Na 2 jaar een verborgen gebrek ontdekt, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Na 2 jaar een verborgen gebrek ontdekt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:14

Zoals de titel al zegt, komen wij er naar 2 jaar achter dat ons paard een verborgen gebrek heeft.
Een peesblessure wel te verstaan.

Kunnen wij de vorige eigenaar hier nog op aanspreken?

Liezel1

Re: Na 2 jaar een verborgen gebrek, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:15

hoe heb je je paard gekocht?
keuringen?
hoe ben je er achter gekomen?
wat voor blessure is het?
wat zegt je DA ervan?

Saskia9

lijkt mij van niet,
Kan in die twee jaar bij jullie opgelopen zijn...

Anoeska

Denk dat er meer informatie nodig is om erover te kunnen oordelen. Maar uitgaande van wat je nu schrijft lijkt het me lastig om te bewijzen dat dit gebrek er 2 jaar geleden als was, en dat de verkopers er van wisten.

Mungbean

Re: Na 2 jaar een verborgen gebrek ontdekt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:19

Waarom denk je dat het een verborgen gebrek is? Als hij NU een peesblessure heeft zal dat toch echt aan jezelf liggen.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:21

Ik vind t inderdaad ook een beetje een vaag verhaal, denk dat je iets meer informatie moet geven over het hoe en wat wat betreft die peesblessure Ja

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:29

De vrouw van wie ik hem kocht (2e eigenaar), zei dat ik geen contact hoefde te zoeken met de 1e eigenaar, omdat het adres wat op papier staat niet meer zou kloppen. Omdat het steeds slechter ging met het paard heb ik toch geprobeerd contact te zoeken met die 1e eigenaar. Vandaag kreeg ik een brief van haar, waarin staat dat zij het paard destijds als recreatiepaard had verkocht omdat ze dus een peesblessure heeft. Ze zou nimmer meer geschikt zijn voor de sport, waarvoor ik haar wel gekocht heb.
Zodoende kom ik er dus pas naar 2 jaar achter

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:30

ai,ja dat is pijnlijk!!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:31

dat zou ik dan eerst eens laten uitzoeken dmv echo's etc....
vraag de 1e eigenaar hoe ze daar achter zijn gekomen... hebben ze de advertentie van toen nog?

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:32

Pally schreef:
De vrouw van wie ik hem kocht (2e eigenaar), zei dat ik geen contact hoefde te zoeken met de 1e eigenaar, omdat het adres wat op papier staat niet meer zou kloppen. Omdat het steeds slechter ging met het paard heb ik toch geprobeerd contact te zoeken met die 1e eigenaar. Vandaag kreeg ik een brief van haar, waarin staat dat zij het paard destijds als recreatiepaard had verkocht omdat ze dus een peesblessure heeft. Ze zou nimmer meer geschikt zijn voor de sport, waarvoor ik haar wel gekocht heb.
Zodoende kom ik er dus pas naar 2 jaar achter

Als je dit wat hier staat zeker op papier hebt staan, en jij hebt het paard laten keuren als sportpaard kun je echt wel zover komen maar wel met een advocaat of rechtsbijstandverzekering.
Mits de eerste eigenaar natuurlijk de waarheid spreek, en als hun het ondekt zouden hebben toen dan zou ze er denk ik ook wel bewijs voor hebben.
(heb je het paard van een handelaar of particulier gekocht??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:32

Is die oude peesblessure dan niet opgevallen bij de aankoopkeuring? In principe had ze dan niet voor de sport goedgekeurd moeten worden. Ik denk niet dat je na 2 jaar erg sterk staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:33

Dan had hij toch op de keuring al niet goed moeten zijn op de buigproef en op de zware bodem? Een chronische peesblessure moet te herkennen zijn voor een keurings da. Een genezen peesblessure daarentegen is imo geen verborgen gebrek. Je moet dus eigenlijk haast de DA aansprakelijk stellen als het daadwerkelijk om een chronische peesblessue gaat.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:33

tja dat is lastig. Persoonlijk denk ik dat je geen poot heb om op te staan. Je heb dat paard al 2 jaar. In die 2 jaar is een hoopp gebeurt. Dit kan door jou of idd dat volgens jou zeggen dat verborgen gebrek te zijn.Heb je hem wel laten keuren toen je hem kocht.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:45

Toen wij haar kochten, was ze er slecht aan toe. We hebben haar toen niet laten keuren (heel erg stom ik weet het).
Wij hebben haar particulier gekocht.
Omdat ze er zo slecht aan toe was, hebben we haar eerst laten aansterken. Wij hebben haar in december 2005 gekocht, die winter niet veel gedaan en die zomer de wei op. Pas op het moment dat ik haar wat intensiefer ging trainen, begon de elende

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:46

nee dan heb je zeker geen poot om op te staan. Je hebt onderzoeksverplichting als koper. Maar de kans dat een paard die er slecht bijstaat een sportpaard wordt is sowieso niet zo groot, dus als je een sportpaard wilde dan had je beter geen projectje moeten kopen. Helaas maar jammer ben ik bang.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:49

Sizzle schreef:
Dan had hij toch op de keuring al niet goed moeten zijn op de buigproef en op de zware bodem? Een chronische peesblessure moet te herkennen zijn voor een keurings da. Een genezen peesblessure daarentegen is imo geen verborgen gebrek. Je moet dus eigenlijk haast de DA aansprakelijk stellen als het daadwerkelijk om een chronische peesblessue gaat.

Buigproef is niet voor pezen, maar voor de gewrichten in het been. Peesblessure is er erg moeilijk uit te halen uit een klinisch onderzoek. Röntgenologisch zie je ook geen pezen, alleen op een echo. Maar om elk paard wat je koopt nu op de echo te gooien...Nagelbijten / Gniffelen Als een peesblessure mooi genezen is, zie je bijna niks. Tenminste, niet met het blote oog, maar bij mijn paard voel je nog steeds een jaar na een goede peesklap, verschil in de 'hardheid' van de pezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:50

Je hebt haar niet laten keuren, dus dan heb je inderdaad geen poot om op te staan Een koper heeft idd altijd onderzoeksplicht.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:51

Sizzle ik ben het met je eens dat ts geen poot heeft om op te staan en de reden waarom (klinkt even rot, maar goed).
Ik ben het echter niet helemaal met je eens dat een paard dat een periode minder goed in z'n vel zit geen sportpaard kan worden. Zowel jij als ik weten niet in welke conditie het dier verkeerde toen ts hem aanschafte.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:54

Tja dat is een rottige situatie.. Je hebt bij aankoop zelf de keus om te laten keuren.
Maar als de DA bij haar eerste eigenaar hem heeft afgekeurd als sportpaard. Mag de 2de eigenaar haar ook niet verkopen als sportpaard. (denk ik)

Niet slim dat je haar niet hebt laten keuren, zeker omdat het al slecht met het paard ging..

Tem even aangezien dit hier niet thuis hoort..
Laatst bijgewerkt door esperance op 16-01-08 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:54

Cayenne schreef:
Je hebt haar niet laten keuren, dus dan heb je inderdaad geen poot om op te staan Een koper heeft idd altijd onderzoeksplicht.

kan ik mij alleen maar bij aansluiten

helaas maar waar
bij een volgend paard dus laten keuren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:58

Pally schreef:
Toen wij haar kochten, was ze er slecht aan toe. We hebben haar toen niet laten keuren (heel erg stom ik weet het)

Waarom noem je het dan een verborgen gebrek?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 18:01

Omdat zoals ook al eerder gezegt is, je een peesblessure niet met het blote oog kunt zien. De verkoper wist er van en ze wist ook wat mijn bedoeling met het paard was, maar ze heeft niks gezegt over die blessure

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:06

Wiesje schreef:
Sizzle ik ben het met je eens dat ts geen poot heeft om op te staan en de reden waarom (klinkt even rot, maar goed).
Ik ben het echter niet helemaal met je eens dat een paard dat een periode minder goed in z'n vel zit geen sportpaard kan worden. Zowel jij als ik weten niet in welke conditie het dier verkeerde toen ts hem aanschafte.

Ik zei alleen maar dat de KANS minder groot is. Ik zei niet dat het onmogelijk is.
Bovendien als iemand zegt dat een paard er slecht bij staat dan denk ik niet aan een beetje schraal paard, maar aan een paard met serieuze problemen.
Maar misschien heb ik dat niet goed begrepen.

Pally, een chronische peesblessure voelt en ziet een beetje DA ook echt wel zonder scan hoor. Ik neem aan dat er ook wel een verdikking zat (of zit).

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:06

Ik weet het niet hoor. als je kunt aantonen dat de verkoopster op de hoogte was van het feit dat het paard afgekeurd was voor de sport en ze heeft dat verzwegen? is het paard bij die verkoop gekeurd? en weet de eerste verkoopster dat nog? dan kan er wel een keuringsrapport zijn waarop staat dat het dier ongeschikt is voor de sport. zou ik toch nog even proberen achter te komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:08

Je hebt 2 jaar doorgereden zonder blessures, en nu pas een blessure?
Ik blijf erbij, je had haar alsnog kunnen laten keuren, want ook met keuringen kun je de staat van de pees gewoon achterhalen hoor. Desnoods laat je hem scannen.