vraagje over op het land staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vaneela

vraagje over op het land staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 01:39

Mijn bijrijdpaardje staat op een stal waar op dit moment geen plek is voor hem om in een stal te staan en moet hij nood gedwongen op het land staan,...
Ik ga elke dag naar hem toe maar vervelend is hte aan de ene kant wel en het doet me ook best wel pijn in mijn hart om hem in de storm op het land achter te laten :S
Er is wel een schuilstal maar echt comfortabel is het ook niet...

Nu vraag ik mij af of ik het misschien eventueel voor de komende dagen te kunnen verbeteren of in iedergeval het voor hem meer te ver aangenamen dat hij op het land staat want hij ziet er ook steeds zo vies en nat uit en ook raken steeds zijn manen in de knoop die ik elke dag uitpluis en uit kam...

itsmemelin

Re: vraagje over op het land staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 01:46

denk dat je paardje er geen last van heeft daar zijn ze op gebouwd !!!
wij mensen hebben alleen te veel las van schulgevoel (ik ken het)
echt een schuilstal is voldoende...

Vaneela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 01:54

Ja dat is ook wel zo en ik ben ook zelf niet echt van het zielige hoor... Maar vroeg het me zo af met dit rot weer... Ik vind het zelf al erg vervelend als ik tot mijn knieen daar in de modder moet ploeteren om bij hem te komen om hem op te halen...

Maar inderdaad hij heeft lekker zijn dikke wintervacht en heeft voelde eten en drinken maar toch hahaha,... De schuilstal is namenlijk ook niet echt bijzonders ik ben er namenlijk vanmiddag eens wezen kijken... Ligt niet echt iets van stro of goeie onder bodem in daarin is ook alles 1 en al modder :S

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 02:37

Onze paarden hebben een degelijke, droge schuilstal. Rara waarom komen ze met voeren dan onder de modder en zeiknat binnen? Omdat ze er zelf voor kiezen in de regen te gaan staan en in de modder te rollen... Zo erg vinden ze het dus niet! Knipoog

Wat wel belangrijk is, is dat je bijrijdpaardje voldoende hooi krijgt, de vertering daarvan zorgt dat ie het lekker warm houdt. Dus geen extra kracht voer, maar meer hooi als je hem zielig vindt en denkt dat hij het koud heeft. Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 04:02

Als het echt meer dan een week gaat regenen dan is een o grams regendeken wel fijn voor ehem want anders raken ze op den duur doorweekt, maar verder is alleen heel veel ruwvoer noodzakelijk

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 05:21

mrie schreef:
Als het echt meer dan een week gaat regenen dan is een o grams regendeken wel fijn voor ehem want anders raken ze op den duur doorweekt, maar verder is alleen heel veel ruwvoer noodzakelijk

Niet mee eens. Als een paard een wintervacht heeft dan zorgt die vacht voor genoeg bescherming. Denk maar eens aan al die paarden die in natuurgebieden als de oostvaardersplassen lopen. Daar komt ook niemand een dekentje op doen.
Wat je wel moet bedenken is dat je je paard nu niet dagelijks intensief moet poetsen. Een paard met wintervacht heeft een soort vetlaagje om zich te beschermen tegen regen en kou. Als je intensief gaat poetsen haal je dat weg. Dus met rijden alleen aanhangend vuil verwijderen.
Ga je een deken opleggen en die deken raakt doorweekt bij langdurige regen, dan heeft je paard eerder problemen. Bovendien als hij een dikke wintervacht heeft, heb je kans dat hij daaronder erg gaat zweten. Het is namelijk ook nogal zacht voor de tijd van het jaar. Denk zelf maar eens aan het effect van het dragen van een regenjas over dikke kleding (zelfs als de regenjas ademend is).
Bij paarden die oud of ziek zijn kan de vetlaag van de vacht, of de voedingsconditie dusdanig verminderen dat ze wel een deken nodig hebben. Maar bij een gezond paard met een goede wintervacht is dat niet nodig.
Hou wel goed zijn kootholtes in de gaten mbt tot mok.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:11

Lekker toch?
Heeft hij wel een vriendje erbij? Als dat zo is is het ideaal

Vaneela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 16:08

Een deken vind ik zelf ook niet echt verstandig ivm zijn wintervacht! Had ik hem geschoren dan was het was anders geweest....

Hij word niet bij gevoerd en hooi krijgt hij ook niet... Door dit weer poets ik hem om de dag en als ik hem poets krijgt hij van mij ook wat hooi! Maar de modder poets ik er wel af vooral het opgedroogde modder,.. Dit is ook prettig voor de bloedsomloop! Lachen

Maar ik vroeg me alleen af of het kwaad kon dat hij op het land stond tijdens deze periode van het jaar... Omdat je veel hoort dat het niet mag dat de landbouwhuisdieren niet op het land mogen tijdens deze periode van het jaar Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:10

Dat de meeste dieren nu niet op het land mogen is meer om het land heel te houden dan om de paarden heel te houden.

Let bij het poetsen wel op dat hij droog is. Anders poets je de nattigheid op de huid en krijgt hij het juist koud

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:12

Mijn paard is ook het land op gegaan en die zit ook onder de blub maar hij vind het heerlijk,vaak vinden de mensen het zielig voor het paard.

Vaneela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 16:14

Ja klopt ik poets alleen op de droge stukken de modder eraf en van te voren stap ik hem ook gewoon droog,... Tenzij het al heel de dag regend en ik kom daar dan ga ik gewoon ff met hem wandelenin de regen en zet hem daarna weer terug op het land..

Het jammere ervan is dat hij een maatje heeft die niet zonder hem meer kan :S Hij kan wel zonder hem maar andersom niet dus zodra ik mijn verzorgpaard eruit haal moet die andere ook mee en daar heb ik niks mee te maken maar toch moet die overal mee naar toe en dat ik vind ik best wel heel erg irritant....

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:19

Goed dat je paardje lekker op het land staat met een maatje en een schuilstal. Met dit weer zal hij wel erg vies en nat worden idd maar daar kunnen ze wel tegen hoor! En momenteel is het weer erg zacht dus koud zal hij het niet hebben met zijn wintervacht.

Vaneela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 16:35

Jah nu gelukkig wel maar de afgelope drie dagen heeft het hier flink gestormd... Dat was echtniet normaal :S Er was ook niet echt op een normale manier daar te komen...

Heb zelf toen ik hem van het land moest halen tot mijn knieeen in de modder gestaan maar hij was wel zo lief om me te komen redden toen ik vast stond hihi hij kwam naast me staan zodat ik op hem kon leunen om los te komen....

En dat voor een 2 jarig paard vond ik dat wel erg slim van hem!! Haha! En ik heb ook wel gemerkt dat hij er zelf niet zoveel last van heeft van het lopen door de modder Lachen

En maak me er ook niet meer zoveel zorgen om! ^^

Nou is mijn vraag wel van is het dan wel verstandig om hem daalijk gewoon op stal te zetten dan ?

hahahaha

althans ik denk wel dat ik hem zeker zal moeten scheren? Aangezien ik dat ook met de koeien doe als ze in november voor 4 maanden de stal in gaan...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:00

Voor een jong paard is het juist goed om lekker buiten te lopen. Krijgen ze een goede weerstand van