[stelling]Met een gewoon paard kom je niet ver in de dressuu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

[stelling]Met een gewoon paard kom je niet ver in de dressuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 13:13

...sport
dessuur- en menproevenboek KNHS schreef:
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een happy athlete door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig: er is harmonie.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
- De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
- De ontspanning
- De aanleuning
- De impuls
- Het recht gericht zijn van het paard
- De verzameling

Maar wordt hier door de jury’s nog wel goed naar gekeken?
Wat ik wil zeggen met de stelling wordt er nog wel genoeg op de basis gelet of hoef je alleen nog maar een mooi paard te hebben en je rijd je punten wel.

Geef je mening. Kom met goede voorbeelden en argumenten. En laat ieder in zijn waarde.

johanna84

Re: [stelling]Met een gewoon paard kom je niet ver in de dressuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:22

het blijft een jury sport, waarbij je bij sommige juryleden gewoon ziet dat ze op een bepaald type paard vallen (uit eigen ervaring!)
ik rij momenteel met een freiberger, ik zou hier geen wedstrijden mee gaan rijden, omdat ik me echt afvraag hoe er na gekeken wordt!
ze hebben korte pasjes en een zeer compacte stevige bouw.
terwijl ze wel heel netjes kan dressuren!!
ze kan ook wijken, schouderbinnenwaarts, contra gelop en noem maar op! alleen zit er natuurlijk geen schwung in wat een kwpn er bv. kan hebben. terwijl zo'n freiberger veel moeilijker te rijden is! ze duikelen in de galop naar voren en zijn erg voorwaarts. (zijn toch trekpaarden) dan kun je je afvragen of dat eerlijk is???
vaak heb ik ook het idee dat er nog gekeken wordt welk merk cap je op hebt. van HH of van pikeur?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:37

Absolute onzin. Ook met een "gewoon" paard kun je erg ver komen. Ik jureer al behoorlijk wat jaren en een goede proef is een goede proef. Of je nu op een haflinger, tinker, kwpn-er of wat dan ook zit.

Johanna84: het is verplicht een veiligheidscap op te hebben en het merk maakt absoluut niet uit. Het moment dat ik me om dat soort dingen druk zou gaan maken is het moment dat ik een andere hobby dan jureren uit zal moeten zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:41

Ik heb nog nooit een dure cap gehad hoor, maar altijd de punten die ik verdiende Lachen
(en tot en met de M2 met een springzadel gereden)

Ik heb een springpaard zonder spectaculaire gangen, maar toch bijna elke keer winst.

Als je een goede proef rijd, kan de jury niet om je heen.
Al die anders zeggen moeten maar eens gaan kijken of het rijden wel allemaal zo goed is als ze zelf zeggen..te vaak zie je mensen de kop naar binnen trekken en zeggen, kijk hij kan SB...tja...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:44

Ten eerste het merk cap, rijbroek of jasje (of wat dan ook) doet er imo niet toe.
Als het geheel er maar verzorgd uitziet en alles 'heel' is. Knipoog

Wat betreft een gewoon paard..
Ik denk dat je zeker wel een eind kunt komen met een wat minder getalenteerd paard.
Een goede proef is idd een goede proef en dient ook zo te worden beloond.

Maar voor het hogere werk, zal je toch een kwalitatief beter paard nodig hebben imo.

Maar dit is op zich toch ook niet erg??? Eerder logisch, een paard (en ruiter) met meer talent en aanleg komt gewoon verder dan een paard (en ruiter) die hier niet of mindeer over beschikken.

Anders zou het wel erg druk worden op de OS Clown

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:49

Tja....
Natuurlijk kun je ook met een gewoner paard ver komen in de dressuursport.

Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een jury zich soms ook laat beinvloeden door het type paard. Ik reed met mijn E-pony bij de paarden mee in het Z1. Mijn E-pony had nette PONY gangen. Ik heb wel eens de opmerking gekregen bij een SB: draf moet ruimer. Nou ja dat blijft moeilijk te realiseren met een pony. Ik had toen ook erg vaak grote verschillen tussen 2 juryleden. Maar mijn ervaring is ook: als je echt netjes zonder fouten rijdt, dan krijg je de punten meestal wel. En het blijft toch altijd een jurysport. Soms vind je dat je te weinig punten krijgt en soms krijg je iets meer dan je misschien verdiend hebt....

En eerlijk is eerlijk, een paard met mooie gangen kan vaak de oefeningen net wat mooier uitvoeren. Dat is toch ook fijner om naar te kijken?!

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:44

Ik ben het eens met de stelling, tot en met het L2 ging het allemaal heel makkelijk maar nu in het M kan ik met moeite een puntje rijden terwijl het toch eigenlijk gewoon goed gaat, mijn paard heeft een lelijke draf (maar wel zuiver) dus ik krijg standaard een 5 voor mijn draf en dan ook voor de middendraf onderdelen, nu kan hij ook niet goed strekken maar in verhouding tot de basisdraf strekt hij op zijn manier wel degelijk. Al met al, ik word er een beetje moedeloos van. Volgende maand ga ik maar een keer een oefenparcour rijden. Mijn paard heeft trouwens geen papieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:27

Maar een gewone draf kun je juist verbeteren zolang het achterbeen gebruik maar aardig goed is.Dus mischien moet je ook naar andere dingen kijken...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:35

Een ruiter rijdt de proef en het scheelt natuurlijk als een paard goede gangen heeft maar uiteindelijk moet de ruiter het eruit rijden. Ik ben vaste schrijfster van een jurylid en van haar krijgt een supergereden gewoon paard echt veel meer punten dan een slordig gereden superpaard. Ik heb zelf de indruk dat de meeste juryleden dat doen want zij wijkt meestal niet noemenswaardig af van de andere jury.

Als je er voor zorgt dat de basis echt goed voor elkaar is, een leuke uitstraling als combinatie hebt (lachen en vriendelijk rijden), de figuren correct rijdt en de hoeken inrijdt kom je best een heel eind met je gewone paard met gewone spullen.

Ik denk dat sommige ruiters de schuld te snel leggen bij het gewone paard en de jury die daar naar zou punten dan erkennen dat je slordig hebt gereden of de basis niet goed genoeg is.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:36

Persoonlijk denk ik niet dat er echt naar merken gekeken word.
Als ik er bij nadenk is bijna mijn ganse wedstrijd outfit van HH bijvoorbeeld. Heb als wedstrijdjasje ook die van ANKY gepast maar vond de HH gewoon beter zitten.
Heb voorlopig nog niemand me apart zien bekijken daarvoor Bloos

Dan de stelling van TS :
Ergens kan ik hier wel inkomen en in meegaan.

Ik heb zelf een paardje die vrij beperkt is qua gangen : hij draaft bijvoorbeeld heel vlak en neemt zeer korte passen ( niet enkel onder het zadel). Rijtechnisch hebben we dit al kunnen verbeteren en loopt hij al veel ruimer, maar ergens blijft dit wel 'aangeboren' en zal hij nooit met Schwung de baan doorgaan.
Toch gaat het dressuren super met hem! Ik ben echt 100% tevreden over hoe het gaat en ik hoef geen ZZ zwaar te gaan rijden. Hij heeft zijn beperkingen ( qua lichaamsbouw) en ik weet dat dit voor hem , ongeacht welke ruiter, niet mogelijk is.
Als ik een net B proefje kan neerzetten ben ik uitermate tevreden.

Nu rijd ik zondag op wedstrijd, gewoon voor de lol naast mijn paard, een BWP die Z dressuur gelopen heeft en fantastische gangen heeft. Heel ruim en met veel schwung. Een plezier om naar te kijken Vingers aflikken .
En zij heeft meer aanleg om hoger in de dressuursport te komen dan mijn paard omdat ze gewoon mooiere bewegingen heeft, ruimer is qua gangen, ...en ze is veel werklustiger.
En dat is ook mooier en 'indrukwekkender' om naar te kijken dan denk ik.

Natuurlijk heeft het niveau en ingesteldheid van de ruiter er ook veel mee te maken!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:40

Het is en blijft toch een jurysport en zelf zie ik ook graag mooie chique paardjes rondlopen in de sport. Maar voor ieder paard geld, dat als hij een goede proef neerzet, de jury dat moet belonen.
Hiervoor had ik een nrps die ik tot Z2 heb gereden en ben altijd eerlijk gejureerd.
Nu rijd ik een groninger hengst (klassiek en stevig dier) en heb vanaf de L2 tot heden de M2 eigenlijk geen negatief oordeel gehad op het type paard. Uiteraard zijn er mensen die er niet van houden, maar ik ben er zelf goed bewust van dat ik gewoon een goede foutloze proef moet neerzetten en constant moet denken aan de impuls want het is nu eenmaal geen voorbeenzwaaier met spektaculaire gangen. Z'n stap mag ruimer en hij heeft nu eenmaal kortere beentjes, maar z'n galop is geweldig en daarom ben ik ook super trots op hem dat we toch veelal met een 1 of 2e prijs thuiskomen.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:49

ik bedoelde over het merk bij wijze van spreken.
af en toe krijg je dat gevoel gewoon dat er meer naar dat soort dingen gekeken wordt.
ik ben het er volledig mee eens dat een goede proef ook goede punten verdiend al zit je op een ezel!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:53

ik heb een paard waar mensen (zeker wanneer ze los is) graag naar kijken. Ze heeft nou eenmaal een redelijk ruime draf en een hele goede galop. Nou kan ze dat allemaal wel hebben maar ik heb mijn handen er vol aan om dat te controleren. Ze heeft een verschrikkelijke kop op zitten!!
Als ik mijn proef in kom en mevrouw heeft besloten alleen nog maar te doen wat ze zelf wil dan krijg ik geen punten hoor!
Ze moet echt een correcte proef lopen wil ik winstpunten rijden.
Het enige verschil is dat je onderaan je protocol (mits de gangen tactmatig zijn) hoge cijfers voor je stap,draf en galop krijgt.
En daar zijn die punten ook voor!! een paard wat verschrikkelijk kan draven krijgt daar zijn hogere cijfer dan het paard wat het wat minder kan. Maar voor de andere onderdelen moeten ze hetzelfde beoordeeld worden. en dat gebeurt gelukkig ook!!!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:54

runningkawa schreef:
Ik heb nog nooit een dure cap gehad hoor, maar altijd de punten die ik verdiende Lachen
(en tot en met de M2 met een springzadel gereden)

Ik heb een springpaard zonder spectaculaire gangen, maar toch bijna elke keer winst.

Als je een goede proef rijd, kan de jury niet om je heen.
Al die anders zeggen moeten maar eens gaan kijken of het rijden wel allemaal zo goed is als ze zelf zeggen..te vaak zie je mensen de kop naar binnen trekken en zeggen, kijk hij kan SB...tja...

Ben ik het mee eens. Ja
Oke, je hebt natuurlijk een paar jury's als uitzondering, logisch. Maar verder, het is en blijft een jurysport. Lachen Anders moet je gaan springen, dan moet je gewoon foutloos en gaat het niet om een mening.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:02

uletje schreef:
ik heb een paard waar mensen (zeker wanneer ze los is) graag naar kijken. Ze heeft nou eenmaal een redelijk ruime draf en een hele goede galop. Nou kan ze dat allemaal wel hebben maar ik heb mijn handen er vol aan om dat te controleren. Ze heeft een verschrikkelijke kop op zitten!!
Als ik mijn proef in kom en mevrouw heeft besloten alleen nog maar te doen wat ze zelf wil dan krijg ik geen punten hoor!
Het enige verschil is dat je onderaan je protocol (mits de gangen tactmatig zijn) hoge cijfers voor je stap,draf en galop krijgt.
En daar zijn die punten ook voor!! een paard wat verschrikkelijk kan draven krijgt daar zijn hogere cijfer dan het paard wat het wat minder kan. Maar voor de andere onderdelen moeten ze hetzelfde beoordeeld worden. en dat gebeurt gelukkig ook!!!

Niet voor jou persoonlijk maar algemeen opgemerkt; wat heb je aan 3x een 8 voor de gangen als je overal 5/6 hebt omdat je paard stout is of je zelf slecht/slordig rijdt. Dan heb ik persoonlijk voor de gangen liever 3x een 6 en door de proef heen 10-15x een 7 voor de onderdelen en de rest 6. Ik zie werkelijk superpaarden elke week opnieuw voorbij komen waar een flinke kop op zit en als je daar al echt problemen mee hebt in de B dat je het niet kan rijden kom je evengoed niet in de hogere klassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:29

Juist de draf is te verbeteren.
Ik had in de B terecht slechte punten voor de draf onderdelen.
Enkele passen middendraf was terecht een 4.

In de M en Z was het voortaan terecht een 6 of 7.

Ja dat was bloed zweet en tranen trainen en ja dat is je nadeel met een paard dat dat niet heeft van zichzelf. Maar het is wel te verbeteren.

Verder kan iedereen recht over de middenlijn binnen komen
Iedereen kan een nette overgang rijden naar halt
Iedereen kan precies bij de letter iets doen.
Iedereen kan netjes de hoek door.

Allemaal dingen die je elke proef tegen komt.
Ik had altijd een 8 voor halthouden en achterwaarts. Daar kon ik wel een slecht draf punt mee omhoog halen Lachen
Maar toch zie ik heel veel mensen daar punten laten liggen...en hoe je paard ook gebouwd is..daar kun je veel punten op scoren Lachen

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:33

Als je een "slecht" paard goed rijdt, krijg je je punten wel.
Rijdt je een goed paard slecht, krijg je je punten niet, en miss wel in het begin, maar dan houdt een keer op, aangezien je het paard gewoon verpest, loopt het niet goed meer, en krijg je die punten niet meer.

Ikzelf heb nu 4 wpen met mn paard in de M1, terwijl er tegen mij gezegd werd dat ik maar beter geen dressuur kon gaan rijden met hem, want dat werd toch niks.
En hiermee wil ik niet zeggen dat ik supergoed ben, want dat valt hartstikke mee, maar dat je geen super dressuurpaard hoeft te hebben.

(die wpen in de M1 hebben we trouwens in 2 maanden tijd gereden)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:38

Ik vind het probleem vaak niet in de paarden zitten, maar veelal in de eigenaren/ruiters die de beperkingen van hun paard niet willen zien. Er zijn nu eenmaal heel goede paarden die met een goede ruiter ver komen. Er zijn helaas ook heel veel mindere paarden die in de loop der jaren heus wel een keer in het M2/Z1 terechtkomen met af en toe een winstpuntje. En dan wordt in mijn ogen het plezier van het paard uit het oog verloren want er moet en zal meegereden worden op wedstrijden en het paard moet en zal toch een keer door moeten krijgen wat er gevraagd wordt? Ik heb zelf ook een leuk paard, rij er M1 mee met nog weinig resultaat. Mijn paard loopt wel met plezier maar zodra dat niet meer lukt hoop ik dat iemand mij van mijn paard afhaalt als ik dit zelf niet in de gaten heb.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:41

Met mijn pony had ik erg veel moeite om de klassen door et komen. Daarna heb ik wel veel beter leren rijden (toen ik overstapte naar een paard), maar het was ook een goed paard en het ging zo vresleijk veel makkelijker. Met mijn pony kon ik me geen foutje veroorloven, maar mijn paard toonde gewoon mooi, we maakten een mooi plaatje en dan vallen foutjes veel minder op.
Met mijn nieuwe rijpaardje moet ik maar even afwachten. Ze toont in ieder geval veel minder dan mijn vorige paard en heeft nog steeds een onderhals... Maar mijn debuut was niet zo'n succes en niet goed te beoordelen Haha!.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:19

Het is en blijft een jury sport, Over het algemeen heb ik wel goede ervaringen. Maar er zijn ook gevallen die ik zeer belachelijk vind, Met een goed paard kan het btw beide kanten uit gaan. Ken paar mensen die zo de klassen doorschieten met hun goede stamboom en bagger slechte proeven. Daarin tegen staat er een paardje met goede stamboom hier op stal, Eigenaresse heeft eens geen wp's gekregen van de jury omdat het paard meer kon. Dus niet omdat het een slechte proef was maar omdat ze naar de jury's mening te laag reed met de pony? Zoiets.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:28

daniella74 schreef:
uletje schreef:

Niet voor jou persoonlijk maar algemeen opgemerkt; wat heb je aan 3x een 8 voor de gangen als je overal 5/6 hebt omdat je paard stout is of je zelf slecht/slordig rijdt. Dan heb ik persoonlijk voor de gangen liever 3x een 6 en door de proef heen 10-15x een 7 voor de onderdelen en de rest 6. Ik zie werkelijk superpaarden elke week opnieuw voorbij komen waar een flinke kop op zit en als je daar al echt problemen mee hebt in de B dat je het niet kan rijden kom je evengoed niet in de hogere klassen.

Nou dat ben ik niet met je eens..
Hangt natuurlijk van je ambities af..
Wil je écht verder komen in de sport..dan heb je toch meer aan dat paard met goede gangen..
Aan die 'kop' heb je dan misschien meer werk, maar als je het voor elkaar hebt....

Ik bedoel te zeggen..dat je de 'rijderij' redelijk kunt beinvloeden..de aanleg/talent/bouw van het paard niet; je zult het moeten doen met dat wat er al is.

Hoop dat ik nog te volgen ben hier.. Bloos

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:39

Paarden die goed tonen én goed gereden worden scoren denk ik beter als paarden die minder tonen én ook goed gereden worden. Maar dat lijkt me ook logisch.

Ik rij zelf met mijn bijna 20-jaar oude pony in de klasse Z2 bij de paarden. Ik zit meestal ergens in de middenmoot, en dat is ook terrecht.
Toen ik pas in de Z2 reed en ik keek in de losrij ring, dacht ik wel eens dat ik beter naar huis kon gaan. Wat een mooie paarden! Maar sommige mooie paarden maken er een potje van in de ring, en sommige rijden hun oefeningen ook niet netjes. Die komen dan (meestal) ook wel ergens onderaan te staan.

Trouwens, mijn pony is een doorsnee pony, z'n draf is niet fijn om te rijden. Z'n galop is wat vlak. In ieder geval geen pony waar je WOW tegen zegt. (Voor mij natuurlijk wel Knipoog )

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:58

Voor mij maakt het niet uit met welk je paard je rijdt. Als de combi goed samengaat, dan denk ik dat je uiteindelijk toch wel je punten krijgt. Misschien moet je dan wel wat harder aan werken als iemand met een superdeluxe paard als jij bijv met een wat gewoner paard.

Ik rijd bijv. nu een pony die al z gelopen heeft, maar ik zit nu nog in de b en heb niet zo'n geweldige punten iedere keer. De oorzaak daarvan is dat ik niet zo'n goede combi ben met deze pony, ze is voor mij net iets teveel bloed zullen we maar zeggen en mijn zit is niet super.

Ik wil zelf ook nog steeds een keer met een belg gaan dressuren, alleen al om die blikken van de mensen en de jury te zien. Tong uitsteken

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:26

Daar heb ik een gedeelde mening over. Ik kan me niet uitspreken over Nederland maar in België werkt het zo: Als je een paard hebt met papieren, ben je zowieso al een grote stap dichter. Verder zijn er natuurlijk ook de voorkeur voor bepaalde rassen in de ring. Bij jullie zijn de fjord, de haflinger ed al ingeburgerd, bij ons moet je der nog niet aan denken om Z2 te rijden.
Er is geen enkele Zware proef met paarden zonder papieren. Ik reed een tijdje mee in de M9 (dat is vergelijkbaar met Z1 of Z2 bij jullie denk ik) en mijn paard had geen papieren, geen bontje onder het zadel (ben ik tegen), geen peperduur dressuurzadel enz enz. Ik reed toen een werkelijk fantastisch paard, hij heeft gangen om U tegen te zeggen. Ik ben nooit 1ste geweest, ook al heb ik dat zeker een keer verdient, maar die Jazz of de Flemmingh zijn toch sowieso beter, niet?

Het jammere hiervan vind ik de onderlinge competitie die ontstaat, het gaat ondertussen al niet meer wie je paard is, maar wat voor papieren het heeft. Ik wil mijn hand erop leggen dat de meerderheid van jullie een moeilijk, Jazz veulen verkiest boven een fantastisch papierloos veulen. Erg is dit, niet? Wij mensen zijn het wreedste en meest egoïstische ras dat er bestaat.
Alsof het uitmaakt om te winnen, ja het is fijn, tuurlijk maar geef toe, wordt je er zelf beter van?
En dan heb ik het nog niet gehad over de zogenaamde 'manegecultuur' die erbij hoort, Vork , een mestvork vastnemen, ho maar, ik strijk gewoon de winstpunten op hoor, meer niet!
'Oh, het regent, laten we de paarden binnenzetten, sieluge beestjes!' Inderdaad, 23 uur op 24 stilstaan is heel zielig, om dan op zondag e-i-n-d-e-l-i-j-k buiten te mogen, op concour dan wel maar toch. En als we niet winnen, stank voor dank van de ruiter voor zijn paard, hup over naar de volgende.

Anderzijds is er, zeker in de lagere klassen, toch een respect voor elk paard ongeacht zijn afkomst.
Maar, er is nog heel heel heel heel veel werk, en in eerste instantie aan onszelf.
Denk aan wat je paard wil, en niet aan je eigen egocentrische prestatiedrang. Niemand wordt er beter van!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:54

Tja, ik rijdt lekker voor mijn eigen plezier. Wedstrijd frustaties heb ik dan ook niet meer. Wedstrijden rijden doe ik overigens nog wel.

Maar ik ben eerlijk en reeel naar mezelf en mijn paard. En dat voelt wel lekker. Als ik fijn heb gereden ben ik al erg tevreden. De punten komen bij mij op de 2e plaats.

Maar ik ga eigenlijk alleen op wedstrijd als we er klaar voor zijn. De combinatie is nog geen L1 klaar, ik heb hem al wel een paar keer gestart in het L1. van de 3 proeven 1 keer winst.
Wat heel netjes is voor een combi die er nog niet klaar voor is.

Ik heb ook een gewoon paard. Meer een spring type, maar als het wijken en het impuls onder controle komt, weet ik zeker dat we beide L klasses doorvliegen.

Waarom zou ik dan willens en wetens moeten starten. Hij is er gewoon niet klaar voor en dan krijg je je punten ook niet. Dus ik ben al 2 maand thuis en het zal ook nog wel even duren voordat we weer starten. Heeft er niks mee te maken dan het een gewoon paard is.

Meer dat hij 4.5 is en ik tot nu toe altijd rustig aan heb gedaan met hem. Ik heb er geen haast mee. Nu heeft hij een mooie leeftijd om wat serieuzer aan de slag te gaan.