paarden aan elkaar laten wennen in de wei met veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

paarden aan elkaar laten wennen in de wei met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:57

Ik ga binnenkort de paarden verhuizen naar een andere stal. Op de nieuwe stal staan al 2 paarden ( beiden ruinen ), eentje van 24, en eentje van 8. De oudste staat al 8 jaar op deze plek, de ander al drie jaar.
Nu heb ik met mijn merrie ( 14 jaar ) nooit problemen gehad, die gooide ik bij de nieuwe paarden en ze zochten het wel uit. Maar ik heb ook een hengstveulen van een half jaar nu, mijn merrie is erg beschermend tegenover hem.
Wat zouden jullie doen om ze aan elkaar te laten wennen? Eerst mijn merrie erbij zetten, of eerst het veulen, of allebei tegelijk? Of juist mijn merrie eerst met de dominantste zetten?
Ik weet het even niet..

weet dat veel mensen erop tegen zijn om een veulen niet naar de opfok te doen, maar het is een laat veulen en overal staan de veulens al binnen, met als gevolg dat hij kleiner is en dan in een kleine ruimte moet vechten om de orde te bepalen.
Nu komt hij bij mijn merrie en 2 oudere ruinen te staan en van de zomer komen er nog 4 veulens en dan kan hij daarbij. Speelkameraadjes genoeg dus, en ook oudere om van te leren. Bovendien kan hij hier iedere dag naar buiten, iets wat vaak bij een opfok in de winter niet kan. Daar hoef ik dus verder geen tips over, ik vind dit de beste keuze.

fjordnina

Re: paarden aan elkaar laten wennen in de wei met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:57

Ik zou het veulen er als eerste bij doen zodat de merrie door krijgt dat er niks te beschermen valt. Daarna de merrie erbij.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:21

Ik zou ABSOLUUT niet eerst het veulen erbij zetten. Dan gaan de 2 ruinen direct geinteresseerd achter de kleine aan en dan krijg je grote paniek bij de kleine en ook bij de moeder met alle gevolgen van dien.
Ik zou ze in de bak of weiland zetten met een draadje ertussen. Op een gegeven moment wordt het veulen wel zo nieuwsgierig dat hij steeds meer naar de ruinen trekt. Als dat het allerspannendste is geweest kun je (na een paar dagen) het draadje weghalen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:26

ik zou ze idd ook eerst naast elkaar zetten en kijken hoe het gaat... als ze een beetje gewend zijn aan elkaar zou ik ze allemaal bij elkaar zetten en kijken hoe het gaat. de merrie zal dan waarschijnlijk het veulen flink willen beschermen, maar dat loopt vanzelf los...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:26

Ik persoonlijk zou eerst het veulen met een van de twee ruinen laten wennen. Kijk welke ruin het makkelijkste is en plaats die samen met het veulen. Daarna de andere ruin erbij en dan pas je merrie. Grote kans dat ie vriendjes wordt met die ruinen omdat je daar als veulen heel leuk mee kan spelen. De meeste paarden zullen een veulentje niet zo gauw wat doen. Neem de tijd om ze te laten wennen en blijf er bij. Maar zorg er voor dat je niet direct bij een kleinigheid in grijpt!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:40

ponyparadijs schreef:
Ik persoonlijk zou eerst het veulen met een van de twee ruinen laten wennen. Kijk welke ruin het makkelijkste is en plaats die samen met het veulen. Daarna de andere ruin erbij en dan pas je merrie. Grote kans dat ie vriendjes wordt met die ruinen omdat je daar als veulen heel leuk mee kan spelen. De meeste paarden zullen een veulentje niet zo gauw wat doen. Neem de tijd om ze te laten wennen en blijf er bij. Maar zorg er voor dat je niet direct bij een kleinigheid in grijpt!

maar bedenk wel dat een veulen zonder bescherming ook een makkelijke speelbal is Ach gut die ruinen zijn vast wel nieuwsgierig, maar het veulen zal zich erg bedreigt voelen zonder zijn bescherming...

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:48

ik heb eerst de moeder en het veulen in een weide langs de ruinen laten lopen
moeder was in het begin heel beschermend, maar dat minderde en ze snuffelden ook aan elkaar langs de draad
toen na een tijd hebben we ze alle 4 samen gedaan en ze gaven geen kick net alsof ze altijd samen stonden

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:07

kan je eerst niet een stukje afzetten zodat ze een paar dagen wel naast elkaar in de wei staan, dan hebben ze elkaar al kunnen zien en ruiken, en daarna het draadje weghalen?? beschermende moeder lijkt me in dit geval wel handig..

naomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:12

ik zou ze ook eerst een paar dagen naast elkaar zetten met een
draadje ertussen zodat ze aan elkaar kunnen wennen! Bloos

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 07:34

Naast elkaar laten wennen met een draad ertussen en dan nog is het de vraag of het goed gaat met het draadje weg.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:06

aliesjeh schreef:
kan je eerst niet een stukje afzetten zodat ze een paar dagen wel naast elkaar in de wei staan, dan hebben ze elkaar al kunnen zien en ruiken, en daarna het draadje weghalen?? beschermende moeder lijkt me in dit geval wel handig..

Daar ben ik het helemaal mee eens , zet ze in de wei er naast , Of ga voor de wei staan en hou ze vast..

En over de merrie , ik denk dat ze eerst de ruinen goed moet leren kennen en vertrouwen.
Als ze dat doet , denk ik dat haar beschermende gedrag van zelf over gaat..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:08

Ik zou ook eerst de merrie met veulen apart zetten van de twee ruinen. Is het mogelijk ze daarna één voor één met de ruinen kennis te laten maken?
Afgelopen najaar is hier op stal een veulen geboren, die moest uiteindelijk met een groepje van nog 6 anderen lopen. Deze zijn één voor één bij de merrie en het veulen gezet en dat ging prima.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:15

Eerst een week of twee een draadje spannen zodat alle paarden rustig kunnen wennen. En daarna merrie en veulen saampjes bij de anderen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 17:10

Allereerst bedankt voor alle reacties! Merrie is trouwens niet de moeder van het veulen, maar staat wel al vanaf dat het veulen 4 weken is bij de moeder en het veulen. Na het afspenen heeft zij de moederrol op zich genomen, bovendien neemt mijn merrie altijd de beschermrol over zich van de zwakkere paarden.
Veulen staat nou op een pensionstal, heeft vanaf het afspenen direct bij alle andere paarden ook gestaan ( wanneer iemand een paard los laat of even buiten zet wordt het veulen erbij gezet ) hij is dus wel gewend om bij oudere nieuwschierig paarden te staan, hij staat dan vol overgave te smekken dus iedereen accepteerd hem. Echter als iemand hem probeert te bijten of hem probeert weg te jagen, schopt hij naar het paard of bokt terug, dus bang is hij niet echt tegen oudere paarden.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:16

Staan die twee ruinen nu ook op het land of staat alles binnen en gaan ze van het voorjaar naar buiten. Bij ons gaan de nieuwe paarden altijd met de hele kudde van ongeveer tien paarden tegelijk naar buiten. Als er nieuwe paarden komen bij ons op stal en ze zijn niet veel gewent om bij andere te staan dan moeten ze binnen blijven tot het volgende weide seizoen. zeker veulens en jaarlingen om DA rekeningen te voorkomen.
Als alle paarden dan in mei naar buiten gaan dan zijn er bijna of geen problemen. Doordat ze alleen maar willen rennen en eten dus kijken ze niet naar de andere paarden. en dat gaat dus meestal het beste en dan zijn er DA.

en als je de merrie eerst doet dan zal het misschien wel goed gaan of de ruinen gaan strijd om voeren wie haar mag hebben, dus dan hoop je weer dat dat goed gaat en niet één van de ruien naar de DA moet.

ik denk niet dat het uitmaakt of je het veulen of de merrie als eerste doet, want als je het veulen eerst doet en later het merrie zal de merrie er toch weer achteraan gaan om het veulen van de ruinen af te pakken en dan heb je de kans dat niet het veulen maar de merrie naar de DA moet. ik denk dan toch dat je ze allebij tegelijk moet buiten zetten en dan in de buurt blijven. Ruinen zijn meestal toch liever als merries dus je heb al geluk dat het geen twee merries zijn.
Ze zal het veulen wel beschermen maar op den duur loopt het wel los en gaat het veulen zijn eigen weg.

nou succes met je paardjes ik ben benieuwd hoe het gaat! Knipoog

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:36

de ruinen staan al buiten, die staan zomer en winter buiten , dus binnenhouden tot volgend seizoen is geen optie.
Normaal kan ik mijn merrie overal bijgooien, ze maakt zich nergens druk over en voelt zich niet snel aangevallen ( ze negeerd de andere paarden meestal in begin, en uiteindelijk is zij de leider ) maar naar het veulen is ze gewoon beschermend. Gaan de andere paarden weg als ze dreigt is het goed, zij gaat er dan gewoon tussenstaan, ook als ik er een paard naast zet met een lijntje ertussen gaat zij tussen het veulen en het andere paard staan, zelfde met vreemde mensen, dan gaat ze ook tussen het veulen en die persoon staan totdat zij vind dat het goed is.
Zou ze wel eventueel in een naastgelegend weiland kunnen zetten voor een paar dagen, maar weet niet of dat wel zoveel verschil zal maken?
Moeilijk moeilijk..

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:46

Ik zou dan of eerst de merrie doen of ze samen teglijk buiten zetten en kijken wat er gebeurd.
Het blijft moeilijk, ik zou ze toch proberen een beetje te gaan leren dat ze ook zonder elkaar moeten, want wat gebeurd er als je straks één van beide uit de wei haalt gaan ze dan brullen naar elkaar of doen ze dat niet.

Ja ik zou ze toch samen er gelijk bij zetten?
Ja bij ons is het simpel op stal we hebben verschillende koppels dus in de situatie van jou kunnen ze bij ons gescheiden worden. En dan desnoods het jaar erop weer bijelkaar dan tonen ze niet veel interesse meer in elkaar.

Of je moet wachten tot dat de andere paardjes erbij komen, dat zijn leuke speelkameraadjes voor het veulen, en dan nu de merrie en dan later het veulen met de nieuwe soortgenootjes á leeftijdsgenootjes.

nou succes. Knipoog

twinducklin schreef:
de ruinen staan al buiten, die staan zomer en winter buiten , dus binnenhouden tot volgend seizoen is geen optie.
Normaal kan ik mijn merrie overal bijgooien, ze maakt zich nergens druk over en voelt zich niet snel aangevallen ( ze negeerd de andere paarden meestal in begin, en uiteindelijk is zij de leider ) maar naar het veulen is ze gewoon beschermend. Gaan de andere paarden weg als ze dreigt is het goed, zij gaat er dan gewoon tussenstaan, ook als ik er een paard naast zet met een lijntje ertussen gaat zij tussen het veulen en het andere paard staan, zelfde met vreemde mensen, dan gaat ze ook tussen het veulen en die persoon staan totdat zij vind dat het goed is.
Zou ze wel eventueel in een naastgelegend weiland kunnen zetten voor een paar dagen, maar weet niet of dat wel zoveel verschil zal maken?
Moeilijk moeilijk..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 19:13

Nee ze brullen niet na elkaar, ik ga vaker met de merrie buitenrijden en die gaat ook zonder problemen mee. Veulen vind alle andere paarden intresant dat is dus ook geen probleem, alleen dat mijn merrie hem erg berschermd.