Stil blijven staan met poetsen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Stil blijven staan met poetsen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:50

Haha, alweer een topic van mij maar heb ook zoveel dingetjes. Het is voor het eerst dat ik een jong paard heb dus tis ff wennen. Het verhaal kennen jullie al; de vorige eigenaar deed niks met hem en daar stond die alleen op wei, dus borstelen is die niet gewent. Het gaat nu al stukken beter in deze 2 dagen! Maar elke x met borstelen, loopt die naar achter.. mijn manier is dan; als die naar achter loopt, elke keer weer terug zetten op de plaats en dan zeg ik daarbij; uhh uhh, terug op plaats. Vastzetten wil ik nog niet doen, want heb daar een slechte ervaring meegehad met een jong paard dat ik een tijdje verzorgde, hij hing zichzelf vast aan het touw.. was wel weer goedgekomen hoor, en het was ook mijn fout want ik had um te los vaststaan. Maar met vastzetten wil ik nog ff wachten eigenlijk. Of moet ik dat wel gwn proberen? Wat vinden jullie?

Groetjes Milou

Nibbit

Re: Stil blijven staan met poetsen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:53

Ik zou m wel vast zetten, hij moet het toch leren. Die van mij ging in het begin ook weleens hangen (en ja dat kost soms een halster) Maar nu gaat het prima.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 16:04

Oke, zal het dadelijk eens proberen. Moet die idd ook leren, ben ook niet van plan om um altijd los te laten staan.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:10

Misschien de eerste paar keer op zijn gemak stellen met een beetje hooi op de grond? Dan kan hij rustig wennen aan het borstelen terwijl hij vast staat. Mijn pony drentelde ook alle kanten op bij het vaststaan. Met een beetje hooi was dat opgelost. Nu kan ik het hooi weglaten en valt ze gewoon in slaap als ze vast staat en gepoetst wordt.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 16:12

Als ik hem hooi geef eet die het niet altijd, pas als ik weg ben en ik kom terug zie ik dattie het hooi opheeft. Hij gooit het hooi ook helemaal door de stal heen, dus ik ga een hooinet kopen, want dit schiet niet op. Ga er nou heen, ga hem proberen vast te zetten, jullie horen het straks van me!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:15

Je hoeft hem natuurlijk niet meteen echt vast te zetten. Als je een lang touw hebt, kun je het einde van het touw in je hand houden (ipv een knoop te maken). Zo went ze er rustig aan vast te staan en als ze echt gaat hangen is ze ook gewoon meteen los..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:26

Ik hou um nu op die manier ook al zo vast Knipoog Vanaf het begin aan al.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:12

Misschien niet meteen vastzetten, maar het touw een enkele keer door de ring heenhalen. Als hij dan gaat hangen, is hij meteen los.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:36

We zijn nu een week verder, heb hem in de tussentijd gewoon elke dag vastgezet en dat gaat prima. Het stil blijven staan nog niet helemaal, het lijkt alsof die mijn handen telkens wil volgen met zijn hoofd. Maar vandaag ging het voor het eerst heel goed, hij stond voor het eerst zijn hele poetsbeurt stil dus daar ben ik erg blij mee! Het was gewoon ff wennen voor hem, want nu gaat het al stukken beter Lachen

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:41

Wat je doet vind ik goed. Ik zou het gewoon opbouwen. Eerst op de plaats zetten waar je hem normaal gewoon altijd gaat poetsen maar nog niet vastzetten. Gewoon het touwtje vasthouden of over zijn hals leggen. En als hij naar voren of naar achteren loopt dat je hem weer op de goede plek terug zet en zegt: Uhh uh. En dan gewoon weer verder gaan of er niks aan de hand is. Als hij dan goed blijft staan hem dan heel goed belonen, want dan denkt hij; Oh, nu doe ik het goed dus moet ik denk ik zo blijven staan. Want het paard snapt anders niet wat de bedoeling is. Als dat lukt dat hij stilstaat kan je hem eerst aan 1 kant vastzetten en dan ook aan de andere kant. Veel succes. Knipoog

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:44

Wat ook een optie is met vastzetten een strotouwtje tussen de ring en het halstertouw. Dus van het strotouwtje een ringetje maken en daar het ahlstertouw aan vast. Als die gaat hangen dan knapt dat touwtje eerder dan een halster of touw Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:10

Het is al opgelost, hij blijft nu prima staan Lachen Hij heeft ook niet getrokken aan het touw, dus dat ging ook allemaal goed.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:17

Nou fijn toch ik heb zelf jonge paardjes en als ik ga poetsen. Dan heb ik een kruiwagen vol met hooi staan en dan gaan ze staan eten en blijven goed staan. Dus dat werkt hier erg goed gelukkig! Knipoog

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:21

Ik heb hetzelfde probleem.. niet met poetsen, maar wel moet hoeven uitkrabben. In het begin hielp het hooi goed en slaagde ik erin de vier hoeven te doen, nu gaat zelfs één hoef niet meer... Dus ik ga helemaal van 0 beginnen. Belonen als ik haar been mag poetsen (gaat zonder problemen gewoonlijk).. dan belonen als ik hoef mag optillen.. volgende dag hetzelfde, volgende dag lichtjes uitkrabben en belonen enz. Hopelijk komt het goed.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:33

Mijn jong paard had er ook last van. Als ik haar vast zetten ging ze zelfs hangen. Wat ik heb gedaan en wat goed helpt is het volgende. Je moet het wel een tijd volhouden.

Ik zet haar op de poetsplaats en haal het halstertouw door de tralies heen of om een stuk houd of door een ring. Is afh. van wat er bij jou mogelijk is. Dit touw maakt ik niet vast ik haal het er 1 x doorheen en hou het uiteinde met de hand waarmee ik niet poets vast. Als ik merk dat ze naar achteren of naar de zijkanten beweegt hou ik het touw vast (ik ben gewoon aan het poesten in de tussen tijd), zodat er druk op komt te staan en ze niet weg kan. Op het moment dat ze blijft staan ontspan ik het touw weer. Op deze manier leer je je paard stilstaan. Mocht het echt fout gaan kan het paard wel zeg maar 'omtsnappe'n', maar kan ze zich zelf niet bezeren. Wanneer dat goed gaat kun je haar vast zetten of misschien wel los laten staan.

Ik heb deze manier als een prettige en goed ervaren. Voordat ik dit deed heb ik haar ook gewoon vast gezet maar dan ging ze zoals ik zei hangen maar ging ze ook naar de zijkanten bewegen waardoor ik nog steeds bezig was met haar terug zetten.

Het is nu aan jouw om te beslissen hoe verder te gaan. Hopelijk heb je hier wat aan.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 11:22

Oke, bedankt voor de tips Lachen Met poetsen blijft die nu wel stilstaan, soms draaid die nog wel naar andere kant toe, maar dan zet ik hem meteen terug. Nu heb ik het volgende probleem; nu ben ik sinds woensdag (want toen is de hoefsmid geweest) bezig om hem hoevenkrabben te leren. Elke keer als ik zijn achterbeen wil vastpakken draaid die weer naar de zijkant. Tjah, je moet echt veeel geduld hebben met jonge paarden! Haha

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:38

Mijn paard kan echt niet los staan met poetsen behalve in de stal. Als ze vaststaat hangt z eniet meer dit deed ze wel, gewoon een touwhalster er om heen gooien als een paard dan gaat hangen gaat het pijn doen achter zn oren waardoor het paard zelf niet meer gaat hangen. Het werkt echt heel erg goed

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:11

Als hij weg draait moet je hem met de andere zijkant tegen de muur zetten dan kan hij niet wegdraaien, en indd geduld hebben en tegen hem praten en cocequent blijven. Knipoog

succes.