Waarom Tinkers prijziger dan Haflingers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Waarom Tinkers prijziger dan Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:20

Ik zat net even op marktplaats te kijken, omdat ik stiekem toch nog wel een zwak heb voor die kleine sterke paardjes.

Nou viel het me op dat er voor tinkers naar mijn inziens best veel wordt gevraagd! 4000-5000 euro kom je een heel eind, en dan heeft het beest nog niet eens wat gepresteerd, en zien de fotos er niet heel presentatief uit..( uit onderingen daar gelaten natuurlijk)

En dan kijk ik bij haflingers en dan kom je ongeveer uit op 2000-3000 euro. Waarom is dat? betaal je echt voor het ras?

Ik weet natuurlijk wel dat ALLE prijzen flink gestegen zijn maar ik vond dit toch best een verschil voor relatief ( niet verkeert opvatten) dezelfde soort paardjes. Waarom?

ik weet trouwens niet of het hier goed staat. Bloos

Peterina

Re: Waarom Tinkers prijziger dan Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:36

De markt is verzadigt met Haflingers, ze raken ze niet kwijt. Tinkers zijn momenteel een 'mode' item en voor mode betaal je. Als je nog een paar jaar kan wachten dan zullen de tinker prijzen ook zakken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:40

volgens mij is de tinker momenteel erg "in" en worden ze beter verkocht dan hafs, waar er erg veel van te krijgen zijn

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 01:46

F-AM -> VMR-TAO

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 02:16

inderdaad wat hierboven gezegd werd Ja

alleen, haflingers en tinkers lijken echt net op elkaar hoor, t zijn alleen allebei koudbloeden Clown haha!

alhoewel, volgens mij kan je de moderne haflingers beter warmbloed noemen Sigaar

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 03:05

Tinkers zijn relatief nieuw en werden in het begin zelfs geimporteerd omdat er niet veel in Nederland waren, nu moet het eigenlijk weer gaan stabiliseren zou je zeggen, je ziet er nu genoeg rondlopen.
Ik vind ze overigens niet op elkaar lijken, Haflingers zijn in gedrag toch net even vaak wat pittiger en de moderne haflingers van tegenwoordig kunnen heel goed meekomen in de sport (Z en subtop), wat maar van een heel klein percentage van de tinkers kan worden gezegd.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:39

OOk voor een tinker zijn dat soort prijzen niet normaal hoor, men vraagt het er wel vor, maar ik zou het er echt niet voor over hebben.
Daarnaast zijn er de nodige medische zaken die tinker kunenn hebben of krijgen, dus daar mag je ook best wel in je achterhoofd houden.
Ik heb zelf een tinkermerrie gehad, gewoog super en dan ook echt super en zo zie je er maar heel weinig.
Maar die is echt niet voor zo'n prijs weg gegaan.
Wel meer dan voor een haflinger, maar deze merrie kon ook veel meer T o.v. de gemiddelde haflinger en ander paarden/pony's en was ook nog eens geschikt om mee te fokken en had een premie.
Ik vind niet dat je zekunt vergelijken.
Het karakter van de haflinger is ook veranderd door de wijze van de sporthaflingers nu en die kun je ook niet meer vergelijken met de haflingers van vroeger uit.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:30

Ok, dat verklaard het al een hoop:). En ik als KWPN ruiter gooi het maar een beetje bij elkaar, natuurlijk heeft ieder ras aparte eigenschappen. Net zoals ieder paard dat heeft. Zo kende ik weer een tinker die verdienstelijk in het Z liep Lachen. Tinkers zijn dus DE trend van het moment Knipoog beetje apart dat die prijzen daardoor zo "onrealistisch" worden. Maar goed ik denk dat het altijd wel blijft wat een gek er voor geeft Clown

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:00

Hoho, haflingers kunnen ook goed presenteren hoor Knipoog Ik zie tegenwoordig dat ook haflinger op goed niveau rijden in de dressuur.. Ligt er met net aan.. En miss zijn tinkers wel gwn duurder omdat ze groter zijn dan haflingers, dus een paard en paarden zijn meestal wel wat duurder

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:10

Haflingers zijn paarden Knipoog Ook warmbloeden trouwens.
Maar ik denk idd dat het komt doordat tinkers populairder zijn. Zouden ze ook echt voor zo veel weggaan? Want de prijzen van haflingers op bijv marktplaats zijn verschrikkelijk overdreven. Voor een erg goede merrie zou je iets in de 2000 betalen, maar tegenwoordig wordt er zelfs voor reacreatieruinen en soms een enkel veulen al 4000 gevraagd Nagelbijten / Gniffelen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 15:14

ja precies mystica! Dat bedoel ik, ik zag een 5 of 6 jarige ruin staan. Die niet naar keuringen was geweest of iets, niks gereden verder. Waar aan de rijfotos te zien nog een helehoop aan te sleutelen viel, en daarbij was het ook echt niet een super mooie goedgebouwde tinker. En de vraagprijs was 4500. Dat is al meer dan dat ik voor mijn KWPN met goed papier heb betaald..!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:33

tinkers zijn idd een beetje mode item geworden. en haflingers vind je echt overal

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:37

Mystica schreef:

sinds wanneer zijn Haflingers warmbloeden? Nagelbijten / Gniffelen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:44

djoya schreef:
tinkers zijn idd een beetje mode item geworden. en haflingers vind je echt overal

tinkers niet dan?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:04

Loesje88 schreef:
Mystica schreef:

sinds wanneer zijn Haflingers warmbloeden? Nagelbijten / Gniffelen

Sinds een koudbloed ( bergpaard) gekruist is met een arab ( El Bedavi). Definitie van warmbloed is koudbloed gekruist met volbloed.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:50

Tinkers zijn hier in NL al redelijk stabiel in aantal en populariteit, maar internationaal gezien is de populariteit nog sterk stijgend EN dat bepaalt de prijs. Vooral Scandinavische en Oost-Europese landen halen veel tinkers uit Nederland en daarnaast worden steeds meer tinkers vanuit Nederland naar Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten verkocht. Die landen zijn bereid veel meer te betalen en dat schroeft hier de prijs ook op. Nederland is samen met Ierland en Groot-Brittanië één van handelslanden voor tinkers en d.w.z. dat hier kwaliteit zonder benodigde sportkwalificiaties bestaat.
Dit soort paarden fok je niet voor de sport, dus daar is de prijs ook niet van afhankelijk.