Eczeem deken - vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mausie

Eczeem deken - vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 12:04

Hallo,

ik ben stilaan aan het uitkijken om een eczeem-deken aan te kopen voor mijn driejarige merrie. Vorig jaar heeft ze nog zonder gelopen maar dit jaar zou ik haar de jeuk en de ellende willen besparen. Nu heb ik wel enkele vragen hierover (heb het eczeem-topic al eens doorgenomen maar heb specifieke vragen):

- het is de bedoeling dat het paard er 24u op 24u mee oploopt, wat te doen bij regen, deken gewoon aan laten en laten drogen op het paard of heb je best een reserve deken?
- hoe vaak per dag laten jullie je paard eens "luchten" (deken er even af)?
- wat met een vliegenmasker 's nachts (veronderstel dat ze dan weinig zicht hebben met zo'n masker)?
- deken dient veronderstel ik 's nachts in de stal ook op te blijven (dag weide - nacht stal)?
- beter een donkere deken of een bleke deken (mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een bleke maar ik zie dat de hele goede merken als Boett donkere dekens hebben)?
- tot slot, met welke deken hebben jullie goede ervaringen (qua pasvorm - comfort)?

Ik weet het zijn een heleboel vragen en ik zou alles kunnen leren het ogenblik dat ik ermee bezig ben maar ik hoop mee te kunnen genieten van jullie ervaring en zo mijn meisje een rustige zomer te geven!!

Alvast bedankt,

Heidi

Steenbok

Re: Eczeem deken - vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:43

Hoi Heidi,
Wat vervelend dat je paard er al op zo'n jonge leeftijd last van heeft!
Ik zal mijn ervaringen vertellen, misschien heb je er wat aan.
- Inderdaad, 24 uur moet de deken op. Begin er al in maart mee! Zo ben je de eerste vliegjes voor. Als het regent dan laat ik de deken meestal op. Als ik de dag van tevoren weet dat het de hele dag zal gaan regenen en waaien, dan laat ik de deken af. (Niet vaak hoor!) Als ik haar 's avonds binnen zet en de deken is kletsnat dan hang ik hem te drogen en doe hem de volgende dag weer op. (Als ze 's avonds op stal staat kunnen daar de vliegjes ook niet goed komen)
- Luchten meestal één keer in de 3 dagen. Ik merk dat ze geen last heeft van de deken, ze duwt zelf haar hoofd in het halsdeel.
- Mijn paard heeft geen vliegen masker, ook niet nodig gelukkig
- De deken blijft inderdaad ook 's nachts op in de stal, behalve als hij doorweekt is. Bij ons on de stal komen niet veel beestjes.
- Ik had zelf een donkere afgelopen zomer. Misschien is een lichte kleur minder warm, maar wel heel snel vies... Ik zou om die reden nooit een lichte kleur nemen. Als mijn paard het warm had, sproeide ik soms wat water over haar heen.
- Ik heb vorig jaar deze deken gehad:
http://www.homeovet.nl/probleem_indicatie_paarden/zomer_eczeem/everline_eczeemdeken_aktie_van_99.95_voor_89.95/
Ook in mijn profiel zie je een foto.
Die van mij was eigenlijk iets te groot. Daardoor schoof hij iets opzij. Maar de bescherming was super. En ook goed betaalbaar. Alleen kwamen de beestjes nog wel bij haar uiers steken. Dat was heel erg vervelend, ze schopte naar haar buik. Maar volgens mij kan geen enkele deken ook de uiers beschermen.
Heel veel succes ermee, Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, voor vragen kun je altijd PB-en.

Groetjes HanneRonja

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:53

Mijn paard heeft hier ook last van Scheve mond
*Mijn paard heeft haar deken 24 uur op, maar ik begin meestal in april, maart maart kan ook al. Als de buitentemperatuur boven de 15 graden Celcius komt, worden de vliegjes echt actief. Als het regent laat ik gewoon het deken op.
*Mijn paard heeft wel een halsdeken, maar geen vliegenkap. Ze ziet wat minder, maar nog wel genoeg. Kijk er zelf maar eens door Knipoog
*Soms doe ik 's nachts de deken af, als het wat kouder wordt 's nachts.
Plinge vliegjes komen WEL de stal binnen, zelfs met horrengaas. ik zou het deken in de stal ook omlaten. maar da's mijn mening Knipoog
*Je kunt beter een lichte deken [wit ofzo Lachen ] nemen, die reflecteren het licht nl. Zwart of een donkere kleur nemen het licht ' op' , dan krijgt het paard het heeeeeeeel warm.
*Ik heb een Harry's Horse vliegendeken op marktplaats gekocht. Die zit best fijn en schuift weinig. Hij heeft ook loopsplitten Lachen

Ik hoop dat je er wat een hebt Lachen

QualityLover

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 13:20

Bedankt alvast voor de antwoorden, ik ben er heel wat mee. Ben me nu aan het beraden over welke deken ik zou kopen...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:25

Ik heb zelf de pagony eczeemdeken van divoza. Deze is donker van kleur. Ook heb ik de halsdeken van Ivanhoe. Met warmte eronder maakt het geen verschil uit. Ik doe de deken wel af als hij 's avonds de stal in gaat. Hij schuurt dan een heel klein beetje maar ben bang dat hij anders zijn deken gaat slopen.

GhostBuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:01

ik zou een lichte kl;eur nemen op een donkere kleur kokmt het licht opaf en dn verbrand je paardeje en op de exxeem plekken zonnebrandsmeren helpd ook

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:12

ik zit nu met hetzelfde probleem, wil ook zo'n deken aanschaffen wat raden jullie aan vaste hals of losse hals.. zag er nl 1 die vrij goedkoop was (prettig met dekenslopend paard) met een losse hals.. nl deze:
Afbeelding
van pegasus ruitersport..
iemand ervaring met deze deken of een andere echte aanrader (denk zelf ook aan de pagony)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:20

- het is de bedoeling dat het paard er 24u op 24u mee oploopt, wat te doen bij regen, deken gewoon aan laten en laten drogen op het paard of heb je best een reserve deken?

Wij deden bij mijn werk op stal (IJslanderstoeterij) de paarden die 's nachts naar stal gingen alleen buiten de deken op. De andere paarden hadden de deken altijd op, regen of niet, de stof droogt erg snel. Je kunt natuurlijk wel als het dagenlang regent en waait de deken af laten want dan hebben ze weinig last van vliegjes.

- deken dient veronderstel ik 's nachts in de stal ook op te blijven (dag weide - nacht stal)?

Bij ons gaat de deken in stal gewoon af. Het is wel een koele, ruime stal, misschien scheelt dat? Ik zou zoveel mogelijk proberen hem af te laten in stal. Als dat lukt is het mooi meegenomen toch?

- tot slot, met welke deken hebben jullie goede ervaringen (qua pasvorm - comfort)?

De Boett-dekens zitten wel goed en de Ivanhoedekens zijn ook heel oké Ja Met andere dekens heb ik geen ervaring (ja weleens een Pagony gehad (dacht ik toch) maar die was heel snel kapot)

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:23

Nimmy schreef:
ik zit nu met hetzelfde probleem, wil ook zo'n deken aanschaffen wat raden jullie aan vaste hals of losse hals.. zag er nl 1 die vrij goedkoop was (prettig met dekenslopend paard) met een losse hals.. nl deze:
Afbeelding
van pegasus ruitersport..
iemand ervaring met deze deken of een andere echte aanrader (denk zelf ook aan de pagony)

Dit ziet er meer uit a;s een vliegendeken, of is het echt een eczeem deken???

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:25

Ik weet dat sommige m als eczeemdeken gebruiken... maar dat vind ik ook wel een beetje (hij heeft wel een buikflap, die op de foto niet staat)
heb ook een paard die t alleen bij manen en staart heeft, dus als dat maar verpakt is is t goed

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:27

Het ziet er niet uit als een stof die echt alles tegenhoudt maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Is het een dikke stof?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:30

hoi.
ik laat de eczeemdeken altijd op, tenzij ik ga rijden dan gaat hij af.
luchten hoeft in principe niet,zou ik ook niet te lang doen want dan worden ze geprikt door de vligen en dat wil je nou net niet Knipoog

als het regent is die deken zomaar droog, test maar es zelf, spuit hem nat en hang hem ergens neer,na 10 minuten is ie echt droog.
daarbij komt dat de vacht onder de deken ook nog bescherming biedt tegen de regen.
dus voordat jouw dier zelf erg nat is moet er wel heel veel regen komen.
in principe dus gewoon oplaten.
alleen als het echt een hele dag regent verwissel ik hem voor een regendeken,maar dat is in het najaar.
in de zomer met 20 graden lijkt me dat een beetje onzin Knipoog

een vliegenmakser heb ik geen ervaring mee, ik smeer het hoofd goed in met een zalf tegen de vliegen( sweet itch gebruik ik)

de kleu vind ik totaal onbelangrijkd, licht is wel beter in de zomer denk ik vanwege vasthouden van warmte?
maar die word toch zwart door het rollen dus dan maakt kleur weinig uit Tong uitsteken

goede ervaring heb ik toch wel met de eczema pagony en met de echte boett deken.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 30-01-08 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:31

geen idee? daarom vraag ik naar ervaringen voor ik een miskoop doe.

de tekst bij de foto:
Zeer zachte en sterke stof. Beschermt het paard volledig tegen lastige vliegen en muggen! Losse hals die makkelijk te bevestigen is op de deken dmv klittenband en ringetjes. Dubbele borstsluitingen, bilkoorden en ruime loopsplitten. Deken heeft ook een extra lange staartflap voor optimale bescherming. Wordt geheel compleet geleverd met hoofdkap. Hoofdkap is ruim verstelbaar met elastisch klittenband en kan ook aan het halsdeel vast gemaakt worden. In mooie donkerblauw/lichtblauwe kleur tevens UV beschermend. Deken heeft buikflap met 2 singels en elastische bevestiging. Dus geen kruissingels zoals op de foto.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:33

nadeel van die vliegendekens is bijna altijd dat de hals te kort is...
als jed an het halsdeel moet vastmaken aan een halster en je dier gaat grazen trekken ze enorm.

de eczeemdekens van pagony zijn niet zo duur, rond de 60 euro dacht ik en ze gaan best lang mee

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 02:07

Bedankt iedereen voor de tips!! Ik kan er wat mee.

Ik denk erover om de Rambo sweet itch hoody te kopen. Heb er al wat goede ervaringen van gelezen. Nog een goede maand en dan zal ik ze moeten inpakken... Spijtig voor haar.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:04

Mijn paardje loopt ook van begin maart tot eind oktober ingepakt. Als het in maart nog koud is, gooi ik haar regendeken er overheen. Ze heeft hem 24 uur per dag aan en loopt er dus ook wel eens mee in de regen. Gelukkig is mijn pensionhoudster zo braaf dat ze dan even wisselt als de deken nog nat is als ze op stal komt. Ik heb 2 dekens, zodat ik de ene nog eens kan wassen, of voor als er 1 helemaal nat is geworden. Ze drogen wel supersnel hoor, dus het wisselen is niet strikt noodzakelijk. Maar aangezien ik er toch nog 1 over had van het jaar ervoor. Mijn ervaring is ook wel dat ze op stal aanzienlijk minder snel drogen als buiten in de frisse lucht.

Mijn paardje heeft helaas ook heel erg last van eczeem op haar hoofd, dus moet ze een hoofdkap op. Die doe ik alleen op als ze naar buiten gaat, op stal gaat hij weer af. Mocht ze onverhoopt op stal toch jeuk hebben, dan smeer ik er wat op. De "gewone" hoofdkapjes van 10 euro voldoen niet, ik denk dat de mazen toch nog te groot zijn of de kap niet voldoende aansluit, maar de mugjes gaan daar gewoon doorheen. Ik heb een hoofdkap van Boett aangeschaft, doet ze al 3 jaar mee en ziet er nog prima uit.

Ik gebruik de Pagony Eczema van Divoza. Mijn ervaring is dat die dingen echt zeker 1 seizoen mee gaan. Het elastiek lubbert dan misschien een beetje, maar als je paard niet al te veel de clown uit hangt in de wei is de stof (op verkleuren na) nog wel goed. De hoofdkap van Pagony vond ik er een beetje slapjes en vreemd uitzien, dus vandaar mijn keuze om er een van Boett te nemen.Ik ben zelf over de Pagony wel heel tevreden. Ik dacht eerst, ik probeer het eerste seizoen een goedkopere om te kijken of ze hem een beetje heel laat, een dure kan ik altijd nog aanschaffen, maar dat vind ik niet meer nodig. Met 70 euro per jaar ben ik altijd nog veel goedkoper uit dan een heel jaar poedertjes, creme's en shampoos te kopen.

Voor wat betreft de kleur: volgens mij komen op de lichte deken ook minder vliegen af. Bovendien, als je paard 24 uur met de deken op loopt, is een lichte kleur niet erg praktisch. De Pagony is bruin, maar mijn paardje had het niet extreem warm onder haar deken omdat hij toch wel goed ademt. Luchten doe ik niet echt, behalve als ze na het rijden bezweet is en evt. onder de douche geweest is, laat ik haar wel gewoon opdrogen voor ik de deken er weer op doe. Ze heeft er echt geen last mee!!

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:13

mijn paardje heeft ook zomereczeem maar heeft iemand websites? waar je de dekens kan bestellen?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:18

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:32

Je kan ze via heel veel verschillende site's bestellen. Gewoon bij Divoza, maar ook bij de paardendrogist. Ik zou gewoon even googlen, dan kom je er een hele hoop tegen.

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:41

oke bedankt;)

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:14

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:37

hoi,

ik heb voor royena de pagony, bevalt uitstekend,
inderdaat gaat ongeveer een seizoen mee, maar die van deze zomer ga ik nu ook nog even "afdragen" en dan koop ik pas weer een nieuwe.
gewoon dag en nacht oplaten, dat werkt bij ons het beste.

qwa warmte heb ik niet veel gemerkt... ondangs de donkere kleur.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:11

hooi. ik heb zelf een pony met ( erg ) eceem, trouwens ook 's winters wat in de zomer "normaal" is Huilen maar steeds beter gaat.- het is de bedoeling dat het paard er 24u op 24u mee oploopt, wat te doen bij regen, deken gewoon aan laten en laten drogen op het paard of heb je best een reserve deken?
- hoe vaak per dag laten jullie je paard eens "luchten" (deken er even af)? ik doe iedere dag voor het poetsen en rijden, en soms ff lekker racen zonder deken
- wat met een vliegenmasker 's nachts (veronderstel dat ze dan weinig zicht hebben met zo'n masker)? dat weet ik niet want dat heb ik niet
- deken dient veronderstel ik 's nachts in de stal ook op te blijven (dag weide - nacht stal)? ja ik zou het wel doen, dat doe ik tenminste ook, alleen als hij schuurt in stal mét deken over..... ik heb stroomdraadjes langs de muur ( de stal is trouwens 5x5! ) dus niet zielig ofzo..
- beter een donkere deken of een bleke deken (mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een bleke maar ik zie dat de hele goede merken als Boett donkere dekens hebben)? Boett donker heb ik en dat gaat goed
- tot slot, met welke deken hebben jullie goede ervaringen (qua pasvorm - comfort)? tja.. Boett

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:13

ik had ook nog even een vraagje hoe doen jullie het bij wedstrijden in trailer enz? gewoon oplaten net zoals anders en dan daar af met poetsen en opzadelen en zou je voor het rijden ook een vliegenuitrijdeken moeten doen om te voorkomen dat ze onder het rijden gaan steken?