Goede boeken over paardengedrag enzo ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Goede boeken over paardengedrag enzo ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 21:26

Wie weet je goede boeken over paardengedrag ?

Ik wil er zo veel mogenlijk lezen , leer je vast veel van > Welke zijn goed?

Lise81

Re: Goede boeken over paardengedrag enzo ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:55

"de aard van het paard" van Stephan Budiansky vind ik een heel duidelijk boek en een ontzettende aanrader!!!!
Gaat in op de evolutie, intelligentie en het gedrag van het paard - is op onderzoeken gebaseerd. Er worden weinig conclusies getrokken en ook geen dingen aangedragen over hoe je met je paard zou moeten omgaan. Kortom een heel nuchter en nuttig boek.

Een ander boek is "paardentaal" van Henry Blake, dat is echt ouderwets leeswerk. Maar hierin wordt gelijk aangekaart hoe je met paarden zou moeten "praten". Lijkt erg op het boek van Monty Robert "de man die naar paarden luisterd".

Er zijn heel veel boeken van trainingsmethoden die eerst in gaan op het gedrag van paarden.
Boeken van o.a.:
- Klaus Hemfling
- Monty Roberts
- Pat Parelli
- Nathalie Penquitt
- Linda Tellington Jones
- en vele andere

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:59

Lise81 schreef:
"de aard van het paard" van Stephan Budiansky vind ik een heel duidelijk boek en een ontzettende aanrader!!!!
Gaat in op de evolutie, intelligentie en het gedrag van het paard - is op onderzoeken gebaseerd. Er worden weinig conclusies getrokken en ook geen dingen aangedragen over hoe je met je paard zou moeten omgaan. Kortom een heel nuchter en nuttig boek.

Een ander boek is "paardentaal" van Henry Blake, dat is echt ouderwets leeswerk. Maar hierin wordt gelijk aangekaart hoe je met paarden zou moeten "praten". Lijkt erg op het boek van Monty Robert "de man die naar paarden luisterd".

Er zijn heel veel boeken van trainingsmethoden die eerst in gaan op het gedrag van paarden.
Boeken van o.a.:
- Klaus Hemfling
- Monty Roberts
- Pat Parelli
- Nathalie Penquitt
- Linda Tellington Jones
- en vele andere

De aard van eht paard vind ik ook geniaal!

En van Henry Blake, zijn boeken gaan over paardencommunicatie, hij heeft allemaal tests gedaan met zijn paarden (diervriendelijk) en aan de hand daarvan ontzettend veel over ze ontdekt. Ook vertelt hij zijn avonturen die hij met zijn paarden heeft gehad, de conflicten ermee, hoe hij ze oploste door naar zijn dieren te kijken luisteren; het is geen Pat PArelli hoor, hij geeft zijn paarden er wel eens van langs in de boeken, is vrij nuchter maar houdt enorm van ze. Knipoog

oooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:09

Het is natuurlijk leuk om dat soort boeken te lezen, en je kan ze gewoon in de winkel zoeken. Kijk gewoon tussen de boeken en als je een leuke ziet leen/koop je hem.
Waarschuwing:
Als je dit doet omdat je het niet met je paard kan vinden, of gewoon beter wilt worden is het wel goed om boeken erover te lezen, maar je leert meer van DOEN.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 14:20

Ik heb zelf al wel "de man die naar paardenluisterd " in mijn boekenkast liggen , ik heb heb nu 2 keer gelezen , en ik heb Shy boy gelezen Dat is zoon mooi boek , niet met heel erg veel info , maar zeker wel de mooite waard !!! (L)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:15

sannekeee schreef:
Ik heb zelf al wel "de man die naar paardenluisterd " in mijn boekenkast liggen , ik heb heb nu 2 keer gelezen , en ik heb Shy boy gelezen Dat is zoon mooi boek , niet met heel erg veel info , maar zeker wel de mooite waard !!! (L)

Beide boeken zijn niet echt representatief voor de methode die erin beschreven staat. " De man die naar paarden luisterd" is pure fictie, en "Shy Boy" is ook niet helemaal zo gegaan als de auteur dat doet vermoeden.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:01

De aard van het paard is een aanrader.

Zelf heb ik ook 'de waarheid over paarden' mooi boek maar voegt niet bijzonder veel toe aan bestaanden stromingen