Hoelang duurt het accepteren van een nieuwe merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Hoelang duurt het accepteren van een nieuwe merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:06

Beetje rare formulering, maar ik zit even met een kleine kwestie. Sinds 2 weken staat mijn merrie van 20 maanden (in April wordt ze 2 dus) bij een groep van 4 andere leeftijdsgenootjes.

Een paar weken voordat zij bij de groep kwam is er een andere merrie bijgekomen en mijn merrie, en die andere merrie trekken redelijk veel naar elkaar toe. Toch gaat het binnen de groep niet zonder slag of stoot, vorige week had mijn merrie een dikke knie, een bult op haar neus en een wondje op haar kaak. Nouja kan gebeuren. Nu is het weer de hele week rustig geweest in de groep, maar vandaag heeft ze een trap/hap/stoot gehad, zo'n 15cm boven haar neus, en daar stroomde het bloed uit. Wondje stopte snel met bloeden, en leek erger dan het is.

De andere 3 van de groep stonden nog buiten, vriendinnetje en mijn merrie waren even binnen gezet om de schade te incaseren maar achteraf viel het mee. Maar, elke keer als ik wat contact met Sense wilde zoeken kwam de andere merrie erbij, met het gevolg dat Sense weer naar achter vluchtte.

Ik weet dat het er allemaal bij hoort, maar vind het afentoe gewoon zielig Ach gut In het eerste weekend van februari gaat er 1 merrie weg, dan zijn de koppels 2 om 2 en hopelijk keert de rust dan terug (al is het gelukkig niet elke dag zo). Daarbij komt, Sense is echt nog wat schuw, aaien en dergelijke vind ze nog niks, en elke keer dat die anderen haar wegjagen maak ik me eigenlijk een beetje zorgen. Nogmaals, ik weet dat het erbij hoort, maar wanneer word ze eindelijk eens geaccepteerd?

Solleke_Noah

Re: Hoelang duurt het accepteren van een nieuwe merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:45

Ik begrijp hoe je je voelt, onlangs heb ik Noah bij een shetlandertje geplaatst zodat hij niet meer alleen stond, nu is Emir (de shet) nog een hengstje, Noah geen doetje, en het ging er in het begin echt hard aan toe, met als gevolg Noah een bloedende lip (zag er ook erger uit dan het was, toch ff schrikken...) en over kale plekken van beten. Ik had echt vreselijk veel medelijden met hem, maar ik denk eigenlijk dat hij het zelf amper voelde dat hij hier en daar wat wondjes had.

Ondertussen zijn we twee weken later, is alles zo'n beetje uitgevochten, en het lijkt erop dat Noah "gewonnen" heeft, dus als hij op plek A wil staan, maar Emir staat daar juist, wordt die gwn weggeduwd... Nu vind ik het weer zielig voor Emir natuurlijk Haha! Maar voor hun twee werkt het wel, ze hebben allebei hun plaats gevonden...

Ik zou het nog even aankijken, maar als het echt niet betert, kan je je merrie dan niet apart zetten met haar vriendin? Een draad door de wei spannen mss, zodat die in twee verdeeld is?

Buuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:26

Het is altijd afwachten hoe de paarden reageren als je ze bij elkaar in het land zet. Wij hadden een dominate merrie lopen en toen kwam er in april een dominante merrie bij. Na een aantal dagen apart te hebben gelopen (wel dat ze met de neus bij elkaar konden komen) hebben we haar bij de andere merrie en paarden gezet. Gevolg..Een trap van de nieuwe merrie naar de ander (die de baas was) en het was bekeken. De nieuwe is nu de baas. Soms duurt het een poosje maar bij ons was het binnen 10 minuten bekeken.

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:30

Het ligt helemaal aan het karakter van de dominanste merrie en jouw merrie wie zijn plaats weet of water bij de wijn doet. Mijn merrie heeft maanden apart moeten staan omdat zij meende de baas te kunnen zijn over de dominante merrie van de groep die gewoon de baas was en is. Mijn merrie heeft haar plaats nu geaccepteerd en sinds dien gaat het beter maar ze probeert het af en toe toch weer en dan krijgt ze vanzelf een mep. Het is natuurlijk minder als ze echt een verwonding oploopt.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:37

Het is wel duidelijk dat dit geen 'vlotte acceptatie' is. Anders gezegd, er wordt meestal wel eens een slag uitgedeeld enzo om de rangorde te bepalen, maar dit hoeft geen twee weken te duren.

Tegelijk lijkt het me moeilijk om nu al te voorspellen of het nog goed komt of niet. Het kan zijn dat ze nog wat meer tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen. Maar het zou vanaf nu wel stilaan moeten beteren, vind ik. Anders zou ik me toch wat zorgen beginnen maken.