Wanneer winterdeken trg af ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Wanneer winterdeken trg af ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:41

Hey
Ik zou graag willen weten wanneer jullie je winterdekentje trg af doen of wanneer je trg een lichter deken oplegt & hoeveel gram je erop had liggen & wat voor paardje je hebt ...(warmbloed of koudbloed)
De reden dat ik dit vraag is, omdat het hier in Belgie nu gemiddeld 6°C / dag is. Vandaag was het zelfs 12°C ! Ik was aan het twijfelen of ik dan niet gewoon terug mijn 0 gram regendeken op zou leggen. Ze heeft toch een beetje wintervacht gemaakt. Wel maar een heel klein beetje maar met een regendek zal dat toch wel warm genoeg zijn dacht ik.
Nu vraag ik wat jullie doen ...

Edit: mijn paard is een 13jarige kwpn merrie & heeft mommenteel nog 300 gram opliggen.
Laatst bijgewerkt door Niisj op 18-01-08 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise1984

Re: Wanneer winterdeken trg af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:44

ik vind de overgang van een winterdek naar een 0 gr teveel hoor. Misschien dat je beter eerst een 200 gr op kan doen ofzo
edit: die van mij staat trouwens nog steeds onder zn 400 gr deken kwpner

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:38

Ik heb een 300gram als het koud is erop liggen en zogauw het richting 10 graden gaat dus zoals nu ligt er bij mij een 0grams op en met zonnig weer tussen 12 en 15 graden gaat alles eraf.
Dit gaat al jaren zo en prima.
Ik vind een 400gram nu nog erg veel, die zou ik bewaren voor als het vriest want wat ga je hem dan opleggen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:39

Tja op zich kan het qua temperatuur wel denk ik. Het is absoluut niet koud het is alleen zo vreselijk nat

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 13:45

kasparonda schreef:
Ik heb een 300gram als het koud is erop liggen en zogauw het richting 10 graden gaat dus zoals nu ligt er bij mij een 0grams op en met zonnig weer tussen 12 en 15 graden gaat alles eraf.
Dit gaat al jaren zo en prima.
Ik vind een 400gram nu nog erg veel, die zou ik bewaren voor als het vriest want wat ga je hem dan opleggen.

Ja dit lijkt mij toch ook het beste.
Als de zon schijnt doe ik haar deken ook altijd af.

Sappos schreef:
Tja op zich kan het qua temperatuur wel denk ik. Het is absoluut niet koud het is alleen zo vreselijk nat

Ja maar die 0 gram deken is een regendeken dus daar heeft ze geen last van.

Blosssom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:47

Ik heb twee dekens op liggen in de winter, als het echt koud is. Als het overdag boven de 10 graden is krijgen ze er eentje op, van 300 gram geloof ik. In maart of april een dunnere, 150/200 gram.
In de zomer houden ze er ook eentje op, vliegendeken of 0 grams.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:50

0 gram deken ben ik geen fan van, gooi er dan een 100 grams op Lachen

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:34

Die van mij is gisteren van zijn 300 naar zijn 200 grams gegaan, het is helemaal niet meer zou koud buiten

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:37

lessy staat nu al een paar dagen onder 200 grams. hiervoor had hij 400 grams op. het is nu echt niet koud meer, alleen een beetje nat, maar met een goede regendeken hebben ze daar geen last van.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:13

wat is er mis met 0-gram

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:45

Mijn paard heeft de hele winter een 200 grams opgehad heeft ook een aardig vachtje Lachen maar vandaag was ze toch een beetje vochtig op de singelplaats.. ik zat er ook weer aan te denken op de 0 grams deken er op te leggen.. maar ja strak wordt het weer kouder en dan moet je die 200 grams er op leggen vind het altijd erg moeilijk te beoordelen..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:49

Die van mij heeft nog steeds een flink winterdek op, maar hij is ziek geweest en moet aankomen. Ik heb liever dat hij zijn energie steekt in aankomen dan in warm blijven. Lachen Als het overdag wat warmer wordt krijgt hij wel een dunnere deken op.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:06

Flew schreef:
Die van mij heeft nog steeds een flink winterdek op, maar hij is ziek geweest en moet aankomen. Ik heb liever dat hij zijn energie steekt in aankomen dan in warm blijven. Lachen Als het overdag wat warmer wordt krijgt hij wel een dunnere deken op.

Ja, in jouw situatie zou ik dat ook doen.
Mijn merrie was vorig jaar toen ik haar kocht in de winter ook ziek. Zij was ook enorm vermagerd & in de zomer was ze nog steeds niet op gewicht. Toen het een paar dagen regende stond ze te rillen van de kou. Ook al was het niet zo koud want het was zomer, het regende alleen veel. Terwijl de ruin die bij haar in de wei stond ook zonder regendek liep & die helemaal geen koud had. Heb toen ook maar een 0gram regendek op gedaan.
BE_GENTLE schreef:
Mijn paard heeft de hele winter een 200 grams opgehad heeft ook een aardig vachtje Lachen maar vandaag was ze toch een beetje vochtig op de singelplaats.. ik zat er ook weer aan te denken op de 0 grams deken er op te leggen.. maar ja strak wordt het weer kouder en dan moet je die 200 grams er op leggen vind het altijd erg moeilijk te beoordelen..

Ja ik snap ook nix meer van dat weer ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:11

Mijn paard heft nu s'nachts zelf s maar een fleece op.Het is vanacht nog 11 graden geweest.Overdags heb ik er nu een 0 grams regendeken op.het is te warm nu voor een dik deken.Mijn paard is niet geschoren maar heeft een vrij fijne vacht van zichzelf.Als het straks kouder word gaat er ook weer een dikker deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:20

Mijn geschoren paard heeft nu 200 gram op, als het nog iets warmer word. (of ophoudt met waaien) gaat de regendeken op denk ik.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:26

Ik heb gisteren net gewisseld. Van een driehonderd grams ben ik naar een fleecedeken met een regendeken gegaan. Hij had het wel erg warm, en staat nu goed op temperatuur.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:28

Ik zie trouwens wel op de KNMI-site dat het woensdag weer kouder wordt, doen jullie dan weer dikkere dekens op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:37

Ja als het echt kouder word gaat het outdoordeken er weer op.Ik kijk altijd naar het weer welk deken ze opkrijgt.Doordat ze niet geschoren is krijgt ze een 300 grams alleen op als het echt vriest.Als ze s'avonds op stal staat krijgt ze zo wie zo een ander deken aan.
Ik heb dus een heel assortiment aan dekens Bloos

Zomer's staat ze zonder deken buiten dan gaat er alleen een regendeken op met regenweer,ze heeft ooit een keer door de regen een longonsteking opgelopen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:41

Ik heb ook een heel arsenaal aan dekens, maar ik durf haast niet te zeggen wat voor deken mijn pony nu nog op heeft. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:47

Mocht het kouder worden, krijgt hij een warmere deken op. Als het weer gaat vriezen (en ik hoop heel erg dat het niet gaat gebeuren) krijgt hij uit eindelijk 500 gram op.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:47

ik heb een oude pony,
en ik vind al dat wisselen met dekens helemaal niks.
ze heeft een deken op van 500 gram.
ze geeft van zelf wel aan als ze het te warm krijgt.
dan gaat ze zweten en verharen.
en dan geef ik der een wat dunnere deken.
maar het iedee om de heletijd van dekens tewisselen.
lijkt me niet echt goed voor een oud paardje.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:51

Ja als de temperatuur weer onder de 10 graden gaat, dan gaat haar 300 gram weer op.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:03

Ik heb een vraagje... Als een paard met winterdeken op stal staat en hij gaat voor een uurtje of twee in de paddock, wat leggen jullie dan op? Voor buiten dus? Zelfde grams maar waterdicht of....?

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:08

ik heb meestal gewoon een oude zweetdeken erop, zodat er wel wat op ligt maar niet dik dus

Hij is niet geschoren trouwens en in stal draagt die zo rond de 200 gram

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:42

Musetta schreef:
Ik heb een vraagje... Als een paard met winterdeken op stal staat en hij gaat voor een uurtje of twee in de paddock, wat leggen jullie dan op? Voor buiten dus? Zelfde grams maar waterdicht of....?

lessy heeft precies het zelfde op als in stal. ook dezelfde dekens, hij heeft op stal namelijk ook zijn waterdichte dekens op. dat is handiger als ze 's ochtends door de ph buiten worden gezet. hoeft zij niet eerst al die dekens te wisselen en de paarden merken het toch niet of die deken nou waterdicht is of niet.