. Daarom moest ze 2 keer ingeent worden en dat kreeg ik een week voor die wedstrijd van de DA te horen. Dus ze was nog maar 1 van de 2 keer ingeent. Ik ben toch gestart en ik heb er gelukkig geen problemen mee gehad. Ik maakte me wel even zorgen toen ik van iemand op stal hoorde die daar die ochtend al wedstrijd had gehad dat bij haar het paspoort en alles werd gecontroleerd, maar bij mij was dat gelukkig niet gebeurd Knipoog

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:37

Rianneke schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Mijn DA controleerde dat wel Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:38

Idd!
De meeste DA kijken niet naar een weekje, of een maandje.
Eigenlijk is dat hele invullen ook maar een wassen neus!

Hoor vaak genoeg verhalen over dat er gecontroleerd wordt, en bij iemand het boekje niet in orde is.
Dan mogen ze later op de dag terugkomen om te laten zien dat het wel goed is, dus DA wordt gebeld, die vult even iets in of veranderd iets in het boekje, terug naar de wedstrijd, en voila, alles klopt weer.
En de punten tellen gewoon mee.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:39

xMariekee schreef:
Ik had een aantal maanden ook een wedstrijd waarbij mijn pony een maand te laat was ingeent. Daarom moest ze 2 keer ingeent worden en dat kreeg ik een week voor die wedstrijd van de DA te horen. Dus ze was nog maar 1 van de 2 keer ingeent. Ik ben toch gestart en ik heb er gelukkig geen problemen mee gehad. Ik maakte me wel even zorgen toen ik van iemand op stal hoorde die daar die ochtend al wedstrijd had gehad dat bij haar het paspoort en alles werd gecontroleerd, maar bij mij was dat gelukkig niet gebeurd Knipoog

Gewoon gestart tussen de twee entingen van de basisenting in en hopen dat je niet gecontroleerd wordt? Ik vind dat niet zo netjes, maar goed, wie ben ik. Knipoog

Bij endurancewedstrijden zijn ze al jaren enorm streng. Bij de voorkeuring wordt als eerste het paspoort gecontroleerd en als de entingen niet in orde zijn, dan kun je linea recta naar huis.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:39

Susy_Q schreef:
Tuurlijk weet ik wat een basisenting is maar heb jij wel eens gehoord van een veulen-enting boekje waar dus alle eerste (en dus basis)entingen in staan. En als dat boekje vol is, vaak bij 2á3jaar gaan ze over in het paspoort. en ik heb haar gekocht toen ze 3 jaar oud was..
Ag beetje te makkelijk gedacht van mij.. wel weer typisch iets dat ik wel gecontroleerd wordt,.
Wellicht straal ik het uit dat het niet goed was hahahhaa Haha!

Ik heb inderdaad meerdere boekjes gehad bij mijn paard. Zodra ze een paspoort kreeg heeft de dierenarts die boekjes gecontroleerd en vervolgens in het paspoort gezet dat ze altijd correct is geent. Er is behoorlijk veel publiciteit geweest omtrent de juistheid van entingen (o.a. in de Paard & Sport) en je had dit dus kunnen weten.

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:46

Ik lees heel vaak een proefje voor en dan word het altijd gecontroleerd of de inentingen kloppen. Dan zijn ze bij ons in de buurt waarschijnlijk strenger.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:48

Mijn ervaring (al jaren) bij indoordressuurwedstrijden is dat de jury niet naar de entingen kijkt. Kan vaak ook niet als de jury in een hok ver weg zit waar je vanuit de bak niet bij kunt. Bij buitenwedstrijden wordt nog wel eens het paspoort bekeken, maar dan alleen de eerste pagina met de gegevens van het paard. Vaker niet dan wel is mijn ervaring.
Laatst bijgewerkt door Karin op 20-01-08 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:49

Heb ik nog een hele rare vraag..

Mijn paard is in november geent, de jaarlijkse enting..
Maar hij heeft nog geen basis enting gehad..

Dus als ik em nu weer laat enten (2 maanden verder) heeft hij wel een basis enting??
En moet dat dan dezelfde entstof zijn??? Of een willekeurige influenza entstof...??