Keuren -> Wat is acceptabel qua uitslag röntgenfoto's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Keuren -> Wat is acceptabel qua uitslag röntgenfoto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 17:52

Ik ben bezig met de aankoop van een nieuw paard.
Mijn nieuwe paard zal jong zijn. Dan heb ik het over 4/5 jaar en ik wil het paard uitgebreid laten keuren.

Wat is nu acceptabel? Allemaal 1-tjes is niet nodig, maar als het nu allemaal 2-tjes zijn? En bij 3-tjes? Wanneer krijg je eigenlijk een negatief aankoopsadvies? Ik wil dit ook nog even met mijn eigen dierenarts bespreken, maar wil ook graag jullie mening/ ervaring.

Bedankt alvast?

Jasmijn159

Re: Keuren -> Wat is acceptabel qua uitslag röntgenfoto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:54

Ik zou dat altijd per geval bekijken, er bestaat in mijn ogen niet zo iets als een grens.
Wel goed dat je zelf al zegt dat je niet alleen maar eentjes verwacht, paarden met 0 gebreken zijner bijna niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:53

een jong paard met 3-tjes zou ik met een grote boog omheen lopen!
een jong paard mag nog niet zoveel mankeren, maar als je een recreatiepaard koopt of een sportpaard maakt ook nog een heel verschil.
Voor een recreatiepaard zijn 3tjes soms acceptabel maar voor een sportpaard niet. Misschien moet je eerst bepalen wat voor paard je zoekt en hoe je wilt keuren. Je dierenarts keurt een sportpaard ook anders dan een recreatiepaard, overleg eens met hem.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:56

ik heb mijn paard oon rontgen laten keuren.

1tjes zijn zoals ze horen
2tjes dan is er een heel klein verschil, maar dit is geen probleem
3tjes dan is er een verschil,waar het paard nu nog geen last van heeft, maar wel last van kan krijgen.
4tjes dan deugt er iets niet.

de 1tjes en 2tjes zijn dus goed.

mijn paard was 7,5 toen hij gekeurd werd. had een 2 linksachter. hij zij omdat hij 7,5 is, is het geen probleem dit zal niet verergeren. was dit misschein bij een 3 jarige gebeurd dan zit het weer anders. maar dat geeft de dierenarts ook wel aan.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:59

Idd 1-tjes en 2-tjes geen probleem drie-tjes is eigenlijk een afrader zeker bij een jong paard!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 17:52

Ik heb vandaag gebeld met de dierenkliniek.
Ze zeiden dat 1 of 2-tje goed is en dat er bij een 3 overleg is met de dierenarts of het acceptabel is of niet.
Het paard is trouwens voor de sport. Als het voor recreatie was, zou het me minder uitmaken.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:28

Helemaal afhankelijk van wat voor paard/prijsklasse en hoe groot het risico is dat er wat gebeurd. Sommige 3-tjes hoeven niet direct een risico te zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:30

bij 2 tes begin ik er al niet mer aan. Een pard dat ik kende had 2 tjes en binnen een jaar 4tjes afgekeurd dus en stokkreupel

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:09

splash1999 schreef:
bij 2 tes begin ik er al niet mer aan. Een pard dat ik kende had 2 tjes en binnen een jaar 4tjes afgekeurd dus en stokkreupel

Vreemd hoor. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat 2-tjes 4-en werden!! En stokkreupel. Bij welke botten/ gewrichten was dat dan??

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:04

hoefbeen dacht ik (was niet mijn paard)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:22

splash1999 schreef:

Hmm, Splash1999, jij hebt duidelijk nog nooit een paard bij aankoop rontgenologisch laten keuren. Je commentaar is nogal onzinnig en naief omdat er in heel Nederland misschien maar 100 paarden zijn met op alle foto's hoogstens een 1.
Bovendien val je in je 2e berichtje al door de mand, het hoefbeen wordt helemaal niet beoordeeld volgens de schema's van Dik (de 0,1,2,3 en 4 schaal).
Ga maar weer lekker buiten spelen....

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:54

Ik dacht ook al, hebben ze nieuwe keuringen ingesteld ofzo? Nors opkijken

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:10

indd.. beetje lastig.

natuurlijk is het wel een moment opname.

je paard kan altijd wat overkomen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:32

Knavia schreef:
splash1999 schreef:

Hmm, Splash1999, jij hebt duidelijk nog nooit een paard bij aankoop rontgenologisch laten keuren. Je commentaar is nogal onzinnig en naief omdat er in heel Nederland misschien maar 100 paarden zijn met op alle foto's hoogstens een 1.
Bovendien val je in je 2e berichtje al door de mand, het hoefbeen wordt helemaal niet beoordeeld volgens de schema's van Dik (de 0,1,2,3 en 4 schaal).

dan heb je dat toch echt verkeerd. Onzinnig of niet maar maar de harde werkelijkheid. Bij ons voorgekomen dus zullen het ook niet meer doen. Je kan zeggen wat je wilt hier over maar mijn standpunt is dit

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:21

Je krijgt ook een advies van de dierenarts. Mijn paard had volgens mij 3 2tjes en de 5 1tjes (de rest dus), ik heb hem ook gekocht voor de sport. Volgens mij zei de keurende dierenarts hierbij dat ik ongeveer 15% kans heb dat hij hier ooit last van gaat krijgen (OC en fragmentjes) maar dat heel veel paarden dit ook hebben. Boven een drietje zou ik hem dus ook zeker laten staan! Succes!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:10

_Sammie_ schreef:
Je krijgt ook een advies van de dierenarts. Boven een drietje zou ik hem dus ook zeker laten staan!

Klopt! Heel veel succes met de aankoop van een nieuw paard!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:28

Knavia schreef:
splash1999 schreef:

Duidelijk dat jij ook geen verstand hebt, prok merrie;s hebben BIJNA altijd alleen 1tjes, en btw mijn paard ook

Als mijn paard niet alleen 1tjes had gehad had ik hem niet gekocht, heb teveel ellende gehad hiervoor.
Ik sluit nu uit wat er uit te slutien valt, koliek kan ie ook kirjgen, en zn been kan ie ook breken maar das iets anders.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:47

PintoNatal schreef:
Duidelijk dat jij ook geen verstand hebt, prok merrie;s hebben BIJNA altijd alleen 1tjes, en btw mijn paard ook

Als mijn paard niet alleen 1tjes had gehad had ik hem niet gekocht, heb teveel ellende gehad hiervoor.
Ik sluit nu uit wat er uit te slutien valt, koliek kan ie ook kirjgen, en zn been kan ie ook breken maar das iets anders.

Fijne discussie hier...
Juist bij PROK merries moet je even goed doorvragen of o.a. de kogels op de foto zijn geweest en hoe de sesambeentjes zijn beoordeeld.
En waar haal je de informatie vandaan dat PROK merries bijna alleen maar 1tjes hebben? Heb je met het KWPN gebeld? Genoeg merries gezien die PROK goedgekeurd zijn, die meerdere 2tjes hebben.

Een 2 is absoluut voldoende en acceptabel, geen verhoogd risico, een 3 is twijfelachtig en afhankelijk van leeftijd, wat er al gedaan is met het paard en wat men gaat doen met een paard wordt dat als acceptabel gezien door de dierenartsen (óók van de grote klinieken).

De personen die hier aangeven dat alleen 1tjes acceptabel zijn, ga eens met een dierenarts van een grotere kliniek of de faculteit in gesprek.
Denken jullie nou echt dat een verzekeringsmaatschappij een paard opneemt met 2tjes als er een vergroot risico is dat het paard niet meer geschikt zal zijn voor de sport? Ehm NEE. Dan kunnen ze geen geld verdienen, dat heet risico-inschatting.

Tip aan TS, overleg eerst samen met de keurende dierenarts waar je het paard voor wilt gebruiken, wat er al mee gedaan is, leeftijd en wat volgens hem wel acceptabel is en of jij het daar mee eens bent. Stem dit daarna af met de verkoper, zodat duidelijk is wanneer wie voor de kosten moet opdraaien. (Stem dat dus ook vantevoren goed af!)
En dan iets waar ik zelf tegenaan ben gelopen, maak de verkoper ook duidelijk dat als het paard ooit geopereerd is voor een OCD, dat hij een meldingsplicht heeft en dat het terug te zien is op de foto's dat het paard geopereerd is. (Vaak is het helemaal niet erg als een paard al geopereerd is en daarna alweer enige tijd in training is, maar er zijn als het goed dan al een keer controlefoto's gemaakt. Deze kan je dan eerst ter beoordeling aan jouw dierenarts voorleggen. Als die akkoord zijn, dan gaan keuren en bijvoorbeeld op die plek beginnen.)
Maak dus ook een afspraak met de dierenarts of de foto's per stuk worden beoordeeld of in groepen of allemaal aan het eind. Dit ook i.v.m. de kosten.

Veel succes met je zoektocht!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:19

Sorry hoor maar de reden dat ik op die manier iets schrijf betend dat ik dit zelf heb meegemaakt. Risico is dan weinig maar voor mij te groot. Voor mij alleen maar 1tjes of anders niet. Ook dan kan er nog iets gebeuren maar over het algemeen sluit je een hoop uit

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:26

Ik heb in de afgelopen periode 3 paarden laten keuren.

De eerste merrie (v. Gribaldi) werd 4 dit jaar
had verschrikkelijke slechte kogels aan 3 benen (4-tjes). Klinisch was ze trouwens 200% goedgekeurd! Maar haar hebben we dus heel snel laten staan!

Paard 2 werd dit jaar ook 4:
Had eigenlijk hele goede gewrichten. Had alleen een 3 op het sesambeen. Maar dit hoeft helemaal geen probleem te zijn. Maar omdat ze met de verzekering moeilijk gaan doen als er een 3 op staat hebben we ook haar laten staan. (was ook klinisch helemaal goed)

Paard 3 (v. Painted Black) wordt dit jaar 3:
Heeft overal 1-tjes behalve R.V. daar heeft ze een paar 2-tjes. Maar dit was volgens onze dierenarts geen probleem. Ze was klinisch ook helemaal goed! Haar hebben we dus ook gekocht.

Ik zou als ik jou was gewoon op zoek gaan naar een goede dierenarts met een nieuw rontgen apparaat (zien ze meer mee op de foto. Met oudere apparatuur zien ze dingen als artrose enz minder snel)
En als je over een paard twijfelt lekker laten staan!! Paarden genoeg te koop!

Succes ermee!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:41

Ja nou voor de een zijn 1tjes alleen acceptabel en de andere gaan ook met 2-3tjes in zee. Bij mij is alleen een 1tje acceptabel. Voor ieder persoon anders.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:50

Iedereen bedankt voor de reacties!
Passie -> Hoe had je het qua kosten afgesproken met de eigenaren van de paarden die afgekeurd waren?

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:53

boemel schreef:
Passie -> Hoe had je het qua kosten afgesproken met de eigenaren van de paarden die afgekeurd waren?

Voor de eerste waren de kosten helemaal voor ons.
De tweede hebben we het half/half gedaan
En de derde was goed Knipoog

Maar ik zou echt wel proberen dat de eigenaren iets betalen als ze niet goed zijn. Want anders wordt het een hele dure hobby! Knipoog

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:50

passie schreef:
boemel schreef:

Voor de eerste waren de kosten helemaal voor ons.
De tweede hebben we het half/half gedaan
En de derde was goed Knipoog

Maar ik zou echt wel proberen dat de eigenaren iets betalen als ze niet goed zijn. Want anders wordt het een hele dure hobby! Knipoog

gelukkig hadden wij wel een hele goede en lieve dierenarts die het heel zielig vond en niet de volle pot heeft gerekend Bloos

maar zorg dat je dierenarts een goed apparaat heeft. Ik heb de verschillen gezien en de meeste dierenartsen zien gewoon de helft niet op de foto!!

De dierenarts die wij hadden had net een nieuw apparaat en hij verschoot er ook van hoeveel paarden hij afgekeurd had omdat hij gewoon alles zag op de foto's

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:08

[quote="passie"]
Maar ik zou echt wel proberen dat de eigenaren iets betalen als ze niet goed zijn. Want anders wordt het een hele dure hobby! Knipoog[/quote]

Volgens mij is het zo dat je af kunt spreken (zet het op papier!!) dat als hij afgekeurd wordt de verkoper betaald en als hij goed gekeurd wordt betaald de koper.