Ruiterbewijs verplicht met buitenritten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ruiterbewijs verplicht met buitenritten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:42

Nou de titel zegt het al.
Als je recreatief wilt gaan rijden en dus regelmatig een buitenrit maakt, is een ruiterbewijs dan verplicht??
Is het in heel Nederland verplicht of in speciale gebieden?
Wat houdt een ruiterbewijs halen in? Moet je eenmalig een test afleggen en gaan daar lessen aan vooraf of moet je eamen doen in verschillende onderdelen?
Moet het met je eigen paard of kan het met een manegepaard?
Kosten??

sjouks

Re: Ruiterbewijs verplicht met buitenritten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:48

Ik rijd al 6 jaar met mijn paarden elke week buiten en heb ook geen ruiterbewijs, maar weet niet zeker of het verplicht is. Ik heb wel een tijdje geleden gehoort dat het misschien verplicht zou worden maar nooit meer iets van gehoord..

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:50

als je buiten gaat rijden moet je idd je ruiterbewijs hebben.. tenzij je iemand mee neemt die deze heeft... als je een beetje rondkijkt bij manege's bij jou in de buurt zul je zien dat je ook vaak op manege pony's mee kunt doen.. enhoeveel lessen je eraan vooraf krijgt.. daarom verschillen de prijzen nogal vaak! dus ik zou niet durven zeggen wat het bij jou in de buurt kost.. tijdens het examen moet je eerst buiten rijden in een weide en laten zien dat je kunt rijden en er kennis van hebt.. dan ga je springen en heb je dat ook goed mag je de weg op.. en als je dat ook goed hebt(net als je theorie) dan ben je geslaagd!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:53

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:54

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:59

MaloLau schreef:
als je buiten gaat rijden moet je idd je ruiterbewijs hebben.. tenzij je iemand mee neemt die deze heeft... als je een beetje rondkijkt bij manege's bij jou in de buurt zul je zien dat je ook vaak op manege pony's mee kunt doen.. enhoeveel lessen je eraan vooraf krijgt.. daarom verschillen de prijzen nogal vaak! dus ik zou niet durven zeggen wat het bij jou in de buurt kost.. tijdens het examen moet je eerst buiten rijden in een weide en laten zien dat je kunt rijden en er kennis van hebt.. dan ga je springen en heb je dat ook goed mag je de weg op.. en als je dat ook goed hebt(net als je theorie) dan ben je geslaagd!

Dat is onzin. Ik heb het even nagebeld (want ik schrok hiervan) bij de SRR (www.ruiterbewijs.nl). Er zijn bossen waar je niet in mag zonder ruiterbewijs. Maar dat staat dan wel aangegeven. Als je buiten gaat rijden hoef je dus niet zo'n bewijs te hebben.

Als je paard schade veroorzaakt, is de afhandeling met de verzekering wel makkelijker als je een ruiterbewijs hebt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:00

Overigens wel erg misleidend van die website:

Citaat:
Het Ruiterbewijs is voor ruiters wat het rijbewijs is voor automobilisten.

Niet dus, een rijbewijs is verplicht, een ruiterbewijs niet.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:00

hey
ik ga soms in rotterdam buitenrijden en daar is het niet verplicht
in belgie is het overal verplicht , maar dat heet dan een A-brevet
in noord-brabant heb ik ook nog nooit een ruiterbewijs nodig gehad
gr. liesbet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:19

silly_silas schreef:
hey
ik ga soms in rotterdam buitenrijden en daar is het niet verplicht
in belgie is het overal verplicht , maar dat heet dan een A-brevet
in noord-brabant heb ik ook nog nooit een ruiterbewijs nodig gehad
gr. liesbet

Ehm, Belgen moeten dat niet vergelijken. De opleidingen en verplichtingen rondom paarden zijn in België totaal verschillend met die in NL.
Ik heb met enige regelmaat contacten met leden van de VVR en daaruit blijkt dat zowel wetgeving als opleidingseisen volledig van elkaar afwijken. En ja, in België zijn de regels strenger, veel strenger.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:24

Was het in het begin niet zo dat als je bepaalde ervaring of wedstrijdniveau had, je soort ontheffing kreeg? Neem aan dat een Z ruiter niet meer hoeft te laten zien dat tie kan op/afstijgen en kan lichtrijden. Daarnaast als je je (auto,brommer) rijbewijs hebt heb je toch ook al kennis van het verkeer.
Zijn daar geen aparte regels voor?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:31

Bij ons is het niet verplicht. Ik weet wel dat als je, je ruiterbewijs hebt dat je dan standaard verzekerd bent bij ongevallen of schades waar jij/ je paard eventueel verantwoordelijk voor zijn.
Ik haal om principiele redenen mijn ruiterbewijs niet. Ik vind het echt geldklopperij. Natuurlijk moet je wat weten van verkeersregels, weten hoe je gedraagt. De ruiteretiquette blijven volgen, maar dat kan ik ook zonder ruiterbewijs.

Waarom ben ik tegen:
De ruiter haalt het bewijs niet het paard. Dan kan ik als ruiter op de meest kuikenmakke manegeknol mijn ruiterbewijs halen en daarna met mijn eigen paard die voor iedere scheef waaiende graspriet de weg op springt dan is het alsnog levensgevaarlijk. Het zegt mij dus niet zo heel veel. De theorie is dan nog wel zinvol want niet iedere ruiter snapt bijvoorbeeld dat je een andere ruiter niet in volle galop passeert...

Nou heb ik gelukkig een heel braaf buitenrijdpaardje Haha! .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:35

Lennox schreef:
Waarom ben ik tegen:
De ruiter haalt het bewijs niet het paard. Dan kan ik als ruiter op de meest kuikenmakke manegeknol mijn ruiterbewijs halen en daarna met mijn eigen paard die voor iedere scheef waaiende graspriet de weg op springt dan is het alsnog levensgevaarlijk. Het zegt mij dus niet zo heel veel. De theorie is dan nog wel zinvol want niet iedere ruiter snapt bijvoorbeeld dat je een andere ruiter niet in volle galop passeert...

Nou heb ik gelukkig een heel braaf buitenrijdpaardje Haha! .

Weet wat nog erger is? Als je die beide paarden zelf hebt.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:42

idd
Ik ga met kawa het bewijs halen
en ga met Zanda die nog niks kent de weg op...veilig joh, als ik dan dat rijbewijs heb Tong uitsteken

En de theorie...sinds ik daar heb gelezen dat je een paard 5kg brok moet geven...
Dan kom ik niet eens meer met Kawa veilig de oprit af Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:47

Ik woon in een gebied waar het ruiterbewijs al jaren verplicht is. Al rij ik zelf al jaren illegaal hier. Tong uitsteken
Ik vertik het om mijn ruiterbewijs te halen, zolang ik het niet bitloos mag doen op mijn eigen jonge paard. En dat mag blijkbaar niet, maar ik mag wel meedoen op een manegepaard. Nou, daar zie ik werkelijk het nut niet van in Gestoord .
Bovendien vind ik het zo'n onzin als ik die theorie doorlees. Tjongejonge, wat een bullshit staat daar in, zeg.
Zolang ze daar niets aan doen plus zoveel geld vragen ervoor, bedank ik hartelijk hiervoor en rij ik lekker illegaal door de bossen....... En dat al een kleine 30 jaar (als kind reed ik daar al rond). Haha!
Toedeloe. Doei!

(Overigens TS: ze schreeuwen al jaren dat het verplicht wordt. Dat hoorden we in de jaren 80 al..... Gaat echt niet gebeuren. Op de Veluwe schijnen ze het zelfs afgeschaft te hebben Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-01-08 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:47

runningkawa schreef:
En de theorie...sinds ik daar heb gelezen dat je een paard 5kg brok moet geven...
Dan kom ik niet eens meer met Kawa veilig de oprit af Haha!

Dat stond niet in de theorie toen ik hem haalde hoor Tong uitsteken

Ik moest hem halen van de manege eigenaar, anders mocht ik niet naar buiten (buiten een les om) met een manegepony.
Maar het is hier in de omgeving nergens verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:49

Hier stonden eens oefen vragen en daar stond dat bij.
En nog meer van die onzin...

Maar als ik de paarden 5g brok geef zijn ze echt niet meer hanteerbaar...mag de eximinator voor gaan doen hoe je die bommetjes dan veilig over de weg krijgt Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:53

Nadya schreef:
Ik woon in een gebied waar het ruiterbewijs al jaren verplicht is. Al rij ik zelf al jaren illegaal hier. Tong uitsteken
Ik vertik het om mijn ruiterbewijs te halen, zolang ik het niet bitloos mag doen op mijn eigen jonge paard. En dat mag blijkbaar niet, maar ik mag wel meedoen op een manegepaard. Nou, daar zie ik werkelijk het nut niet van in Gestoord .
Bovendien vind ik het zo'n onzin als ik die theorie doorlees. Tjongejonge, wat een bullshit staat daar in, zeg.
Zolang ze daar niets aan doen plus zoveel geld vragen ervoor, bedank ik hartelijk hiervoor en rij ik lekker illegaal door de bossen....... En dat al een kleine 30 jaar (als kind reed ik daar al rond). Haha!
Toedeloe. Doei!

(Overigens TS: ze schreeuwen al jaren dat het verplicht wordt. Dat hoorden we in de jaren 80 al..... Gaat echt niet gebeuren. Op de Veluwe schijnen ze het zelfs afgeschaft te hebben ;) )

helaas niet.
heb hem echt nodig van het zomer als de vakantie met pony doorgaat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:58

Ik heb vragen over koliek gehad en de ruiter ettiquette, zadel, hoofdstel, hoe je veilig op moest stappen etc...
Van wat ik mij nog herrinner hoor, het is alweer 8 of 9 jaar geleden.

Ik voer mijn pony maar een halve kilo brok en een paar handjes muslie per dag... Behalve bij een Endurance wedstrijd of zware training daarvoor... Dan krijgt hij een halve kilo muslie extra. Daarbij heel de dag door hooi en kuilgras of gras zomers...

Meer moet ik hem echt niet geven, want hij heeft nu al energie voor 10! Bloos

Ik laat het ruiterbewijs niet verlopen, omdat het in sommige buitenrijgebieden wel verplicht is en dan is het wel handig dat ik hem heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:59

Nadya schreef:
(Overigens TS: ze schreeuwen al jaren dat het verplicht wordt. Dat hoorden we in de jaren 80 al..... Gaat echt niet gebeuren. Op de Veluwe schijnen ze het zelfs afgeschaft te hebben Knipoog )

Ehm, ik ken die verhalen zelfs al van eind jaren '70.........

Jolliegirl schreef:
helaas niet.

Waar dan? In het nationaal park hebben ze het afgeschaft, daar moet je gewoon een kaart kopen (maar dan mag je ook OVERAL rijden).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:59

Op de veluwe nog niet, heb van de week nog gebeld ivm vakantie Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:01

Jolliegirl schreef:
Nadya schreef:
Toedeloe. Doei!

(Overigens TS: ze schreeuwen al jaren dat het verplicht wordt. Dat hoorden we in de jaren 80 al..... Gaat echt niet gebeuren. Op de Veluwe schijnen ze het zelfs afgeschaft te hebben ;) )

helaas niet.

Dan is het een ander gebied (Achterhoek, Twente????) waar dat wel degelijk zo schijnt te zijn.... Maar de details weet ik niet meer precies. Er zijn namelijk al veel meer topics over het ruiterbewijs geweest en daar heb ik het gelezen. Knipoog
In dat desbetreffende gebied hadden ze het weer teruggedraaid naar rijden zonder ruiterbewijs.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:06

Citaat:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?

Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:08

Jolliegirl schreef:
Op de veluwe nog niet, heb van de week nog gebeld ivm vakantie Knipoog

Waar dan? De Veluwe is een alleJesusgroot gebied. Ik rijd daar regelmatig en zeker weten dat het in die delen NIET verplicht is!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:10

Ineke2 schreef:
Ik heb vragen over koliek gehad en de ruiter ettiquette, zadel, hoofdstel, hoe je veilig op moest stappen etc...
Van wat ik mij nog herrinner hoor, het is alweer 8 of 9 jaar geleden.

Ik voer mijn pony maar een halve kilo brok en een paar handjes muslie per dag... Behalve bij een Endurance wedstrijd of zware training daarvoor... Dan krijgt hij een halve kilo muslie extra. Daarbij heel de dag door hooi en kuilgras of gras zomers...

Meer moet ik hem echt niet geven, want hij heeft nu al energie voor 10! Bloos

Ik laat het ruiterbewijs niet verlopen, omdat het in sommige buitenrijgebieden wel verplicht is en dan is het wel handig dat ik hem heb.

Correct opstappen is volgens de (ouderwetse) traditionele methode aan de linkerkant moeten zijn, terwijl ik weet dat het veel beter is voor je paard EN je zadel om beide kanten op- en af te stijgen. Dat doe ik dus ook. Ik heb geen zin om nog met die traditionele onzin mee te doen. Ik leid mijn paard ook aan beide kanten en loop zelfs schuin voor hem uit (oei, dat is levensgevaarlijk, he Clown ) als ik hem leidt (is een veel betere dominantiepositie zelfs). Krachtvoer, ach, daar zijn de meningen uberhaupt over verdeeld (ruwvoer lijkt mij nog veel belangrijker) en die van mij krijgt echt geen 5 kg. Hij groeit daar dicht van en daarbij is hij dan niet meer veilig te berijden, vrees ik. Clown

Kijk, dat je je aan (verkeers)regels moet houden, je netjes hoort te gedragen als je buiten rijdt, dat lijkt mij zo duidelijk (en logisch) als wat. Wat aftekeningen (niet dat ik ze niet weet) met het veilig buiten rijden te maken hebben, heb ik ook nooit begrepen. Daarbij snap ik ook de toegevoegde waarde niet, als je al zo'n 30/31 jaar rijdt. Clown

Dan de kwestie over bitloos, wat ik daar ooit voor domme emailwisseling over heb gehad met de SRR, zegt die instantie mij genoeg. Alleen al uit principieel oogpunt, zal ik nooit de moeite doen om mijn ruiterbewijs te gaan halen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:30

Ik stap niet vanaf de grond op Nadya, dat kan ik namelijk niet... Bij het ruiterbewijsexamen heb ik gesmokkeld. Ik had van te voren een boomstronkachtig ding op het examenterrein gelegd. Daar heb ik mijn pony heengeleid en ben via de boomstronk opgestapt Clown

Vanaf een opstapje opstijgen is ook al beter voor je pony en zadel.

De examinator ging eerst in protest, want ik moest "gewoon normaal" opstijgen, want buiten is er ook geen opstapje te vinden. Daar moest ik hartelijk om lachen, want in het bos is er genoeg te vinden en zelfs in de stad. Denk aan stoeprandjes, parkbankjes e.d.

Daar had hij niks tegen in te brengen dus mocht ik op mijn manier opstijgen Tong uitsteken