Mijn paard schraapt met zijn been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Mijn paard schraapt met zijn been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 10:53

Sinds afgelopen Vrijdag heb ik een haflinger, hij word in Mei 2. Hij is in dec gecastreert, maar zoals ik al vanaf het begin zag is dat hij mijn zijn voorbeen schraapt, op de raarste momenten.. als ik hem aan het poetsen ben bijv. Dat zal er wel mee te maken hebben dat hij nog jong is en nog niet zoveel geduld heeft, maar hij doet het ook als die aan het eten is. En ook vanuit het niets, aangezien zijn been gister daardoor keihard tegen de mijne aankwam, wil ik het hem snel afleren. Elke keer als die het doet zeg ik; uhh. dat doet die het ook niet meer, maar is dat wel genoeg dat ik uhh zeg. Ik wil um niet te snel een tik geven als ik het ook met mijn stem kan oplossen. Maar als die het blijft doen, moet ik miss toch een strengere aanpak daarvoor doen.
Zou het miss te maken kunnen hebben dattie vorige maand pas is gecastreert, aangezien hengsten dat nogal vaak doen met hun voorbenen geloof ik.
Heeft iemand hier advies voor? Alvast bedankt, groetjes Milou

tamaartjeee

Re: Mijn paard schraapt met zijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:02

veel paarden schrapen zoals je ook al zei als ze ongeduldig zijn..
maar als paarden koliek hebben schrapen ze ook, dus het kan zijn dat hij misschien pijn heeft in z'n buik.
hij is er ook nog maar net dus moet hij ook nog wennen aan andere omgeving met andere paarden en mensen.
ik zou eens aan z'n buik voelen of hij pijn heeft en gewoon telkens uhh zeggen en veel geduld hebben het is nog maar een jong paard

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:08

Oke, bedankt voor de tip.. ik zal het proberen. Het is niet te hopen dat het koliek is!! Kan het ook een teken zijn dattie naar buiten wil, want bij de vorige eigenaar stond die altijd in de wei, en nooit op stal. En bij mij is die gister smiddags ff op wei geweest, maar toen kroop die daar de geitendeur weer naar binnen, en toen stond die dus ineens in de geitenstal, terwijl de opening voor die geiten een stuk kleiner is dan hem. Gek beesje!
Op welke manieren kun je nog meer controleren of ze koliek hebben?

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:39

Mijn fjord steekt ook haar voorbeen om hoog tijdens het eten, maar dat is alleen omdat ze het lekker vind, 1 of 2 keertjes en dan is het ook over. Ik denk dat het verder gewoon ongeduldigheid is.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:38

Laten we het hopen! Want koliek zou niet mooi zijn, maar verder zie ik ook geen kenmerken aan koliek, want hij eet ook gwn goed en hij lijkt niet ziek te zijn. Het is nu trouwens steeds minder aan het worden.. vanmiddag heeft die het niet 1x gedaan in 1 uur terwijl ik um de hele tijd aan het borstelen was.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:40

probeer op het moment dat het dier schraapt alle vormen van aandacht en communicatie te verbreken, geen uh en niet doorgaan met poetsen maar weglopen en negeren. Pas als het dier stopt belonen met aandacht.
Door uh te zeggen of een tik te verkopen leert het dier heel snel dat schrapen aandacht oplevert.
Ws kun je met het eten er niks aan veranderen. Veel paarden doen dit.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:44

Mijn bijna 3jarige hengst doet het ook ik negeer het ook en hij doet het altijd maar minder Lachen
gewoon veel geduld hebben Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:46

Oke, meestal als ik uhh zeg houd die er ook wel mee op maar ik zal jou manier eens proberen. Vanmiddag was het al een stuk minder, dalijk met voeren zal ik er eens opletten. Ben allang opgelucht dat het waarsch geen koliek is, want ik heb zijn buik ff nagevoelt om te kijken of die dat vervelend vond.. maar niet gemerkt dattie pijn had.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:14

ik denk niet dat het koliek is maar het paard van me nichtje heeft dit ook maar die is vroeger ook heeeeeeeeel erg verwend geweest....

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:19

sjakie schreef:
probeer op het moment dat het dier schraapt alle vormen van aandacht en communicatie te verbreken, geen uh en niet doorgaan met poetsen maar weglopen en negeren. Pas als het dier stopt belonen met aandacht.
Door uh te zeggen of een tik te verkopen leert het dier heel snel dat schrapen aandacht oplevert.
Ws kun je met het eten er niks aan veranderen. Veel paarden doen dit.

Dit lijkt mij ook het beste

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:22

idd negeren. Jouw Uh is ook (negatieve) aandacht, dus hij word als het ware beloont. Hij lokt een reactie uit en krijgt het nog ook.
Veel geduld en negeren dus Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:24

Ik ben het met Sjakie eens, ken ook wat paarden die dit doen en negeren werkt het beste.

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:47

mijn paard schraapt ook, ik denk uit ongedult maar ook voor aandacht, want hij doet het ook als ik van hem wegloop. Hij is al 6, denk niet dat hij het zal afleren, als ik het zie zeg ik wel 'uh' en daar reageerd hij goed op, maar ik zie het niet altijd

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:24

Haha mijn Fjorden merrie doet het ook af en toe, ik negeer het ook gewoon en dan houd ze er wel mee op

rianneke25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:41

Laatst deed mijn pony dat ook en ik had dat niet in de gaten.
Voel ik ineens een been tegen mijn kont aan...
PONY....wat doe jij nou...
Ik heb het genegeerd toen hij het weer deed en nu doet hij het niet meer!
xxx Amy

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:05

dat doen ze gewoon omdat ze zich snel vervelen.
doet mijn paard ook als ik wegloop
je verhelpt het toch niet miebbe doet het al 2 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:29

Soms doet die van mij het ook wel eens, maar dat kwam omdat hij hele erge jeuk aan zijn benen had (hij wordt er nu voor behandelt).

Misschien toch even voor de zekerheid de benen nagaan? Let op korstjes, 'roos', harde plekken..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:04

als je consequent bent en het heeft geen medische reden dan is het echt prima te verhelpen.
Als je wegloopt van je paard en hij gaat schrappen is het niet direct verveling, maar gewoon aandacht opeisen.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:16

Mijne schraapt altijd met zijn been als ik naar me kluisje loop op de manege, Omdat die weet dat daar paardensnoepjes inliggen Tong uitsteken,Duz dat is dan gewoon bedelen..Maar bij jou weet ik het niet precies?

veyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:25

Als je wil dat je paard hiermee ophoud, moet je gewoon strenger optreden. Dit is gewoon aandacht vragen van het paard, en is vaak best op te lossen met een 'corrigerende tik'.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:30

corrigerende tik is het paard belonen met 'negatieve aandacht'
het krijgt dus was het wil... aandacht

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:37

Mijn paard deed het heel af en toe en ik negeerde het compleet. Tegenwoordig doet hij het alleen nog maar als hij uit een emmer moet eten en dat snap ik wel, want hij eet gewoon liever vanaf de grond, dan dat 'ie zijn snuit in een emmer moet steken en zijn eten niet meer ziet. Haha!
(Mijn paard staat 24/7 op het land, dus die heeft geen voerbak aan het hek hangen Knipoog ).

Gewoon negeren, dan houdt het vanzelf op. Het dier is nog jong en dan kunnen ze nog zo lekker ongeduldig zijn. Was die van mij ook, maar hij is nu bijna 4 en al zo'n ander paard dan toen 'ie 2 jaar was. Ze moeten dan nog zoveel leren....

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 12:02

xLiezel schreef:
Mijne schraapt altijd met zijn been als ik naar me kluisje loop op de manege, Omdat die weet dat daar paardensnoepjes inliggen Tong uitsteken,Duz dat is dan gewoon bedelen..Maar bij jou weet ik het niet precies?

Hij doet het nu al minder, maar vandaag was ik um aan het borstelen buiten de stal, had um vaststaan en toen liep ik ff weg. Toen ik terug kwam lopen was die ook met zijn been aan het schrapen, dus denk gewoon dat het is omdat die dan aandacht wil. Als ik um aan het borstelen ben, of als ik gewoon met um bezig ben doet die het niet meer. En in t begin nog wel tijdens het borstelen, weetnie waarom die dat toen deed maar nu is t dus alleen maar als ik wegloop.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 12:04

rianneke25 schreef:
Laatst deed mijn pony dat ook en ik had dat niet in de gaten.
Voel ik ineens een been tegen mijn kont aan...
PONY....wat doe jij nou...
Ik heb het genegeerd toen hij het weer deed en nu doet hij het niet meer!
xxx Amy

Ja dat heb ik dus ook meegemaakt, ik zat gebukt omdat ik wat uit mijn poetskist pakte en toen voelde ik ook ineens een been tegen mijn kont aan. haha

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 12:06

timokyana schreef:
idd negeren. Jouw Uh is ook (negatieve) aandacht, dus hij word als het ware beloont. Hij lokt een reactie uit en krijgt het nog ook.
Veel geduld en negeren dus Knipoog

Oke, zal het eens proberen om te negeren.. kijken of het werkt. Denk idd ook dat het is om aandacht te vragen, en als ik dan uhh zeg krijgt ie daar idd ook aandacht voor, dus het werkt wel voor um met zijn beenschrapen (omdat ik dan dus uhh zegt). Zou het nou eens gaan negeren, bedankt voor de tips Lachen