paard rent de stal in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mette_emma

paard rent de stal in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:40

Telkens als ik net klaar ben met rijden, rent mijn paard heel erg hard de stal in.. ik heb al geprobeerd om het op te lossen maar lukt niet.. iemand tips?
groetjes

poekel

Re: paard rent de stal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:42

hoe rent ie hard stal in? staat ie niet vast dan?

mette_emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:45

jawel maar het is juist als k samen met haar de stal in wil gaan,voordat ik dr halster zegmaar afdoe

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:45

Ligt er dan voer op haar te wachten?

mette_emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:46

soms wel,maar ook als het er niet ligt sprint ze de stal in.. moet ik de voerbak misschien er eerst uithalen?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:47

Misschien handig om te proberen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:47

Wij hebben er ook een die dat bij buien doet. Weten niet waarom. Ik ga dan midden voor haar lopen, zelf in een vrij vlug tempo en dan is het meestal weer over.

mette_emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:48

oke bedankt.. ik ben ook wel benieuwd of iemand verstand heeft van de methode van monty roberts.. meer met lichaamstaal werken?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:49

Is je paard erg dominant? Loopt ze je vaker omver?

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:52

Ik heb het ook gehad met die van mij. Ook alleen na het rijden. Bij mij was dat ook als ik de ''bocht naar de deur'' wat te scherp maakte. Als ik er goed, recht voor de deur ga staan, en dan rustig met de pony erin loopt. Blijft die ook gewoon rustig. Dan daarna beloon ik hem flink. Lachen

mette_emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:55

ja ze is wel dominant maar loopt me niet zomaar omver, alleen in de buurt van de stal....

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:59

ik zou grondwerk proberen denk ik.. een paard mag niet voor de leider proberen te komen. als ie je wel voorbij loopt een tikje. steeds herhalen en daarna die dingen ook herhalen voor de stal.
misschien kan je het hoofdstel inhouden totdat je op stal bent? dan heb je net even iets meer controle. en op keuringen houden ze altijd een zweepje voor de neus, niet om aan te tikken, maar dan is het zegmaar een soort muur waar je pony niet doorheen kan lopen. en ook proberen de aandacht bij jou te houden door niet constante druk op het touw te geven, maar kleine rukjes aan het touw.. dat doe ik ook altijd als de jonge paardjes opgefokt zijn door de wind, zij worden er altijd rustiger van en je kan ze dan makkelijker bij je houden.. verder heb ik helaas geen tips.. maar loopt ze dan met de oortjes naar voren rechtstreeks naar de voerbak toe? of is ze juist onzeker?? naja suc6 in ieder geval!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:00

Hou haar goed vast en asl ze weg wil rennen zeg een beetje boos en heel duidenlijk : Nee !!!
En ik zou geen voer meer in haar voer bak leggen als ze naar stal gaat , want ik denk dat zij gewoon snel naar haar voer wilt , Als ze het goed doet beloon haar heel erg veel / goed ~!!!

Succes.,.!!!

Kus Sanne

mette_emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 21:04

heel erg bedankt voor de tips, ga wel proberen om wat grondwerk te doen.. Ze loopt wel met de oortjes naar voren, dus dat zit goed, misschien is ze gewoon iets te enthousiast en moet ik duidelijk maken wie de leider is...

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:26

ja want ik dacht misschien is ze een keertje door een ander paard dat in het gangpad in een box stond gebeten ofzo, want bij mij op de manege is een pony en die gaat altijd rennen als je met m achter een paard (dat vast staat aan de balk om te poetsen) en voor een paard (dat met z'n hoofd uit zn stalluik hangt) langsloopt, omdat de pony dan ''íngesloten'' wordt door paarden die dus iets met m kunnen doen. zowiezo gaan paarden meestal door onzekerheid sneller lopen als ze 'ingesloten' worden tussen 2 dingen in. dus als je daar met je pony loopt, kun je zowiezo de paarden die uit hun stal hangen met hun hoofd even terug duwen en als er een paard in het gangpad staat even schikken zodat je de ruimte hebt. ( Haha! ik weet niet eens of er andere paardjes zijn maar als... Knipoog )

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:28

en als het wel onzekerheid is is grondwerk ook goed hoor.. dan gaat je pony jou als leider accepteren en VERTROUWEN en zal ze denk ik liever achter je blijven als voor je. haha ik ben een ramp in uitleggen sorry!! Vork Bloos Clown

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 07:41

Mijn merrie gaat als een F-16 als je naast de ingang van de stal blijft staan en dus haar erin laat gaan (dus dan is het oppassen dat je echt niet in de weg staat...menig stalgenoot heeft al eens klemgestaan incl ikzelf) echter ga jij voorop en loop je mee naar binnen dan loopt ze op d'r dooie gemakje.

rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 07:44

Ga voor haar lopen en leid haar af met een snoepje en rustgevend praten,en toch de voerbak er uit lijkt me het beste.

Olanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:55

ik heb het paard aan het halstertouw naar de deur geleid en zodra zij het tempo overnam voor de deur weg geraaid net zo lang totdat ze rustig naar de deur liep.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:59

Dat deed die van mij ookal tijd. Omdat er dan eten in zijn stal ligt. Ik heb een paar keer de deur dichtgedaan, zodat hij iig de stal niet meer in kon. Nu weet hij dat hij gewoon moet wachten. En kan ik rustig naar stal lopen met hem.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:02

Wat ik doe is , Naar de stal lopen een paar keer halt houden . Zodat ze luisterd. Voer of geen voer rustig tempo moet makkelijk kunnen. En inderdaad gaat ze te snel bij de deur wegdraaien en opnieuw doen.

En moet je misschien langs paarden die in zijn haar/haar kond kan bijten?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:03

Grondwerk is altijd een goed idee. Dat kun je bij de stal vervolgens toepassen. Zorg dat ze hoe dan ook achter je blijft en niet over je heen of langs je loopt. Maakt ze vaart, zonder dat jij erom vraagt? Zet haar dan stil en een paar pasjes achteruit. Gaat dat goed, ga dan weer naar voren, maar zorg dat jij het tempo bepaalt. Wil zij het tempo overnemen, zet haar dan weer stil en een paar pasjes achteruit. Op die manier zal ze hopelijk inzien dat ze sneller op stal staat en als ze jou gewoon volgt. Pling Uiteindelijk zal ze dit ook moeten kunnen, als je bij wijze van spreken haar hele stal met wortels zou behangen. Maar in het begin is het misschien een ideetje om inderdaad het voer weg te halen, zodat het wat minder aantrekkelijk wordt om naar de stal te rennen.