Het lijkt wel of het steeds erger word

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Het lijkt wel of het steeds erger word

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 00:21

Ik doe volgens mij iets ongelooflijks fout met een van mij verzorgpaardjes

We hebben een kruising welsh/hackney van 15 jaar die wij nu 2 maanden hebben
In het begin was ze super lief! kon alles doen
Het ging steeds minder en het begon met niet meer in haar stal te mogen dan ging ze trappen
Nou als ik haar wil poetsen gaat ze trappen als ik langs haar stal loop gaat ze happen met haar oren in haar nek
Als ze bij het hekje staat van de wei en je loopt langs gaat ze happen.
Als ik haar wil longeren gaat ze lopen bokken en gek lopen doen
En het lijkt echt alsof het steeds erger word
Ik ben bezig met NH met de 7 games van parelli en game 1 lukt niet eens bij haar!
Ik mag haar nergens aanraken zelfs niet eens normaal poetsen ik kan alleen haar hoeven uitkrabben en in het begin ook met moeite (na 1 hoef gedaan te hebben werkt ze wel mee met de andere 3)maar als ik daarna wil poetsen begint ze gelijk weer
Ik begin zelfs bang voor haar te worden gewoon omdat ze zo onvoorspelbaar is

Het is volgens mij wel een schat van een beest want onze kantine grenst gelijk aan de wei en dan staat ze voor het raam nieuwsgierig te kijken maar ik doe volgens mij echt wat fout

Ik weet ff niet meer wat ik er mee aan moet
Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Lise81

Re: Het lijkt wel of het steeds erger word

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:47

Ik zou niet op dit forum vragen naar hulp, maar in je omgeving!

De verandering in 2 maand dat iemand een paard heeft hoor je vaker, en dat je bang wordt is geen goed teken.

Waar ik gelijk aan denk is dat het paardje te veel is "verwend" en dat er inconsequent mee wordt omgegaan. Geen of onduidelijke grenzen zorgen bij het paard voor onzekerheid, angst nog meer.
Maar ik weet niet hoe jullie er mee omgaan! Dus ik kan er eigelijk weinig van zeggen! Misschien ligt het wel aan het karakter van het paard, de omgeving of bijv. haar hormoonhuishouding etc. etc.
Zorg er dus voor dat iemand anders met veel ervaring jou een tijdje helpt bij de verzorging van de pony.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:49

Hoe werd ze bij de vorige eigenaren gehouden/verzorgd? Is er een groot verschil tussen weidegang/stal/maatjes/hoeveelheid voer/hoeveelheid beweging?

Best kans dat als je die dingen na gaat dat je er dan al achter kunt komen wat er is.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 11:28

Apple schreef:
Hoe werd ze bij de vorige eigenaren gehouden/verzorgd? Is er een groot verschil tussen weidegang/stal/maatjes/hoeveelheid voer/hoeveelheid beweging?

Best kans dat als je die dingen na gaat dat je er dan al achter kunt komen wat er is.

Ze mag een van de andere paarden niet(onze fries) ze shet wel want die is makkelijk daar kan ze lekker de baas over spelen
Misschien omdat ze nou verzorgers heeft (verschillende mensen die haar eten geven en haar aaien enz) en ze is heel haal leven eigen paard geweest ik ben wel degene die dingen met haar doet
Ze staat nou achter een woonwijk en langs een fietspad waar veel gebruik van word gemaakt
Beweging probeer ik haar zoveel mogelijk te geven door middel van longeren enz(kben te groot om op haar te rijden kben wel hard op zoek naar iemand)en af en toe rijdt ik haar zelf (haar ouwe eigenaresse deed dit ook die was groter en zwaarder dan mij maar ik vind het niet fair tegen over haar hoewel ze me makkelijk houdt)
Ze stond bij haar vorige eigenaresse 24/7 buiten maar dat kan op dit moment nog niet

Volgens mij is ze ook hengstig want ze plast echt heel haar stal onder maar dit is al zeker een maand zo en ik weet niet hoelang ze hengstig zijn?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:30

Kan best zijn dat ze narrig wordt van teveel mensen om zich heen terwijl ze 1 verzorger gewend is. Daarnaast, als ze 24/7 buiten stond en nu op stal dan is dat ook een hele grote overgang.

Hoeveel staat ze nu buiten per dag?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 11:30

Lise81 schreef:
Ik zou niet op dit forum vragen naar hulp, maar in je omgeving!

De verandering in 2 maand dat iemand een paard heeft hoor je vaker, en dat je bang wordt is geen goed teken.

Waar ik gelijk aan denk is dat het paardje te veel is "verwend" en dat er inconsequent mee wordt omgegaan. Geen of onduidelijke grenzen zorgen bij het paard voor onzekerheid, angst nog meer.
Maar ik weet niet hoe jullie er mee omgaan! Dus ik kan er eigelijk weinig van zeggen! Misschien ligt het wel aan het karakter van het paard, de omgeving of bijv. haar hormoonhuishouding etc. etc.
Zorg er dus voor dat iemand anders met veel ervaring jou een tijdje helpt bij de verzorging van de pony.

Binnenkort kan het meisje wat mij helpt met de Fries beleren mij wel helpen denk ik
Nou kan het nog niet want ze heeft een ongeluk gehad met haar paard dus ze kan haar hand mag haar hand nog niet gebruiken.
Ze heeft aardig ervaring (heeft haar eigen paard ook beleert) dus ik ga haar weer snel op hulp vragen!!bedankt voor de tip! misschien kan zij zien wat ik fout doe

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 11:31

Apple schreef:
Kan best zijn dat ze narrig wordt van teveel mensen om zich heen terwijl ze 1 verzorger gewend is. Daarnaast, als ze 24/7 buiten stond en nu op stal dan is dat ook een hele grote overgang.

Hoeveel staat ze nu buiten per dag?

Minimaal 8 uur per dag

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 11:36

Oja misschien ook handig om erbij te vertellen
Zodra ze buiten staat na een half uur wil ze weer naar binnen
Natuurlijk vind ik dit niet goed maar ze blijft gewoon bij het hek staat lelijk doen
Maar als je haar negeert en je gaat verder met waar je mee bezig was gaat zij ook maar weer terug maar zodra ze merkt dat je er weer staat komt ze weer

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:38

Parelli super, maar ik denk dat je wat te zacht probeert te zijn.
Friendly hoef je denk ik niet te doen aangezien ze jou wil domineren. Met de games Lange fase 1 ( +/- 30 seconden) zo niet snelle 2,3,4 er achter aan. Laat haar maar eens weten wie alpha is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:39

heeft ze geen last van haar hormonen??misschien word het wel een pismerrie....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:43

Kan ook nog, de andere twee, zijn dat ruinen? En stond ze daarvoor alleen met merries? Of ruinen waar ze niet veel in zag?

Kan best dat ze nu even van slag is en continue hengstig.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:49

Goed dat je hulp vraagt, dat is vaak het makkelijkste. Voor de tussentijd moet je dan wel wat anders verzinnen, maar ik zou niet te veel van haar vragen - om niet de problemen op te zoeken.

Je geeft aan dat verschillende mensen haar eten geven en aaien, omdat ze verschillende verzorgers heeft. Misschien lukt het om max. 1 andere verzorger zich met haar te laten bemoeien?
Sowieso het paard niet uit de hand voeren (door niemand ook niet door jezelf!), hang evt. een bordje op voor de voetgangers en wandelaars met "niet voeren - paard bijt!"
Ik heb vooral paarden lelijk zien doen als ze normaal dingen toegestopt krijgen en dan af en toe niet krijgen. Negeren is dus prima, je geeft zelf al aan dat dat werkt. Aandacht geef je op de momenten dat ze niet lelijk doet, maar vrolijk staat te kijken.

Trappen naar mensen is wel een groot probleem. Ik zou echt iemand vragen die daar niet van onder de indruk is.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 13:34

Apple schreef:
Kan ook nog, de andere twee, zijn dat ruinen? En stond ze daarvoor alleen met merries? Of ruinen waar ze niet veel in zag?

Kan best dat ze nu even van slag is en continue hengstig.

Het zijn allebei merries
1 fries van bijna 3 en een shet van 8/9 maanden

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 13:40

Lise81 schreef:
Goed dat je hulp vraagt, dat is vaak het makkelijkste. Voor de tussentijd moet je dan wel wat anders verzinnen, maar ik zou niet te veel van haar vragen - om niet de problemen op te zoeken.

Je geeft aan dat verschillende mensen haar eten geven en aaien, omdat ze verschillende verzorgers heeft. Misschien lukt het om max. 1 andere verzorger zich met haar te laten bemoeien?
Sowieso het paard niet uit de hand voeren (door niemand ook niet door jezelf!), hang evt. een bordje op voor de voetgangers en wandelaars met "niet voeren - paard bijt!"
Ik heb vooral paarden lelijk zien doen als ze normaal dingen toegestopt krijgen en dan af en toe niet krijgen. Negeren is dus prima, je geeft zelf al aan dat dat werkt. Aandacht geef je op de momenten dat ze niet lelijk doet, maar vrolijk staat te kijken.

Trappen naar mensen is wel een groot probleem. Ik zou echt iemand vragen die daar niet van onder de indruk is.

Wandelaars en voetgangers komen hier niet voorbij als ze in de stal staat en bij haar weiland kunnen ze ook niet daarvoor zal je eerst het erf hier op moeten
Ik geef haar nooit snoepjes uit de hand ook om de reden dat ze dan lelijk gaan doen wanneer ze niks krijgen.
We hebben 3 verzorgers en behandelen haar allemaal hetzelfde
Ik ga proberen om haar gwn helemaal te negeren om te zien of ze de aandacht zelf komt halen ...haar proberen nieuwsgierig te laten worden etc. is dit misschien een idee totdat dat meisje weer kan komen?
En anders zet en haal ik haar alleen maar uit de wei voorlopig dat ik ook niet meer ga longeren etc.2 weekjes tot dat meisje komt helpen??en uiteraard ga ik ze wel gwn eten en drinken geven

Ik vind het ook zo balen van die vorige eigenaresse want als ik vragen had mocht ik haar altijd mailen
Vragen naar haar gemaild maar tot op heden nog geen reactie (2 a 3 weken geleden)

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 14:25

@ Apple
Las er even over heen
Ze stond bij de oude eigenaresse met allemaal shetlander wat het waren weet ik niet
Ik weet wel dat ze daar de leider was en hier is onze fries dat

Xre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:53

Consequent blijven. En dit ook met de andere verzorgers afspreken. Happen en trappen wil je niet. Bedenk hier een gepaste straf op bijvoorbeeld duidelijk Nee zeggen. Is ze wel braaf beloon haar dan. Met een snoepje/klopje of een woord. Doe wat grondwerk met haar. Ga naast haar lopen en laat haar je volgen als ze dat niet wil hou je druk op het touw, en dit hou je vol totdat ze wel meekomt. Haal dan meteen de druk van het touw af. Laat haar goed op je gehoorzamen, beloon als ze het goed doet. Laat haar wat passen achterwaarts gaan met je hand op haar borst en tegelijk druk op het touw achteruit. Gaat ze achteruit gelijk de druk eraf. Belonen als ze een aantal passen heeft gedaan. Als dat goed gaat hoort ze achteruit te gaan als ze met haar naar achter loopt en wat druk achteruit geeft op het touw. En bedenk nog wat andere dingen die je met haar kan gaan doen of doe wat spelletjes met wat lekkers. Bijvoorbeeld in de bak een muurtje (van bijv. hindernissen) bouwen tegen de bakrand en deze aan de ene kan dicht maken en de andere kant open. Laat haar eerst in de 'gang' lopen en pak dan een emmer en bijvoorbeeld een appel en wat biks en laat deze duidelijk aan haar zien terwijl ze nog in de 'gang' staat en leg de biks of de appel op de grond met de emmer erover heen. Nu moet ze gaan bedenken hoe ze de biks krijgt. Daarna kan je de emmer eens in de gang zetten. Enz.. (de mijne mikte de emmer meteen om, want die snapte het wel:D) Succes !